خرد شدن مو نشانه چیست؟

شکنندگی و خرد شدن مو، یکی از صدمات جدی بوده که برای موها رخ می‌دهد. عوامل زیادی در ایجاد این آسیب نقش دارند. خرد شدن مو موجب کوتاه و بلند شدن تارهای آن در بخش‌های گوناگونی از سر و ایجاد ظاهری ناخوشایند، زشت و آزاردهنده می‌شود. با توجه به اینکه موها ممکن است از قسمت‌های متفاوتی دچار آسیب شده باشند، به‌طبع شکستگی و خرد شدن آن‌ها هم در نواحی مختلفی از سر رخ می‌دهد.

به همین علت خرد شدن مو یا به اصطلاح کات شدن موها، به طور یکسان و از ناحیه مشخصی صورت نمی‌گیرد. با توجه به اهمیت این مسئله در ادامه مطلب سعی شده تا عوامل موثر در ایجاد این صدمات را بیان کرده و نگاهی به روش‌های درمان خرد شدن مو داشته باشیم؛ تا شما عزیزان بتوانید با شناخت بهتر عوامل آسیب‌زا، بهتر مراقب سلامت موهای خود باشید. پس با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

خرد شدن مو حالتی است که بسیاری از بانوان که موهای بلندی دارند با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. تقریبا همه خانم‌ها این مشکل را یا داشته‌اند یا یک نفر از اطرافیانشان با آن درگیر بوده است. خرد شدن مو از کجا شروع می‌شود؟ عوامل آن چیست؟ و به چه صورت می‌توان جلوی آن را گرفت؟ این‌ها سوالاتی هستند که عموما همه می‌پرسند ویا اگر هم پرسیده نشده باشد، با خواندن این چند خط در ذهن شکل گرفته می‌شود.

خرد شدن مو نشانه چیست؟

خرد شدن مو نشانه چیست؟

به علت خرد شدن مو، گاهی شخص به یکباره حجم بسیاری از موهای خود را از دست می‌دهد و تا مدت‌ها به استفاده از داروهای تقویتی نیاز پیدا می‌کند. همچنین جهت درمان خرد شدن مو باید زمان بسیاری را هم منتظر بماند، تا با رشد دوباره تارهای مو، این آسیب تا حدودی جبران شود. خرد شدن موها تنها برای بانوان اتفاق نمی‌افتد و به کوتاهی و بلندی آن‌ها هم ربطی ندارد.

در حقیقت گاهی دلیل خرد شدن مو پس از دکلره و دیگر روش‌هایی که موجب شکستگی و خرد شدن موها می‌شوند، مراقبت نکردن از موها است. همان گونه که اشاره شد، خرد شدن موها به دلایل گوناگونی شکل می‌گیرند که این عوامل قادرند درونی یا خارجی باشند.

عوامل داخلی شکنندگی مو عبارتند از:

کمبود ویتامین‌های اساسی در بدن، علت ریزش مو

ممکن است خرد شدن و شکنندگی موها شامل فقدان بعضی از ویتامین‌ها مثل ویتامین E و زینک در بدن باشند؛ چراکه با کمبود ویتامین‌های موثر، ساقه موها به تدریج خشک و شکننده شده و در آخر خرد می‌شوند.

رژیم غذایی نامناسب، دلیل نصف شدن مو از وسط

یکی دیگر از عوامل داخلی که باعث خرد شدن موی سر می‌شود، رژیم‌های غذایی غلط و نامناسب هستند. به عنوان مثال در صورت مصرف بیش از اندازه مواد غذایی سرشار از قند، موها به تدریج زبر و شکننده می‌شوند.

مشکلات عصبی، علت شکنندگی مو

خرد شدن مو نشانه چیست؟

خواب کم و نادرست، نگرانی و اضطراب و استرس‌های روزانه قادرند به طور غیرمستقیم باعث شکسته شدن مو شما باشند. در حقیقت مجموعه این عوامل هستند که سبب ناراحتی، عصبانیت و خلق و خوی بد شخص می‌شوند تا درنتیجه آن شخص حوصله رسیدگی به موهای خود را هم نداشته باشد.

عوامل بیرونی و موثر در خرد شدن موها به شرح زیر می‌باشند:

انتخاب محصولات نامناسب، علت شکستن مو

در زمان خرید محصولات شستشوی مو از فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی، باید به برچسب موجود بر روی انواع شامپو، نرم‌کننده و ماسک‌ مو دقت کافی داشته باشید؛ تا بتوانید محصولی را تهیه نمایید که با جنس موی شما سازگاری داشته باشد. چراکه در صورت عدم توجه به این مسئله و استفاده از مواد شوینده ناسازگار، متفرقه و نامرغوب، موهای شما خشک و شکننده خواهند شد.

شنا در استخرهای کلردار، دشمن سلامتی موها

همان‌گونه که می‌دانید آب استخرها دارای کلر است. درنتیجه توصیه می‌شود جهت شنا حتما از کلاه‌های شنا استفاده نمایید تا آب استخر با موهای شما برخوردی نداشته باشد. در صورتی که کلاه شنا در دسترس شما نبود، پیشنهاد می‌شود جهت جلوگیری از خشک شدن و خرد شدن موها پس از استخر حتما از محصولات آبرسان، مغذی و مرطوب کننده مثل انواع سرم‌ها، اسپری‌های دوفاز و دیگر محصولات این چنینی استفاده نمایید.

قیمت انواع تقویت کننده و پرپشت کننده مو باکیفیت

 

علت خرد شدن مو بعد از دکلره

یکی از نکاتی که در خرد شدن موها نقش زیادی خواهد داشت رنگ مو می‌باشد؛ درصورتی که همراه با دکلره باشد به علت از بین بردن چربی طبیعی موهای شما، آسیب جدی‌تری به موها می‌زند. چراکه رنگ کردن مداوم، پودر و کرم‌های دکلره و به طور کل استفاده از مواد شیمیایی جهت تغییرهای ناگهانی رنگ مو از پایه‌های بسیار تیره به پایه‌های بسیار روشن یا بالعکس، می‌تواند موجب ضعیف شدن موها و در آخر خرد و کات شدن آن‌ها شود.

استفاده از ابزار برقی آرایشی مو

استفاده از ابزار برقی آرایشی مو

استفاده از ابزار برقی آرایش مو مثل انواع سشوارها، حالت دهنده‌ها و اتوهای مو، قادرند به ساختار و بافت مو آسیب وارد کرده و درنهایت موجب شکستگی و خرد شدن آن شوند. درنتیجه باید در نظر داشته باشید که این ابزار، حتی اگر از برترین برندها و مدل‌ها باشند هم، به واسطه حرارت، باد مستقیم و همچنین درجه بالایی که دارند، صدمات جدی را به موهای شما وارد می‌نمایند.

کمبود چه ویتامینی باعث شکنندگی مو می‌شود؟

کمبود چه ویتامینی باعث شکنندگی مو می‌شود؟

کمبود آهن در بدن می‌تواند باعث کاهش روند اکسیژن رسانی به فولیکول‌های مو شده و در نهایت باعث خرد شدن مو شود. به همین علت است که با مشاهده اولین نشانه‌های ضعیف شدن تارهای مو، مصرف قرص‌های دارای زینک پیشنهاد می‌شوند. افزون بر این، ویتامین B12 هم در تنظیم سوخت و ساز و مقدار انرژی فولیکول‌ها تاثیر دارد؛ چراکه با کمبود این ویتامین تارهای مو به تدریج ضعیف شده و خرد می‌شوند.

درمان خرد شدن مو بدون کوتاهی

درمان خرد شدن مو بدون کوتاهی

خشک شدن بیش از اندازه موها، می‌تواند در مواردی خود را به شکل موخوره و دو شاخه شدن جلوه بدهد. دو شاخه شدن موها در نواحی پایینی ساقه و عمدتا در نوک آن‌ها پدید آمده که موجب ضعیف، نازک و در آخر خرد شدن موهای شما خواهد شد. در نتیجه بهتر است پیش از آنکه تمامی موها درگیر این آسیب شوند و موخوره موجب خرد شدن آن‌ها شود، جلوی این مشکل را گرفت.

بهترین راه و فوری‌ترین روش جهت از بین رفتن موخوره، کوتاه نمودن موهاست. البته این کوتاه کردن بدین معنا نیست که شما مقدار بسیاری از قد موها را کوتاه نمایید. بلکه نوک گیری و زدن تنها چند میلی‌متر از پایین موها، به اندازه‌ای که نواحی آسیب دیده کوتاه شوند، کافی است.

به طور معمول آرایشگرها از قیچی‌های ظریف و مخصوصی جهت این کار استفاده می‌کنند. دستگاه‌های موخوره گیر هم ابزار نوینی هستند که کار را ساده‌تر کرده و در زمان کوتاهی این کار را به صورت اتوماتیک انجام می‌دهند.

مطالب مرتبط:  برای درمان چربی مو چه باید کرد، راهکارهای معجزه آسا

 

چند درمان خانگی شکستگی موی سر

چند درمان خانگی شکستگی موی سر

در قسمت پیشین با دلایل خرد شدن مو آشنا شدید. اکنون به سراغ روش‌های درمان شکستگی مو می‌رویم.

آلوئه ورا جهت درمان شکستگی موی سر و ابرو

آلوئه ورا جهت درمان شکستگی موی سر و ابرو

آلوئه ورا خواص بی‌نظیری برای پوست و مو دارد. این گیاه به علت داشتن خواص مرطوب کنندگی، ضدباکتری و ضدقارچی، شوره سر و خردشدگی مو را درمان می‌‌نماید. جهت آن که بتوانید از خواص شگفت‌انگیز آلوئه ورا جهت درمان شکستگی مو بهره ببرید، ابتدا مقداری ژل آلوئه ورا و روغن بادام را با یکدیگر ترکیب نمایید.

ترکیب به دست آمده را به تمامی پوست و موی سر خود بزنید و با ملایمت ماساژ دهید. اجازه دهید 20 الی 30 دقیقه روی سر شما بماند و سپس موهای خود را با آب بشویید. جهت رفع شکستگی مو از این ماسک حداقل یک مرتبه در هفته استفاده نمایید.

درمان خرد شدن مو با سفیده تخم مرغ

یکی از بهترین مواد طبیعی جهت درمان مشکلات مو، تخم مرغ است. سفیده تخم مرغ دارای مقدار بسیار زیادی پروتئین بوده که بسیار مغذی است و به درمان خشکی و شکستگی مو کمک شایانی می‌کند. علاوه بر این، تخم مرغ به دلیل داشتن خاصیت آنتی اکسیدانی و ضدالتهابی، از پوست سر در مقابل التهاب و عفونت محافظت می‌نماید.

جهت تهیه این ماسک مو به دو عدد سفیده تخم مرغ، دو قاشق غذاخوری روغن زیتون، یک پیمانه شیر و چند قطره آب لیموی تازه احتیاج دارید. تمامی موارد گفته شده را به خوبی با یکدیگر ترکیب نمایید. ماسک موی به دست آمده را به پوست و موی سر خود بمالید و پس از نیم ساعت سرتان را به کمک یک شامپوی معمولی بشویید. جهت بیشتر شدن اثرگذاری روش گفته شده در راستای رفع خرد شدن مو، دو الی سه مرتبه در ماه از آن استفاده نمایید.

 روغن نارگیل برای درمان درمان خرد شدن مو بعد از دکلره

روغن نارگیل برای درمان درمان خرد شدن مو بعد از دکلره

روغن نارگیل به مرطوب نگه داشتن موهای شما کمک زیادی می‌‌کند. همچنین این روغن با داشتن اسید لوریک که ضد قارچ بوده به درمان شوره سر و سایر عفونت‌های پوست سر کمک می‌نماید. این روغن به نوبه خود از بهترین روش‌های درمان خشکی و شکنندگی مو محسوب می‌شود.

جهت بهره‌گیری از خواص روغن نارگیل در درمان شکستگی موی سر، تنها کافی است یک یا دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل را کف دست خود ریخته و به آرامی موهای خود را با آن ماساژ دهید. موهای خود را بسته و با کلاهی بپوشانید. اجازه دهید این روغن دو الی سه ساعت یا یک شب تا صبح روی موهای شما بماند. پس از آن موهای خود را با آب ولرم بشویید. هفته‌ای یک مرتبه این عمل را تکرار نمایید تا شاهد موهایی سالم و نرم باشید.

مطالب پربازدید:  ۱۳ روش آسان و کاربردی برای مراقبت از مو هنگام خواب

 

سرکه سیب برای درمان خرد شدن مو هنگام شانه زدن

متعادل نبودن ph موها موجب خشک شدن موها و آسیب رسیدن به آن‌ها می‌شود. سرکه سیب به دلیل داشتن اسید استیک در ترکیبات خود متعادل کننده ph است. افزون بر این، اسید استیک به نرمی و کاهش شکستگی مو کمک بسیار زیادی می‌کند. سرکه سیب خواص ضدقارچی و ضدمیکروبی داشته و به سادگی عفونت پوست سر شما را از بین می‌برد.

جهت آن که بتوانید به وسیله سرکه سیب ماسکی جهت رفع شکنندگی مو تهیه نمایید، می‌توانید یک قاشق چای‌خوری از آن را با دو قاشق روغن زیتون ترکیب نموده و سه عدد سفیده تخم مرغ به آن اضافه نمایید. این ترکیب را روی موهای خود بگذارید و موها را با کلاه بپوشانید. پس از گذشت 30 دقیقه موها را بشویید. انجام مداوم این روش درمانی کمک بسیاری به درمان خرد شدن مو می‌نماید.

 

منبع : walgreens

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *