9 عارضه وحشتناک خوابیدن با موی خیس که احتمالا نمی دانید

این مقاله برای آن دسته از افرادی است که به جای استحمام در طی روز ترجیح می‌دهند شب‌ها به حمام بروند. این مدل اشخاص در بیشتر مواقع غافل از اینکه بدانند خوابیدن با موی خیس چه عوارضی دارد، این کار را انجام می‌دهند و با موی خیس به رختخواب می‌روند. اگر شما نیز از این دسته از افراد هستید این مقاله را از دست ندهید؛ چراکه در این مقاله می‌خواهیم به عوارض خوابیدن با موی خیس بپردازیم.

آیا با موی خیس خوابیدن ضرر دارد؟

آیا با موی خیس خوابیدن ضرر دارد؟

بسیاری از اشخاص بر این باورند که حمام کردن پیش از خواب موجب می‌شود آرامش و خواب راحتی داشته باشند، اما همین افراد که این نظر را دارند، از این نکته غافل هستند که مراقبت از مو و رسیدگی به امورات پس از حمام چقدر سخت است. هنگام شب وقتی که به حمام می‌رویم، خسته هستیم و پس از حمام حال و حوصله رسیدگی و مراقبت از موهای خود را نداریم‌. اما با همین یک بار خوابیدن با موهای خیس خود را در معرض باکتری‌های مضر قرار می‌دهیم‌.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

متاسفانه بیشتر ما در این زمان گزینه تنبلی را انتخاب می‌کنیم و خوابیدن با مو خیس را ترجیح می‌دهیم. همچنین نمی‌دانیم عوارضی که برای خود به وجود آورده‌ایم از حمام نرفتن و خط کشیدن دور خواب آرام به‌شدت بیشتر است.

ممکن است شما نیز عادت اشتباه خوابيدن با موي خيس را بدون دانستن عوارض آن اکثر شب‌ها انجام بدهید. اگر مقداری دقت نمایید تغییراتی که پس از بیدار شدن از خواب با انجام این اشتباه داشته‌اید، خود هشداری برای ترک این عادت غلط خواهد بود.

عوارض خوابيدن با موي خيس

عوارض خوابيدن با موي خيس

در این بخش به شما خواهیم گفت که مضرات خوابیدن با موهای خیس چیست، پس با ما همراه باشید:

سرما خوردگی

احتمالا مادر یا مادربزرگ شما نیز، از شما می‌خواست با موی خیس به بیرون نروید، چراکه ممکن است سرما بخورید. اما نظر شما در مورد خوابیدن با موی خیس چیست؟ آیا خوابیدن با موی خیس می‌تواند باعث بروز سرماخوردگی شود؟

بله زمانی که با موهای خیس می‌خوابید، این احتمال وجود دارد. شاید تصور کنید این مسئله به دلیل رطوبت موهاست اما این طور نیست. بلکه دلیل آن همان باکتری‌هایی است که به علت رطوبت در بالش شما جا خوش کرده و با تماس با چشم، دهان و بینی سبب ایجاد عفونت‌های میکروبی و ویروسی می‌شوند‌.

سردرد، یکی دیگر از مضرات خوابیدن با موی خیس

سردرد، یکی دیگر از مضرات خوابیدن با موی خیس

یکی دیگر از تفکرات رایج در میان افراد این است که خوابیدن با مو خیس موجب باعث بروز سردرد شود‌. آیا در این جمله حقیقتی نهفته است؟ بنابر تحقیقات صورت گرفته توسط مرکز ملی اطلاعات بیوتکنولوژی آمریکا، قرار گرفتن موی خیس در معرض هوای سرد، می‌تواند یکی از عوامل ایجاد سردرد سینوسی محسوب شود.

البته این تحقیقات به مطالعات بیشتری نیاز دارد. اگر بخواهیم کمی دقیق‌تر این مسئله را برای شما توضیح دهیم باید بگوییم که درجه حرارت بدن در خواب افزایش پیدا کرده و بدن گرم شده، درنتیجه ممکن است رطوبت سر سبب بروز سردرد شود. وقتی موهای شما مرطوب است درجه حرارت سر با درجه حرارت بدن نمی‌تواند تطبیق یابد و در نصف شب دچار سردرد می‌شوید.

قیمت انواع محصولات بهداشت و تقویت کننده مو اورجینال

 

عفونت قارچی

خوابیدن با موهای خیس باعث افزایش ریسک گسترش عفونت قارچی پوست سر می‌شود. به یاد داشته باشید، قارچ‌هایی مثل مالاسزیا قادرند موجب ایجاد شوره و التهاب در پوست سر شوند؛ درنتیجه حتما با موهای خشک بخوابید.

افزون بر اینکه قارچ‌ها به طور طبیعی روی پوست سر وجود دارند، امکان وجود قارچ روی بالش نیز بسیار زیاد می‌باشد. بالش مرطوب نیز محل مناسبی برای رشد این نوع قارچ‌هاست. این نوع قارچ در محیط مرطوب رشد کرده و بالش خیس نیز محیط مناسبی برای این رشد می‌باشد.

آسیب به تارهای موی خیس

آسیب به تارهای موی خیس

شاید بپرسید آیا خوابیدن با مو خیس می‌تواند به تارهای مو صدمه برساند؟ متاسفانه برای آن دسته از کسانی که شب به حمام می‌روند پاسخ این سوال، مثبت است. علتش هم این است که موها در حالت خیس در آسیب‌پذیرترین حالت خود قرار می‌گیرند. آکادمی پوست آمریکا (AAD) در طی بیانه‌ای اعلام کرد که مردم باید از موهای خیس خود مراقبت بیشتری بنمایند، موی خیس به‌آسانی می‌شکند و صدمه می‎‌بیند.

در خواب حرکات و چرخش‌های سر روی بالش خشک، می‌تواند موجب ایجاد موخوره و شکنندگی موها شود. به دلیل آسیب‌پذیر بودن موهای خیس، آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند که موهای خیس را شانه نزنید و حالت ندهید؛ بلکه اجازه دهید به‌طور طبیعی در معرض هوای محیط خشک گردد. این پیشنهاد به عنوان یک قاعده کلی در رابطه با خوابیدن نیز صدق می‌کند و بهتر است پیش از رفتن به رختخواب اجازه دهید موها مقداری خشک شوند.

درصورتی که نمی‌توانید حمام شبانه را ترک نمایید، تا حد امکان چند ساعتی میان حمام و رفتن به رختخواب فاصله بیندازید تا موها خشک شود یا از سشوار استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:  دلیل ریزش مو در حمام چیست و چگونه باید از آن جلوگیری کرد؟

 

گره خوردن و درهم و برهم شدن موها

درصورتی که در زمان خواب زیاد سر خود را حرکت می‌دهید، موهای شما گره می‌خورد و درهم برهم می‌شود. خوابیدن با موهای خیس این گره خوردگی را تشدید می‌نماید. حتما شما نیز از حالت موهای خود پس از خوابیدن با موهای خیس راضی نیستید.

خشکی بیش از اندازه مو

خشکی بیش از اندازه مو

خیس بودن موها موجب جدا شدن روغن‌های طبیعی مو از آن شده و در نتیجه موها بیش از اندازه خشک می‌شود این خشکی بیش از اندازه سبب شکنندگی بیشتر موها می‌شود.

 کدر شدن در اثر خوابیدن با موی خیس

درخشش مو ناشی از رطوبت و روغن طبیعی پوست سر می‌باشد، اما خشک شدن مو توسط روبالشی موجب می‌شود مو رطوبت و روغن طبیعی خود را از دست داده و خشک و کدر شود.

تحریک پوست سر و صورت

تحریک پوست سر و صورت

حتما شما نیز تا به حال تجربه ناخوشایند خارش و تحریک پوست سر را داشته‌اید و در این‌گونه موارد مقصر اصلی را شامپو دانسته‌اید، ولی ممکن است دلیل این حس ناخوشایند خوابیدن با موهای خیس باشد. چراکه وقتی با موی خیس می‌خوابیم، محیط گرم و مرطوب به وجود آمده سبب افزایش رشد باکتری‌ها می‌شود.

خوابیدن با مو خیس افزون بر پوست سر، روی پوست صورت نیز تاثیر می‌گذارد. وقتی در خواب غلت می‌زنید، امکان دارد موهای شما روی صورتتان قرار بگیرد و ترکیب موی خیس و دمای اتاق محل مناسبی را جهت رشد باکتری فراهم می‌کنند که پوست را تحریک می‌نمایند.

مطالب پربازدید:  تفاوت نرم کننده و ماسک مو چیست؟ معرفی برترین برندها

 

بروز آکنه

رشد باکتری‌ها روی بالشی که با موهای خیس، مرطوب شده قادر است تا موجب بروز انواع جوش صورت و عفونت‌های پوستی شود. بنابراین جهت جلوگیری از این مشکلات پوستی یا موهای خود را پیش از خوابیدن خشک نمایید یا از روبالشی ضدآب استفاده کنید.

جلوگیری از ضرر خوابیدن با موهای خیس

جلوگیری از ضرر خوابیدن با موهای خیس

شاید در ظاهر به نظر نیاید که بالش مرطوب و خوابیدن با مو خیس می‌تواند چنین مشکلاتی را برای پوست و مو ایجاد نماید، ولی همان‌گونه که با خواندن این مقاله متوجه شدید بالش مرطوب محیط مناسبی برای رشد باکتری‌ها بوده و این باکتری‌ها به پوست و موی شما صدمه می‌رسانند، بنابراین جهت جلوگیری از عوارض فوق در اثر خوابیدن با موی خیس نکات زیر را رعایت نمایید:

  • تا حد ممکن از حمام رفتن پیش از خواب خودداری نمایید.
  • اگر پیش از خواب به حمام رفتید، چند ساعت میان حمام و خواب فاصله بیندازید تا موها خشک شود.
  • اگر خسته هستید و خوابتان می‌آید، موهای خود را با حوله خشک نمایید یا از سشوار استفاده کنید.
  • از روبالشی ابریشمی و ساتن استفاده نمایید.
  • از روغن نارگیل کمک بگیرید.
  • از محصولات مراقبت از مو، مثل مرطوب کننده‌ها و ماسک مو استفاده نمایید، همچنین برای تهیه این محصولات می‌توانید به فروشگاه‌های معتبر لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.
  • موهای خیس را روی هم جمع نکنید.
  • روسری سر کنید.

با این روش‌ها عوارض خوابیدن با موی خیس را کاهش دهید.

  1. از روغن نارگیل استفاده کنید.
  2. از محصولات نرم‌ کننده و آبرسان مو استفاده کنید.
  3. تا حد امکان موی خود را خشک و گره‌ها را باز کنید.
  4. موهای خود را ببافید.
  5. موهای خود را بالای سرتان گوجه‌ای ببندید.
  6. روسری سرتان کنید.

 

 

منبع : vedix

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *