اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

دهان و دندان، دروازه سلامت بدن محسوب می‌شوند. حفره دهان به وسیله همکاری با دندان‌ها، اولین اندام گوارشی بدن ما محسوب می‌شود. به صورت کلی، هضم اولیه غذا از دهان شروع شده و نرم شدن آن‌ها، به عملکرد آنزیم‌های موجود در دهان و حرکت دندان‌ها بستگی دارد.

با این حال، موجب تعجب نیست که هرگونه اخلال در عملکرد دهان و دندان، می‌تواند بدن را با مشکلات جدی گوارشی و عملکردی مواجه کند. به همین دلیل است که رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت فراوانی برخوردار است و در مورادی می‌تواند تمام ساختار بدن را با مشکلات جدی مواجه نماید. به همین دلیل باید دریابید که بهداشت دهان و دندان چیست و چرا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

اهمیت رعایت بهداشت دهان و دندان

اکثر افراد، استفاده مداوم از مسواک را جدی نمی‌گیرند. این که عدم رعایت بهداشت دهان و دندان و تجمع مواد غذایی، می‌تواند زمینه را برای پوسیدگی دندان‌ها و مشکلات لثه فراهم نماید، شاید از نظر عده زیادی از افراد جدی تلقی نشود.

در حالی که، داشتن یک روتین مراقبتی ساده و استفاده از ابتدایی‌ترین نوع مسواک، به راحتی می‌تواند بقایای مواد غذایی و آلودگی موجود در دهان را از میان ببرد و از ابتلا به انواع گوناگون بیماری‌ها جلوگیری کند. اما استفاده نکردن از مسواک، مشکلات جدی به دنبال دارد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

پوسیدگی دندان

اولین علائم پوسیدگی دندان، ایجاد لکه سفید و گچی روی سطح آن است

دهان ما همچون دیگر اعضای بدن، محل زندگی بعضی از انواع باکتری‌ها است که آن‌ها را نرمال فلور می‌نامند و وجود آن‌ها برای سلامت ما بسیار ضروری است. ولی زمانی که غذا یا نوشیدنی‌های شیرین یا نشاسته‌ای مصرف می‌کنیم، این باکتری‌ها آن‌ها را تجزیه کرده و اسید تولید می‌کنند.

اسید تولید شده، به مینای دندان می‌چسبد و به تدریج، اجزای دندان را در ساختار خود حل می‌نماید. مینای دندان، لایه محافظی است که از آسیب به بخش اصلی دندان جلوگیری می‌کند. اما از میان رفتن این لایه، به معنی شروع پوسیدگی دندان است.

اولین علائم پوسیدگی دندان، ایجاد لکه سفید و گچی روی سطح آن است. در این زمان، می‌توان پوسیدگی دندان را معکوس کرده و از پیشروی آن جلوگیری نمود. کافی است روتین مراقبتی متناسبی جهت حفظ بهداشت دندان‌های خود پیش بگیرید.

بیماری لثه

بیماری لثه، به دلیل تجمع پلاک روی سطح دندان و در ناحیه اتصال لثه ایجاد می‌شود

بیماری لثه، به دلیل تجمع پلاک(باکتری) روی سطح دندان و در ناحیه اتصال لثه ایجاد می‌شود. بیماری‌های لثه به صورت کلی به دو دسته ژنژیویت و پریودنتیت تقسیم می‌شوند:

ژنژیویت

مراحل ابتدایی التهاب و بیماری لثه را ژنژیویت نامیده‌اند. این مشکل در زمانی ایجاد می‌شود که پلاک‌‌های باکتریایی به مدت طولانی دور لثه و سطح دندان جمع می‌شوند. ژنژیویت، اغلب با علایمی نظیر خونریزی، التهاب و تورم لثه همراه می‌باشد.

مطالب مرتبط:  درمان تبخال دهان با روش های طبیعی و خانگی

 

پریودنتیت

در صورت عدم توجه و درمان ژنژیویت به مدت طولانی، بیماری لثه پیشرفت کرده و وارد فاز پریودنتیت می‌شود. در این مرحله، لثه به میزانی ضعیف و نازک می‌شود که به دندان می‌چسبد و تحلیل می‌رود. در نتیجه، امکان ورود به داخل لثه و ریشه دندان توسط باکتری فراهم می‌شود. در آخر، باکتری‌ها موفق می‌شوند به سطح داخلی فک و دندان نفوذ کرده و سبب آسیب به استخوان فک و لق شدن دندان شوند.

اندوکاردیت

اندوکاردیت

اندوکاردیت نوعی از بیماری عفونی بوده که پوشش داخلی دریچه و حفره‌های قلب را درگیر می‌کند. اندوکاردیت در زمانی اتفاق می‌افتد که باکتری و میکروب از دیگر نواحی بدن مثل ناحیه دهان، وارد جریان خون شده و خودشان را به قلب برسانند.

قیمت انواع محصولات بهداشت دهان و دندان باکیفیت

 

عوارض زایمان و بارداری

عوارض زایمان و بارداری

تحقیقات نشان داده‌اند که مبتلا بودن به پریودنتیت با زایمان زودرس مرتبط است. به همین دلیل، متخصصان توصیه کرده‌اند پیش از بارداری به وضعیت دهان و دندان خود رسیدگی نموده و درمان‌های لازم را به کار بگیرید تا سلامت جنین به خطر نیفتد.

ذات الریه

ذات الریه

در صورتی که  بعضی از انواع باکتری‌ها که در دهان و میان دندان‌ها زندگی می‌کنند وارد ریه شوند، احتمال مبتلا شدن به ذات الریه افزایش می‌یابد.

سایر شرایطی که امکان دارد با سلامت دهان و دندان مرتبط باشد، شامل موارد زیر می‌باشد:

  • اختلال خوردن و جویدن غذا
  • بیماری گوارشی
  • آرتریت روماتوئید
  • بیماری ایمنی
  • آلزایمر
  • دیابت
  • سندروم دهان خشک
  • برخی از انواع سرطان مثل سرطان دهان، مری و …

روتین مراقبتی و لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان

روتین مراقبت از دهان و دندان و لزوم رعایت بهداشت دهان و دندان

همانطور که قبل‌تر نیز گفته شد، عوارض عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، می‌تواند جبران نشدنی بوده و سلامت کلی بدن را با خطر مواجه کند. اما با رعایت یک روتین مراقبت از دهان و دندان روزانه ساده، می‌توان از ابتلا به بیماری‌های خطرناک جلوگیری نمود.

در‌صورتی که می‌خواهید یک روتین مراقبت از دهان و دندان برای خود داشته باشید، می‌توانید از راهنمای زیر کمک بگیرید:

مسواک مناسبی انتخاب نمایید و مرتب از آن استفاده کنید

مسواک مناسبی انتخاب نمایید و مرتب از آن استفاده کنید

دهان و دندان‌های شما برای سالم ماندن، باید دست کم 2 بار در روز به صورت کامل تمیز شوند. بهترین ابزار برای این امر، مسواک است. آن‌ها در اندازه و انواع مختلفی تولید شده و کاربردهای متفاوتی دارند.

مسواک از نظر نرمی سری خود در سه دسته: نرم، متوسط و سخت تقسیم بندی می‌شود. مسواک‌هایی که براش سختی دارند، در مراحل اولیه کارایی بیشتری از خود نشان می‌دهند و درصد بالایی از پلاک‌های دندان را از بین می‌برند.

اما به با گذشت زمان، باعث تحلیل لثه و عقب نشینی آن از روی دندان می‌شوند. این امر، به تدریج حساسیت دندان را به سرما، گرما یا درجه حرارت نوشیدنی گرم و غذاها افزایش می‌دهد.

به همین دلیل، اکثر متخصصان توصیه می‌کنند از مسواک با براش نرم یا متوسط استفاده کنید و با رعایت اصول مسواک زدن، کارایی آن‌ها را بالا ببرید.

مطالب مرتبط:  سفید کردن دندان با روش‌های تضمینی و ساده

 

نکته دیگر که در انتخاب مسواک اهمیت دارد، اندازه سر آن بوده که در دو نوع استاندارد و کوچک تولید می‌شود. دندانپزشکان و متخصصان، استفاده از مسواک الماسی(سر کوچک) را توصیه می‌نمایند. این مدل مسواک، به سادگی دندان‌های آسیاب را تمیز کرده و از مناطق صعب العبور دهان عبور می‌کنند. اما مسواک‌هایی که سر بزرگ‌تری دارند، نمی‌توانند دندان‌های عقب را به خوبی تمیز کنند.

مسواک را باید هر 3 ماه یکبار تعویض نمود. توجه داشته باشید که مسواک فرسوده دهان و دندان را به خوبی تمیز نکرده و احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان و مشکلات لثه را افزایش می‌دهد.

همچنین مسواک را نباید به صورت عمودی یا افقی روی دندان بمالید. برای استفاده درست از مسواک، آن را با حرکات دایره‌ای کوچک بر روی دندان حرکت دهید. این راهکار افزون‌بر تمیز کردن دندان، از تحریک لثه‌ها جلوگیری می‌نماید. همچنین در هر مرتبه مسواک زدن، اطمینان یابید که سطح جلویی، پشتی و جویدنی دندان به خوبی تمیز شده است.

نخ دندان را فراموش نکنید

نخ دندان را فراموش نکنید

نخ دندان، نقش مهمی در حفظ بهداشت دهان و دندان و لثه دارد. بخش گسترده‌ای از الگوهای پوسیدگی دندان، از کناره آن شروع می‌شود. فضای کوچک و محدود میان دندان، دقیقا جایی است که مسواک دسترسی کافی برای تمیز کردن آن ندارند. در نتیجه مواد غذایی و باکتری تجمع یافته و زمینه پوسیدگی خاموش را فراهم می‌نمایند. اما نخ دندان، به سادگی از این مشکل جلوگیری می‌کند.

اهمیت بهداشت زبان را از یاد نبرید

اهمیت بهداشت زبان را از یاد نبرید

زبان‌ نیز، عضو دیگری از دهان است که نقش بسیار مهمی در حفظ بهداشت این ناحیه بر عهده دارد. زبان، ماهیچه بزرگی است که در بلع غذا، به وجود آوردن حس چشایی و صحبت کردن نقش دارد.

نکته‌ای که از دید ما مخفی مانده است، این بوده که در تمام مراحل تغذیه، مقداری از مواد غذایی بین پرزهای زبان باقی می‌ماند و می‌تواند سلامت دهان را به خطر بی‌اندازد. برای از بین بردن بقایای باقیمانده، بهتر است پس از هربار مسواک زدن، از زبان شوی استفاده کنید.

دهان شویه بهداشت دهان را ارتقا می‌دهد

دهان شویه بهداشت دهان را ارتقا می‌دهد

دهان شویه، محصولی است که به صورت اختصاصی جهت حفظ بهداشت دهان و دندان تولید می‌شود و انواع مختلفی دارد که باید با توجه به هدف درمانی و نیاز دهان و دندان خود آن را تهیه نمایید.

دهان شویه حاوی فلوراید

این محصول، حاوی درصد به خصوصی از سدیم فلوراید در فرمولاسیون خود بوده است و از دندان در مقابل پوسیدگی محافظت می‌کند.

مطالب پربازدید:  بهترین راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

 

دهان شویه خوشبو کننده

برخی از افراد بر خلاف رعایت بهداشت دهان و دندان خود، با معضل بو بد دهان مواجه هستند. استفاده از دهانشویه خوشبو کننده این مشکل را تا حدود بسیاری حل می‌کند.

دهان شویه سفید کننده

اگر احساس می‌کنید دندان‌های شما زردتر از حالت معمولی آن‌ها به نظر می‌رسند، می‌توانید از دهان شویه سفید کننده جهت از بین بردن زردی آن‌ها کمک بگیرید.

مواد غذایی مفید برای بهداشت دهان و دندان

  • پنیر جهت از بین بردن باکتری دهان
  • آب جهت تمیز کردن دهان و دندان
  • برگ سبز (کلم بروکلی، کلم، اسفناج)
  • ماهی (ماهی‌ چرب، ماهی قزل‌آلا، ماهی تن)
  • گوشت
  • آجیل جهت مبارزه با پوسیدگی دندان
  • خربزه جهت سلامت دهان و دندان
  • پرتقال برای سلامت دندان
  • توت‌ فرنگی برای سفیدی دندان
  • ماست جهت بهداشت دهان و دندان
  • سیر جهت جلوگیری از پوسیدگی دندان
  • زنجبیل جهت سلامت دهان
  • سیب‌زمینی شیرین برای دندان و لثه
  • کشمش ضد باکتری‌های دهان و دندان

 

 

منبع : accessdentalcare

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *