منافذ باز پوست صورت

یکی از معیارهای زیبایی، داشتن پوستی صاف و یکدست بوده و وجود آکنه، منافذ باز یا جای جوش، زیبایی چهره را کاهش می‌دهد. اشخاص بسیاری هستند که از بزرگ بودن منافذ صورت خود رنج می‌برند و به دنبال درمان قطعی منافذ باز پوست صورت می‌باشند.

چنانچه بخش‌هایی از پوست شما پرتقالی است، حتما متوجه شده‌اید که گاهی این منافذ باز بیشتر به چشم آمده و بزرگ‌‎تر دیده می‌شوند. افزون بر این با آرایش نیز نمی‌توانید آن‌ها را بپوشانید. در این مقاله برای شما عزیزان چند روش برای درمان منافذ باز پوست صورت بیان کرده‌ایم؛ پس همراه ما باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

منافذ باز پوست صورت چیست؟

منافذ باز پوست صورت چیست؟

منافذ پوستی، به نواحی می‌گویند که فولیکول‌های مو و چربی پوست از آن‌ها خارج می‌گردند. پوست ما، به غیراز نواحی کف دست و پا، با موهای ظریفی پوشیده شده که به همین دلیل، سرتاسر پوست دارای منافذ است. منافذ باز پوست صورت و دیگر نواحی در حالت عادی، بسیار کوچک بوده و دیده نمی‌شوند.

علت منافذ باز پوست صورت چیست؟

علت منافذ باز پوست صورت چیست؟

پیش از آنکه با روش‌های درمان منافذ باز پوست صورت آشنا شوید، ابتدا نیاز است تا از دلایل باز شدن منافذ باز پوست هم آگاهی داشته باشید. به همین دلیل در ادامه این مطلب به معرفی علت‌های متعددی که در ایجاد منافذ باز پوست نقش دارند، خواهیم پرداخت.

ژنتیک: مهم‌ترین عاملی که موجب باز شدن منافذ باز پوست صورت می‌شود، ژنتیک است. بی‌شک ژن‌ها نقش تعیین کننده‌ای در منافذ باز پوست دارند. به‌طوری که اگر والدین شخصی منافذ باز داشته باشند، به احتمال زیاد او نیز دچار این عارضه خواهد شد.

افزایش سن: همان‌گونه که می‌دانید، با افزایش سن، پوست ضخیم‌تر شده و همین مسئله موجب می‌شود تا سلول‌های پوست در اطراف منافذ خود جمع شده و در آخر به باز شدن منافذ پوست منجر شوند.

پوست چرب : کسانی که پوست چرب دارند، بیشتر در معرض باز شدن منافذ صورت خود هستند؛ چراکه چربی روی پوست، خود یک عامل مهم جهت باز شدن منافذ پوستی است.

منافذ باز پوست صورت

آرایش بیش از اندازه: استفاده بیش از اندازه از محصولات آرایشی چرب روی پوست موجب زیاد شدن غدد چربی و باز شدن منافذ پوست صورت می‌شود.

قرار گیری در معرض نور آفتاب: تابش بیش از اندازه نور آفتاب به پوست صورت، موجب می‌شود تا پوست ضخیم شده و این عامل نیز بزرگ شدن منافذ صورت را به دنبال خواهد داشت.

استفاده ار محصولات آرایشی نامرغوب و غیر استاندارد: استفاده از محصولات نامرغوب روی پوست صورت، موجب می‌شود تا منافذ پوست جهت خارج کردن سبوم ترشح شده، باز و گشاد شوند.

تغییرات هورمونی در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی: تغییرات هورمونی که در دوران بارداری، بلوغ و یائسگی برای هر شخص رخ می‌دهد، موجب می‌شود، ترشحات چربی پوست بیشتر شده که این حالت موجب بیشتر باز شدن منافذ پوست می‌گردد.

منافذ باز پوست صورت را چگونه ببندیم؟

منافذ باز پوست صورت را چگونه ببندیم؟

روش‌های بسیاری جهت درمان منافذ باز پوست صورت وجود دارند که در این قسمت آن‌ها را بیان کرده‌ایم. توصیه می‌کنیم برای داشتن پوستی صاف و یکدست، تمامی این پیشنهادات را انجام دهید.

یک روتین پوستی منظم داشته باشید

یک روتین پوستی منظم داشته باشید

این روش شاید خیلی کلی به نظر برسد، ولی اولین قدم برای درمان منافذ باز پوست استفاده از یک روتین پوستی منظم می‌‎باشد. شستشوی پوست، به خصوص در شب و زمان خواب، کمک می‌کند تا لوازم آرایشی، آلودگی و چربی‌های اضافی از عمق پوست پاک شود.

از بین بردن چربی پوست مهم‌ترین درمان منافذ باز پوست چرب محسوب می‌شود؛ زیرا انباشته شدن این چربی و آلودگی موجب می‌شود پوست شما نتواند به درستی نفس بکشد و جهت جبران این مسئله، منافذ باز بزرگ‌تر خواهند شد.

یک روتین پوستی از مراحل گوناگونی تشکیل شده که به شرح زیر هستند:

هر روز ضد آفتاب بزنید

صدمات ناشی از نور خورشید، موجب شل شدن و افتادگی پوست شده و با از بین رفتن استحکام پوست، منافذ باز آن بیشتر دیده می‌شوند. استفاده از یک کرم ضد آفتاب با SPF30 یا بیشتر، تا حد بسیاری از پوست در مقابل اشعه‌های مضر خورشید محافظت می‌نماید.

قیمت انواع پاک کننده و شوینده صورت باکیفیت

 

به صورت منظم لایه برداری نمایید

به صورت منظم لایه برداری نمایید

لایه‌برداری یک روش مناسب جهت درمان منافذ باز پوست روی بینی است. چنانچه پوستی چرب دارید، پیشنهاد می‌کنیم هفته‌ای یک الی دو مرتبه لایه‌برداری نمایید. این کار کمک می‌کند تا آلودگی‌هایی مثل گرد و خاک، سلول‌های مرده پوست و چربی اضافه از بین رفته و منافذ کوچکتر دیده شوند.

این لایه‌برداری می‌تواند توسط کرم‌های لایه‌بردار، اسکراب صورت یا ماسک‌های خانگی انجام گیرد؛ البته پیشنهاد می‌کنیم بیش از ۲ مرتبه در هفته لایه‌برداری نکنید؛ چراکه موجب خشکی پوست شما خواهد شد.

با پوست خود با ملایمت رفتار کنید

به یاد داشته باشید که مالش و ساییدن پوست، موجب تمیزی بیشتر آن نخواهد شد؛ بلکه این کار به پوست صدمه می‌رساند و سبب می‌شود تا منافذ آن بیشتر دیده شوند. افزون بر این، هیچ گاه تلاش نکنید با ناخن یا ابزار دیگر، منافذ پوست را تخلیه نمایید.

کرم مرطوب کننده بزنید

کرم مرطوب کننده بزنید

ممکن است فکر کنید کسانی که پوستشان چرب است، به کرم مرطوب کننده نیازی ندارند؛ اما این تصور غلط است. در صورتی که رطوبت پوست کاهش پیدا کند، چربی بیشتری ترشح شده و این مسئله موجب چرب‌تر شدن پوست و درنتیجه افزایش سایز منافذ خواهد شد.

افتادگی پوست خود را درمان نمایید

با بالا رفتن سن، پوست شما به مرور سفتی خود را از دست داده و شل می‌شود؛ این حالت تاثیر زیادی در بیشتر نمایان شدن منافذ باز دارد. به توصیه پزشکان، استفاده از سرم ویتامین C و سرم‌های پوست دارای رتینول، بهترین روش برای جلوگیری از پیری پوست می‌باشند. جهت تهیه این نوع سرم‌ها می‌توانید به انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

راه‌های درمان منافذ باز پوست صورت در خانه

در پاسخ به این سوال که جهت بستن منافذ باز پوست صورت در خانه چه باید کرد؟ باید گفت افزون بر محصولاتی که در بالا معرفی کردیم، روش‌های خانگی بسیاری نیز برای این کار وجود دارند که در این قسمت به بعضی از آن‌ها می‌پردازیم:

ماساژ صورت با یخ

یکی از راه‌های درمان منافذ باز پوست در خانه، ماساژ با یخ است. جهت درمان سریع منافذ باز، کافی است یک تکه یخ را به مدت 5 الی 10 ثانیه روی پوست تمیز ماساژ دهید.

آلوئه ورا

این گیاه افزون بر تغذیه پوست، چربی و آلودگی‌هایی که موجب مسدود شدن منافذ می‌شوند را هم از بین برده و پوست را پاکسازی می‌نماید. کافی است 10 دقیقه پوست خود را با ژل آلوئه ورای طبیعی ماساژ داده و سپس با آب خنک بشویید.

ماسک سفیده تخم مرغ

ماسک سفیده تخم مرغ

یک عدد سفیده تخم مرغ را با دو قاشق غذاخوری جو دوسر و دو قاشق غذاخوری آب لیموترش ترکیب کرده تا یکدست شود. خمیر را روی صورت خود قرار دهید و بعد از 30 دقیقه با آب خنک بشویید. این ماسک تاثیر زیادی در سفت شدن پوست و از بین رفتن منافذ دارد.

سرکه سیب

سرکه سیب به علت داشتن خواص بی‌نظیر در پاکسازی پوست و کاهش سایز منافذ، به منظور یکی از روش‌های درمان قطعی منافذ باز پوست صورت خانگی شناخته می‌شود. کافی است یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با همان مقدار آب رقیق نمایید و توسط پنبه روی صورت خود زده و در نهایت بشویید.

ماسک خیار

این ماسک خانگی افزون بر کاهش سایز منافذ، در تسکین و تغذیه پوست، بهبود بافت آن، کاهش فرآیند پیری پوست و صاف و درخشان کردن آن هم تاثیر زیادی دارد. جهت تهیه ماسک خیار، چند تکه خیار را با دو قاشق غذاخوری آب لیموترش در مخلوط‌کن ریخته تا با یکدیگر به خوبی ترکیب شوند. اکنون این مخلوط را 15 دقیقه روی پوست خود قرار دهید و سپس با آب خنک بشویید.

ماسک خاک رس

ماسک خاک رس

خاک رس تمامی ناخالصی‌های پوست را از بین برده، آن را سفت کرده و سایز منافذ را کاهش می‌بخشد. جهت تهیه این ماسک دو قاشق غذاخوری خاک رس با مقداری آب یا گلاب ترکیب نمایید تا به غلظت مناسبی برسد. یک لایه از آن را روی صورت خود قرار دهید و بعد از 15 دقیقه با آب خنک بشویید.

عسل

عسل به منظور یک قابض طبیعی عمل کرده و منافذ باز، به خصوص در ناحیه اطراف بینی را کوچک خواهد کرد. یک روز در میان یا هر روز، مقداری عسل روی صورت خود مالیده و بعد از 15 دقیقه آن را با آب خنک شستشو دهید.

مطالب مرتبط:  سرم ویتامین سی و فواید مصرف آن

 

روش درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

روش درمان قطعی منافذ باز پوست صورت چیست؟

چنانچه منافذ صورت شما به حدی بزرگ هستند که استفاده از روش‌های بالا تاثیری در بهبود آن‌ها ندارد، می‌توانید به دنبال درمان‌های کلینیکی، تحت نظر پزشک متخصص پوست بروید. این روش‌ها با استفاده از دستگاه‌های گوناگونی انجام می‌شوند.

در حقیقت دستگاه‌هایی که قادرند تا انرژی گرمایی یا اولتراسوند را به طور هدفمند به پوست برسانند، جدیدترین و قوی‌ترین روش جهت درمان پوست و از بین بردن منافذ باز هستند.

این دستگاه‌ها عبارتند از:

  • لیزر دایود 800 نانومتر با نانوپارتیکل طلا
  • لیزر دایود 1450 نانومتر
  • میکرونیدلینگ
  • اندولیفت
  • دستگاه‌های رادیو فرکانسی فرکشنال

تمامی این دستگاه‌ها، با توجه به شدت منافذ و دلایل ایجاد آن‌ها، توسط پزشک معالج خود انتخاب شده و نتیجه درمان هم بعد از 2 هفته تا 6 ماه قابل مشاهده است. اما این نکته را در نظر بگیرید که حتی پس از انجام روش‌های قطعی درمان منافذ باز پوست صورت نیز باید از پوست خود مراقبت نمایید تا منافذ آن دوباره باز نشوند.

 

منبع : thenewyou

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *