مد چیست

اگر چه به نظر می‌آید این روزها مد و فشن از هیچ قانون خاصی پیروی نمی‌کند، اما دنیای مد و لباس دارای قاعده‌هایی است که طراحان لباس و استایلیست‌ها از دیرباز آن‌ها را رعایت می‌کرده‌اند. قواعدی که در طول تاریخ مد و استایل جمع‌آوری شده است و به شما کمک می‌کند که آسان‌تر لباس انتخاب کنید و بهترین استایل را برای خود داشته باشید.

دانستن نکات گفته شده در این مقاله از مدیسه به شما کمک می‌کند که یک استایل متفاوت و حرفه‌ای برای خود داشته باشید و درست مثل استایلیست‌های معروف لباس بپوشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مد چیست؟

مد چیست

به صورت معمول، مد و فشن به عنوان یک صنعت در سطح جهانی در نظر گرفته می‌شود با پیش‌بینی این موضوع که ما چه چیزی می‌پوشیم، چگونه در مقابل دیگر افراد ظاهر می‌شویم و سبک استایل ما چگونه است؛ اما مد تنها یک تجارت نیست. بلکه یک نوع پدیده فرهنگی و اجتماعی نیز بوده که برگرفته از میل انسان‌ها به امتحان چیزهای جدید است.

مد و فشن چیزی است که ما به صورت روزانه با آن سروکار داریم. حتی افرادی که می‌گویند برای آن‌ها مهم نیست چه لباسی بپوشند و کدام رنگ‌ها را با یکدیگر ست کنند، هر صبح لباس‌هایی را به تن می‌کنند که بیانگر احساس و نکات بسیاری در مورد آن‌هاست.

یک ویژگی بارز و قابل توجه در دنیای مد و فشن، تغییر است. ما هرروزه در حال آشنا شدن با ایده‌های جدید درباره سبک موسیقی، فیلم، انواع مدل لباس‌ها و نحوه استایل کردن آن‌ها و… هستیم. برای نمونه عینک ری‌بن پس از فیلم Men In Black در میان مردم بسیار محبوب شد یا در دهه ۱۹۵۰ اکثر نوجوانان همچون الویس پریسلی لباس می‌پوشیدند. همه این موارد مثال‌هایی از مد و فشن در زندگی ما هستند.

با برخی از برندهای برتر جهان آشنا شوید

با برخی از برندهای برتر جهان آشنا شوید

  • نایک (Nike)
  • آدیداس (Adidas)
  • ریباک (Reebok)
  • پوما (Puma)
  • کانورس (Converse)
  • تامی هیلفیگر (Tommy Hilfiger)
  • گوچی (GUCCI) برند ایتالیایی
  • لویی ویتون (Louis Vuitton) برند فرانسوی
  • شنل (Chanel) برند فرانسوی
  • زارا (ZARA) برند اسپانیایی
  • اچ اند ام (H&M) برند سوئدی
  • کارتیر (Cartier) برند فرانسوی
  • فندی (FENDI) برند ایتالیایی
  • دیور (Dior) برند فرانسوی
  • رالف لورن (Ralph Lauren) برند آمریکایی

تاریخچه طراحی مد و فشن

تاریخچه طراحی مد و فشن

منشا طراحی مد درواقع به سال ۱۸۲۶ برمی‌گردد. باورها بر این است که  Charles Frederick Worth، اولین طراح مد و فشن جهان از سال ۱۸۲۶ تا ۱۸۹۵ بود. چارلز در ابتدا یک پارچه فروش بود که بعدها یک خانه مد در پاریس راه‌اندازی نمود؛ در واقع او اولین کسی بود که سنت خانه‌های مد و فشن را شروع کرد و به افراد می‌گفت که چه لباسی برای آن‌ها مناسب است.

در این دوره، تعدادی از خانه‌های مد جهت توسعه دادن به الگوهای لباس‌های خود، شروع به استخدام افراد هنرمند کردند. به این صروت که الگوها به مشتریان ارائه می‌شد و اگر مورد پسند آن‌ها قرار می‌گرفت، لباس‌ها دوخته می‌شد.

در آغاز قرن بیستم میلادی، تحولات جدیدی در دنیای مد و فشن رخ داد که ابتدا از شهر پاریس شروع شد و از آن‌جا به سایر نقاط گسترش پیدا کرد. طرح‌های جدید لباس قبل از این که راه خود را به جهان باز کنند، برای نخستین بار در پاریس متولد می‌شدند. به همین دلیل می‌توانیم شهر پاریس را “پایتخت مد” بدانیم.

در طول این دوره از تاریخ، مد و فشن همان مدل لباس بود که به صورت انحصاری برای افراد طراحی و دوخته می‌شد. در اواسط قرن بیستم، لباس‌های فشن شروع به تولید به صورت انبوه کردند، بخش تولید عمده افزایش یافت و مردم انتخاب‌های بیشتری در خرید لباس داشتند.

در اواخر قرن بیستم نیز مد و فشن در میان مردم بیشتر رواج پیدا کرد و آگاهی مردم در این مورد افزایش یافت؛ پس آن‌ها به جای تکیه بر روندهای عرف در بازار، شروع به انتخاب لباس‌های راحت و مناسب با سبک و استایل شخصی کردند.

امروزه، طراحی مد به عنوان یکی از شغل‌های پردرآمد در جهان پذیرفته شده است موسسات فراوانی در سراسر جهان وجود دارند که دوره‌های بسیاری را در خصوص طراحی مد و فشن به شما آموزش می‌دهند.

آغاز طراحی مد و فشن در ایران

طراحی مد و فشن در ایران

اگر تمایل دارید بدانید مد و فشن دقیقا چه زمانی وارد کشورمان ایران شد، باید بگوییم که سفر کردن ایرانیان از قبیل درباریان و دانشجویان به خارج از کشور در زمان قاجاریه، موجب باز شدن راه مد و فشن به ایران شد. اگر دقیق‌تر بگوییم، نقطه شروع آن زمانی بود که همسر فتحعلی شاه، الیزابت مک ‌نیل همسر جان مک ‌نیل Sir John McNeill که نماینده بریتانیا در ایران بود را به یکی از مهمانی‌های خود دعوت کرد.

لباسی که الیزابت پوشیده بود، بسیار ساده اما جذاب و چشم‌گیر بود. او یک پیراهن سفید از جنس ساتن با چین‌های توری و شنلی قرمز و ابریشمی به تن داشت؛ این استایل با لباس‌ها و جواهرات پر زرق ‌و برق درباریان ایران در تضاد کامل بود.

اما همین لباس‌های ساده و جذاب سبب جلب توجه همسر فتحعلی شاه شد و این موضوع آغازی جهت ورود مد به ایران بود. به تدریج افزون بر درباریان، افراد معمولی هم تلاش می‌کردند تا سبک لباس پوشیدن و حتی آرایش‌های اروپایی را برای خود تقلید کنند.

همچنین در دوره‌های جاری قاجاریه، ناصرالدین شاه از جمله افرادی بود که به مد و فشن علاقه بسیاری داشت و سبک‌های اروپایی و پوشیدن لباس‌های آن‌ها را تشویق می‌کرد. دختر ناصرالدین شاه، تاج ‌السلطنه که فردی تحصیل کرده بود و همیشه از آزادی زنان حمایت می‌کرد، گسترش مد در ایران را امری بسیار راحت کرد. همچنین به نوعی می‌توان او را نخستین طراح مد لباس‌های ایرانی اروپایی هم دانست.

قیمت انواع لباس زنانه برند و لاکچری ترند سال

 

طراحی مد و لباس چیست؟

طراحی مد و لباس چیست

طراحی مد (Fashion Designing) را می‌توان به عنوان هنر تولید لباس‌های فشن توصیف نمود؛ اما همچون هرچیز دیگری، طراحی مد نیز در طول زمان دستخوش تغییرات بسیاری شده و معنای متفاوتی به خود گرفته است. یعنی بسیاری از موارد دیگر به جز لباس در زیرمجموعه مد و طراحی آن قرار گرفته‌اند؛ آیتم‌هایی مثل انواع اکسسوری از جمله کیف زنانه، کفش، زیورآلات و…

طراحی مد شاخه‌های بسیار زیادی دارد و شما با توجه به علاقه و استعداد خود می‌توانید در هر کدام از آن‌ها تخصص پیدا کرده و به عنوان یک طراح مد (Fashion Designer) شروع به کار کنید. طراحی لباس بچگانه، لباس عروس، لباس شنا، لباس مردانه، لباس زنانه، اکسسوری، کیف، کفش، جواهرات و… برخی از شاخه‌های طراحی مد هستند.

همچنین تحولات در زمینه طراحی مد سبب ایجاد مسیرهای شغلی مرتبط دیگری از قبیل آرایشگری، عکاسی، روزنامه ‌نگاران مد، مشاوران مد و… شده است.

مد پایدار (Sustainable Fashion) چیست؟

مد پایدار Sustainable Fashionچیست؟

حتما اصطلاح مد پایدار را به دفعات شنیده‌اید. از آن‌ جایی که صنعت مد و فشن یکی از صنایع خطرناک و آلوده برای محیط زیست است، برخی از برندهای فشن در دنیا به دنبال راهی برای حفاظت از محیط زیست هستند و مد پایدار نیز به همین دلیل به وجود آمده است.

مد پایدار که با نام مد زیست محیطی هم شناخته می‌شود، حرکت و فرآیندی جهت ایجاد تغییر در سیستم و محصولات مد و فشن بوده به صورتی که به محیط زیست همچنین عدالت اجتماعی و پایه‌های اقتصادی بیشتر توجه شود. محصولات تولید شده با اصول مد پایدار امروزه در انواع فروشگاه اینترنتی لباس قابل خریداری هستند.

تفاوت مد و فشن با استایل چیست؟

تفاوت مد و فشن با استایل چیست؟

شاید به نظر شما این دو مورد تفاوت بسیار زیادی باهم نداشته باشند؛ اما باید بدانید که مد و استایل از لحاظ معنایی و مفهوم تفاوت‌های بسیار زیادی با هم دارند.

مطالب پربازدید:  فشن ویک چیست و معروفترین فشن ویک‌های جهان کدامند

 

همانگونه که می‌دانید، مد نوعی سبک غالب در یک فرهنگ و در یک زمان مشخص است. مد ارتباط مستقیمی با ترندهای جدیدی که شما در حین خرید با آن‌ها مواجه می‌شوید دارد. از سمت دیگر، استایل، همان شیوه خاص هر نفر برای بیان خودش است. فرقی نمی‌کند که این شیوه خاص از طریق لباس پوشیدن بوده یا نوشتن و حتی یک سبک کاری است. بنابراین در دنیای مد، کلمه استایل به معنای سبک شخصی می‌باشد.

 

منبع : artsandculture

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “مد چیست؟ آشنایی با دنیای فشن

  1. nikta گفت:

    مطلب جالبی بود.

  2. ناشناس گفت:

    به نظرم اهمیت به فشن باعث بهبود روحیه میشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *