شما حتما لباس خریدن و شیک‌پوشی را دوست دارید، همچنین طبیعت را دوست دارید، این طور نیست؟ اگر بدانید می‌توانید با رعایت برخی اصول ساده از تخریب طبیعت جلوگیری کنید این کار را نمی‌کنید؟ مد پایدار این اصول را برایتان تعریف می‌کند. شما چه در جایگاه تولیدکننده لباس، کفش و اکسسوری و چه در جایگاه خریدار یا مصرف کننده آن‌ها می‌توانید دوستی خود را با طبیعت ثابت کنید! برای تولید پارچه، چرم، پلاستیک، فلز، پشم و همه انواع مواد اولیه‌ای که در تولید لباس‌هایتان استفاده می‌شود بسیاری از منابع طبیعی از دست می‌رود. به حیواناتی که برای استفاده از پوستشان کشته می‌شوند فکر کنید، به درختانی که بریده می‌شوند، به منابع نفتی که برای تولید پلاستیک استفاده می‌شود و به سوختی که برای حمل نقل این لباس‌ها از شهری به شهر دیگر مصرف می‌شود.

در آخر همه این‌ها دور ریخته می‌شود یا گوشه کمدمان خاک می‌خورد و دیگر هیچگاه به طبیعت بازنخواهند گشت. یقینا نمی‌توانیم این خسارت به طبیعت را به صفر برسانیم اما می‌توانیم با رعایت کردن برخی اصول ساده تا آنجا که ممکن است آن را حفظ کنیم و کمترین زیان را به طبیعت برسانیم. مد پایدار جنبشی در جهت تغییر سیستم کلی تولید لباس و استفاده از آن در راستای سازگاری با محیط زیست و سیستم اقتصادی است. درواقع می‌خواهیم بدانیم چگونه لباس بخریم، چه بپوشیم و از چه چیز استفاده نکنیم تا به طبیعت آسیب نرسانیم. هرچه عمیق‌تر به این مسئله فکر کنیم راه‌های بیشتری برای اثبات دوستی‌مان به طبیعت پیدا خواهیم کرد. در این مطلب چند نمونه از قوانین و چهارچوب‌های مد پایدار را برای حفظ و دوستی با طبیعت بیان کرده‌ایم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

مد پایدار چیست

کمتر لباس بخرید!

زیاد لباس خریدن نشانه جایگاه بالای اجتماعی شما نیست! میلیونرهای زیادی هستند که مینی‌مالیست عمل می‌کنند و کمد لباسشان از کمد لباس افراد معمولی نیز سبک‌تر است!

 

کمتر لباس بخرید!

از مد افتاده‌ ها دوباره مد خواهند شد

اگر لباسی دارید که فکر می‌کنید از مد افتاده است آن‌ها را دور نریزید! صبر داشته باشید! تمام آن لباس‌ها دوباره به دنیای مد باز خواهند گشت. کافی است نگاهی به روند تغییر مد در دهه اخیر بیندازید!

 

از مد افتاده‌ ها دوباره مد خواهند شد

لباس‌ هایتان را معاوضه کنید

اگر لباس‌هایتان در نظرتان تکراری شده‌ است نیاز نیست که حتما لباس جدید بخرید! آن‌‎ها را با دوستان هم‌سایزتان معاوضه کنید. قطعا آن‌ها هم لباس‌هایی دارند که برای آن‌ها تکراری و برای شما جدید است.

 

خرید اینترنتی لباس زنانه

 

لباس‌ هایتان را معاوضه کنید

لباس دست دوم بخرید!

دست دوم فروشی‌ها لباس‌های دورریختنی نمی‌فروشند! اگر نسبت به تمیز بودن آن‌ها حساسیت دارید قبل از استفاده آن‌ها را بشویید! این گونه با کم شدن تقاضا تولیدکنندگان نیز کمتر تولید خواهند کرد.

 راهنمای خرید لباس اورجینال

لباس دست دوم بخرید!

لباس‌ های حیوانی نخرید!

لباس‌هایی که برای تولید آن، حیوانات پرورش داده شده و کشته شده‌اند یا در طبیعت شکار شده‌اند تا از پوستشان استفاده شود خریداری نکنید تا تولیدکنندگان را به ادامه این عمل قبیح ترغیب نشوند.

 

لباس‌ های حیوانی نخرید!

برندهای مجوزدار بخرید

اگر از برندهایی استفاده کنید که بدون مجوز لباس تولید می‌کنند علاوه بر ریسک کردن در کیفیت اجناس کارگرانی که تحت حمایت بیمه و کارفرمایان کار می‌کنند به خطر خواهید انداخت.

 

برندهای مجوزدار بخرید

از برندهای محلی خرید کنید

برای انتقال لباس‌ ها از شهری به شهر دیگر یا از کشوری به کشوری دیگر سوخت زیادی مصرف می‌شود، سعی کنید از برندهای محلی خرید کنید تا در آلوده کردن محیط زیست نقش کمتری داشته باشید.

 

از برندهای محلی خرید کنید

به علامت بازیافت‌ پذیر توجه کنید

هنگام خرید لباس به علامت بازیافت‌پذیری روی برچسب لباس‌ها توجه کنید. با خرید این نوع لباس‌ها از طبیعت محافظت می‌کنید و زباله‌های کمتری به دریاها ریخته خواهد شد.

 

به علامت بازیافت‌ پذیر توجه کنید

از جنس‌ های یک‌ پارچه استفاده کنید

لباس‌هایی که صد درصد از یک نوع پارچه ساخنه شده‌ است قطعا بازیافت‌ پذیر است اما لباس‌ هایی که پارچه‌شان از ترکیب مواد مختلف تولید شده جداناپذیر است و به احتمال زیاد بازیافت نمی‌شود.

 

از جنس‌ های یک‌ پارچه استفاده کنید

لباس‌ های ارگانیک بخرید

در خرید لباس به برچسب‌های روی آن دقت کنید و در صورت ارگانیک بودن آن را خریداری کنید. بعید است کشته شدن حیوانات برای تهیه لباسی که می‌پوشید حس خوبی به شما منتقل کند!

 

لباس‌ های ارگانیک بخرید

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *