روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد از دانه‌های گیاه کنجد گلدار یا همان Sesamum indicum گرفته می‌شود. خاستگاه این گیاه شرق آفریقا و هندوستان می‌باشد، ولی در حال حاضر در اغلب کشورهای جهان کشت می‌شود. روغن کنجد به علت داشتن طعم دلچسب و دلپذیر و مقادیر بالای چربی‌های غیراشباع (اسیدهای چربی که در دمای اتاق به شکل مایع بوده و در ساختار خود یک الی چند پیوند دوگانه دارند)، یکی از پرطرفدارترین روغن‌ها جهت پخت و پز است.

ولی آیا این روغن در بیرون از آشپزخانه نیز فایده‌ای دارد؟ آیا برای سلامت پوست و مو مفید می‌باشد؟ جهت آنکه با روغن کنجد برای پوست و مو بیشتر آشنا شوید، با ما همراه باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فواید روغن کنجد برای پوست چیست؟

فواید روغن کنجد برای پوست چیست؟

خاصیت آنتی اکسیدانی : روغن کنجد محافظت تاثیرگذاری در مقابل زیان‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد یا مولکول‌های ناپایدار دارد. این مضرات قادرند تا به ساختار سلولی پوست شما صدمه برسانند.

خاصیت ضد میکروبی : روغن کنجد قادر است تا میکروارگانیسم‌های مضر را از بین برده یا رشد آن‌ها را متوقف نماید.

خاصیت ضد التهابی : روغن کنجد می‌تواند موجب کاهش التهاب و تورم پوستی شود.

درجه کومدون‌زایی روغن کنجد

درجه کومدون‌زایی روغن کنجد

درجه کومدون‌زایی (انسداد منافذ پوست و افزایش احتمال بروز جوش به‌خصوص جوش‌های سرسیاه) این روغن تقریبا پایین است. یک بانک اطلاعاتی غیررسمی، روغن‌ها و کره‌های گوناگون را با در نظر گرفتن خاصیت انسداد منافذ آن‌ها بین اعداد صفر تا پنج، رتبه‌بندی می‌نماید. برهمین اساس، رتبه صفر بدان معنا بوده که روغن مدنظر منافذ پوست را مسدود نمی‌کند، درحالی‌که رتبه پنج به معنی مسدودکننده بودن آن می‌باشد.

بر اساس مطالعاتی که در سال 1989 در نشریه جامعه شیمی‌دانان زیبایی منتشر گردید، روغن کنجد تصفیه شده دارای رتبه کمدوژن 1 و روغن کنجد تصفیه نشده دارای رتبه کمدوژن 3 می‌باشد. درنتیجه روغن‌های غیر کومدون‌زا، مثل این روغن، گزینه مناسبی برای اکثر پوست‌ها هستند.

باتوجه به اینکه روغن‌های غیر کومدون‌زا منافذ پوست را مسدود نمی‌کنند، به نظر می‌آید روغن کنجد برای پوست‌های مستعد آکنه، گزینه بسیار خوبی باشد. همچنین ممکن است خواص ضدالتهابی روغن کنجد، به خواص آن بر اثرات ضد آکنه بیفزاید، البته در حال حاضر این مسئله از لحاظ علمی کاملا اثبات نشده است.

با وجود اینکه تحقیقات کمی درباره این روغن (به‌ویژه با توجه به فواید آن جهت مراقبت از پوست) انجام شده، یافته‌های خوبی درمورد خواص آنتی اکسیدان، ضد‌ میکروبی و ضد التهابی آن موجود است.

یافته‌های علمی در مورد خواص آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کنجد

یافته‌های علمی در مورد خواص آنتی اکسیدان، ضد میکروبی و ضد التهابی روغن کنجد

  • تحقیقی که در سال 2005 بر روی حیوانات صورت گرفت، نشان داد که استفاده موضعی از این روغن، ممکن است سبب کاهش استرس اکسیداتیو و صدمه رسیدن به سلول‌ها یا بافت‌های بدن گردد. (فرایند اکسیداسیون زمانی رخ می‌دهد که بدن‌ ما اکسیژن را سوزانده یا فرآوری می‌کند و سلول‌ها این اکسیژن را که از طریق تنفس وارد بدن شده، به انرژی تبدیل می‌نمایند. همچنین این فرایند منجر به تولید رادیکال‌های آزاد هم می‌شود، فرآیندی که با مولکول‌های موجود در سلول‌ها واکنش نشان می‌دهد و این واکنش به صدمه از طریق ایجاد استرس در سلول‌های اطراف، میتوکندری، و ژن‌ها منجر می‌گردد.)
  • همچنین تحقیقات اخیر دانشمندان روی حیوانات، نشان داده که استفاده موضعی از روغن کنجد روغن کنجد برای پوست صورت و بدن، در بهبود زخم‌های ناشی از سوختگی درجه دو مفید می‌باشد.
  • نتیجه یک بررسی نشان داده که ماساژ دادن روغن کنجد روی پوست، نقش بی‌نظیری در کاهش درد ناشی از ترومای اندام‌ها در بیماران اورژانسی دارد.
  • برخی شواهد هم حاکی از آن بوده که روغن کنجد می‌تواند موجب فیلتر کردن پرتوهای فرابنفش خورشید (UV) توسط پوست گردد که البته میزان آن نسبت به محصولاتی که جهت این وظیفه طراحی شده‌اند، کم‌تر است.

روغن کنجد برای پوست و مو حاوی چه مواد مغذی است؟

روغن کنجد برای پوست و مو حاوی چه مواد مغذی است؟

روغن کنجد حاوی ویتامین E بوده که می‌تواند به محافظت از سلول‌های پوست در مقابل صدمات ناشی از عوامل محیطی، مثل اشعه فرابنفش نور آفتاب، آلودگی هوا و سموم، کمک نماید. روغن کنجد برای چروک صورت بسیار مفید است. این روغن همچنین دارای ترکیبات اثرگذار متعددی بوده که به آن خاصیت آنتی اکسیدان و ضد التهابی بخشیده‌اند. این ترکیبات عبارتند از:

  • توکوفرول
  • پینورزینول
  • سزامین
  • سزامولین
  • سزامینول
  • سزامول

این روغن همچنین دارای چندین اسید چرب ضروری می‌باشد. این اسیدها مرطوب کننده‌های موثری بوده که قادرند به انعطاف‌پذیری، نرمی و آبرسانی پوست شما کمک نمایند.

  • اسید اولئیک
  • اسید پالمیتیک
  • اسید استئاریک
  • اسید لینولئیک

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

آیا استفاده از روغن کنجد برای پوست بی‌خطر است؟ (مضرات روغن کنجد برای پوست)

آیا استفاده از روغن کنجد برای پوست بی‌خطر است؟ ( مضرات روغن کنجد برای پوست)

استفاده از روغن کنجد برای اکثر افراد بی‌خطر می‌باشد. باتوجه به اینکه هر ماده‌ای می‌تواند موجب بروز واکنش حساسیتی (به ویژه در کسانی که پوست حساسی دارند) شود، بهتر است قبل از استفاده، آن را روی پوست خود امتحان نمایید.

جهت انجام آزمایش حساسیتی پوست (پچ تست)، مراحل زیر را دنبال نمایید:

  • ناحیه بالایی داخل بازو (نزدیک آرنج) خود را شسته و خشک نمایید.
  • مقدار کمی روغن کنجد را با کمک یک تکه پنبه تمیز روی آن مالش بدهید.
  • به مدت 24 ساعت، روی آن را با کمک یک پد یا گاز استریل بپوشانید.
  • درصورتی که احساس سوزن سوزن شدن یا خارش کردید، پد را برداشته و پوست‌ خود را بشویید و دیگر از روغن کنجد به این منظور استفاده نکنید.
  • چنانچه احساس سوزش نداشتید و پوست شما حساسیت نشان نداد، اجازه دهید پد 24 ساعت روی پوست‌ باقی مانده و سپس آن را بردارید.
  • چنانچه پس از 24 ساعت، پوست شما واکنش حساسیتی (قرمزی یا سوزش) نشان ندهد، احتمالا به این روغن حساسیت ندارید و می‌توانید به سادگی و به مقدار زیاد آن را روی پوست خود استفاده نمایید.

دقت داشته باشید، در صورتی که به دانه کنجد حساسیت دارید، نباید از روغن آن هم استفاده نمایید.

طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست

طریقه مصرف روغن کنجد برای پوست

روغن کنجد، جزو اسانس‌های روغنی نیست و احتیاجی نیست قبل از مصرف، آن را رقیق نمایید. سعی کنید روغن خالصی پیدا کرده که از دیگر ترکیبات و مواد شیمیایی عاری باشد. بروشور محصول را مطالعه کرده تا دریابید که آیا روغن خالص است یا اینکه دارای مواد افزودنی می‌باشد. می‌توانید روغن کنجد را به مقدار زیاد، جهت ماساژ دادن یا مرطوب نگه داشتن پوست خود استفاده نمایید.

روغن کنجد برای لک صورت بسیار موثر است، درنتیجه چنانچه افزون بر استفاده از سرم ضد آکنه از روغن کنجد جهت از بین بردن جوش یا جای آن استفاده می‌کنید، کافی است آن را با یک تکه پنبه روی ناحیه مورد نظر مالش داده و بگذارید یک شب کامل روی محل بماند. درصورتی که قصد لایه‌برداری از پوست خود را دارید (تا سلول‌ها و لایه‌های مرده از بین روند) این کار به جذب بهتر روغن به درون پوست کمک می‌نماید.

مطالب مرتبط:  خواص روغن زردآلو برای پوست و مو و طرز تهیه آن در خانه

 

موارد دیگر کاربرد روغن کنجد

موارد دیگر کاربرد روغن کنجد

افزون بر خواص روغن کنجد برای پوست دور چشم و نواحی دیگر، این روغن کاربردهای دیگری هم داشته که در اینجا به چند مورد از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

پخت و پز

طعم دلپذیر روغن کنجد، آن را به گزینه‌ای فوق‌العاده جهت استفاده در غذاهایی که با روغن داغ به مقدار بسیار کم و برای مدت کوتاه در ماهیتابه‌های چینی تفت داده می‌شود و همچنین به یک چاشنی سالاد خوشمزه تبدیل نموده است.

مطالعات نشان می‌دهند این روغن می‌تواند افزون بر کاهش فشار خون، به کاهش کلسترول و التهاب در بدن هم کمک نماید. همچنین طی تحقیقی که در سال 2002 بر روی نمونه‌های حیوانی انجام شد، مشخص شد که این روغن خواص فراوانی در پیشگیری از بیماری‌های سخت (به‌خصوص سرطان) دارد.

دهان شویه

موارد دیگر کاربرد روغن کنجد

خواص ضد باکتری روغن کنجد، آن را به یک دهان‌شویه مفید تبدیل نموده است. استفاده از این روغن به منظور دهان‌شویه، یک روش آیورودا بوده که به “روغن کِشی” معروف می‌باشد. در این روش، روغن را بدون بلعیدن یا غرغره نمودن، در دهان می‌گردانید و سپس آن را خارج می‌کنید.

رفع یبوست

شواهد حاکی از آن بوده که روغن کنجد رقیق شده ممکن است به درمان یبوست خفیف هم کمک نماید. برای این منظور، یک یا دو قاشق غذاخوری روغن را با آب ترکیب نموده و بنوشید یا روی کاهو بریزید و روزی دو مرتبه میل نمایید.

تغذیه مو و پوست سر با روغن کنجد

مواد مغذی و خواصی که موجب شده‌اند روغن کنجد برای پوست شما مفید باشد، روی موهای شما نیز تاثیر می‌گذارند. مقداری از روغن را روی پوست کف سر و موهای خود ماساژ بدهید. در صورت خشک بودن ساقه مو، این کار را روی نوک موها (انتهای ساقه‌ی مو) بیشتر تکرار نمایید. روغن باید حداقل یک ساعت روی مو یا پوست سر شما مانده و سپس آن را بشویید.

چون شوره به طور معمول ناشی از اثر قارچ یا باکتری است، این روغن به علت داشتن خواص ضد باکتریایی می‌تواند در رفع شوره سر مفید باشد، همچنین در صورتی‌که روی پوست سر تمیز استفاده گردد، می‌تواند در پیشگیری از خشکی، پوسته پوسته شدن و خارش سر تاثیرگذار باشد.

مطالب پربازدید:  خواص روغن نارگیل و نحوه استفاده از آن برای مو

 

سخن پایانی

اگر برای شما سوال پیش آمده که آیا روغن کنجد پوست را تیره میکند؟ باید بگوییم خیر، روغن کنجد برای پوست با داشتن خواص آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی خود به چند روش به پوست شما کمک می‌نماید. این مسئله به‌ویژه برای پوست‌های مستعد آکنه و جوش موثرتر می‌باشد. این روغن به علت خاصیت ضد التهابی، فواید بسیاری برای سلامتی داشته که از جمله آن‌ها می‌توان به کاهش فشار خون و کلسترول اشاره نمود.

اگر می‌خواهید از این روغن برای پوست خود استفاده نمایید، بهتر است با پزشک یا متخصص پوست (جهت اطمینان از اینکه آیا گزینه مناسبی برای نوع پوست شما هست یا خیر) مشورت نمایید. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه انواع محصولات مراقبتی خود به فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : kamaayurveda

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *