تاریخچه آرایش صورت

در این مطلب از مجله آرایشی مدیسه می‌خواهیم شما را با تاریخچه آرایش و انواع لوازم آرایشی آشنا کنیم. تاریخچه آرایش به حدود 7000 سال پیش بازمی‌گردد و این روزها، از لوازم آرایشی و بهداشتی در هر کجای دنیا استفاده می‌شود. به احترام این سنت پرطرفدار و البته قدیمی 4 سال پیش در آمریکا روز چهارم ماه آگوست را “روز آرایش” نام‌گذاری نمودند.

تاریخچه آرایش صورت

تاریخچه آرایش صورت

در عهد باستان آرایش کردن یک امر بسیار به‌خصوص برای اشخاصی از طبقه اجتماعی بالا مثل ملکه‌ها و شاهان و شاهزادگان بود و تنها مختص زنان نبوده است. آن‌ها جهت حضور در مراسم مذهبی از عطر و مواد آرايشی استفاده می‌کردند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آرایش مصریان باستان

آرایش مصریان باستان

تاریخچه لوازم آرایشی و تاریخچه میکاپ در جهان و آغاز آرايش به مصر باستان بازمی‌گردد. می‌توان تاریخچه میکاپ در مصریان باستان را بیشتر با رنگ‌های سبز و آبی و خطوط سیاه اطراف چشم رویت نمود. “كلئوپاترا ” همیشه با شير الاغ، گل سرخ و نعنای هندی حمام کرده و از مواد آرایشی مانند دانه‌های ساييده شده كنجد استفاده می‌نمود.

در تاریخچه آرایش صورت مصر باستان گفته شده است که وی همچون دیگر زنان مصری علاقه بسیاری به استفاده از حنا و روغن گردو جهت سياه‌تر و درخشان‌تر كردن گيسوان خود داشت و از مدادهای مشکی ابرو و چشم استفاده می‌کرد.

این مدادها از پودر سنگ سرمه، یک ماده فلزی شكننده و ترد به رنگ درخشان مايل به آبی درست شده بود تا تاثير نگاه او را چندین برابر نماید. لوازم آرایشی ديگر كلئوپاترا که در تاریخچه آرایش مصر باستان به آن اشاره گردیده است، رژ لب‌ها و رژگونه‌های او بودند كه به رنگ قرمز ارغوانی بودند و از تخم مورچه کوبیده شده و كنه قرمز ساييده شده تهیه مي‌شدند.

تاریخچه آرایش صورت رومیان و یونانی‌ها

آرایش رومیان و یونانی‌ها

يونانی‌ها نیز از سال 460 ميلادی با علاقه بسیار زیاد، عطر و مواد آرايشی را می‌ساختند و در مراسمات مذهبی و استفاده فردی به کار می‌بردند. خانم‌های يونانی از موادی به اسم ورميليون جهت آرايش صورت استفاده می‌کردند که به رنگ قرمز روشن بوده و از ترکيب نمک‌های جيوه در تهیه آن استفاده می‌شده است.

زنان يونانی گونه‌هاي خود را با خميرهای گياهی كه از ميوه توت و دانه‌های له و خرد شده تهیه شده بود رنگ می‌كردند تا به آن‌ها رنگی درخشان و سالم ‌بدهند، این کار را سرآغاز درست کردن رژگونه در تاریخچه میکاپ می‌توان دانست.

همچنين آن‌ها عادت خطرناک‌تری را رواج داده که آن استفاده از سرب سفيد و جيوه جهت پوست صورت بود تا رنگ صورت آن‌ها همچون گچ سفيد به نظر برسد. ولی اين مسئله كه فلزهای سنگینی مثل اين‌ مواد از طريق پوست جذب شده و منجر به مرگ زودرس آن‌ها می‌گردد برای آن‌ها امری ناشناخته بود و متاسفانه اين عادت خطرناک تا چند قرن پیش رواج داشت.

تاریخچه آرایش در ایران

تاریخچه آرایش در ایران

در ایران طبق یافته‌های باستان‌شناسان، آرایش چشم از 4500 سال پیش از میلاد مسیح و به گونه‌ای همه‌گیر در میان مردم رواج داشته است. طی حفاری‌ها و کاوش‌‌هایی که در هفت تپه در استان خوزستان صورت گرفت، نوعی لوازم آرایشی کشف شده که کاربردی مثل رژ لب‌های امروزی داشته است. آثار تاریخی باقی مانده از عهد باستان ایران به ما اطلاعات جالبی دررابطه با مواد رنگی که جهت رنگ کردن مو، ناخن و پوست استفاده می‌شدند، می‌دهد.

این مواد از ريشه و برگ درختان و مواد گياهی و معدنی درست می‌شده است. در ایران باستان نیز از دوران هخامنشی استفاده جهت تیره کردن چشم‌ها از سرمه و جهت رنگ کردن موها از حنا، روشن‌تر کردن پوست از سفیدآب و وسمه ( گیاهی خانواده گل شب بو ) جهت تیره و ضخیم کردن ابروها استفاده می‌شد.

حتی در آن زمان داشتن خال نیز یکی از معیارهای زیبایی به شمار می‌رود. به همین علت بسیاری از زنان در آن دوره در آرایش خود از گذاشتن خال بر چهره غافل نمی‌شدند.

هرچند سبک آرایشی در دوره‌های گوناگون در ایران تغییر نمود ولی آنچه در تاریخچه آرایش ایران مشخص است، در ایران باستان آرایش کردن تنها برای زنان متاهل امکان‌پذیر بود. همچنین گفته می‌شود، این مسئله میان زنان پادشاهان بیشتر مرسوم‌ بوده است به گونه‌ای که جهت ملاقات با پادشاه زمان بسیاری را صرف آرایش و معطر کردن خود می‌کردند.

قیمت انواع لوازم آرایش صورت لوکس و اورجینال

 

تاریخچه آرایش صورت چینی‌ها

آرایش چینی‌ها

در چین باستان نیز از دیرباز رنگ کردن ناخن‌ها، که این روزها به لاک زدن شهرت دارد، بسیار مد بود. در واقع این کار اغلب توسط اشخاص سلطنتی و اشراف زاده‌ها انجام می‌شد و نشانه کلاس اجتماعی بالای این اشخاص بود. به‌طور معمول زنان سلطنتی از رنگ طلایی و نقره‌ای استفاده می‌کردند و برای اشخاص معمولی و عموم مردم نیز استفاده از رنگ‌های روشن ممنوع بود.

تاریخچه آرایش صورت ژاپنی‌ها

آرایش ژاپنی‌ها

گیشاها هنوز هم همچنان به علت روش خاص آرایش چهره‌ خود مشهور هستند. محبوب‌ترین لوازم آرایشی آن‌ها رژ لب‌هایی بود که از گلبرگ‌های خرد شده درست می‌شد. خانم‌ها در آن زمان از پودر برنج جهت داشتن چهره‌ای سفید و پودری شکل استفاده می‌کردند.

جالب است که بدانید جهت مراسم رسمی از ترکیبی مشکی رنگ جهت رنگ کردن دندان‌ها استفاده می‌شد. ولی این کار هنوز هم در برخی از مراسمات سنتی ژاپن مرسوم است. سنت سیاه کردن دندان‌ها نیز مزایایی داشت که از پوسیدگی دندان جلوگیری می‌کرد.

در ادامه به تاریخچه چندتا از لوازم‌های آرایشی مرسوم خواهیم پرداخت.

تاریخچه آرایش با ریمل

تاریخچه آرایش با ریمل

ریمل یکی از کهن‌ترین لوازم آرایشی شناخته شده است، تاریخچه آرایش با ریمل به 4000 سال پیش از میلاد بازمی‌گردد. مصریان باستان عقیده داشتند که جهت رهایی از شر ارواح بد باید چشم و ابرو را به رنگ تیره آرایش کرده و این کار با ترکیب مواد طبیعی گیاهی یا حیوانی و دوده یا زغال صورت می‌گرفت. روش‌هایی جهت آرایش چشم و ابرو بعدها توسط دیگر تمدن‌ها نیز اختراع شد.

ولی تا سال 1830 تغییر خاصی در ترکیبات این محصول پرکاربرد پدید نیامد. در این زمان یک عطرساز فرانسوی به اسم “یوجین ریمل” برای نخستین بار محصولی جهت آرایش چشم به بازار ارائه کرد که ترکیبی از دوده زغال و وازلین بود و به اسم خودش یعنی “ریمل” شهرت یافت.
ریمل او به طور گسترده در اروپا و پس از آن در سرتاسر جهان مورد استقبال قرار گرفت؛ به‌گونه‌ای که حتی امروزه در زبان‌های گوناگون مانند فارسی، اسپانیایی، پرتغالی، یونانی، رومانیایی و ترکی به جای ماسکارا (mascara) از عبارت “ریمل” استفاده می‌شود.

تاریخچه آرایش با ریمل

حالت اولیه ریمل مدرن توسط یک شیمیدان جوان به نام تام لایل ویلیام درست شد. ویلیام که شیمی‌دان بود، با الهام از خواهر بزرگ‌تر خود ریمل را اختراع نمود؛

خواهر بزرگ او که مژه‌های پر‌پشتی نداشت، جهت داشتن چشم‌هایی زیباتر، مژه‌های خود را با مخلوطی از وازلین و خاکستر زغال می‌پوشاند تا سیاه‌تر و پرپشت‌تر به نظر برسند، به همین علت ویلیام با ترکیبی از مواد شیمیایی محصولی را تولید نمود که به منظور اولین ریمل ساخته شده در جهان از آن یاد می‌شود. او نام این محصول را جهت گرامی‌داشتن یاد خواهرش،” میبل”، میبلین نام گذاری نمود و شروع به فروش آن در سطح منطقه کرد.

مطالب کاربردی:  آرایش صورت چیست؟ آموزش آرایش صورت به سبک حرفه‌ای‌ها

 

تاریخچه آرایش چشم با سایه

تاریخچه آرایش چشم با سایه

تاریخچه آرایش سایه چشم قدمتی 2000 ساله داشته که به دوران مصر و بانوان مصری بازمی‌گردد. در دوران قدیم ماده‌ای به اسم سرمه که از سابیدن و آسیاب نمودن مواد گوناگون و دوده مغز بادام درست می‌شد، جهت برجسته کردن چشمان بانوان خانواده سلطنتی مورد استفاده قرار می‌گرفت.

در تاریخچه میکاپ گفته می‌شود که مصریان باستان از سرمه جهت تقلید از ظاهر خدایان خود، استفاده می‌نمودند. طولی نکشید که استفاده از سایه چشم، در میان زنان یونانی و رومی نیز رواج پیدا کرد و در این سرزمین‌ها برعکس اعتقادات مذهبی، طولی نکشید که بانوان جهت زیبایی بیشتر خود به استفاده از این وسیله آرایشی روی آوردند.

تاریخچه آرایش با رژ لب

تاریخچه آرایش با رژ لب

در تاریخچه آرایش صورت گفته شده است که قدمت رژ لب به حدود پنج هزار سال قبل بازمی‌گردد. محققان معتقدند در گذشته زنان بین النهرین نخستین کسانی بودند که از رژ لب استفاده می‌کردند. براساس رسم و رسوم‌های دیرینه آن‌ها، رژ لب از جواهرات درجه دو و خرد شده درست می‌شده است. در تاریخچه آرایش با رژ لب گفته شده که در تمدن کهن دره سند، رژ لب افزون بر لب‌ها، برای جذاب‌تر جلوه دادن دیگر اندام‌ها هم مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مصریان باستان رنگ قرمز را از قارچی به اسم فوکوس الگین به دست آورده و به آن 0.01% یُد و کمی بُرُم اضافه می‌کردند. کلئوپاترا از سوسک‌های کارمین که موجب ایجاد بیماری‌های خطرناکی می‌شد جهت درست کردن رژ لب‌هایی به رنگ قرمز پررنگ و از مورچه‌ها جهت ماندگاری آن استفاده می‌کرد.

ولی با گذر زمان رژ لب‌ها دستخوش تغییرات فراوانی شدند. به عنوان مثال برای براق شدن و جلوه بیشتر لب‌ها در ساخت آن‌ها از ماده‌ای به دست آمده از فلس ماهی استفاده می‌شد.

مطالب پربازدید:  20 مدل آرایش لب لاکچری و شیک

 

تاریخچه آرایش با رژ لب

تاریخچه میکاپ با رژ لب در اسلام به زمانی باز میگردد که یک متخصص آرایش و زیبایی مشهور به اسم ابوالقاسم زهراوی، رژ لب جامد و معطری درست کرد که در قالبی فشرده طراحی شده بود. بعد از آن در قرون وسطی، کلیساها مصرف رژ لب را ممنوع اعلام نمودند، چرا که آن‌ها استفاده از رژ لب را تجسمی از تصویر شیطان می‌دانستند.

ولی دوباره در قرن شانزدهم میلادی در اروپا رنگ کردن لب‌ها رواج پیدا کرد. تاریخچه آرایش در دوران ملکه الیزابت اول بسیار جالب است، در آن زمان لب‌های قرمز رنگ و صورت کاملا سفید تبدیل به یک مد شده بود. رژ لب در آن دوره از ترکیب موم و گلبرگ‌های قرمز گل‌ها و گیاهانی مانند چغندر تهیه می‌شد و استفاده از رژ لب مختص بانوانی از طبقه اجتماعی بالا و بازیگران بود.

 

منبع : britannica

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *