گزنه برای پوست

از گذشته استفاده از گیاهان دارویی با توجه به خواص بی‌نظیر و عوارض اندک آن مورد توجه بوده است. یکی از این گیاهان، گزنه بوده که دارای فرمولاسیون غنی است و در طب سنتی نیز خواص زیادی برای آن برشمرده‌اند.

امروزه طب نوین هم فواید گزنه را برای سلامتی بدن و درمان بسیاری از بیماری‌ها تایید نموده است. چنانچه شما هم از خواص گزنه برای پوست و بدن بی اطلاع هستید، با این بخش از مجله آرایش و زیبایی مدیسه همراه شوید. چرا که ما در این بخش مهم‌ترین مزایای گزنه برای پوست را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

  • وجود مواد مغذی منحصر به فرد در ترکیبات گیاه گزنه موجب شده تا به منظور یک ماده بسیار مفید برای سلامت و زیبایی شناخته شود.
  • استفاده از گزنه یکی از قدیمی‌ترین روش‌‎های درمانی جهت مقابله با ریزش مو است.
  • دقت داشته باشید که خواص گزنه تنها برای پوست و مو نبوده و محدود به آن نمی‌شود، بلکه در درمان مشکلاتی مثل دیابت، دردهای مفصلی و… هم کاربرد دارد.

گزنه سرشار از انواع ویتامین‌ها و مواد مغذی است. گزنه در ترکیبات خود به مقدار زیادی ویتامین‌های A, C, D, K  دارد. عناصری مثل آهن، منیزیم، منگنز، فسفر و کلسیم هم از مهم‌ترین مواد تشکیل‌دهنده این گیاه شگفت‌آور به شمار می‌روند. این گیاه دارای پتاسیم، ید، سدیم، گوگرد، سیلیکا و گوگرد هم است، ولی در عوض کالری و چربی بسیار کمی به همراه دارد. پروتئین، انواع اسید آمینه، کلروفیل و تانن هم در گزنه به مقدار فراوانی یافت می‌شود.

خواص و مزایای گزنه برای پوست

آشنایی با خواص گزنه برای پوست و مو و سلامتی بدن

مطالعاتی که روی گیاه گزنه صورت گرفته، نشان داده که فواید گزنه برای پوست و بدن بی‌نظیر است. گزنه دارای خواص بی‌شماری برای پوست بوده که در بخش زیر به مهم‌ترین آن‌ها اشاره شده است.

خواص گزنه برای درمان اگزما

خواص گزنه برای درمان اگزما

نخستین خواص روغن گزنه برای پوست که قصد داریم، در ابتدای این مقاله به آن پردازیم، کمکی بوده که به روند درمان اگزما می‌کند. گزنه به‌ علت خاصیت آنتی ‌هیستامینی، ضدالتهابی، ضدمیکروبی و داشتن توانایی تسکین درد، به خوبی می‌تواند به روند بهبود بیماری پوستی اگزما که یک بیماری ناخوشایند همراه با خشکی، قرمزی و خارش پوست می‌باشد، سرعت ببخشد.

افزون بر این، حتما می‌دانید که تشدید بیماری اگزما مستقیما با اضطراب، نگرانی، استرس و افسردگی مرتبط است و در اثر وجود این مشکلات و نگرانی‌ها علائم آن بیشتر می‌شوند. در چنین مواقعی نوشیدن چای گزنه می‌تواند تا حد فراوانی سطح استرس و اضطراب را کاهش داده و از این طریق به درمان اگزما کمک نماید.

خواص گزنه برای پوست صورت چرب

خواص گزنه برای پوست صورت چرب

چنانچه شما هم جزو آن دسته افرادی بوده‌اید که پوست چربی دارند، بی شک با مشکلاتی مثل ظاهر چرب و درخشان، منافذ باز، جوش و آکنه‌‌های پر دردسر دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید. ما در این مقاله برای افرادی که پوستی چرب دارند، خبر خوبی داریم. خواص گزنه برای پوست چرب بسیار بوده که به کمک آن می‌توان از شر مشکلات ناشی از چربی پوست خلاص شد.

گزنه از آن جایی که دارای ویتامین ث می‌باشد و قدرت این را دارد تا رادیکال‌های آزاد پوست را از بین ببرد، برای پوست چرب بسیار موثر است. علاوه بر آن، خواص قلیایی نیز دارد و به کمک آن به خوبی می‌توان چربی پوست را تنظیم نمود.

خواص گزنه در درمان جوش و آکنه

یکی از بهترین روغن گزنه برای پوست کمک به درمان انواع جوش صورت و آکنه‌های پوستی می‌باشد. گزنه با توجه به این که خواص ضد التهابی دارد، می ‌تواند تورم و قرمزی جوش‌ها را کاهش دهد.

افزون بر آن، خواص ضد باکتریایی نیز داشته که به از بین بردن سطح باکتری‌های موجود روی پوست کمک می‌نماید. همین کار موجب برطرف شدن جوش‌های صورت هم خواهد شد. جالب است بدانید گزنه غنی از ویتامین‌های آ و ث بوده که وجود آن‌ها موجب می‌شود، لک‌هایی که در اثر جوش روی پوست ایجاد شده‌اند، نیز از بین بروند.

خواص گزنه برای مو

خواص گزنه برای مو

تا به این جای مطلب با خواص گزنه برای پوست آشنا شدید. اکنون نیاز است، بدانید که این گیاه دارویی یک راه حل مناسب برای بسیاری از مشکلات مرتبط با مو مثل ریزش مو، سفیدی مو و خشکی مو نیز است. در ادامه مفصل در رابطه با این موضوع صحبت خواهیم کرد.

جلوگیری از ریزش مو با گزنه

یکی از مشکلاتی که اغلب غریب به اتفاق افراد فارغ از سن و جنس با آن درگیر می‌باشند، ریزش مو است. گیاه گزنه یکی از مواردی بوده که به درمان و جلوگیری از ریزش مو کمک فراوانی می‌کند. گزنه به دلیل داشتن عناصری مثل ویتامین B و منیزیم در ترکیبات خود سبب تقویت مو شده و به همین ترتیب از ریزش مو‌ها جلوگیری می‌نماید. افزون بر این، گزنه دارای ویتامین C هم بوده که موجب تنظیم چربی کف سر شده و از ریزش موها جلوگیری می‌نماید.

درمان شوره سر با گزنه

درمان شوره سر با گزنه

شوره سر یکی از رایج‌ترین و آزاردهنده‌ترین مشکلاتی بوده که ممکن است هر شخصی را درگیر کند. یک راه درمانی تاثیرگذار جهت رهایی از شوره سر استفاده از گزنه است. گزنه به این خاطر می‌تواند شوره سر را درمان کرده که خاصیت ضد التهابی و ضدباکتریایی دارد و با تکیه بر همین خواص قادر است تا خشکی پوست سر را که مهم‌ترین عامل شوره است، برطرف نماید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

رشد مجدد مو با گزنه

یکی دیگر از شگفت‌انگیزترین خواص گزنه برای مو، تقویت مو و کمک به رشد مجدد آن‌هاست. ویتامین C و آهن موجود در گزنه سبب افزایش گردش خون و در نتیجه تقویت فولیکول‌های مو می‌شود و از این طریق مو‌ها را تقویت می‌نماید و موجب رشد مجدد آن‌ها می‌شود. چنانچه شما هم جزو افرادی بوده که از رشد موهای خود ناراضی هستید و موهای کم پشتی دارید، مطمئن باشید که اگر از گزنه به درستی استفاده نمایید، سرعت رشد موهای شما به طرز معجزه آسایی افزایش پیدا می‌کند.

براق و درخشان کردن موها

براق و درخشان کردن موها

موهای جذاب و براق چیزی بوده که هر خانمی آرزوی آن را دارد. چنانچه شما نیز موهایتان به هر علتی خشک و کدر شده است، می‌توانید جهت براق شدن و جلا دادن به آن‌ها از گزنه استفاده نمایید. گزنه غنی از ویتامین‌های A و C بوده که برای رشد موهای سالم ضروری می‌باشند و به براق شدن موهای شما کمک خواهند کرد.

دیگر خواص گزنه برای سلامتی بدن

در بالا به خواص گزنه برای مشکلات پوست و مو اشاره نمودیم ولی این گیاه اعجاب انگیز خواص دیگری نیز داشته که در ادامه به معرفی چند مورد از آن‌ها خواهیم پرداخت.

سم‌ زدایی از بدن

سم‌ زدایی از بدن

یکی از خواص گزنه این بوده که می تواند، بدن را از مواد سمی پاکسازی نماید. این گیاه خاصیت ادرارآوری داشته و با تکیه بر همین خاصیت می‌تواند، مواد سمی خنثی‌ شده‌ در بدن را سریعا دفع کند. افزون بر آن، قدرت این را داشته تا دستگاه لنفاوی در بدن را تحریک نماید و بدن را از شر مواد سمی که در کلیه وجود دارد، خلاص کند. گزنه همچنین کمک کرده تا مواد مغذی به‌ خوبی در روده جذب شده و روند هضم به‌ آرامی انجام گیرد، در نتیجه از انباشت مواد سمی خطرناک جلوگیری می‌‌نماید.

درمان دیابت با گزنه

یکی از شگفت انگیزترین خواص گزنه کمک به درمان دیابت است. حتما می دانید که دیابتی ها در ترشح هورمون انسولین مشکل دارند. گیاه گزنه می تواند به پانکراس کمک کند تا انسولین بیشتری تولید کند (انسولین هورمونی است که قند خون را کاهش می‌دهد). بنابراین گزنه خیلی خوب می تواند سطح قند خون را کاهش دهد.

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

تقویت سلامت کلیه و مجاری ادراری

درمان عفونت ادراری و جلوگیری از تشکیل سنگ کلیه از دیگر فواید گزنه می‌باشد. گیاه گزنه به خوبی می‌تواند ساخت بلور‌های اگزالات کلسیم که در تشکیل انواع سنگ‌های کلیه نقش داشته را کاهش‌ دهد.

در نتیجه اگر به مشکلات سنگ کلیه مبتلا هستید، گزنه می‎تواند از بدتر شدن شرایط دردناک شما جلوگیری‌ نماید یا نیاز به دفع سنگ یا برداشتن سنگ با جراحی را از بین ببرد. قبل از این هم گفته شد که گزنه ماده‌ای مُدِر می‌باشد و خیلی خوب می‌تواند یه دفع سریع مواد سمی از بدن کمک نماید. در نتیجه از عفونت مثانه و احتباس مایع اضافی (اِدِم) جلوگیری می‌‌نماید.

مطالب کاربردی:  روش‌های شفاف کردن پوست

 

جلوگیری از پوکی استخوان‌ها

جلوگیری از پوکی استخوان‌ها دیگر خاصیتی بوده که گزنه برای سلامتی دارد. حتما می‌‌دانید که بدن جهت حفظ تراکم و تقویت استخوان‌ها به کلسیم نیاز دارد. از جهتی هم کمبود منیزیم پوکی استخوان را به همراه دارد.

منیزیم از استخوان در مقابل کشش محافظت می‌‌کند و موجب جذب کلسیم می‌‌شود. برگ گزنه با توجه به این که دارای مقدار زیادی منیزیم است، به جذب بیشتر کلسیم کمک فراوانی می‌کند. افزون بر این، گیاه شگفت انگیز در ترکیبات خود سیلیس و عنصر بور نیز داشته که موجب حفظ کلسیم در استخوان‌‌ها می‌‌شود. در نتیجه با مصرف گزنه از ابتلا به پوکی استخوان پیشگیری می‌شود.

گزنه؛ گیاهی مفید برای قاعدگی

گزنه؛ گیاهی مفید برای قاعدگی

یکی از بهترین خواصی که گزنه برای خانم‌ها دارد، تنظیم قاعدگی و درمان کیست می‌باشد. گزنه از آن جایی که دارای ویتامین کا است، برای انعقاد و تنظیم جریان خون تاثیرگذار است. زنانی که قاعدگی دردناک و خونریزی بسیاری دارند مدتی پیش از قاعدگی به صورت منظم این جوشانده را بنوشند تا عوارض را کاهش بدهند.

کاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب

یکی دیگر از فواید گزنه کمک به کاهش فشار خون و سلامت قلب است. گیاه گزنه قارد است تا موجب کاهش فشار خون شود و خطر بیماری‌های قلبی عروقی را نیز بکاهد؛ چرا که در ترکیبات خود عناصری مثل فلاونوئیدِ کورستین (quercetin) و کامفرول  (kaempferol)  دارد. افزون بر این، پیش‎تر گفته شد که گزنه یک منبع غنی از آهن و پتاسیم می‌باشد. بر همین اساس می‌‌تواند به تسکین عروق خونی کمک نماید و در سلامت فرایند گردش خون نقش داشته باشد.

بهبود سلامت پروستات با گزنه

یکی از شایع‌ترین مشکلاتی که مردان با افزایش سن با آن درگیر می‌شوند، بزرگ شدن پروستات و سرطان آن می‌باشد. جالب است بدانید گزنه با تکیه بر ترکیبات قدرتمند خود می‌تواند مانع از بزرگ شدن پروستات شود. البته دقت داشته باشید، که گزنه با وجود خواص زیادی که دارد، نمی‌تواند اندازه پروستات را به حالت قبل برگرداند یا کوچک نماید.

درمان درد عضلاتی و مفاصل

درمان درد عضلاتی و مفاصل

گزنه برای آن دسته از کسانی که با دردهای عضلانی و مفصلی دست و پنجه نرم می‌نمایند، هم معجزه می‌نماید. این گیاه پر خاصیت با توجه به این که خاصیت ضدالتهابی طبیعی و ویژگی ضددردی دارد، جهت درمان درد عضلات و مفاصل استفاده می‌‌شود. بیماران مبتلا به آرتروز چنانچه مکمل‌های دارای گیاه گزنه را مصرف کنند، علائم بیماریشان بهبود پیدا کرده و  دیگر نیاز چندانی به استفاده از داروهای شیمیایی خاص را ندارند.

مطالب پربازدید :  آشنایی با آرایش تیلور سویفت؛ نکات روتین پوستی و رژیم غذایی

 

خواص بی‌شمار گزنه برای پوست، مو و بدن

در این مقاله در رابطه با خواص گزنه برای سلامتی به خصوص سلامتی پوست و مو صحبت کردیم. اکنون هم امیدواریم که آگاهی از خواص و فواید این گیاه شگفت انگیز شما را ترغیب به استفاده از آن نموده باشد و بتوانید به کمک این گیاه جادویی جهت رفع نگرانی‌ها و مشکلات روزمره‌ خود در رابطه با سلامتی خود قدم موثر و مفیدی بردارید. همچنین قابل ذکر است شما می‌توانید جهت خرید انواع محصولات مراقبتی و زیبایی خود به فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *