درمان ترک پا

ترک پا یکی از مشکلاتی بوده که اشخاص زیادی با آن مواجه هستند و شاید سال‌ها با چنین مشکلی زندگی کنند. درصورتی که با مقداری رسیدگی و درمان می‌توان به درمان ترک پا پرداخت. ترک پاشنه پا در بانوان رواج بیشتری داشته و بر زیبایی پاها مخصواصا هنگام پوشیدن انواع صندل و کفش‌های تابستانی تاثیرگذار است.

از جهتی احساس خشکی و زبری آن آزاردهنده و کلافه‌کننده است. چنانچه شما نیز از خشکی کف پای خود رنج می‌برید و دنبال روش‌هایی جهت رفع ترک پا هستید در ادامه با مدیسه همراه شوید تا دلیل بروز این مشکل را به همراه بهترین درمان‌های خانگی و درمان ترک پا در طب سنتی را به شما معرفی کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

علت و درمان ترک پا چیست؟

علت و درمان ترک پا چیست؟

علت‌های ترک پا بسیار هستند. از خشکی پوست و عدم رطوبت کافی گرفته تا پوشیدن درازمدت و بیش از اندازه کفش، ممکن است سبب ترک خوردن کف پا به‌خصوص پاشنه پا شوند. چنانچه علائمی مثل پوست خشک در اطراف پاشنه پا یا پوست ترک خورده دارید، شما هم به این بیماری مبتلا شده‌اید.

با دانستن دلیل می‌توانید درمان را آغاز نمایید. در ادامه لیستی از رایج‌ترین دلایل ترک پا را بیان می‌کنیم. دقت داشته باشید که اضافه وزن زیاد سبب ایجاد فشار بالا بر روی پاشنه پا شده و پا ترک می‌خورد.

خشکی پوست: رایج‌ترین علت ترک پا خشکی پوست است. پوست زیر پا غالبا خشک، زبر و ترک خورده است. این مسئله به این علت است که پوست اطراف پاشنه شما تعداد نسبتا کمی دارای غدد عرق است. به طور معمول چربی‌ها موجب نرم شدن پوست شده و از خشک شدن آن جلوگیری می‌نمایند. چنانچه پوست شما نیز بسیار زبر و خشک بوده و خاصیت ارتجاعی کم‌تری دارد،علت ترک پاشنه پا در شما همین موضوع است.

کمبودها: کمبود ویتامین‌ها، روی و مواد معدنی در رژیم غذایی شما می‌تواند بر سلامتی پاشنه شما تاثیرگذار باشد.

فشار: سپری کردن و ایستادن طولانی مدت در محل کار یا خانه می‌تواند سبب ایجاد فشار روی پوست پاشنه‌‌های پای شما شود.

پیری پوست: پوست ضخیم، خشک و پوسته‌پوسته شده که خاصیت ارتجاعی خود را از دست می‌دهد، از علائم پیری پوست هستند. به همین علت با افزایش سن شاهد ایجاد ترک‌های بیشتری بر روی پاهای خود هستیم.

داشتن بیماری: کف پای ورزشکاران، اگزما، پسوریازیس، بیماری تیروئید، دیابت و بعضی دیگر از بیماری‌های پوستی می‌توانند دلیل پاشنه ترک خورده باشد.

علت و درمان ترک پا چیست؟

چاقی: داشتن اضافه وزن می‌تواند فشار را روی پد چربی زیر پاشنه بیشتر کند. این مسئله ممکن است که باعث شود این چربی‌ها به لبه پاها رانده شده و پوست انعطاف پذیری خود را از دست دهد. ایجاد فشار بیش از اندازه به پاها از دیگر دلایل داشتن ترک کف پا است.

فشار انواع کفش: صندل‌ها یا کفش‌های پشت باز هم باعث پخش شدن چربی کف پا در لبه‌های آن شده و امکان ابتلا به ترک کف پا را افزایش می‌دهند. مراقبت منظم از پاها به ویژه زمانی که از کفش‌های نامناسب استفاده می‌کنید یا در فصل تابستان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

بهداشت: عدم تمیز نگه داشتن کف پا می‌تواند علت دیگر بروز پاشنه‌های ترک خورده باشد.

آب: آب روی پای شما قادر است روغن‌های طبیعی پوست را از بین برده و پوست را زبر و یا خشک نماید. ایستادن طولانی مدت در مناطق مرطوب مثل حمام باعث پاشنه‌های خشک و ترک خورده می‌شود.

کفش‌هایی با سایز نامناسب: پوشیدن کفش‌هایی که سایز پای شما نمی‌باشند، ممکن است سبب بروز مشکلاتی مثل ایجاد ترک پا یا درد پاشنه شوند.

ژنتیک: بعضی از افراد به طور ژنتیکی دارای خشکی بیش از اندازه پوست و ضخیم بودن آن (پینه) در اطراف پاشنه پا هستند.

آشنایی با درمان ترک پا خانگی

آشنایی با درمان ترک پا خانگی

در ادامه بعضی از روش‌های درمان ترک پاشنه پا با استفاده از مواد گیاهی یا روغنی در دسترس را همراه با نحوه مصرف خواهیم گفت.

درمان ترک پا با جوش شیرین

جهت استفاده از جوش شیرین باید 3 قاشق غذاخوری جوش شیرین را در 4/5 لیتر (10 لیوان) آب مخلوط نمایید. جوش شیرین را با آب گرم ترکیب نموده و آنقدر هم بزنید تا کاملا در آب حل شود. پس از آن به مدت 15 الی 20 دقیقه پای خود را درون محلول قرار دهید.

در ادامه می‌توانید از سنگ پا استفاده نمایید و کرم‌های مخصوص ترک پا را روی کف پای خود بمالید. بهتر است در نهایت جوراب بپوشید تا کرمی که مصرف کرده‌اید در اطراف پخش نشود. این کار را تا یک هفته تکرار کنید و یک هفته آن را متوقف نمایید. سیکل درمان را 3 مرتبه تکرار نمایید تا درمان کامل شود. در صورت تمایل و جهت نتیجه گیری بهتر می‌توانید یک قاشق غذا خوری نمک نیز به محلول خود اضافه نمایید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از بدن اورجینال

 

درمان ترک پا با حنا

درمان ترک پا با حنا

حنا یکی از درمان‌های گیاهی موثر محسوب شده که خواص بسیاری دارد. حنا دارای خاصیت نرم‌کنندگی و خنک‌کنندگی است. جهت از بین بردن ترک پا مقداری پودر حنا را در آب خیس نموده و سپس بر روی کف و پاشنه پا بگذارید. پوسته‌های اضافه به این طریق ریخته و ترک پا بهبود می‌یابد.

درمان ترک پا با روغن زیتون

روغن زیتون خواص بسیاری داشته و درمان ترک پا هم یکی از آن‌‌ها به شمار ‌می‌رود. از گذشته افراد بسیاری جهت درمان ترک کف پا از روغن زیتون استفاده می‌کردند. روغن بادام، روغن کنجد یا روغن زیتون همگی جهت درمان خشکی و رطوبت رسانی به پوست استفاده می‌شوند.

جهت استفاده باید ابتدا پای خود را کامل شسته و خشک کنید. کف پا را به خوبی چرب کرده و در قسمت‌های ترک خورده ماساژ دهید. بهتر است این کار را شب قبل از خواب انجام داده و سپس یک جوراب ضخیم پوشیده تا صبح روغن‌ها به پوست جذب شده و سپس پای خود را بشویید.

درمان ترک پا با وازلین

درمان ترک پا با وازلین

از درمان‌های خانگی و ارزان قیمتی که می‌توانید جهت رفع ترک پا استفاده نمایید، استفاده از وازلین است که جهت تهیه آن می‌توانید به انواع فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید. پوست پاشنه پا در نواحی ترک خورده غالبا ضخیم و بسیار خشک است. ترک‌ها با سرعت قادرند زیادتر یا عمیق‌تر شوند.

جهت درمان مشکلات با وازلین باید به مدت 20 دقیقه پای خود را در آب ولرم دارای مایع شوینده قرار دهید، پس از آن با استفاده از لیف، سنگ پا یا اسکراب لایه‌های ضخیم شده را از روی پوست خود بردارید.

بخش بعدی استفاده از هر نوع کرم مرطوب کننده (استفاده از کرم‌های ترک پا توصیه می‌شود) است. در مرحله آخر جهت حفظ رطوبت، به کف پای خود وازلین بمالید و جوراب بپوشید. دقت داشته باشید که زمان لایه برداری حتما پاها مرطوب باشند، اگر پس از خشک شدن پوست این کار را انجام بدهید ممکن است به پوست صدمه برسانید.

مطالب کاربردی:  اسکراب بدن چیست؟ معرفی بهترین اسکراب ها برای بدن

روغن پارافین

روغن پارافین، باعث نرمی و مرطوب شدن پاشنه پا می‌شود. کمی روغن پارافین را با کمی روغن نارگیل مخلوط کنید و آن را حرارت دهید تا کاملا ذوب شود. صبر کنید تا دمای روغن پایین آمده و سپس آن را به ترک کف پا بمالید. برای این که بهترین نتیجه را بگیرید قبل از رفتن به تخت پاز این ترکیب استفاده کنید و سپس جوراب بپوشید.

درمان ترک پا با نوشابه

جهت درمان ترک پا از نوشابه نیز می‌توانید استفاده نمایید. نوشابه به علت داشتن شکر فراوان به بهترین شکل لایه‌برداری پوست را انجام می‌دهد. بهتر است به همراه نوشابه کمی روغن نارگیل نیز استفاده کنید. چراکه روغن نارگیل یکی از بهترین آبرسان‌ها برای پوست است.

پیشگیری از ترک پا

پیشگیری از ترک پا

در بخش علت ترک پا عوامل زیادی را برای این مشکل ذکر کردیم. شست‌وشوی بيش از اندازه پا و استفاده از كفش‌های نامناسب از یکی از اصلی‌ترین دلایلی است كه سبب تحریک پوست شما جهت ایجاد خشكی و ترک‌های عميق می‌شود، همان‌طور که خواندید عادات روزمره، رعایت نکات بهداشتی و مرطوب سازی منظم در پیشگیری از ترک پا تاثیر به سزایی دارند.

رژیم غذایی که شامل انواع ویتامین و مواد معدنی موردنیاز برای پوست باشد، جهت پیشگیری از ترک پا و حفظ رطوبت پوست بسیار حائز اهمیت است.

اگر به پیاده روی‌های طولانی می‌روید، حتما از کفش‌های راحت همراه با جوراب مناسب استفاده نمایید. جوراب‌ها باید کیفیت بالایی داشته باشند و بهتر است که جنس نخی داشته باشند. برای مدت طولانی، ثابت روی پای خود نایستید، در صورتی که جهت طولانی مدت می‌نشینید از انداختن پا روی پای دیگر خودداری کنید.

سپری کردن زمان طولانی در حمام، استحمام با آب بسیار گرم و شستشوی بیش از اندازه با صابون از دیگر مواردی است که جهت پیشگری از ترک پا در زندگی روزمره پیشنهاد می‌شوند. استفاده از سنگ پا یا اسکراب در حمام هم به برداشته شدن سلول‌های مرده از روی پوست کمک کرده و باعث نرم‌تر شدن پوست کف پا می‌شوند. چنانچه به بیماری دیابت مبتلا هستید باید در انجام این کار احتیاط بسیاری به خرج دهید.

پیشگیری از ترک پا

استفاده از پدهای طبی موجب حفظ رطوبت پا شده و به توزیع وزن روی پاشنه کمک می‌نماید. همچنین استفاده از پاشنه پوش‌های سیلیکونی کمک زیادی به جلوگیری از تغییر شکل کفی کفش و حفظ رطوبت پاشنه پا می‌کند.

مطالب پربازدید:  ۱۱ راهکار برای جلوگیری از درد پا هنگام پوشیدن کفش پاشنه بلند

 

هر روز کف پای خود را بررسی نمایید، به ویژه اگر به بیماری دیابت مبتلا هستید تا درصورت داشتن علائم ترک پا در همان مراحل اولیه درمان را آغاز نمایید. به خاطر داشته باشید که ترک پا بیماری نگران کننده‌‌ای نبوده و به سادگی می‌توان با استفاده از کرم‌های موجود در بازار یا درمان‌های خانگی آن را رفع نمایید، ولی اگر درمان‌ها تاثیری نداشت و مشکل شما رو به وخامت رفت، حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *