راهنمای روتین پوستی روزانه

پوست ما یکی از حساس‌ترین و وسیع‌ترین ارگان‌های حیاتی بدن است که نیاز به مراقبت‌های زیادی دارد. پوست صورت به دلیل حساسیت و قرارگیری در معرض آلودگی‌های بیشتر نیاز به مراقبت‌های مداوم روزانه‌ای دارد تا علاوه بر آسیب‌دیدگی در مقابل پیری و چروک شدن زودرس نیز از آن محافظت کند.

از این‌ رو احتمالا شما نیز در مورد روتین پوستی روزانه چیز‌هایی شنیده‌اید؛ اما این‌که مراحل روتین پوست چیست و چرا باید روتین پوستی داشته باشیم و روتین پوست چرب با روتین پوست مختلط و روتین پوست معمولی تفاوتی دارد یا خیر، سؤالاتی است که با مطالعه این مقاله از مدیسه پاسخ آن‌ها را خواهید یافت.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 روتین پوستی روزانه چیست؟

روتین پوستی روزانه

برای تنظیم یک روتین پوستی روزانه باید بدانید که از چند محصول و چگونه استفاده کنید؟ کدام‌یک از انواع محصولات برای پوست شما مناسب‌تر هستند؟ به چه ترتیب باید از این محصولات استفاده کنید؟ و این‌که محصولات به‌کاربرده شده، چه‌کاری انجام می‌دهند؟ یک روتین پوستی صحیح با محصولاتی که قابلیت نفوذپذیری بیشتری دارند مانند آنتی‌اکسیدان‌های موجود در سرم‌ها آغاز می‌شود و با محصولاتی که سطح پوست را می‌پوشانند مانند نرم‌کننده‌ها و مرطوب کننده‌ها خاتمه می‌یابد.

اکثر متخصصین پوست معتقدند که برای تنظیم روتین پوستی روزانه تنها کافی است که سه مرحله ساده را دنبال کنید: پاک کردن پوست، درمان پوست و در انتها مرطوب‌سازی.

یک نکته کلیدی را همواره به خاطر داشته باشید که مراحل استفاده آیتم‌ها به ترتیب شامل رقیق‌ترین به قوی‌ترین و از مایع به کرم است. مرحله میانی اهمیت زیادی دارد چراکه با گذشت زمان می‌تواند روند پیری پوست را کندتر کند و ظاهری شاداب و با طراوت به آن ببخشد. در ادامه برنامه روتین مراقبت پوستی را به‌صورت مرحله‌به‌مرحله باهم مرور می‌کنیم.

مراحل گام‌به‌گام مراقبت از پوست روزانه

پاک‌سازی پوست

پاک‌سازی

پاک‌سازی

پاک‌سازی اولین و تقریبا مهم‌ترین مرحله از هر روتین پوستی روزانه است. دقت داشته باشید که نوع وسایل روتین پوست که ‌از آن استفاده می‌کنید بیش ازآنچه فکر کنید مهم است. شستشوی ملایم صورت درواقع موثرترین و بهترین روش برای از بین بردن آلودگی‌ها است. بسیاری از افراد برای پاک کردن پوست خود تنها از پاک‌کننده‌ها استفاده می‌کنند که در درازمدت به دلیل ماهیت خشنی که دارند باعث آسیب رساندن به پوست می‌شوند.

از سویی دیگر نیز استفاده از شوینده‌ها به دلیل عدم قدرت کافی برای پاک کردن مواد آرایشی از سطح پوست به‌تنهایی کافی نیستند. پس حالت ایده‌آل برای شروع بهترین روتین پوستی روزانه، پاک کردن پوست از مواد آرایشی و سپس شستشوی ملایم آن است.

درکل محصولاتی که در این مرحله مورداستفاده قرار می‌گیرد شامل آیتم‌های زیر می‌شود:

  • محلول و ژل شستشو
  • روغن و تونر پاک‌کننده آرایش
  • میسلار واتر
  • شیرپاک‌کن
  • دستمال مرطوب آرایشی

تونر

تونر در روتين روزانه

تونرها باید بعد از پاکسازی و قبل از زدن هرچیز دیگری به صورت استفاده شود. تونر راهی برای متعادل‌سازی و بازگرداندن PH پوست شما به حالت عادی بعد از استفاده از شوینده‌ها است. ازآنجایی‌که تونرها حاوی الکل هستند به پاک‌سازی پوست از چربی‌های اضافی کمک می‌کنند و اسیدهای آلفا و بتا هیدروکسی موجود در آن‌ها نیز برای از بین بردن سلول‌های مرده و بهبود و التیام پوست موثر هستند.

اگر پوستی مستعد آکنه دارید، به دنبال یک تونر با ترکیباتی شامل اسید سالیسیلیک باشید تا موجب تسکین پوست شما شود. از سویی دیگر اگر پوستی خشک یا حساس دارید تونر آب‌رسان برای شما مناسب‌تر است.

روش سنتی استفاده، این است که یک پد پنبه ای را به تونر آغشته کنید و آن را روی صورت خود بمالید. اما، این روش باعث هدر رفتن مقدار زیادی از تونر می‌شود و استفاده از تونر با دست‌های تمیز کارآمدترین کار است. فقط چند قطره را در کف دست خود بریزید، سپس آن را روی صورت به صورت ضربه‌های آرام بزنید. بیشتر انواع فرمول‌های تونر را می توان صبح و شب استفاده کرد، اما ممکن است بخواهید از آن‌هایی که اسیدهای لایه‌بردار دارند فقط در شب یا یک روز در میان استفاده کنید.

سرم ویتامین C

یکی از سرنوشت‌سازترین مراحل روتین پوستی روزانه بخش سرم ویتامین c است. اثربخشی این محصول به قدری بالاست که در مواردی که به دنبال یک روتین پوستی کوتاه هستیم و مجبور به انتخاب تنها یک محصول در میان محصولات روتین پوستی روزانه هستیم؛ بی‌شک انتخاب شما باید سرم ویتامین سی باشد. به زبان ساده، سرم ها متحدان قدرتمند پوست هستند.

این اکسیرها که با دوزهای متمرکز از مواد فعال پر شده اند، می توانند تعدادی از مشکلات از لکه‌های تیره گرفته تا چین و چروک را کاهش دهند. حتی اگر پوست شما هیچ نقصی نداشته باشد، بازهم صبح به سرم آنتی‌اکسیدان عمومی نیاز دارید تا  پوست را از آسیب‌های روزانه محافظت کند.اگر به بخش انواع سرم‌ها در فروشگاه سری بزنید بی شک با قفسه‌ها بی‌انتها از مدل‌های مختلف از این محصول مواجه می‌شوید. برای رسیدگی به مشکلات خاص، به دنبال این محصولات باشید:

مطالب مرتبط:  سرم ویتامین سی و فواید مصرف آن

 

 اسید هیالورونیک

برای آب رسانی و تقویت عملکرد لایه بالایی پوست شما، که به جلوگیری از دست دادن رطوبت کمک می‌کند.

 ویتامین C

برای روشن شدن پوست کدر و کاهش لکه های تیره

رتینول، ویتامین B3، پپتیدها

سرم ويتامين سی

برای تحریک تولید کلاژن و الاستین، پروتئین‌هایی در بدن که به جلوگیری از خطوط و افتادگی پوست کمک می‌کنند.

گوگرد کلوئیدی، نیاسینامید

با کاهش التهاب، قرمزی و التهاب پوست را آرام می کند و با اثرات ضد میکروبی خود، آکنه را بهبود می بخشد.

اگر در پوست خود كمبود‌های متعددی دارید، می‌توانید از سرم‌هايی با چندین فرمول همزمان استفاده کنید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

نکات مهم:

  •  برای صرفه جویی در زمان، سعی نکنید سرم را با مرطوب کننده خود مخلوط کنید. چراکه این‌کار توانایی سرم برای جذب مؤثر را کاهش می‌دهد.
  • محصولات را مرحله به مرحله انجام دهید و به پوست زمان دهید تا مواد لازم را جذب کند.
  • همه سرم ها را با دفعات یکسان استفاده نمی شوند و این به دلیل فرمول‌های متفاوت‌شان است.
  • سرم‌های حاوی آنتی‌اکسیدان‌ بهتر است در روتین پوستی روز استفاده شوند زیرا آنها از شما محافظت بیشتری در برابر محیط می‌کنند.
  • سرم‌های حاوی رتینول‌ها را در  نوبت شب روتین پوستی روزانه خود بگنجانید زیرا در برابر نور خورشید پایدار نیستند و اگر در روز استفاده شوند، تجزیه می‌شوند.

 کرم چشم

كرم دور چشم

پوست دور چشم به شدت نازک و ظریف است و بیشتر از سایر نواحی پوست به مواد تحریک کننده واکنش نشان می دهد. بنابراین، متخصصان پوست توصیه می‌کنند که در مراحل روتین پوستی روزانه بخشی اختصاصی به این ناحیه اختصاص داده شود. معمولاً کرم دور چشمی توصیه می‌شود که حساسیت بالقوه را در نظر گرفته و دارای غلظت‌های قابل تحمل‌تری از مواد فعال باشند.

برای کیسه های زیر چشم و التهاب، کافئین، پپتیدها و اسید هیالورونیک می تواند تسکین دهنده باشد. حلقه‌های تیره زیرچشم می‌تواند به دلیل رگ‌های قابل مشاهده یا تغییر رنگ واقعی رایج در پوست‌های تیره‌تر باشد. و بهبود آن باید به دنبال مواد روشن کننده مانند ویتامین C، اسید کوجیک و نیاسینامید باشید.

حتما به این نکته توجه کنید که برای جلوگیری از هرگونه سوزش چشم، از رتینول های قوی (که می تواند باعث سوزش و ایجاد قرمزی می شود) و عطر، دوری کنید.کرم‌های دور چشم در مرحله درمان قرار می‌گیرند. بهتر است با کوچک‌ترین انگشت کرم چشم را به‌آرامی در زیر چشم خود پخش کنید.

مرطوب‌کننده

کرم مرطوب‌کننده

آخرين بخش روتین پوستی روزانه دخترانه مرطوب كردن پوست است. اساسی‌ترین عملکرد یک مرطوب‌کننده آب‌رسانی و حفظ لطافت پوست است. چراکه پوست در حالت طبیعی توانایی حفظ رطوبت را ندارد و فعالیت‌های روزانه،‌ آلودگی و حتی شستشو موجب خشکی آن می‌شود.

از این‌ رو تمامی افراد باید در طول روز حتماً از نرم‌کننده‌ها استفاده کنند. دکتر چارلز عقیده دارد که: اساساً مرطوب‌کننده‌ها با جلوگیری از اتلاف آب در لایه‌های خارجی پوست مانع از خشک شدن آن می‌شوند. از سویی دیگر سرامید موجود در نرم‌کننده‌ها به حفظ و ترمیم ساختار پوست کمک می‌کند.

مرطوب‌کننده مناسب صبح: بهتر است در هنگام صبح از یک مرطوب‌کننده سبک با SPF حداقل 30 استفاده کنید تا علاوه بر هیدراته کردن از پوست شما در برابر آفتاب نیز محافظت کند. برای انتخاب مرطوب‌کننده مناسب روتین پوستی روزانه، پیشنهاد می‌شود به دنبال محصولاتی حاوی دی متیکون، پانتنول و هیالورونات سدیم باشید (که به آن اسید هیالورونیک نیز گفته می‌شود).

مرطوب‌کننده مناسب شب: به‌منظور تغذیه پوست در هنگام خواب می‌توانید از یک مرطوب‌کننده بدون SPF با خاصیت مرطوب‌کنندگی طولانی‌مدت استفاده کنید. کرم‌های مرطوب‌کننده شب به لحاظ رطوبت رسانی عمیق‌تر به پوست و ترمیم لایه‌های آسیب‌دیده موجب افزایش زیبایی و جوانی پوست و پیشگیری از خشکی و چروک آن می‌شوند.

مطالب پربازدید:  ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی

 

در آخر

باید توجه داشت که داشتن یک روتین مراقبت از پوست و پایبندی و از همه مهم‌تر تداوم در انجام تمام مراحل؛ برای داشتن یک پوست سالم و زيبا يک التزام است اما هيچ اجباری برای خرید محصولات گران‌ قیمت وجود ندارد و انتخاب محصولات میان رده با کیفیت قابل قبول هم شما را به مقصود می‌رساند. بهتر است که روتین پوستی روزانه  قبل از سنین 35 سالگی شروع شود؛ تا به شکل تاثیرگذاتری روند پیری پوست را به تعویق بیاندازد.

 

منبع : simple

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *