10 چیزی که موی سفید را زیاد می کند

پدیدار شدن تعداد زیادی از تار موی سفید بسیاری از افراد را ناراحت می‌کند و اعتماد به نفس آن‌ها را از بین می‌برد. به علاوه این افراد ممکن است که زمان زیادی را نیز به پوشاندن و رنگ کردن این موها اختصاص دهند. در این مقاله ما شما را با عوامل آن آشنا می‌کنیم. همینطور به شما علت سفیدی مو و شیوه جلوگیری از به وجود آمدن آن‌ها را نیز معرفی خواهیم کرد.

سفیدی زودرس مو چه دلایلی دارد؟

پدیدار شدن موی سفید در جوانان دلایل زیادی دارد.

سفیدی مو در جوانی بسیاری از جوانان را ناراحت می‌کند. در این رابطه باید بگوییم که رنگ مو به طور طبیعی به رنگدانه‌های آن بستگی دارد. برای فهمیدن علت سفید شدن مو باید رنگدانه‌ها را بررسی کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

به دلایل متفاوت این رنگدانه‌ها دیگر به مو تزریق نمی‌شوند و رنگ مو رو به سفید شدن می‌گذارد و موی سفید ظاهر می‌شود. به همین دلیل در این قسمت دلایل سفید شدن مو را به شما توضیح می‌دهیم.

ژنتیک

ژنتیک نقش مهمی در پدیدار شدن موی سفید در جوانی دارد

یکی از عواملی که باعث سفید شدن مو می‌شود، عامل ژنتیک است. به همین دلیل افراد در سنین مختلف موی سفید روی سرشان نمایان می‌شود.

ممکن است فردی در ۲۰ سالگی موهایش سفید شود و فرد دیگری در ۵۰ سالگی. پس اگر از آن دسته افرادی هستید که موهای پدر یا مادرتان زودتر از حد معمول سفید شده است، به احتمال زیاد موی شما نیز به همین شکل سفید خواهد شد.

کمبود ملانین

ملانین ماده‌ای در بدن است که مانع از سفید شدن موها می‌شود.

یکی از رایج‌ترین عوامل سفید شدن موها در میان زنان و مردان کمبود ملانین است. میزان این ماده در بدن به غذایی که مصرف می‌کنید، بستگی دارد.

به هم خوردن هورمون‌ها

هورمون‌ها به راحتی رنگدانه‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند.

از دیگر عوامل سفیدی مو به هم خوردن تعادل هورمون‌ها در بدن است. رنگدانه‌های مو به شدت تحت تاثیر هورمون‌ها هستند. زمانی که تعادل آن‌ها به هم می‌خورد، موها به سمت سفید شدن حرکت می‌کنند.

مشکلات پزشکی

سفيد شدن موها بر اثر بيماری

مشکلات پزشکی از جمله کمبود یک سری از مواد اساسی در بدن می‌تواند به رشد موی سفید بینجامد. کمبود ویتامین ب ۱۲ و بیماری‌های مربوط به غدد تیروئید و هیپوفیز از جمله علل شایع در این حوزه هستند.

9 علت ریزش مو در زنان و 10 درمان سریع

استرس

موی سفید سر در جوانان ممکن است در اثر استرس ایجاد شده باشد.

استرس یکی دیگر از دلایلی است که سبب می‌شود در جوانی شما شاهد موی سفید باشید. متاسفانه استرس این روزها تبدیل به بخش جدایی‌ناپذیر از زندگی بسیاری از جوانان شده است. رنگدانه‌های سر مانند باقی اعضای بدن تحت تاثیر منفی استرس قرار می‌گیرند و در پی آن موها زودهنگام سفید می‌شوند.

مواد شیمیایی

رنگ کردن سر و استفاده مداوم از مواد شیمیایی موی سر جوانان را سفید می‌کند.

مواد شیمیایی نیز از دیگر موادی هستند که رنگدانه‌های مو را تحت تاثیر قرار می‌دهند. این مواد شیمیایی عبارت هستند از شامپوها و صابون‌هایی که شما ریشه موهای خود را با آن‌ها می‌شویید. همچنین ماده شیمیایی بسیار قوی که رنگدانه‌های مو را تا حد زیادی دست‌کاری می‌کنند، رنگ موها هستند که اغلب مورد استفاده خانم‌ها قرار می‌گیرند.

آب و هوا

آلودگی‌های مربوط به آب و هوا روی فولیکول‌های مو تاثیر خواهند گذاشت.

حتی آب و هوا نیز می‌تواند رشد موی سفید را در جوانان تسریع کند. در کنار آن آلودگی‌های آب و هوایی نیز می‌تواند به این روند سرعت ببخشد و بر فولیکول‌های مو در این راستا تاثیر بگذارد.

اضافه وزن

اضافه وزن یکی از عوامل سفیدی مو در جوانان است.

تحقیقات نشان داده است که چاقی و اضافه وزن رابطه مستقیم با سفید شدن زودهنگام موها دارد. پس برای جلوگیری از آن بهتر است که وزن خود را کنترل کنید.

کمبود ویتامین D

کمبود ویتامین دی

محققان با انجام تحقیقاتی بر افراد متفاوت که دچار سفیدی موی زودرس شده‌اند، به این نتیجه رسیده‌اند که این افراد در بدن خود دچار کمبود ویتامین دی هستند.

بیماری خودایمنی

بیماری خودایمنی

نوعی بیماری خودایمنی به نام آلوپسی آره آتا یکی از عوامل رشد موی سفید شناخته شده است. حتی در مبتلایان به این بیماری دیده شده است که این افراد موهای سر یا بدن خود را نیز از دست می‌دهند. چون سیستم ایمنی بدن فولیکول‌های مو را مورد حمله قرار می‌دهد. موهایی که رشد می‌کنند، در نهایت به شکل سفید خواهند بود.

آیا داروی سیاه شدن موی سفید وجود دارد؟

بسیاری برای جلوگیری از سفیدی مو این سوال را مطرح می‌کنند. در حقیقت داروی خاصی برای این مشکل وجود ندارد، اما عواملی هستند که اگر آن‌ها را رعایت کنید، می‌توانید از بروز آن‌ها پیشگیری به عمل آورید. در ادامه شما را با آن‌ها آشنا می‌کنیم.

راهنمایی ساده برای ایجاد یک روتین مراقبت از مو

ترک سیگار

با ترک سیگار احتمال سفید شدن مو را از خود دور کنید.

اگر سبک زندگی ناسالمی دارید و در آن از غذاهای فست فودی و سیگار استفاده می‌کنید و در عین حال از به وجود آمدن تارهای سفید روی سرتان خسته شده‌اید، به شما توصیه می‌کنیم که این سبک زندگی را رها کنید.

برطرف کردن بیماری

با درمان بیماری احتمال سفید شدن مو را از خود دور کنید.

همانطور که قبلا نیز گفتیم، بیماری‌هایی به خصوص که در آن عملکرد هورمون‌ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند، می‌توانند باعث به وجود آمدن موی سفید شوند. برای جلوگیری از چنین اتفاقی تلاش کنید تا آن بیماری را درمان کنید.

رژيم غذایی مناسب

رژیم غذایی مناسب می‌تواند سفیدی مو را به تعویق بیندازد.

رژیم غذایی که حاوی ویتامین‌های گروه B و پروتئین‌ها باشد، می‌تواند به تولید ملانین بینجامد و در پی آن از سفید شدن زودهنگام مو جلوگیری به عمل بیاید. مرغ، بوقلمون، سویا و سفیده تخم‌مرغ غنی از پروتئین هستند و غلات، تخم‌مرغ، مرغ، سبزیجات، گوشت و موز ویتامین‌های گروه ب را در خود جای داده‌اند.

همینطور ید و مس را نیز وارد مواد غذایی خود کنید. این مواد مانع آسیب به رنگدانه‌های مو می‌شوند و رنگ‌های موجود در این رنگدانه‌ها حفظ خواهند شد. شلغم، اسفناج، قارچ، عدس، بادام، جگر گاو و تخمه آفتابگردان حاوی مس هستند. مواد غذایی حاوی ید شامل موز، اسفناج، ماهی و هویج می‌شوند.

ورزش کردن

رژیم غذایی مناسب می‌تواند سفیدی مو را به تعویق بیندازد.

ورزش کردن ضمن حفظ سلامتی عمومی بدن می‌تواند رنگ طبیعی موها را نیز حفظ کند. این کار خونرسانی را افزایش می‌دهد و همچنین ریشه مو را تقویت می‌کند. همینطور فولیکول مو مواد مغذی بیشتری دریافت خواهد کرد.

استفاده از روغن‌های طبیعی

استفاده از روغن‌های طبیعی می‌تواند روند سفید شدن مو را کاهش دهد.

روغن‌های طبیعی راه حل دیگری برای به تعویق انداختن رشد موی سفید هستند. بهترین این روغن‌های گیاهی، روغن نارگیل است. مقداری از آن را همراه با لیمو روی کف سر خود قرار دهید.

عوامل موثر در سفید شدن مو را از خود دور کنید

در این مقاله دلایل پدیدار شدن موی سفید را با شما به اشتراک گذاشتیم. بسیاری از انسان‌ها سفید شدن مو در جوانی را تجربه کرده‌اند. اما بسیاری با دلایل آن آشنا نیستند. در این مقاله علاوه بر آشنایی با این عوامل به شما عواملی را معرفی کردیم که با رعایت آن‌ها خواهید توانست که از بروز این مشکل جلوگیری کنید یا حداقل از پیشرفت و تسریع فرآیند سفید شدن مو بکاهید. به شما توصیه می‌کنیم

ماسک مو چیست و چه کاربردی دارد ؟

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *