کریسمس و سنت‌های آن در ایران

جشن کریسمس (به انگلیسی christmas) هر ساله در تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح توسط مسیحیان برگزار می‌شود. اکثر مردم در ایران، این جشن را با جشن سال نو میلادی اشتباه می‌گیرند، این امر به این دلیل است که این دو مراسم با چند روز فاصله از هم جشن گرفته می‌شوند.

ایران، کشوری که عمدتاً مسلمان است، جمعیت قابل توجهی مسیحی دارد. اکثریت قریب به اتفاق مسیحیان ایران را ارمنی‌های قومی تشکیل می‌دهند و معمولاً به آنها پارسکا هیه گفته می‌شود که مذهب ارتدکس شرقی را دنبال می‌کنند و جشن‌ها و آداب و رسوم منحصر به فرد خود را دارند. از دیگر مسیحیان می‌توان به آشوری‌ها، کاتولیک‌ها، پروتستان‌ها و انجیلی‌ها اشاره کرد. در این مقاله قصد داریم درباره بزرگ‌ترین جشن جهانی و سنت‌های آن در ایران صحبت کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

شب کریسمس در ایران

این جشن در ایران حتی توسط ایرانیان غیرمسیحی به ویژه نسل جوان به رسمیت شناخته شده و جشن گرفته می شود، اگرچه این جشن ملی نیست. این جشن در ایران به وضوح با حال و هوای شادی برگزار می‌شود و هر منطقه مطابق با آداب و رسوم دیرینه محلی خود جشن می‌گیرد.

هتل‌ها و مکان‌های دیگر، مانند مراکز خرید، درخت‌های کریسمس و تزئینات دیگر را در طول فصل تعطیلات به احترام جمعیت مسیحی ایرانی نصب می‌کنند. با این حال،این تعطیلات را چگونه در ایران به هم تبریک می‌گویند؟ پاسخ این سوال عبارت «کریسمس‌مبارک!» است.

شاید از خود بپرسید تولد عیسی مسیح کی است؟ کریسمس در شامگاه 25 دسامبر است، علاوه بر آن، این مراسم در 6 ژانویه توسط ارامنه ایرانی به عنوان عید عیسی مسیح جشن گرفته می‌شود. در ایران، مسیحیان هر سال این مراسم را با گذاشتن درخت کریسمس، تقسیم هدایا و رفتن به مراسم جشن می‌گیرند.

فرهنگ و سنت‌های کریسمس در ایران

غذای حریسا مخصوص افطار کریسمس.

«عید کوچک» ایران که اغلب به عنوان‌کریسمس شناخته می‌شود، با سنت پرهیز از محصولات حیوانی به مدت 25 روز از اول دسامبر آغاز می‌شود. هدف از روزه، پاک کردن روح است با این هدف که در روح برای عیسی مسیح باز شود. در ایران عزیزمان، قبل از طلوع خورشید روز کریسمس، پس از پایان روزه کوچک، مردم برای افطار در مراسم عشای ربانی شرکت می‌کنند. در این هنگام، آماده‌سازی برای شام بزرگ کریسمس رسما آغاز شده است.

مطالب دیدنی:  چگونه حال و هوای کریسمس را به خانه‌مان بیاوریم؟

غذای محبوب این شب

غذای معروف به «حریسا» که نوعی خورش مرغ و جو بوده و به مقدار زیاد برای چند روز تهیه می‌شود، شام سنتی این شب در ایران است. مسیحیان در ایران، جشن را با میزبانی رویدادهای خصوصی، دیدار با عزیزان و تبادل هدایا جشن می‌گیرند. ایرانیان حتی سرودهای عید را عمدتا برای جشن تولد عیسی مسیح می‌خوانند.

درخت کریسمس

درخت کریسمس با آویزهای تزئینی زیبا.

یکی از نمادهای مهم و زیبا درختان همیشه سبزی مثل کاج و نراد با تزیینات کریسمسی است. مدت‌ها پیش از ظهور مسیحیت، گیاهان و درختان سبز در فصل زمستان مورد توجه مردم واقع شده بودند. این درخت و نوع تزئین آن مربوط به فرهنگ آلمانی‌ها است، به طوری‌که برای اولین بار استفاده از این درخت در این جشن، به واسطه مارتین لوتر آلمانی ابداع شد.

تزئین درخت‌کریسمس در اکثر خانه‌ها به سنتی قدیمی تبدیل شده است. برای تزئین آن، وسایل درخت‌کریسمس استفاده می‌شود که برخی از آن‌ها عبارتند از زنگ، گوزن شمالی، شمع، عصا، گلدسته، جوراب ساق بلند، تاج گل، گوی برفی و چراغ آویز.

یکی از محبوب‌ترین وسایل تزئین این درخت، جوراب است. طبق افسانه‌ها، «سنت نیکلاس» یا همان بابانوئل معروف، از طریق دودکش وارد خانه می‌شد و طلا را داخل جوراب‌های آویزان شده در کنار شومینه قرار می‌داد. اشکال مختلفی از جوراب ساق بلند موجود است. از کیف‌های مخملی ساده گرفته تا کیف‌های جورابی که بسیار زیبا هستند و جلوه خاصی به آن درخت زیبا بخشیده است.

مطالب دیدنی:  5 ایده کم هزینه برای دکوراسیون منزل

بابانوئل

بابانوئل با سورتمه و گوزن‌های پرنده.

این شخصیت که یکی از نمادهای برجسته این جشن بزرگ است، با نام‌های سنت نیکلاس، سنت نیک، کریس کرینگل یا به صورت رایج، بابانوئل نیز شناخته می‌شود. بابانوئل شخصیت افسانه‌ای است که در فرهنگ مسیحی غربی ریشه دارد. طبق این افسانه گفته می‌شود، در اواخر عصر و ساعاتی از شب، برای کودکان اسباب‌بازی و عروسک هدیه می‌آورد. از همین رو این کادو برای بچه‌ها هدیه خاص و شیرینی خواهد بود.

بابانوئل در این روز خاص، برای هر کودک هدیه‌ای مخصوص مثل آب‌نبات یا زغال سنگ کادو می‌آورد و این هدیه بستگی به خوبی یا شیطنت بچه‌ها دارد. ظاهرا او این کار را با کمک الف‌های‌کریسمس انجام می‌دهد که اسباب‌بازی‌های کارگاه او را می‌سازند. در این باره گفته می‌شود که کارگاه بابانوئل در قطب شمال قرار دارد و گوزن‌های شمالی پرنده هم سورتمه او را در هوا می‌کشند.

شخصیت مدرن بابانوئل طبق سنت‌های فولکلور در مورد سنت نیکلاس، شخصیت انگلیسی پدر کریسمس و شخصیت هلندی سینترکلاس است. بابانوئل معمولا به شکل مردی خوش تیپ، شاداب و ریش سفید، اکثر اوقات با عینک، کت قرمز با یقه خز سفید و سرآستین، شلوار قرمز خزدار سفید، کلاه قرمز با خز سفید و کمربند و چکمه چرمی مشکی نشان داده می‌شود.

معمولا شکل او را به صورت خندان، در حال حمل کیفی پر از هدیه برای کودکان به تصویر می‌کشند.

مطالب دیدنی:  20 مدل آرایش کریسمس خاص و فانتزی

جشن خانوادگی بر پایه تولد مسیح، سنتی دیرینه

اگرچه‌کریسمس ریشه اروپایی دارد، اما در اکثر کشورهای جهان این شب بزرگ جشن گرفته می‌شود. با آگاهی از این جشن زیبا و سنت‌های آن در ایران، متوجه تاریخچه و برخی رسم و رسوم‌های مسیحیان شدیم. همان‌طور که گفته شد، گرفتن جشن در دو تاریخ متفاوت نشان می‌دهد علت آن این است که تاریخ تولد مسیح در کتاب مقدس انجیل دقیقا ذکر نشده است.

امیدوارم با خواندن این مقاله اطلاعات جدیدی در اختیار شما قرار داده باشیم و نگاه شما به این جشن قدیمی متفاوت‌تر و دقیق‌تر از قبل شده باشد.

 

منبع : surfiran

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *