پروتئین تراپی مو

به خوبی می‌دانیم که پروتئین قسمت مهمی از رژیم غذایی متوازن ما را دربر دارد. پروتئین رابطه مستقیمی با ساخت عضله‌های قدرتمند داشته ولی سوال اینجاست که آیا می‌توان از این ماده جهت تقویت اعضای بیرونی بدن هم استفاده کرد؟ موی انسان یک فیبر پیچیده می‌باشد. این فیبر پیچیده شکل گرفته از سلول‌های مرده، پروتئین‌ها، آب، چربی‌ها، رنگدانه‌ها و عناصر کمیاب می‌باشد.

موهای ما از مقدار زیادی پروتئین به‌خصوص کراتین- تشکیل شده است، درنتیجه بدیهی است که فراهم ‌کردن پروتئین برای موهای آسیب‌دیده بتواند موثر باشد. پروتئین تراپی مو روشی درمانی جهت تقویت موها به شمار می‌رود. همچنین پروتئین تراپی مو مزایا و معایب را به همراه داشته که در ادامه آن‎ها را با هم بررسی خواهیم کرد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

پروتئین تراپی مو چیست؟

پروتئین تراپی مو چیست؟

چنانچه بخواهیم ساده بگوییم، موی شما همان پروتئین می‌باشد. پروتئینی که کراتین نام دارد، بخش بزرگی از تار موی شما را در بر گرفته، آن را سالم، قوی و ارتجاعی نگه می‌دارد. ولی درنتیجه آسیب ناشی از حالت‌دادن به مو، آلودگی و رنگ‌کردن مو، کراتین شروع به تجزیه می‌نماید.

سبک خاص زندگی و رژیم غذایی که انتخاب می‌نمایید هم می‌تواند به کمبود کراتین در بدن منجر گردد. باتوجه به اینکه حفظ یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین برای سلامتی و رشد مو ضروری می‌باشد، عدم مصرف کافی پروتئین می‌تواند به ریزش مو منجر گردد. تلفیق رژیم غذایی ضعیف و آسیب ناشی از موارد گفته شده، سبب می‌شود که تارهای موی شما شکننده شده و به موی شما ظاهری ناخوشایند می‌دهد.

پروتئین تراپی موی فر و صاف با محصول دارای پروتئین انجام شده که مو می‌تواند آن‌ها را به آسانی جذب نماید. این محصولات به قوی‌شدن و ترمیم کراتین کمک می‌نمایند.

مزایای پروتئین تراپی مو

مزایای پروتئین تراپی مو

مو به صورت طبیعی رطوبت از دست می‌دهد و ریشه مو از تغذیه دورتر می‌گردد. به محض آنکه موی ما رطوبت و تغذیه را از دست دهد، پروتئین کراتینه‌شده شروع به باز شدن و شکسته‌شدن می‌نماید. در این حالت مو قدرت و قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده و پیوندها تضعیف می‌شوند. بازسازی، حمایت و تقویت این ماتریس پروتئینی موضوعی کلیدی جهت داشتن پوست سر و موی سالم است.

درمان این موضوع می‌تواند به صورت شیمیایی در سالن یا در خانه به طور طبیعی‌تر انجام شود. بهتر است بدانید که موی شما همیشه به این درمان احتیاج ندارد. بسیاری از مردم تصور می‌کنند موی خشک نشان‌دهنده‌ این بوده که شما به پروتئین بیشتری احتیاج دارید. ولی خشکی به تنهایی علت خوبی برای درمان موها با پروتئین نیست. چنانچه موی خشکی دارید ابتدا از یک نرم‌کننده استفاده نمایید و رطوبت را به مو برگردانید.

تنها اگر این کار موثر واقع نشد، بهتر است از پروتئین تراپی مو استفاده نمایید. در ادامه با علائم نشان‌دهنده نیاز به پروتئین تراپی مو در خانه و یا سالن و همچین فواید آن آشنا خواهیم شد.

محافظت از مو در برابر آسیب

مزایای پروتئین تراپی مو

مواد پروتئینی مثل پروتئین هیدرولیز شده گندم یا اسیدهای آمینه ابریشمی به طور مستقیم به فولیکول‌ مو چسبیده و لایه کوتیکول را مستحکم‌تر می‌کنند. این مورد سبب ایجاد یک مانع پیرامون فولیکول شده که این مانع از فولیکول در مقابل آسیب‌های بعدی محافظت می‌نماید.

تقویت موها

درحالی که از دست دادن 100 تار مو در یک روز کاملا طبیعی است و زنگ هشدار محسوب نمی‌شود، ریزش بیش از اندازه مو یکی از علائم کمبود پروتئین به شمار می‌رود. پروتئین بلوک ساختاری مو محسوب می‌شود. درنتیجه جایگزین پروتئینی که در فولیکول از بین رفته یا آسیب دیده به تقویت تمام طول مو و درمان ریزش مو کمک می‌نماید.

بهبود قابلیت ارتجاعی مو

مزایای پروتئین تراپی مو

یکی از واضح‌ترین علائم جهت درک نیاز مو به پروتئین، مویی بوده که قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است. جهت درک این مسئله یک تار کوچک از موی خود را کشیده و سپس رها نمایید، چنانچه پس از رها کردن به حالت طبیعی خود بازنگشت یعنی قابلیت ارتجاعی خود را از دست داده است.

مویی که با فقدان پروتئین مواجه است در مقایسه با موی معمولی پیش از شکسته‌شدن، اغلب حالتی کشیده‌تر دارد. پروتئین تراپی مو کمک کرده تا مو قابلیت ارتجاعی خود را حفظ نماید طوری‌که کشیدگی طبیعی داشته باشد و به سادگی به عقب بازگردد.

مطالب کاربردی:  پلکس تراپی مو چیست و چه فوایدی دارد؟

 

کمک به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی قسمت انتهایی آن

پروتئین تراپی مو در منزل در زمینه‌ بهبود قدرت و قابلیت ارتجاعی مو به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی بخش انتهایی آن کمک می‌نماید. همچنین این مزیت پروتئین درمانی مو سبب شده تا اشخاص با دیدن ظاهر موی شخص تحت درمان تصور کنند که موی فرد رشد داشته است. البته باتوجه به اینکه پروتئین تراپی مو از ایجاد موهای ضعیف و شکننده جلوگیری کرده و موهای قوی‌تر شکنندگی کم‌تری دارند، به صورت کلی خود این درمان سبب رشد سریع‌‌تر مو هم خواهد شد.

بهبود شل و تار بودن مو

مزایای پروتئین تراپی مو

موهای شل و تار نشانه دیگری است که نشان می‌دهد موی شما به پروتئین بیشتری احتیاج دارد. پروتئین به احیای تارهای مو کمک کرده و سبب می‌شود موی شما کم‌تر دچار افتادگی گردد.

قیمت انواع ماسک مو باکیفیت و اورجینال

 

بهبود ظاهر کلی مو

پروتئین‌ها بر روی تراکم، قابلیت ارتجاعی و تقویت مو تأثیر بسیار زیادی دارند. افزون بر این، آن‌ها به از بین بردن شکستگی کلی مو و شکستگی بخش انتهایی آن و به دستیابی مو به شعاع بالقوه خود کمک می‌نمایند. تمامی این موارد به شکل ظاهری بهتر و سالم‌تر مو منجر می‌گردد.

پوشش ضعف های ناشی از رنگ کردن مو

مزایای پروتئین تراپی مو

رنگ مو از دیگر مواردی بوده که در زمینه پروتئین درمانی باید روی آن حساس باشید. چنانچه موی شما رنگ موی بسیاری را به خود دیده باشد احتیاج به اندکی پروتئین خواهد داشت. مویی که رنگ شده بسیار پرمنفذ بوده و درمقایسه با موی طبیعی قابلیت آسیب‌پذیری بیشتری دارد. پروتئین درمانی مو موهای رنگ‌شده را قدرتمندتر کرده و کمک کرده تا تارهای موی قوی و سالمی داشته باشید.

ترمیم مشکل پرمنفذ بودن مو

چنانچه موی شما منافذ بسیاری دارد، احتمالا شکاف‌ها و فاصله‌های بسیاری در تارهای مو وجود دارد. باتوجه به اینکه این نوع مو آب زیادی را به خود جذب می‎نماید، دچار گره‌خوردگی و وز شدن می‌شود. پروتئین تراپی مو کمک کرده تا موهای پرمنفذ مواد مغذی که می‌خواهند را دریافت نمایند و این فواصل را مهر و موم می‌کند.

می‌خواهید مطمئن شوید که موی شما منافذ فراوانی دارد؟ یک آزمایش کوچک انجام بدهید: یک تار موی خود را در کاسه‌ای با عمق کم آب قرار بدهید. چنانچه مو فرو برود یعنی پرمنفذ می‌باشد.

طرز تهیه بهترین مواد پروتئین تراپی مو دست ساز خانگی

طرز تهیه بهترین مواد پروتئین تراپی مو دست ساز خانگی

شاید مشتاق باشید که موی خود را با استفاده از پروتئین تقویت نمایید. اما چنانچه هنوز روی خرید محصولات پروتئین درمانی شک دارید چطور است که پیش از خرید یک محصول حرفه‌ای، پروتئین طبیعی برای موی خود را امتحان نمایید؟

پروتئین درمانی با تخم مرغ تاثیرگذارترین نرم‌کننده طبیعی پروتئینی به شمار می‌رود. تخم مرغ‌ها افزون بر پروتئین، دارای بیوتین و سولفور هم هستند که وقتی به شکل ماسک بر روی مو قرار می‌گیرند سبب درخشندگی مو می‌شوند. مراحل ساخت این محصول خانگی ساده به صورت زیر است:

  • دو تخم مرغ را بشکنید.
  • آن‌ها را مخلوط و به موی خشک و تمیز اعمال نمایید.
  • 30 دقیقه صبر نمایید.
  • موی خود را با آب ولرم شسته و پس از آن از شامپوی مو استفاده نمایید.

مطالب کاربردی:  تقویت موی نازک با بهترین روش‌های خانگی کم هزینه و اثرگذار

 

پروتئین تراپی مو در بارداری

پروتئین تراپی مو در بارداری

پزشکان رنگ کردن موها و استفاده از هر ماده شیمیایی بر روی موها را در زمان بارداری به خصوص ماه‌های اول پرخطر دانسه؛ چرا که این مواد قادرند تا سلامت جنین را به خطر بیندازند. در پروتئین تراپی موها هم همان‌گونه که گفته شد از مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود، به همین دلیل توصیه می‌شود تا از پروتئین مو در زمان بارداری اجتناب نمایید و اگر تمایل دارید تا در زمان بارداری موهای خود را صاف، براق و زیبا نمایید می‌توانید از اتو مو در این ایام استفاده کنید.

البته استفاده از پروتئین تراپی مو در ماه آخر بارداری ممکن است بی‌خطر باشد اما حتما پیش از انجام پروتئین تراپی با پزشک زنان و زایمان خود مشورت کنید.

عوارض پروتئین تراپی مو

عوارض پروتئین تراپی مو

تمامی محصولات و لوازم آرایشی و بهداشتی عوارض جانبی مخصوص به خود را دارند. محصولات درمانی هم از این قاعده مستثنی نمی‌باشند. پروتئین تراپی مو هم با تمام فوایدی که دارد می‌تواند عوارض جانبی خود را به انسان تحمیل نماید. بیشترین عوارض جانبی این روش درمانی زمانی بوده که بیش از اندازه از این روش برای موی خود استفاده می‌کنید.

شکستگی مو بعد از پروتئین تراپی

همان‌گونه که گفته شد در بیشتر پروتئین تراپی‌های مو از گرما استفاده می‌شود. چنانچه این گرما بیش از اندازه اعمال شود می‌تواند مو را خشک کرده و موجب آسیب‌دیدگی‌های بیشتری شود. این نوع از درمان دارای فرمالدهید است.

فرمالدهید ماده شیمیایی بوده که کوتیکول‌های مو را پر کرده و موخوره را از بین می‌برد. ولی به توجه به اینکه مولکول‌های آبی را هم از بین می‌برد در همان زمان، مو را دهیدراته می‌نماید. یکی دیگر از عوارض جانبی فرمالدهید، سفتی و سختی می‌باشد. این ماده سبب سفتی مو می‌شود. همچنین اگر از محصول به طور نادرست استفاده نمایید، دچار شکستگی مو می‌شوید.

ضعیف شدن مو

عوارض پروتئین تراپی مو

پروتئین بیش از اندازه برای موی شما سم است. زمانی که از پروتئین تراپی مو استفاده می‌کنید، موی شما شروع به جذب محصول و قوی‌ترشدن می‌نماید. ولی در صورتی که به طور مداوم این کار را تکرار نمایید، موهای شما دیگر گنجایشی جهت جذب مواد مغذی نداشته و شروع به ضعیف‌شدن می‌کند.

مطالب پربازدید:  بوتاکس مو: مزایا، معایب و هزینه‌های بوتاکس مو

 

چرب شدن مو

محصولات پروتئین تراپی مو نه‌تنها به داخل مو نفوذ کرده بلکه لایه بیرونی که به آن کورتکس گفته می‌شود را هم می‌پوشانند. کوتیکول‌ها در کورتکس وجود دارند. این کوتیکول‌ها راه ورود مواد غذایی، رنگ‌های مو یا دفع رنگ در زمان بلیچینگ مو به شمار می‌روند. زمانی که مو خشک باشد، کوتیکول‌ها شکسته و درون مو نمایان می‌شود. در نتیجه مو آسیب دیده و موخوره ظاهر می‌شود.

در پروتئین درمانی این فواصل پر شده و با حرارت مهر و موم می‌گردد. ولی زمانی که عرق می‌کنید پوست سر سموم، کثیفی و چربی دفع می‌کند. مو این روغن را جهت آبرسانی و سالم ماندن جذب می‌نماید. هنگامی که پروتئین درمانی انجام می‌دهید، این فرآیند محدود می‌شود. در نتیجه، این روغن سریع‌تر ساخته شده و موهای شما بسیار چرب به نظر می‌رسند. تنها راه حل آن شست‌وشوی موها می‌باشد.

اگر شما موهای خود را هر روز بشویید اثر پروتئین تراپی زودتر از بین خواهد رفت. همچنین به موی خود صدمه خواهید رساند، چرا که موی شما باید هر 48 تا 72 ساعت شسته شود تا از حذف روغن طبیعی که پوست سر جهت دفاع از خود تولید می‌کند جلوگیری گردد.

 

منبع : byrdie

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *