مراحل روتین پوستی؛ بایدها و نبایدهای مراقبت از پوست

مراحل روتین پوستی چیست؟ یکی از واجبات! بارها گفته‌ایم اما باز هم تکرار می‌کنیم، حتی چنانچه به صورت ژنتیکی پوست و موی خوبی داشته باشید، باید جهت حفظ آن تلاش نمایید. شاید داشتن پوستی کاملا بی‌عیب و نقص، واقع‌بینانه نباشد، ولی می‌توانید پوست خود را به بهترین حالت ممکن برسانید و از آن مراقبت نمایید. چگونه؟ با انتخاب و پایبندی به مراحل روتین پوستی روزانه.

مراحل روتین پوستی چیست؟

مراحل روتین پوستی چیست؟

مراحل روتین پوستی کامل، طیف وسیعی از اقداماتی بوده که به سلامت پوست شما کمک می‌نماید، ظاهر آن را بهبود بخشیده و مشکلات پوستی را برطرف می‌کند. ولی مراحل روتین پوستی به ترتیب، چگونه است؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

پوست هر شخص با شخص دیگر متفاوت بوده و مشکلات و مشخصه‌های به‌خصوص خودش را دارد .این یعنی روتین پوست یک مسئله شخصی بوده و هرفردی مراقبت پوستی مخصوص خودش را نیاز دارد. درنتیجه مراحل روتین پوستی مختلط با پوست خشک فرق می‌کند. پس اول به دنبال شناخت انواع پوست می‌رویم.

انواع پوست برای انتخاب روتین مراقبتی مناسب

انواع پوست برای انتخاب روتین مراقبتی مناسب

اکنون که می‌دانید روتین روزانه مراقبت از پوست چیست، جهت آنکه بتوانید روتین مناسب پوست خود را پیدا نمایید، ابتدا باید نوع آن را مشخص نمایید. نوع پوست هر فرد، فارغ از سن و سال، محل زندگی و عادات و سبک زندگی، یکی از انواع چرب، خشک، مختلط، معمولی یا حساس می‌باشد.

دانستن نوع پوست، به شما کمک کرده تا از محصولاتی استفاده نمایید که خشکی و چربی پوست را مدیریت و به برطرف نمودن دیگر مشکلات پوستی شما کمک می‌نمایند. جهت آنکه بتوانید نوع پوست خود را تشخیص بدهید، یک راه‌حل ساده وجود دارد: دقت نمایید که چند ساعت بعد از دوش ‌گرفتن، پوست شما بدون آرایش یا استفاده از محصولات مراقبتی، چه وضعیتی دارد.

انواع پوست برای انتخاب روتین مراقبتی مناسب

درصورتی که یکی دو ساعت پس از این‌که از حمام بیرون آمدید، پوست شما مقداری چرب یا براق شد، احتمالا نوع پوست شما چرب می‌باشد. اگر پوست‌ شما خشک است، پوسته‌پوسته شده یا احساس کشیدگی دارید.

اگر پوست در بعضی نواحی خشک می‌باشد اما در برخی نقاط ( معمولا در ناحیه T) چرب شده، پوست شما مختلط است. چنانچه پس از حمام‌کردن، هیچ‌یک از این موارد را ندارید، شما از آن دسته اشخاص خوش‌شانسی هستید که پوستی معمولی دارند.

چنانچه با استفاده از برخی لوازم آرایشی بهداشتی، پوست شما تحریک می‌شود، به محصول خاصی واکنش حساسیت نشان داده یا بیماری‌های خاص پوستی، مانند اگزما، پسوریازیس و … دارید، پوست شما حساس می‌باشد. نکته این‌جاست، کسانی که پوستی حساس دارند، ممکن است پوست چرب، خشک، معمولی یا مختلط داشته باشند، ولی پوست‌ آن‌ها حساس نیز بوده و به مراقبت مضاعف احتیاج دارد.

کامل‌ترین مراحل روتین پوستی چیست؟

کامل‌ترین مراحل روتین پوستی چیست؟

اکنون که نوع پوست‌ خود را تشخیص داده‌اید، زمان آن است که روتین پوستی خودتان را انتخاب نمایید، اما پیش از آن باید پاسخ چند سؤال را بدانید: از چند محصول مراقبت از پوست باید استفاده نمایید؟ کدام یک برای پوست شما مناسب می‌باشد؟ با چه ترتیبی باید این محصولات را استفاده نمایید؟ مراحل روتین پوستی نوجوانان و بزرگسالان، با صرف‌نظر از نوع پوست، سه مرحله اصلی دارد: پاکسازی، درمان و استفاده از مرطوب کننده.

پاکسازی صورت که همان مرحله شستشوی پوست با انواع شوینده صورت می‌باشد، استفاده از مرطوب‌کننده نیز که مسئله مبهمی نیست ولی «درمان» پوست باتوجه به نوع پوست و نتایجی که می‌خواهید بگیرید، شامل استفاده از سرم‌ها یا کرم‌های دارای مواد مغذی و مفید برای مراقبت از پوست مانند ویتامین  C، رتینول، آلفا هیدروکسی اسید و غیره می‌باشد.

اضافه‌ کردن مراحل میانی، بین شوینده و مرطوب‌کننده، بسیار اهمیت دارد. این مراحل قادرند به مرور زمان، در سلامت، ظاهر و روند طبیعی پیری پوست شما تفاوت بسیاری ایجاد نمایند.

مراحل روتین پوستی صبح

مراحل روتین پوستی صبح

قطعا روتین پوستی صبح با مراحل روتین پوستی شبانه شما فرق باشد؛ زیرا در طی روز در معرض آلودگی هوا و تابش نور آفتاب قرار می‌گیرید و به محافظت بیشتری احتیاج دارید. روتین پوستی صبح شما بهتر است شامل مراحل زیر باشد:

شوینده

پاکسازی صورت باید اولین قدم در هر روتین مراقبت از پوست باشد، چراکه ناخالصی‌ها و چربی اضافی که می‌تواند منافذ پوست را مسدود و پوست را کدر نماید، پاک می‌نماید. ولی باید با ملایمت با پوست برخورد نمایید. خیلی از افراد، به‌خصوص اشخاصی که دارای پوستی چرب هستند، بیش از اندازه یا با پاک‌کننده‌های بسیار قوی صورت خود را می‌شویند. این کار سد محافظ پوست شما را از بین می‌برد.

تونر

تونر از مراحل ضروری روتین پوستی نیست ولی استفاده از یک تونر مناسب می‌تواند روشی عالی جهت شادابی پوست، پاک‌کردن مواد باقی ‌مانده روی صورت و متعادل‌ نمودن pH پوست باشد. چنانچه پوستی مستعد آکنه دارید، به‌ دنبال یک تونر با موادی مثل اسید سالیسیلیک جهت مبارزه با جوش‌های خود بگردید.

برای پوست‌های خشک یا حساس نیز یک تونر آبرسان که بدون الکل و دارای موادی مانند گلیسیرین و اسید هیالورونیک باشد، بسیار مناسب می‌‌باشد.

قیمت انواع پاک کننده و شوینده صورت باکیفیت

 

سرم

یک سرم مطابق با مشکلات پوستی در درمان و محافظت پوست شما بسیار تاثیرگذار است. به‌دنبال سرم‌های دارای آنتی اکسیدان مانند ویتامین C باشید. آنتی اکسیدان‌ها کمک کرده تا بسیاری از صدمات پوستی که در اثر نور آفتاب و آلودگی به پوست ما وارد می‌شوند، خنثی گردند. برای پوست‌های تیره‌تر، لکه‌های پوستی می‌تواند یک مشکل شایع باشد که استفاده از سرم ویتامین C در روتین پوستی صبح جهت کاهش لکه‌های تیره بسیار کمک‌کننده می‌باشد.

کرم دور چشم

مراحل روتین پوستی صبح

کرم‌های دور چشم نیز در دسته «درمان» قرار دارند. اگر علاقه دارید از کرم دور چشم استفاده نمایید، با استفاده از انگشت حلقه (ضعیف‌ترین انگشت شما) با ملایمت اطراف چشم خود را با ضربه زدن، به کرم یا مرطوب‌ کننده دور چشم آغشته نمایید. با این کار مانع از کشیدن پوست ظریف دور چشم و صدمه رسیدن به آن خواهید شد.

مرطوب‌ کننده

مراحل روتین پوستی صبح

اکنون نوبت کرم‌های سنگین‌تری مانند مرطوب‌کننده بوده که پوست را هیدراته نگه داشته و به تقویت سد محافظتی آن کمک می‌نماید. درصورتی که پوست خشکی ندارید، جهت استفاده در روز از مرطوب‌ کننده‌های سبک‌تر استفاده نمایید، مانند آبرسان پوست چرب که به‌سرعت جذب شده و زیر آرایش نمی‌ماسند.

چنانچه پوست شما خشک‌تر است، از فرمول‌های غلیظ‌‌تری مانند کرم در کنار آبرسان استفاده نمایید. به‌ دنبال سرامیدها یا اسید هیالورونیک باشید، چراکه این مواد عوامل اصلی جهت حفظ رطوبت در پوست می‌باشند. چنانچه پوست شما معمولی است، می‌توانید از آبرسان مورینگا مناسب انواع پوست استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:  هیالورونیک اسید چیست و چه کاربردی در جوانسازی پوست دارد

 

ضد آفتاب

ضد آفتاب برای هر نوع پوست و هر سنی اصلی‌ترین مرحله در روتین پوستی صبح می‌باشد. درصورتی که از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید، شاید بهتر است به‌طور کل بیخیال روتین روزانه مراقبت از پوست شوید.

اشعه آفتاب اولین علت پیری زودرس پوست بوده و این صدمه تنها جنبه جذابیت ندارد، یکی از اصلی‌ترین عوامل سرطان‌های پوست، اشعه ماورا بنفش به شمار می‌رود. چنانچه در حال درمان لکه‌های پوستی می‌باشید ولی از ضدآفتاب استفاده نمی‌کنید، مانند این است که دو قدم به جلو بروید و یک قدم به عقب برگردید.

از کرم ضدآفتاب طیف گسترده با SPF 30 یا بیشتر به‌منظور آخرین مرحله در روتین پوست روزانه خود، از جمله روی گردن و پشت دست‌ها، استفاده نمایید. دقت داشته باشید که محافظت از پوست در مقابل نور خورشید و آلودگی‌های محیطی، حتی اگر روزهای خود را در داخل منزل می‌گذرانید، بسیار اهمیت دارد.

مراحل روتین پوستی شب

مراحل روتین پوستی شب

همان‌گونه روتین پوستی روزانه با روتین پوستی شب متفاوت است، نه تنها به این علت که زمان خواب به SPF نیاز ندارید؛ روتین پوستی شب بهترین روشی بوده که می‌توانید تا جای ممکن به پوست خود مواد مغذی و فعال برسانید، چراکه پوست شما در حین خواب بازسازی و ترمیم می‌گردد. همچنین در شب مراحل اولیه روتین پوست یعنی پاکسازی، درمان و مرطوب‌ کردن را دنبال خواهید کرد ولی این روتین مققداری متفاوت خواهد بود.

پاک کننده

ابتدا آرایش و آلودگی روز را از صورت خود پاک نمایید. در صورت نیاز با استفاده از پاک‌کننده‌های آرایشی مانند شیر پاک کن یا دستمال مرطوب آرایشی، جهت پاک‌کردن آرایش شروع نمایید. لزوما تمام پاک‌کننده‌ها برای از بین بردن آرایش، به خصوص آرایش و اطراف چشم‌ها، طراحی نشده‌اند. از شوینده و پاک کننده آرایش چشم استفاده نمایید.

تونر

مراحل روتین پوستی شب

تونر  را به همان روش صبح استفاده نمایید. باتوجه به اینکه تونرها مایع هستند، باید پیش از فرمول‌های سنگین‌تر مانند سرم‌ها و مرطوب‌کننده‌ها استفاده شوند تا زمانی برای جذب‌ شدن داشته باشند.

سرم و سایر محصولات مراقبتی

شب زمان فوق‌العاده‌ای برای استفاده از محصولاتی بوده که به از بین بردن سلول‌های مرده پوست یا تحریک گردش سلولی زمان خواب کمک می‌کنند، مانند اسیدهای آلفا هیدروکسی، اسید گلیکولیک یا رتینول. این محصولات، پوست را روشن و موجب کوچک شدن منافذ پوست می‌شوند.

انواع کرم شب با کارایی متفاوت را می‌توانید در این مرحله استفاده نمایید. برخی از سرم‌ها و کرم‌ها را می‌توان هم در روز و هم در شب استفاده نمود؛ باید به دستورالعمل روی بسته‌بندی توجه نمایید.

کرم دور چشم

مراحل روتین پوستی شب

درصورتی که صبح‌ها نیز از کرم دور چشم استفاده می‌کنید، مقداری از کرم دور چشم خود را شب‌ها به اطراف چشم بزنید.

چنانچه کرم دور چشم ندارید، می‌توانید از سرم صورت استفاده نمایید، البته به‌شرطی که در دستورالعمل آن ممنوعیتی برای استفاده در اطراف چشم نداشته باشد. نیاز نیست زیاد از کرم دور چشم یا سرم استفاده نمایید، اما اگر پوست خود را عادت به استفاده از محصولات فعال بیشتر بدهید، تغییرات بهتر و تاثیرگذارتری را مشاهده خواهید کرد، به خصوص در اطراف چشم‌ها.

مرطوب کننده

مرطوب‌کردن پوست به‌خصوص در شب بسیار اهمیت دارد. مرطوب‌کننده جهت جلوگیری از خروج رطوبت طبیعی پوست و مواد فعالی که با دیگر محصولات مراقبتی به پوست خود وارد کرده‌اید، روی پوست یک مانع ایجاد کرده و جهت مقابله با افت رطوبت که زمان خواب رخ می‌دهد، پوست را مهروموم می‌نماید.

همان مرطوب‌ کننده بدون SPF که در روتین پوستی روزانه استفاده می‌نمایید، جهت استفاده در شب نیز مناسب است. البته می‌توانید از فرمول‌های مخصوص شب که مزایایی مانند خواص ضدپیری دارند هم استفاده نمایید.

مطالب مرتبط:  آشنایی با بهترین برند مرطوب کننده برای داشتن پوستی جوان

 

روغن صورت

پس انجام مراحل روتین پوستی، چنانچه پوست شما هنوز حس خشکی دارد، می‌توانید به آن جایزه بدهید. استفاده از روغن صورت می‌تواند روشی موثر جهت کمک به حفظ رطوبت در طی شب باشد.

بسیاری از مردم تصور می‌کنند درصورت داشتن آکنه یا پوست چرب، استفاده از روغن صورت یک آتشفشان را بیدار خواهد نمود ولی این مسئله همیشه درست نیست. در حقیقت روغن مراقبتی پوست صورت می‌تواند باتوجه به نیاز پوست شما به نرم‌تر شدن آن و درمان پوست دهیدراته کمک نماید. برای تغذیه پوست خود، بعد از خشک شدن دیگر محصولات مراقبت از پوست، روغن صورت را به منظور مرحله نهایی روی پوست خود بزنید.

 

منبع : eminenceorganics

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *