اوره برای سلامت پوست

کل هدف مراقبت از پوست، داشتن پوستی شاداب و جوان است. آبرسانی، یکی از مهم‌ترین رویکردها جهت داشتن پوستی زیبا و سالم است و اهمیت رطوبت‌رسانی به پوست، در بسیاری از مراحل روتین پوستی قبل مشاهده است. کمبود آب موجب ایجاد خطوط افقی بر روی پوست می‌شود. خطوطی که درصورتی که به درستی درمان نشود، بعدها عمیق‌‌تر و در آخر تبدیل به چین و چروک خواهند شد.

شما با مرطوب نگه ‌داشتن پوست خود می‌‌توانید از پیری زودرس جلوگیری نمایید. اوره یکی از بهترین آبرسان‌های طبیعی پوست می‌باشد. در این مطلب فواید اوره برای سلامت پوست به منظور یکی از مهم‌ترین عوامل رطوبت‌رسان طبیعی (NMFs) را مورد بررسی قرار داده‌ایم. همراه ما باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اوره برای سلامت پوست چیست؟

اوره برای سلامت پوست چیست؟

اوره یک ترکیب طبیعی بوده که توسط پوست ساخته می‌شود. در اثر تجزیه پروتئین‌ها در بدن، کبد این ماده را به جریان خون وارد می‌کند. معمولا پوست سالم دارای 28 میکروگرم اوره در هر سانتی‌متر مربع می‌باشد؛ ولی اگر دچار یک ناراحتی پوستی مثل پسوریازیس یا اگزما باشید، ممکن است مقدار اوره در پوست شما تا 80 درصد کمتر از فردی با پوست سالم باشد.

اوره به منظور یک مرطوب کننده طبیعی عمل می‌نماید؛ درنتیجه بسیار اهمیت دارد که اگر پوست خشکی دارید، این ماده را از طریق محصولات مراقبت پوست، به پوست خود اضافه نمایید. دانشمندان قادرند تا اوره را در آزمایشگاه درست کنند (اوره سنتتیک) و در ترکیب موثرترین مرطوب‌کننده‌های پوست به کار برند.

همان‌گونه که ذکر شد، نقش اوره حفظ تعادل رطوبت پوست، نرم و جوان نگه‌ داشتن آن و ارائه درمانی مناسب به‌خصوص برای پوست‌های خشک است.

ارتباط اوره با شادابی یا خشکی پوست

ارتباط اوره با شادابی یا خشکی پوست

خشکی پوست نتیجه فقدان چربی و آب در لایه خارجی پوست یعنی اپیدرم بوده که موجب زبری، ترک و خارش پوست می‌شود. معمولا رطوبت در لایه شاخی پوست به واسطه یک لایه سطحی از چربی (سبوم)، سلول‌های مرده پوست و مواد طبیعی نگهدارنده آب حفظ می‌گردد. یکی از مواد نگهدارنده آب، اوره است. اسید لاکتیک و آمینو اسیدها هم از دیگر مواد نگهدارنده آب در پوست می‌‎باشند.

ما می‌دانیم کاهش سطح اوره موجب کاهش ظرفیت ذخیره آب پوست و در آخر زبری، سفتی، پوسته پوسته شدن و تحریک پوست می‌شود. همچنین محققان دریافته‌اند که مشکلات خشکی شدید پوست مثل ایکتیوز (گروهی از اختلالات پوستی که موجب خشکی و خارش پوست شده و به پوست ظاهری پوسته پوسته، خشن و قرمز می‌دهند)، پسوریازیس و اگزما می‌توانند نتیجه کاهش شدید میزان اوره در لایه شاخی پوست باشد.

خواص اوسرین و اوره برای پوست

خواص اوسرین و اوره برای پوست

این ماده فواید بسیار زیادی برای پوست دارد؛ ویژگی‌های مفید آن برای پوست را در ادامه می‌خوانید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

آب‌دوست (هیدروفیل)

هیدروفیل بودن به معنای آن است که اوره توانایی شگفت‌انگیزی جهت اتصال به مولکول‌های آب داشته و می‌تواند پوست را مرطوب نماید. همچنین این ماده ویژگی ضد خارش داشته و نه تنها آب را جذب می‌نماید، بلکه مقدار زیادی از آن را ذخیره نموده و با این کار باعث کاهش میزان آب از دست رفته پوست می‌شود.

در سطح مولکولی اوره ساختار زنجیره‌های آمینو اسید و پلی‌پپتید‌های پوست را اصلاح کرده که این موضوع جهت مرطوب‌ کردن بافت‌های ظریف پوست بسیار مهم است. محققان ارتباط مستقیمی میان ذخیره آب و ذخیره آمینواسید در پوست ما یافته‌اند، اساسا هرچه پوست دهیدراته‌تر و خشک‌تر باشد، سهم آمینو اسیدهای محلول در آن کم‌تر است.

بهبود عملکرد حفاظتی پوست

بهبود عملکرد حفاظتی پوست

اوره برای پوست صورت با حفظ رطوبت و بهبود فرآیند بازسازی پوست، عملکرد محافظتی لایه شاخی پوست را تقویت کرده تا با صدمات و آلودگی‌ها مبارزه نماید. تقویت کارکرد حفاظتی پوست موجب می‌شود جوان و سالم باقی بماند. داشتن عملکرد حفاظتی قوی برای پوست بسیار اهمیت دارد، چراکه با وجود آن می‌تواند در مقابل عوامل آسیب‌زا و نفوذ عوامل بیماری‌زا، از بدن محافظت نماید.

لایه‌بردار طبیعی

لایه‌بردار طبیعی

اوره ویژگی کراتولیتیکی قوی (یعنی نرم نمودن و ریزش سلول‌های مرده لایه شاخی پوست) دارد که همراه با ویژگی آبرسانی، به یک ترکیب درمانی مرطوب‌کننده و لایه‌بردار قوی برای پوست بدل می‌شود. این ماده کمک کرده تا دیگر مواد موثره، عمیق‌تر به درون پوست نفوذ نمایند. در عین حال، در کنار دیگر مواد مثل اسید لاکتیک به ایجاد ساختار مولکولی سالم پوست کمک می‌نماید.

این دو ماده در کنار یکدیگر به صورت فعال سلول‌های مرده پوست و دیگر مواد را از لایه شاخی پوست خارج می‌کنند، بازسازی سلولی در اپیدرم را بهبود بخشیده و توانایی حفظ آب پوست را به صورت قابل توجهی افزایش می‌بخشند و در حقیقت از درون به بازسازی پوست کمک می‌نمایند.

نکته: هر کرمی که دارای اوره باشد، الزاما یک لایه‌بردار موثر و قوی نیست. درصد این ماده تعیین کرده که فعالیت آبرسانی و لایه‌برداری آن در چه حدی باشد. به عنوان مثال یک کرم اوره 40 درصد، یک لایه‌بردار قوی بوده و معمولا برای صورت استفاده نمی‌شود. این کرم می‌تواند جهت پوست خشک پاشنه و آرنج موثر واقع شود.

مطالب دیدنی:  ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی

 

بی‌حس کنندگی

بی‌حس کنندگی

اوره یک ویژگی جالب دیگری نیز دارد و آن این است که می‌تواند یک اثر بی‌حسی موضعی بر پوست ایجاد نماید. این مسئله به طور محسوسی در کاهش چرخه‌های التهاب و شعله‌ور شدن ناگهانی علائم بسیار مفید بوده و اوره را تبدیل به انتخابی مناسب جهت از بین بردن مشکلات پوست‌های حساس می‌کند.

افزایش تاثیرگذاری محصولات مراقبت از پوست

بر اساس نتایج تحقیقات، یکی از نقش‌های کلیدی اوره افزایش نفوذپذیری پوست در مقایسه با مواد موثره مراقبت از پوست می‌باشد. این ماده مهم به منظور حامل عمل نموده و موجب می‌شود دیگر مواد راحت‌تر به درون اپیدرم نفوذ کنند.

مرطوب‌کننده طبیعی

مرطوب‌کننده طبیعی

خشکی پوست اغلب به دلیل کاهش اوره در بافت‌های ظریف پوست است که منجر به سفتی و پوسته پوسته شدن پوست می‌شود. این ماده به دلیل خاصیت مرطوب‌کنندگی طبیعی می‌تواند فورا خشکی پوست را برطرف کند.

مصرف منظم مرطوب کننده برای پیشگیری از به وجود آمدن خشکی پوست ضروری است. عملکرد لایه‌برداری ملایم اوره باعث نرمی فوق‌العاده پوست می‌شود. هنگامی که این ماده وارد پوست می‌شود، بافت پوست به صورت مشهودی نرم‌تر می‌شود و ظاهری جوان‌تر پیدا می‌کند.

مطالب کاربردی:  مراقبت از پوست در زمستان با 10 نکته بسیار مهم

 

اوره برای سلامت پوست پاها

پاشنه و کف پاها با فعالیت فیزیکی روزمره، مستعد ترک خوردن و خشکی هستند. بی توجهی به ترک‌های عمیق کف پا باعث عفونت و زخم خواهد شد. استفاده مرتب از یک لوسیون یا کرم اوره برای پاها می‌تواند کمک زیادی به مرطوب ماندن پوست کند و مانع از بروز مشکلات بدتر شود. به خصوص، اشخاص مبتلا به دیابت به آبرسانی کافی به پوست خود نیاز دارند تا خطر عفونت و صدمه پوست را کاهش دهند.

افزون بر این، استفاده مرتب از مرطوب کننده‌های دارای این ماده می‌تواند پینه را کاهش داده و پوست خشک و خارش‌دار را تسکین بدهد. اوره در غلظت‌های بالاتر با خاصیت لایه‌برداری می‌تواند جهت برطرف نمودن صدمات و ضخیم شدن ناخن انگشتان پا هم استفاده شود.

ایمنی مصرف اوره برای سلامت پوست

ایمنی مصرف اوره

به علت وجود اوره به صورت طبیعی در پوست، فرمولاسیون‌های حاوی این ماده معمولا به خوبی توسط بافت پوست تحمل شده و عارضه جانبی خاصی ایجاد نمی‌کنند. ممکن است کرم اوره بوی نامطبوعی داشته باشد که ناشی از آمین‌های فرار می‌باشد، ولی این بو روی پوست باقی نمانده و به سرعت از بین می‌رود. بعضی از افرادی که از محصولات دارای اوره استفاده می‌کنند، ممکن است در زمان استفاده، خارش و سوزش پوست را تجربه نمایند.

معمولا این عوارض نادر، خفیف و موقتی بوده و به‌طورمعمول خود به خود برطرف می‌شوند. هرچند مضرات اوره برای پوست نادر هستند، ولی والدین و پرستاران باید محصولات حاوی این ماده را از دسترس کودکان دور نگه دارند و نوزادان را هم در تماس با اوره قرار ندهند. در مورد تاثیر آن بر اشخاص باردار هم تاکنون تحقیقات کافی انجام نشده است.

به علاوه، تاثیرات اوره بر جنین همچنان مشخص نیست. به همین علت پیشنهاد می‌شود که بانوان باردار از تماس با محصولات حاوی این ماده پرهیز نمایند.

جمع‌بندی ویژگی‌های اوره برای سلامت پوست

جمع‌بندی ویژگی‌های اوره

  • به طور طبیعی توسط پوست ما تولید می‌شود.
  • این ماده میزان ذخیره رطوبت پوست را تنظیم کرده و از عوامل اصلی مرطوب‌کننده طبیعی پوست (NMF) به حساب می‌آید.
  • جاذب رطوبت می‌باشد؛ بدین معنا که می‌تواند رطوبت را در خارجی‌ترین لایه پوست حفظ کند.
  • کرم اوره درمان موثری برای پوست‌های خشک است و ویژگی ضدخارش و ضدمیکروبی دارد.
  • این ماده کراتولیتیک می‌باشد؛ یعنی پیوندهای سلول‌های مرده را از بین می‌برد و به صورت طبیعی پوست را لایه‌برداری کرده و به دیگر مواد موثره کمک کرده تا بهتر در پوست نفوذ کنند.

مطالب پربازدید:  درمان مشکلات پوستی در خانه با روش‌های آسان و کاربردی

 

شناخت مضرات و فواید اوره برای سلامت پوست

اگر برای شما سوال شده که آیا اوره پوست را تیره میکند؟ باید بگوییم کرم اوسرین اوره به هیچ عنوان موجب تیرگی نمی‌شود، تنها ممکن است پس از درمان اگزما تیرگی و لک موقتی ایجاد گردد. اوره سابقه طولانی در درمان بیماری‌های ناشی از خشکی پوست داشته و ثابت شده که یک ماده ایمن و قابل اعتماد می‌باشد. کرم‌های حاوی اوره، عوامل کمکی مفیدی در درمان اگزما، ایکتیوز، پسوریازیس و پای دیابتی می‌باشند.

در غلظت‌های پایین، این ماده قادر است تا ساختار پروتئین‌ها به خصوص کراتین را در لایه شاخی پوست تغییر داده و ظرفیت اتصال به آب و هیدراتاسیون را افزایش بدهد. به صورت کلی، کرم اوره می‌تواند بر تولید چربی در پوست اثر گذاشته و موجب ترمیم سد حفاظتی پوست گردد. همچنین شما می‌توانید جهت تهیه انواع لوازم آرایشی بهداشتی مثل محصولات مراقبت پوست به فروشگاه اینترنتی مدیسه مراجعه نمایید.

 

منبع : webmd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *