ریزش ابرو

ریزش ابرو عوامل زیادی مانند عدم تعادل هورمونی، رژیم غذایی و حتی برخی بیماری‌های پوستی می‌تواند داشته باشد. تعیین علت ریزش ابرو می‌تواند به فرد کمک کند تا بهترین درمان را پیدا کند. ریزش موی ابرو که نام پزشکی آن هیپوتریکوزیس ابرو یا ماداروز ابرو است، می‌تواند باعث شود که فرد متوجه نازک شدن مو یا از بین رفتن بخشی از مو در ابروهای خود شود.

ریزش موی ابرو مربوط به جنسیت خاصی نیست و ممکن است هم مردان و هم زنان به آن مبتلا شوند که می‌تواند شامل ریزش موی ابرو در یک یا هر دو طرف شود. این عارضه شامل خارش، خشکی پوست و ریزش مو یا نازک شدن مو در سایر قسمت‌های بدن نیز ‌باشد. به‌طورمعمول، ریزش موی ابرو چندان خطرناک نیست. در این مقاله به بررسی علل ریزش ابرو و درمان‌های مختلف و همچنین تشخیص آن می‌پردازیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ریزش ابرو می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد نظیر مشکلات هورمونی، عوارض دارویی، تغذیه نامناسب، آلوپسی، پسوریازیس، استرس و غیره. درمان ریزش ابرو از راه‌های مختلفی امکان دارد مثل داروها، کاشت ابرو و غیره. روغن نارگیل، روغن کرچک و پوست لیمو، آلوئه‌ ورا و دیگر داروهای گیاهی هم تاثیر بسیار خوبی روی درمان ریزش مو و ابرو دارند.

علت ریزش ابرو

علت ریزش ابرو

در بخش‌های زیر به علل احتمالی ریزش موی ابرو می‌پردازیم که شاید یکی از عوامل زیر مربوط به شما باشد. با این حال برای تشخیص دقیق‌تر باید حتما به پزشک متخصص رجوع کنید.

فرآیندهای طبیعی پیری

همه افراد با افزایش سن ممکن است متوجه نازک شدن یا ریزش مو‌های خود از سر، ابروها، مژه‌ها گرفته تا جاهای دیگر شوند. باگذشت زمان، برخی از فولیکول‌های مو تولید مو را متوقف می‌کنند و ساقه‌های مو نازک‌تر می‌شوند. حتی مو نیز شروع به از دست دادن رنگ خود می‌کند و سفید یا خاکستری می‌شود. این نوع ریزش مو که شامل ریزش ابرو نیز می‌شود، فرایند طبیعی افزایش سن است.

عدم تعادل هورمونی

 عدم تعادل هورمونی

عدم تعادل هورمون‌های تیروئید می‌تواند باعث ریزش ابرو شود که به شرایط زیر مرتبط است:

1- پرکاری تیروئید: وضعیتی که در آن بدن بیش‌ازحد هورمون تیروئید تولید می‌کند.

2- کم‌کاری تیروئید: که در آن بدن هورمون تیروئید کافی تولید نمی‌کند.

فارغ از نوع مشکل، عدم تعادل تیروئید با ریزش موی ابرو مرتبط است. به‌طور خاص، در کم‌کاری تیروئید، فرد ممکن است بیشتر متوجه ریزش ابرو شود. سایر علائم اختلالات تیروئید عبارت‌اند از:

  • پوست خشک، رنگ‌پریده یا پوست مرطوب و مخملی
  • تورم در گردن (گواتر)
  • موهای زبر، خشک و شکننده
  • پوست سر خشک و خارش‌دار
  • ناخن‌های ضخیم، خشک و شکننده

ریزش موی ناشی از تیروئید معمولاً موقتی است و پس از بازگشت سطح تیروئید به حالت طبیعی موها باید به حالت پری معمول خود برگردند. در چنین شرایطی پزشکان برای متعادل کردن سطح تیروئید دارو تجویز می‌کنند.

اختلال خود ایمنی

علت‌های ریزش

اختلال خود ایمنی زمانی ایجاد می‌شود که سیستم ایمنی به‌اشتباه به سلول‌های بدن فرد حمله کند. سیستم ایمنی ممکن است به سلول‌های سالمی که به رشد مو کمک می‌کنند نیز حمله کند. این موضوع منجر به نازک شدن مو، ریزش تکه‌ای مو یا ریزش ابرو شود. اختلال خود ایمنی که می‌تواند باعث ریزش مو شود عبارت‌اند از:

  • آلوپسی آره آتا، وضعیتی که باعث ریزش مو در سر و سایر نواحی بدن می‌شود که می‌تواند شامل ریزش ابرو نیز شود.
  • آلوپسی فیبروزان فرونتال، نوعی از آلوپسی که عمدتاً افراد پس از یائسگی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. ریزش موی ابرو قبل از ریزش موی سر در حدود 39 درصد موارد رخ می‌دهد.

کمبودهای تغذیه‌ای

کمبود تغذیه‌ای

غذایی که یک فرد می‌خورد تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت پوست و موی او دارد. بدن برای ایجاد موهای سالم به مواد مغذی خاصی نیاز دارد. کمبودهای تغذیه‌ای زیر می‌تواند باعث ریزش ابرو شود:

  1. کمبود اسید چرب: یک مطالعه مروری در سال 2017 نشان داد که کمبود اسیدهای چرب که در ماهی، آجیل و دانه‌ها وجود دارد، می‌تواند علت ریزش موی ابرو باشد.
  2. کمبود بیوتین: عدم دریافت بیوتین کافی می‌تواند منجر به نازک شدن موها و ریزش موهای بدن شود. اگرچه بیوتین یک مکمل محبوب برای رشد مو است، شواهد محدودی برای اثربخشی آن وجود دارد.
  3. کمبود روی: کمبود روی می‌تواند منجر به ریزش مو شود. محققان معتقدند که مکمل‌های روی می‌توانند به رشد مجدد مو در افراد مبتلا به کمبود روی کمک کنند.
  4. لوپوس اریتماتوز دیسکوئید، یک بیماری خود ایمنی مزمن است که باعث زخم‌های پوستی، زخم و ریزش مو در صورت و ابرو می‌شود.

مطالب کاربردی:  بهترین ویتامین برای مو و جلوگیری از ریزش مو

 

شرایط پوستی

پوست خشک

پوست سالم برای داشتن موهای سالم مهم است. زیرا مو مستقیماً از فولیکول‌های موجود در پوست رشد می‌کند. برخی از بیماری‌های پوستی می‌توانند باعث خارش و پوسته‌پوسته شدن بثورات پوستی شوند. افراد ممکن است درنتیجه التهاب پوست، خشکی پوست و مالش یا خارش ناحیه اطراف ابرو، موهای ابرو خود را از دست بدهند. بیماری‌های پوستی رایج که می‌توانند باعث خارش پوست و ریزش ابرو شوند عبارت‌اند از:

  • درماتیت آتوپیک
  • پسوریازیس
  • درماتیت سبورئیک

عوارض دارویی

برخی از داروها به‌عنوان یک عارضه جانبی بالقوه باعث ریزش مو می‌شوند که می‌تواند بر روی ابروها نیز تأثیر بگذارد. چنین داروهایی عبارت‌اند از:

  • آسیترتین، یک داروی رتینوئیدی که افراد برای درمان بیماری‌های پوستی مانند پسوریازیس استفاده می‌کنند
  • داروهای شیمی‌درمانی
  • والپروئیک اسید، داروی ضد تشنج که تشنج و اختلال دوقطبی را درمان می‌کند

شرایط ژنتیکی

ژنتیک

اگرچه این عامل شیوع کمتری دارد، اما برخی از شرایط ژنتیکی می‌تواند منجر به ریزش موی ابرو شود. این شرایط شامل:

  • دیسپلازی اکتودرمی: این اختلال شامل گروهی از عوامل است که بر پوست، مو، ناخن‌ها و دندان‌ها تأثیر می‌گذارد. آن‌ها همچنین می‌توانند باعث کم‌پشت شدن یا از بین رفتن موهای ابرو، مژه‌ها و سایر قسمت‌های بدن شوند.
  • سندرم نترتون: این بیماری پوست، مو و سیستم ایمنی را تحت تأثیر قرار می‌دهد و می‌تواند باعث ایجاد سندرم موهای شکننده یا موی بامبو شود. این وضعیت از بدو تولد رخ می‌دهد.

سایر عوامل مؤثر بر ریزش ابرو

سایر عوامل مؤثر بر ریزش ابرو که کمتر رایج هستند عبارت‌اند از:

  • آمیلوئیدوز
  • سارکوئیدوز
  • سوختگی‌های شیمیایی
  • تریکوتیلومانیا (اختلال در کندن مو)
  • کارسینوم سلول بازال
  • قارچ فولیکولوتروپیک قارچ
  • سرطان سلولی فلسی
  • سیفلیس
  • بیماری هانسن (جذام)

قیمت انواع محصولات تقویت کننده و پرپشت کننده ابرو

 

درمان و راه‌حل‌های مقابله با ریزش ابرو

اولین قدم برای مقابله با ریزش مو مراجعه به پزشک برای شناسایی علت ریزش است. درمان‌های رایج برای ریزش ابرو به شرح زیر است که تحت نظر پزشک باید انجام شود:

محلول رشد مژه بیماتوپروست 0.03 درصد – Topical bimatoprost

تزریق برای رشد ابرو

این محلول یک درمان موضعی است که به رشد مجدد مژه و ابرو کمک می‌کند. نتایج چندین مطالعه نشان داده‌اند که استفاده از بیماتوپروست یک‌بار در روز می‌تواند نتایج بسیار امیدوارکننده‌ای برای کاهش ریزش ابرو یه همراه داشته باشد.

عوارض جانبی بیماتوپروست 0.03% می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • درماتیت تماسی
  • هایپرپیگمانتاسیون پوست
  • خارش پوست

کورتیکواستروئیدها – Corticosteroids

محلول رشد ابرو

استفاده از کرم‌ها یا پمادهای استروئیدی می‌تواند ریزش ابرو و مو را کاهش دهد. مطالعات نشان داده است که با استفاده از کورتیکواستروئیدهای موضعی قوی، رشد مجدد مو تا 25 درصد بهبودیافته است.

همچنین افراد می‌توانند برای تحریک و سرعت بخشیدن بیشتر به رشد مو از تزریق کورتیکواستروئید استفاده کنند. پزشکان اغلب این تزریق‌ها را برای کمک به درمان آلوپسی آره آتا انجام می‌دهند. به‌طورکلی فرد می‌تواند رشد مو را در عرض 4 هفته پس‌ازاین درمان مشاهده کند.

ماینوکسیدیل – Minoxidil

افراد اغلب از ماینوکسیدیل و کورتیکواستروئیدها با هم برای درمان ریزش ابرو و مو استفاده می کنند. محلول ماینوکسیدیل 5٪ باید به‌صورت موضعی دو بار در روز استفاده شود و ترکیب آن با کورتیکواستروئیدها برای ایجاد نتایج بهتر مؤثر است.

کاشت ابرو یا میکروبلیدینگ

میکروبلیدینگ

گزینه دیگر کاشت ابرو یا میکروبلیدینگ است. این روش باعث کاهش ریزش ابرو یا رشد مجدد آن نمی‌شود، اما می‌تواند ظاهر پرپشت‌تری به ابروها بدهد.

تشخیص ریزش ابرو

تشخیص ریزش ابرو

پزشکان می‌توانند از طیف وسیعی از آزمایش‌ها برای تعیین اینکه چرا یک فرد دچار ریزش موی ابرو می‌شود، استفاده کنند.

آن‌ها ابتدا در مورد علائم، مدت‌زمان علائم و هرگونه سابقه خانوادگی بیماری‌های ریزش ابرو از بیمار سؤال می کنند و همچنین ممکن است رژیم غذایی فرد را نیز بررسی کنند. دستگاه سنجش مو یا تریکوسکوپی Trichoscopy، نیز به پزشک کمک می‌کند موهای ابرو را از نزدیک بررسی کند. این روش به تشخیص صحیح آلوپسی آره آتا و آلوپسی فیبروزان فرونتال کمک زیادی می‌کند. شکل دقیق موها می‌تواند به پزشک کمک کند تا تشخیص دهد که آیا فرد مبتلا به آلوپسی است یا خیر. در آلوپسی فیبروزان فرونتال، ممکن است لکه‌های سفیدی نیز وجود داشته باشد.

پزشکان از آزمایش خون نیز برای تعیین سطوح هورمون تیروئید T3 و T4 استفاده می‌کنند تا هرگونه عدم تعادل هورمونی که می‌تواند باعث ریزش ابرو شود را بررسی نمایند.

مطالب پربازدید:  تقویت ابرو خانگی با چند محصول گیاهی و صنعتی معجزه آسا

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد

هر زمان که فردی متوجه ریزش ناگهانی و بی‌دلیل مو در سر، ابروها یا نقاط دیگر بدنش شود، باید به پزشک مراجعه کند. پزشکان می‌توانند با بررسی شرایط بالقوه سلامتی مانند عدم تعادل هورمونی و. علت ریزش مو را تشخیص دهند و بهترین درمان‌ها برای کاهش ریزش ابرو و مو و حتی رشد مجدد آن را ارائه دهند.

چگونه می‌توانم ابروهایم را برگردانم؟

رشد مجدد ابرو

دلایل زیادی برای ریزش ابرو وجود دارد که ممکن است با عدم تعادل هورمونی، شرایط پوستی، کمبودهای تغذیه‌ای یا داروها مرتبط باشد. رسیدگی سریع و پیگیری علل ریزش ابرو و مو در بسیاری از موارد می‌تواند به فرد امکان رشد مجدد مو را بدهد. درمان‌های موضعی و روش‌های زیبایی نیز می‌توانند به بازیابی رشد موها کمک کنند.

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *