استایل کژوال

کژوال اصطلاحی غربی است که مفاهیم راحتی، آسودگی، وابستگی به موقعیت و اختیار را در خود جای می‌دهد. استایل کژوال در دهه شصت میلادی و همراه با گستردگی فرهنگ جهانی رایج شد و به عنوان نمودی برای مفهوم آزادی شناخته شد. این استایل رفته‌رفته در مقابل استایل رسمی قرار گرفت و هم‌خانواده واژه «غیر رسمی» شد اما در واقع این دو واژه دارای مفاهیم متفاوتی هستند. استایل غیر رسمی هم مانند استایل رسمی شامل کت و شلوار می‌شود اما در نحوه استفاده از آن‌ها تفاوت ایجاد می‌کند، برای مثال کت، شلوار و کراوات استایل رسمی محسوب می‌شود و اگر کراوات را از همین استایل حذف کنیم در مفهوم غربی آن این یک استایل غیر رسمی است. اما استایل کژوال از هر دو این‌ها متفاوت است؛ کژوال به هر نوع پوششی که تا زمانی برای موقعیت‌های رسمی کاملا نامناسب و غیر عرف بوده است اشاره می‌کند. در این مطلب برخی از عناصر تشکیل‌دهنده استایل کژوال را شرح می‌دهیم.

 

شلوار جین

جین با توجه به پیشینه تاریخی که دارد می‌تواند یک مشخصه تمام عیار برای استایل کژوال باشد. از اوایل دهه پنجاه میلادی شلوارهای جین به عنوان شلوارهایی مقاوم برای قشر کارگر تولید شد و پس از آن به عنوان نمادی اعتراضی در جنبش‌های کارگری از آن استفاده شد. جین شاید تنها مؤلفه‌ای است که در کنار هیچ لباسی استایل رسمی به خود نخواهد گرفت.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 1

 

تی‌شرت

تی‌شرت‌ جزء ضروری کمد لباس هر مرد و زنی است. در خانه که با پیراهن، شومیز، کت یا شلوار نمی‌گردید؟ اما همین تی‌شرت‌ها از دهه شصت میلادی دیگر تنها مخصوص خانه نبود بلکه یکی از عناصر شکل‌دهی استایل کژوال شد و تا امروز نیز همین روند ادامه داشته است. شاید نوع تی‌شرتی که می‌پوشیم در خانه و بیرون از خانه کمی متفاوت باشد اما تغییری در ماهیت آن ایجاد نشده است.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 2

 

پولوشرت

پولوشرت‌ مشخصه‌ای مدرن برای استایل کژوال است. درواقع پولوشرت در پوشش کژوال تعادل ایجاد می‌کند و آن را تلطیف می‌کند. شاید بتوان پولوشرت‌ها را مؤلفه‌های امروزی استایل غیر رسمی خواند که با ترکیب تی‌شرت و یقه‌های پیراهن و شومیز، القاگر استایلی ترکیبی شده است.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 3

 

پیراهن و شومیز

بله! پیراهن و شومیز هم می‌تواند در استایل کژوال به کار گرفته شود. هرچند پیراهن اصالتا متعلق به استایل رسمی است اما هم‌نشینی آن در کنار عناصر غیر رسمی می‌تواند استایلی کژوال خلق کند. آن‌ها را در کنار شلوار جین تصور کنید؛ پیراهن و شومیز لزوما مخصوص استایل رسمی نیست.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 4

 

هودی

هودی را می‌توان از مدرن‌ترین عناصر استایل کژوال در نظر گرفت که مخصوص همین استایل طراحی شده است. در گذشته لباس‌های آزاد تنها برای موقعیت‌های غیر رسمی و در خانه استفاده می‌شد که آن هم در همه‌جا مرسوم نبود چرا که استفاده از لباس‌های گشاد القاگر نوعی آشفتگی و بی‌نظمی بود اما هودی‌ با نوعی هنجارشکنی وارد بازار شد و جای خود را به عنوان عنصری زیبا و تأثیرگذار در استایل کژوال پیدا کرد.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 5

 

کفش‌های تخت و کتانی

اگر گاهی به خاطر نزدیک بودن استایل‌های رسمی، غیر رسمی و کژوال در تشخیص نوع استایل دچار تردید شدید، کفش‌ها مطمئن‌ترین راه برای دسته‌بندی استایل‌ها است. منحصربه‌فردترین عناصر در استایل کژوال کفش‌های تخت و کتانی است چرا که از این نوع کفش‌ها تقریبا در هیچ استایل دیگری نمی‌توان استفاده کرد.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 6

 

کت تک

استفاده از کت بدون شلوار هم‌خوان یکی از عناصر تشکیل‌دهنده استایل کژوال است. کت تک خود نمادی از تابوشکنی‌های دهه شصت تا هفتاد میلادی است که لزوم استفاده از کت و شلوار ست و رسمی را به عنوان پوشش رایج رد می‌کند. کت‌های تک با شلوار جین، شلوار کتان، پیراهن، شومیز یا تی‌شرت می‌تواند معرف استایلی کژوال باشد.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 7

 

شلوار کتان

شلوار کتان را می‌توان بخش پیونددهنده استایل کژوال دانست. این شلوار‌ها را می‌توان با تی‌شرت، پیراهن، هودی، کت و هر نوع لباس دیگری پوشید. درواقع این شلوارها به نوعی مشکل پیوند دادن عناصر رسمی و غیر رسمی را حل کرد تا دیگر تنها شلوار جین مؤلفه ثابت استایل کژوال نباشد.

آشنایی با مفهوم استایل کژوال - 8

 

فروش ویژه محصولات مراقبت مو

 

راهنمای مدل لباس مناسب تیپ‌های مختلف بدنی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *