آشنایی با ویژگی های ضدآفتاب خوب

قبل از آشنایی با ویژگی های ضدآفتاب خوب جهت انتخاب بهترین گزینه متناسب با نیاز پوست باید بدانیم که نور آفتاب از 3 جز اصلی، امواج مادون قرمز، امواج مرئی و امواج فرابنفش تشکیل شده است. امواج مرئی سبب رویت اجسام، امواج مادون قرمز سبب انتقال حرارت خورشید و از همه مهم‌تر امواج فرابنفش (UV) سبب تاثیر بر پوست انسان می‌شوند. امواج فرابنفش (UV) خود به 3 گروه UVA ،UVB  و UVC تقسیم‌بندی می‌شوند.

اتمسفر، در لایه خارجی پرتو UV با طول موج کوتاه را جذب نموده و طی فرآیندی آن را به اوزون تبدیل می‌کند. سپس پرتوهای UV با طول موج بیشتر به وسیله اوزون فیلتر می‌شوند. به همین ترتیب، اشعه UVC به صورت کامل جذب شده و درنتیجه به سطح زمین نمی‌رسد. از بین دو اشعه دیگر هم UVA بیشتر از UVB  به زمین وارد شده و با تابش بر سطح پوست اثراتی روی آن بر جای می‌گذارد که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

ضرورت استفاده از ضد آفتاب

ویژگی های یک ضدآفتاب خوب

بیشتر مردم کرم‌های ضدآفتاب را با SPF می‌شناسند، در صورتی که SPF تنها نشان‌دهنده‌ محافظت در مقابل UVB است، و مهم‌تر از آن محافظت در مقابل UVA می‌باشد. محصولات ضد آفتاب که غالبا به شکل کرم بوده و گاهی به شکل اسپری یا رول هم دیده می‌شوند، از ضروری‌ترین و مهم‌ترین ترکیبات مراقبت از پوست به حساب می‌آیند.

از ویژگی های ضدآفتاب خوب می‌توان گفت نه تنها در زیبایی شخص تاثیر به سزایی دارد، بلکه به منظور یک عامل بسیار قوی پیشگیری‌کننده از بیماری‌ها و قرمزی پوست از جمله انواع سرطان و ملانوما، عمل می‌نماید. همچنین، بهتر است بدانید مصرف بعضی از داروها باعث حساسیت پوست به اشعه‌های آفتاب می‌شوند، چراکه استفاده از ضدآفتاب مناسب می‌تواند مانع از بروز عوارض جانبی این داروها، به عنوان مثال داروی سیپروفلوکساسین شود.

خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه UVA

خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه UVA

  • 20 برابر بیشتر از اشعه UVB می‌باشد
  • از شیشه عبور می‌نماید
  • تمام روز و در تمامی ایام سال اعم از آفتابی، ابری و .. وجود دارد.
  • سبب تاثیرات بلند مدت روی پوست می‌شود.
  • به عمیق‌ترین لایه‌های پوست نفوذ می‌کند.

قسمتی از این اشعه که از اتمسفر عبور نموده و به زمین می‌رسد، قادر است تا به عمیق‌ترین لایه پوست نفوذ کرده و آنزیم‌های الاستاز و کلاژناز را فعال نماید. به همین ترتیب سبب تخریب الاستین و کلاژن پوست شده و تاثیراتی مثل لکه پوستی، پیری زودرس پوست، چین وچروک ایجاد می‌نماید و انعطاف و لطافت پوست را از بین می‌برد.

قدرت نفوذ زیاد این اشعه به لایه‌های زیرین پوست، باعث صدمات عمیق و در نهایت منجر به سرطان پوست می‌شود. کرم ضد افتاب خوب چیست؟ ویژگی های ضدآفتاب مناسب این است که به خوبی مانع از نفوذ این اشعه به لایه‌های عمیق پوست شود.

خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه UVB

خطرات قرار گرفتن در معرض اشعه UVB

  • از شیشه عبور نمی‌کند.
  • در تابستان و در ساعات میانی روز به خصوص بین ساعات 10 صبح تا 4 بعد از ظهر شدیدتر می‌باشد.
  • به تولید ویتامین D در بدن کمک می‌نماید.
  • رنگ پوست را تیره می‌نماید.
  • باعث آفتاب سوختگی می‌شود.

این اشعه طول موج کوتاه (280–315 nm) و قدرت بسیاری دارد که بخش بیشتر آن توسط لایه ازون جذب می‌شود. ولی بخشی از این اشعه که از لایه جوی عبور می‌نماید، به لایه اپیدرم پوست نفوذ نموده و در آخر سبب ملانومای بدخیم و کارسینوما (دو نوع شایع از سرطان پوست) می‌شود.

همان‌گونه که مشاهده شد مراقبت پوست تنها در تابستان اهمیت ندارد بلکه اشعه‌های مضر آفتاب همواره تهدیدی جدی برای پوست می‌باشند و ممکن است در پی آسیب رساندن به DNA سلول‌های پوستی منتهی به سرطان پوست شوند.

در حقیقت علت ابتلای بیش از 90 درصد از اشخاص به این سرطان، قرار گرفتن در معرض اشعه فرابنفش خورشید می‌باشد. اکنون که متوجه شدیم اشعه‌های آفتاب سبب بروز انواع سرطان پوست می‌شوند، باید به این نکته اشاره شود که سرطان پوست دومین سرطان شایع در بین ایرانیان است.

مراقبت از پوست

مراقبت از پوست

همان‌گونه که در بالا ذکر شد، اشعه ماورای بنفش بین ساعات 10 صبح الی 4 بعد از ظهر در بالاترین حد خود بوده و به همین علت مراقبت از پوست در مقابل خطرات آن طی این ساعات از اهمیت بسیار ویژه‌ای برخوردار است. استفاده از عینک آفتابی، کلاه، چتر و لباس آستین بلند در این ساعات مهم بوده اما هیچ کدام به اندازه کرم ضد آفتاب، محافظ خوبی برای پوست نخواهند بود.

قیمت انواع ضدافتاب رنگی و بی رنگ برند و باکیفیت

 

ویژگی های ضدآفتاب خوب چیست؟

ویژگی های ضدآفتاب خوب چیست؟

اصلی‌ترین دغدغه مردم جهت خرید کرم ضدآفتاب این است که ضد آفتاب خوب چی بخرم؟، بهترین مارک ضد افتاب از نظر پزشکان، چه مارکی است؟ و درکل ویژگی های یک ضد آفتاب خوب چیست؟

در حقیقت یک کرم ضد آفتاب خوب، ضدآفتابی بوده که مطابق با نوع پوست باشد. انتخاب یک ضد آفتاب مناسب از بین انواع بی‌شمار ضدآفتاب‌های موجود در بازار (مانند کرم ضد آفتاب‌های مخصوص پوست چرب، پوست خشک، مختلط، بی رنگ و… ) به عوامل گوناگونی بستگی داشته که در ادامه به آن می‌پردازیم.

فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب

فاکتورهای مهم در انتخاب ضد آفتاب

آیا تاکنون به نوشته‌های روی ضدآفتاب توجه کرده‌اید؟ حروفی که به اختصار نوشته شده شناسنامه این کرم‌ها می‌باشند.

در ادامه به توضیح این فاکتورها می‌پردازیم.

مطالب مرتبط:  مضرات ضد آفتاب؛ عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب

 

طیف گسترده یا Broad-spectrum

طیف گسترده به معنی قابلیت محافظت کرم ضدآفتاب از پوست در مقابل پرتوهای UVA و UVB می‌باشد. درنتیجه در زمان انتخاب کرم ضد آفتاب، به این نکته توجه نمایید که فاکتور طیف گسترده یا Broad-spectrum را دارا باشد.

Spf ضد آفتاب (اس پی اف)

Spf ضد آفتاب (اس پی اف)

SPF مخفف Sun Protection Factor به معنای “فاکتور محافظت از نور خورشید” است. به طور معمول بر روی ضدآفتاب‌ها عباراتی مثل SPF30 , SPF45 , .. درج شده است اما آیا می‌دانید اس پی اف چیست؟ اس پی اف مقدار حفاظت محصول از پوست در مقابل اشعه ماورای بنفش نوع B (اشعه UVB)  را نشان می‌دهد و هرچه این عدد بزرگ‌تر باشد، ضد آفتاب مورد نظر حفاظت بیشتری در مقابل پرتوهای خورشید دارد.

SPF به زبان ساده‌تر…

فرض نمایید که پوست شما بدون استفاده از هیچ محافظی، بعد از 10 دقیقه قرمز می‌شود. استفاده از ضد آفتاب SPF 15، این زمان را 15 برابر می‌کند در حقیقت 150 دقیقه بدون آثار قرمز شدن پوست می‌توانید در معرض خورشید قرار بگیرید. البته عوامل دیگری هم بر تاثیر این میزان، دخیل بوده و این صرفا یک تعریف کلی می‌باشد.

افزون بر مدت زمان، هر spf تا حد مشخصی، در مقابل اشعه UVB از پوست محافظت می‌نماید. عدد 100 را بر SPF کرم ضد آفتاب که روی جعبه درج شده است، تقسيم نمایید. عدد حاصل را از عدد 100 کم نمایید. عدد باقي مانده نشان دهنده درصد حفاظت پوست توسط کرم ضد آفتاب است. به عنوان مثال spf 15، 93% و spf 30 تا 97% محافظ پوست در مقابل اثرات اشعه UVB می‌باشد. ضدآفتاب‌هایی را انتخاب نمایید که حداقل دارای SPF 30 باشند.

جهت میزان محافظت پوست در مقابل اشعه UVA فاکتور دیگری به نام PA تعریف می‌شود.

PA کرم ضد آفتاب

PA کرم ضد آفتاب

ممکن است این واژه را روی ضدآفتاب خود مشاهده کرده باشید.  PA  مخفف ( Protection Grade of UVA ) و به معنی درجه محافظت از پوست در مقابل اشعه UVA است. PA فاکتوری مهم در انتخاب ضد آفتاب شما می‌باشد. قبل از این گفتیم که اشعه UVA با نفوذ به لایه‌های زیرین پوست باعث پیری زودرس پوست، چین و چروک، تیرگی و سرطان پوست می‎گردد.

انواع PA را با علامت پلاس (+) مشخص می‌نمایند، به عنوان مثال  (PA++++,PA+++,PA++,PA+). هرچقدر تعداد پلاس‌ها بیشتر باشد، ضدآفتاب شما محافظ بهتری در مقابل UVA خواهد بود. سعی کنید از انواع معتبر فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی ضدآفتاب‌هایی را تهیه نمایید که دارای استاندارد PA حداقل PLUS++ باشند.

مطالب پربازدید:  معرفی انواع ضد آفتاب ارزان قیمت و درجه یک

 

پارابن کرم ضد آفتاب

پارابن کرم ضد آفتاب

پارابن‌ها مواد نگهدارنده مضر برای پوست بوده که با اینکه خواص آنتی باکتریال دارند، اما موجب حساسیت، سوزش و التهاب پوستی می‌شوند. به صورت کلی بهتر است نوع نگهدارنده در تمامی محصولاتی که استفاده می‌نمایید، پارابن نباشد. یکی از بهترین ویژگی های ضدآفتاب خوب این است که بدون پارابن باشد. این عوامل از مهم‌ترین نکات انتخاب ضدآفتاب مناسب پوست بودند.

 

منبع : kutv

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *