سرطان پوستی یکی از سرطان‌هایی است که هر ساله عده زیادی از مردم به آن مبتلا می‌شوند. برخلاف تصور رایج که سرطان پوست کشنده است، در صورتی که دوره طلایی درمان را از دست نرود و این بیماری زود تشخیص داده شود، قابل درمان است.

متاسفانه در ایران بسیاری از زنان و مردان به سلامتی پوست خود هیچ اهمیتی نمی‌دهند و تصور می‌کنند که بیماری فقط مخصوص ارگان‌های درونی بدن است. در این مقاله در رابطه با این بیماری اطلاعاتی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. بهتر است که مطالب این مقاله را دنبال کنید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

علائم سرطان پوستی

سرطان پوست چیست؟

به رشد غیرطبیعی سلو‌ل‌های پوست انسان که به دلایل متفاوت ایجاد می‌شود، سرطان پوستی می‌گویند. این نوع از سرطان یکی از سرطان‌های رایج در جهان به شمار می‌آید و قسمت‌های مختلف پوست بدن را با خود درگیر می‌کند.

برای درمان موثر این بیماری نیاز است که در سریع‌ترین زمان تشخیص داده شود. برای تشخیص سریع نیاز است که شما با علائم آن آشنا باشید.

در کل باید این نکته را در نظر داشته باشید که با مشاهده هر نشانه‌ای از تغییر عجیب و غریب روی سطح پوست باید به پزشک مراجعه کنید. هر چقدر این بیماری سریع‌تر تشخیص داده شود، درمان نیز سریع‌تر و موثرتر اتفاق خواهد افتاد.

علت سرطان پوستی چیست؟

علت سرطان پوستی

انواع سرطان پوستی وجود دارد و تمام آن‌ها نیز یک نقطه مشترک دارند، در DNA سلول‌های پوستی جهش رخ می‌دهد.

این جهش سبب می‌شود که سلول‌های پوستی به شکل غیر قابل کنترل تکثیر شوند و در نهایت تشکیل یک توده را بدهند. یکی از دلایل این تغییر در دی ان ای اشعه ماورا بنفش خورشید یا تخت‌های برنزه است که تاثیر بسیار مخربی روی DNA سلول‌های پوستی می‌گذارد.

البته این موضوع بدین معنا نیست که تنها قسمتی از پوست مبتلا به این بیماری می‌شود که در معرض نور خورشید قرار دارد، بلکه می‌تواند در قسمت‌هایی هم ظاهر شود که با نور خورشید تماسی ندارد. پس باید به شدت مراقب تغییرات پوستی در تمام نقاط بدن باشید.

علائم سرطان پوستی چیست؟

درمان سرطان پوست

اگر از آن دسته از افرادی هستید که در خانواده خود سابقه این نوع از سرطان را دارید یا شرایط زندگی شما به شکلی است که زیاد در معرض نور شدید آفتاب قرار می‌گیرید، بهتر است که نسبت به تغییرات پوست خود حساس باشید و آن‌ها را جدی بگیرید.

انواع سرطان‌های پوست وجود دارند و برای هر یک از آن‌ها نیز علائم و نشانه‌هایی در نظر گرفته شده است. در قسمت پایین به تعدادی از آن‌ها اشاره می‌کنیم.

ضایعات پوستی

ظایعات جدید یعنی رشد یک تکه اضافه و عجیب روی پوست که ممکن است به شکل یک خال جدید، برآمدگی، لکه زخم، لکه‌های تیره یا پوسته پوسته شدن خود را نشان دهد.

عدم تقارن

دیگر توضیحی که در رابطه با شکل سرطان پوست می‌توانیم ارائه دهیم، این است که ضایعه‌ای که روی پوست تشکیل شده است، دو نیمه متفاوت از هم دارد.

حاشیه

ضایعاتی که تشکیل می‌شوند، لبه‌های ناهموار دارند.

رنگ

رنگ این ضایعات معمولا حالت طبیعی ندارد و به رنگ‌هایی مانند سفید، صورتی، سیاه، آبی یا قرمز خود را نشان می‌دهند.

قطر

لکه‌ای که روی پوست شما ظاهر می‌شود، اگر اندازه‌ای بیش از 6.35 میلی‌متر (یک چهارم اینچ) داشته باشد، ممکن است علامت سرطان پوستی تلقی شود.

تغییرات پیوسته

ضایعه‌ای که تشکیل شده است، تغییر شکل می‌دهد.

سرطان پوستی در کدام قسمت از بدن ظاهر می‌شود؟

این نوع از سرطان ممکن است که در هر نقطه‌ای از بدن خود را نمایان کند، اما ایجاد سرطان پوست روی بینی بسیار شایع است‌. اگر روی صورت باشد به آن سرطان پوست صورت می‌گویند. اگر این تکثیر سلولی روی پوست سر اتفاق بیفتد، به آن سرطان پوست سر گفته می‌شود.

انواع سرطان پوست سر عبارت هستند از کارسینوم سلول بازال، سرطان سلولی فلسی، ملانوما و …

دانستنی های ضروری :  راهنمای جامع روتین پوست روزانه

درمان سرطان پوست چگونه است؟

درمان موثر این بیماری به عوامل زیادی بستگی دارد، از جمله میزان پیشرفت سرطان، نوع سرطان پوستی، محل و اندازه‌ای که سرطان آن را تحت تاثیر خود قرار داده است.

روش‌های درمانی زیادی برای مبارزه با این سرطان در نظر گرفته شده است که بنا به صلاحدید پزشک یک یا چند مورد از میان آن‌ها برای درمان به کار گرفته می‌شود. در ادامه تعدادی از آن‌ها را به شما معرفی می‌کنیم که بعضی جدیدترین روش درمان سرطان پوست به شمار می‌آیند.

سرما درمانی

سرما درمانی

در این شیوه از نیتروژن مایع برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌شود.

جراحی برش

در این شیوه قسمتی از پوست که درگیر سرطان شده است، از بدن با جراحی برداشته می‌شود.

کورتاژ و الکترودسیکیشن

کورتاژ و الکترودسیکیشن

در این شیوه یک تیغه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و با استفاده از یک سوزن برقی باقی مانده سلول‌های سرطانی از بین می‌روند.

شیمی درمانی

در این شیوه برای از بین بردن سلول‌های سرطانی از دارو بهره می‌گیرند که با شیمی‌درمانی وارد بدن می‌شود.

فوتودینامیک تراپی

این شیوه ترکیبی از لیزر و دارو است.

درمان بیولوژيک

در این شیوه مبارزه با سلول‌های سرطانی از طریق تحریک سیستم ایمنی اتفاق می‌افتد.

 

چگونه از سرطان پوست جلوگیری کنیم؟

1 min 2 - مهم ترین عوامل ایجاد سرطان پوستی چیست؟

از قدیم گفته‌اند که پیشگیری از درمان بهتر است. در این قسمت اقداماتی را پیش پای شما می‌گذاریم که به شما در پیشگیری از این نوع سرطان کمک زیادی خواهد کرد.

  • سعی کنید تا جایی که می‌توانید از قرار گرفتن در معرض نور آفتاب مخصوصا بدون ضدآفتاب جلوگیری کنید. نور آفتاب از ساعت ۱۰ صبح تا ۴ بعد از ظهر بسیار شدید می‌تابد.
  • از تخت‌های برنزه و چراغ‌های خورشیدی استفاده نکنید.
  • هرگز بدون ضدآفتاب از خانه خارج نشوید، همینطور از پوست لب خود نیز نباید غافل باشید. برای مراقبت از آن‌ها بالم لب حاوی SPF مناسب را استفاده کنید.
  • بیرون از خانه از کلاه لبه‌دار و عینک آفتابی استفاده کنید.

دانستنی های ضروری: چگونه همراه آرایش، کرم ضدآفتاب بزنیم؟

رسیدگی به پوست خود را فراموش نکنید

در پایان این مطالب باید به شما یک بار دیگر اهمیت مراقب از پوست را گوشزد کنیم، چون بسیاری از مردم این تصور اشتباه را دارند که خرج کردن پول برای مراقبت از پوست کاری غیرضروری است، در حالی که عدم مراقبت از آن می‌تواند به سرطان پوستی بینجامد. همچنین نکته مهم دیگر است که در صورت مشاهده هرگونه تغییر یا علائم ناآشنا و عجیب روی هر قسمتی از پوست صورت یا بدنتان، به جای درمان‌های خانگی و سرخود حتما به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید و کمک و راهنمایی حرفه‌ای از وی بگیرید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *