سبک ویکتوریایی مدرن

احتمالا در فیلم و سریال‌ها لباس‌های ویکتوریایی را به وفور دیده‌اید؛ سبکی که در اواخر قرن نوزدهم میلادی به وجود آمد و تغییری بزرگ در صنعت مد جهان ایجاد کرد. المان‌های استایل ویکتوریایی امروزه هم در صنعت خیاطی و مد جهان بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرند. با گذر زمان تغییراتی در استایل قدیمی ویکتوریایی به وجود آمده و به این ترتیب سبک ویکتوریایی مدرن به یکی از استایل‌های شیک، لوکس و ظریف برای بانوان بدل شد.

در این مطلب ابتدا به تاریخچه استایل ویکتوریایی می‌پردازیم و سپس درباره المان‌ها و آیتم‌های انتخابی استایل ویکتوریایی مدرن توضیحاتی را به شما ارائه می‌دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تاریخچه استایل ویکتوریایی

تاریخچه استایل ویکتوریایی

عصر ویکتوریا (از ۱۸۶۰ تا ۱۹۰۱) یکی از مهم‌ترین و جالب‌ترین دوران‌ها در تاریخ جهان محسوب می‌شود. در این دوره پیشرفت‌های چشم‌گیری در علم وهمچنین صنعت حاصل شد و با تولید انبوه چرخ خیاطی دستی، تولید رنگ مصنوعی و پیشرفت‌های عظیم در صنعت نخ‌ریسی و پارچه، در صنعت مد جهان نیز تغییرات بزرگی شکل گرفت.

از سوی دیگر جنبش‌های گوناگون در زمینه ادبیات، معماری، هنرهای تزیینی و تجسمی نیز سبب شد صنعت خیاطی و طراحی لباس به صورت کلی متحول شود. در این دوره لباس‌ها بسیار ارزان‌تر و سریع‌تر تولید می‌شدند.

با توسعه صنعت چاپ نیز، مجلات مد رونق بسیار خوبی پیدا کردند و افزون بر اشراف، طبقه متوسط جامعه نیز به پوشیدن لباس‌های مد روز روی آوردند. با این که در این دوره بانوان به جز مشاغل کاملا محدود معمولا در محیط بیرون از خانه حضور آنچنانی نداشتند، به دلیل تغییرات اجتماعی در سطوح بنیادین که در این دوره رخ داد نحوه‌ لباس پوشیدن خانم‌ها در کلیه طبقات اجتماعی از اهمیت خاصی برخوردار شد.

استایل ویکتوریایی به آرامی و با گذشت زمان دچار تغییراتی شد. برای مثال آستین تنگ و کوتاه جای خود را به آستین پف‌دار و گشاد داد.

بانوان از طبقات اشراف کرست‌های تنگ و دامن چند لایه به تن می‌کردند که با گل‌دوزی‌های فراوان تزیین شده بود. کرست‌های تنگ و لباس‌های لایه‌لایه با پارچه‌های سنگین سبب می‌شد لباس‌ها حجیم باشند و انجام برخی فعالیت‌ها به همراه این لباس‌ها مشکل شود. به همین جهت این لباس‌ها نماد زندگی اشرافی و ثروت محسوب می‌شدند و زنان طبقه متوسط غالبا شکل ساده‌تری از این پیراهن‌ها را با لایه‌های بسیار کمتر و تزیینات مختصر بر تن می‌کردند.

چتر آفتاب‌گیر توری، دستکش‌های توری، بادبزن توری و کلاه‌های تزیین‌شده با روبان، گل یا پر از مهم‌ترین اکسسوری‌های زنانه در عصر ویکتوریا بودند.

استایل ویکتوریایی مدرن چیست؟

سبک ویکتوریایی مدرن چگونه است؟

همانطور که پیش‌تر گفته شد با ورود به عصر ویکتوریایی بسیاری از المان‌های سبک ویکتوریایی در لباس به صنعت مد وارد شدند و به تدریج و با گذر زمان دچار تغییرات بسیاری شده و شکلی مدرن‌تر به خود گرفتند. امروزه برخی از لباس‌های عروس نیز به همان سبک ویکتوریایی طراحی و دوخته می‌شوند.

برای استایل ویکتوریایی در لباس‌های زنانه از همان آیتم‌ها و المان‌های ظریف سبک ویکتوریایی استفاده می‌شود با این تفاوت کوچک که پارچه‌های سبک‌تر جایگزین پارچه‌های حجیم و سنگین شده‌اند و لباس‌های لایه لایه و کرست‌های تنگ با تزیینات مخصوص و پرهزینه جای خود را به لباس‌هایی ساده‌تر با جزییاتی مینیمال داده‌اند.

با کمی نوآوری  و خلاقیت می‌توان سبک قدیمی ویکتوریایی را تبدیل به یک سبک مدرن کرد، به نحوی که در کنار حفظ ظرافت این استایل، کاربری آن نیز ساده‌تر شود.

استایل گوتیک به این خاطر که برخی از المان‌هایش از عصر ویکتوریایی الهام گرفته شده، بسیار به این سبک شبیه است، با این تفاوت که در استایل گوتیک عموما به سمت لباس‌ها و اکسسوری‌های تیره می‌رویم و شیوه آرایش صورت نیز در این استایل به کلی با استایل ویکتوریایی متفاوت است.

قیمت انواع لباس زنانه برند و لاکچری ترند سال

 

المان‌های استایل ویکتوریایی در لباس زنانه

المان‌های استایل ویکتوریایی در لباس زنانه

المان‌های اصلی و برجسته استایل ویکتوریایی قدیمی و سنتی که نمودشان را می‌توان در سبک ویکتوریایی مدرن و امروزی پیدا کرد شامل موارد زیر می‌باشند:

  • استفاده از انواع پارچه‌های توری، گیپور، حریر و مخمل در طراحی و دوخت لباس‌ها
  • یقه‌های ایستاده چین‌دار، یقه آبشاری، یقه توری بلند، یقه پاپیونی و یقه سرشانه‌ای
  • تزیینات روی لباس مثل گلدوزی، پاپیون‌دوزی، تور‌دوزی، مروارید‌دوزی و روبان‌دوزی
  • پیراهن، تاپ و یا بلوز کمرکرستی، دامن بلند A شکل یا دامن لایه‌ای
  • آستین ‌پف‌دار، آستین توری، آستین کلوش یا آستین تنگ سه‌ربع با سرآستین دانتل یا توردوزی شده

برای این که به سبک ویکتوریایی مدرن لباس بپوشید اجباری نیست تا تمامی این المان‌ها را در استایل خود به کار ببرید، بلکه می‌توانید بسته به سلیقه شخصی بخشی از این الما‌ن‌ها را در استایل داشته باشید.

برای مثال جهت شرکت در مهمانی می‌توانید یک پیراهن کمر کرستی بلند با تزییناتی شامل توری و دانتل به تن کنید یا برای شرکت در دورهمی و مهمانی‌های غیر رسمی یک بلوز کوتاه با یقه توری پاپیونی و آستین‌های توری بپوشید و آن را با یک دامن ساده کلوش بلند استایل کنید.

به یاد داشته باشید که در استایل ویکتوریایی مدرن، استفاده از لباس‌هایی به رنگ بولد مثل فسفری یا صورتی پررنگ، شلوارهای جین و آیتم اسپرت مرسوم نیست.

اکسسوری در استایل ویکتوریایی مدرن

کفش

کفش ویکتوریایی

در عصر ویکتوریا بانوان نیم‌بوت‌ها یا بوت‌های بندی که پنجه باریک و پاشنه‌ای کوتاه و باریک داشتند به پا می‌کردند. در استایل ویکتوریایی مدرن نیز می‌توانید به سراغ این آیتم‌ها بروید و هم می‌توانید کفش‌های مدرن‌تری را انتخاب نمایید که با الهام از المان‌های ویکتوریایی طراحی شده‌اند.

به یاد داشته باشید که پنجه باریک و پاشنه کوتاه و باریک جزو مشخصه‌های اصلی کفش ویکتوریایی بوده، بنابراین می‌توانید کفش‌هایی را انتخاب کنید که در کنار داشتن این مشخصه‌ها، مدرن‌تر و بسیار راحت‌تر طراحی شده‌اند. برای مثال کفش‌های آکسفورد انتخاب مناسبی برای شما هستند. برای شرکت در مهمانی اگر سبک ویکتوریایی را برای خود انتخاب کرده‌اید می‌توانید به سراغ کفش‌هایی با پاشنه‌های کوتاه و باریک به همراه تزیینات تور و دانتل بروید.

کیف

کیف در سبک ویکتوریایی

در عصر ویکتوریا بانوان کیف‌های پارچه‌ای دستی کوچکی را استفاده می‌کردند که روی آن‌ها گلدوزی شده بود. چنانچه قصد دارید به سبک ویکتوریایی مدرن لباس بپوشید کیف مخملی طرح‌دار و کیف دستی گلدوزی شده انتخاب مناسبی برای شما هستند. اگر می‌خواهید در مهمانی به سبک ویکتوریایی مدرن لباس بپوشید یک مدل کیف مینودیر یا کلاچ انتخاب کرده که طرح‌های گلدوزی یا مروارید‌دوزی داشته باشد.

جواهرات

جواهرات ویکتوریایی

در عصر ویکتوریا مروارید آیتم اصلی به کار رفته در تمام جواهرات خانم‌ها محسوب می‌شد. افزون بر مروارید، سنگ‌های زینتی گرانقیمت همچون زمرد، یاقوت و الماس نیز در طراحی و ساخت جواهرات طلا و نقره به کار می‌رفت. سنجاق سینه یکی از جواهرات محبوب در میان زنان عصر ویکتوریا به شمار می‌آمد که از آن برای تزیین یقه پیراهن‌های خود استفاده می‌کردند.

امروزه هم در طراحی جواهرات به سبک ویکتوریایی یکی از محبوب‌ترین مدل‌های طراحی محسوب می‌شوند.

چنانچه به استایل ویکتوریایی علاقه‌مند هستید مروارید‌های طبیعی و مصنوعی یکی از بهترین المان‌ها برای شما هستند. افزون بر جواهرات مرواریدی می‌توانید به سراغ جواهراتی با قاب بیضی و یا طرح‌دار بروید که با سنگ‌های ظریف و زینتی تزیین شده‌اند.

سنجاق سینه نیز یکی از اکسسوری‌هایی به شمار می‌آید که سبب می‌شود استایل شما بیشتر به حال و هوای استایل ویکتوریایی نزدیک شود. می‌توانید برای تزیین یقه پیراهن یا بلوز خود از یک سنجاق سینه گرد یا بیضی شکل با طرحی بسیار ظریف و زیبا استفاده کنید.

اگر قصد دارید فرم خاص‌تری از جواهرات ویکتوریایی را امتحان نمایید، چوکر‌هایی که با ترکیب سنگ‌های تزیینی، تور و زنجیر‌های ظریف طراحی شده‌اند انتخابی خاص و جذاب برای شما هستند که به استایل‌ شما جلوه‌ای ظریف و چشم‌نواز می‌دهند.

دستکش

دستکش در استایل ویکتوریایی مدرن

در عصر ویکتوریا دستکش توری یکی از المان‌های مهم در پوشاک زنانه به شمار می‌آمد. در سبک مدرن ویکتوریایی نیز می‌توانید یک جفت دستکش توری به استایل خود اضافه کنید.

در مهمانی‌ها، دستکش‌های خاص توری یکی از آیتم‌هایی هستند که ظرافت و زیبایی خاصی به استایل می‌بخشند.

مطالب پربازدید:  25 استایل فلورال جدید ۱۴۰۲؛ استایل‌های گل گلی جذاب

 

آرایش موها و صورت در سبک ویکتوریایی مدرن

آرایش موها و صورت در استایل ویکتوریایی مدرن

در عصر ویکتوریا آرایش مو برای بانوان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بود. در آن زمان خانم‌ها یا موهایشان را شینیون می‌کردند یا بخشی از آن را بسته و بخشی از آن را به حالت فرهای درشت و ریز حالت می‌دادند و دور صورت و گردن می‌ریختند.

آرایش صورت نیز در استایل ویکتوریایی بسیار ملیح و کلاسیک می‌باشد. به عنوان پایه از یک مرطوب‌کننده استفاده کرده و پس از آن یک کرم پودر روشن یا هلویی برای پوست خود به کار ببرید. استفاده از رژ گونه صورتی یا هلویی نیز می‌تواند آرایش صورت شما را در عین ظرافت جذاب‌تر کند.

 

منبع : scribd

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “راهنمای جامع لباس پوشیدن به سبک ویکتوریایی مدرن برای خانم‌ها

  1. Lena Center گفت:

    مطلب جالبی بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *