مضرات ضد آفتاب

امروزه خیلی از افراد اعتقاد دارند مصرف کرم‌های ضد آفتاب جهت مراقبت از پوست و سلامتی آن ضروری و مهم هستند.

از جهتی بسیاری از پزشکان متخصص حوزه پوست در خیلی از تحقیقات بر اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب اذعان داشته و مصرف کرم‌های ضد آفتاب را یکی از مهم‌ترین روش‌های پیشگیری از عوارض پوستی می‌دانند. یکی از مهم‌ترین عوارض استفاده نکردن از ضدآفتاب استفاده، افزایش امکان ابتلا به بیماری‌های خطرناکی مثل سرطان پوست است. بر اساس تحقیقی، حدود 88 درصد از افراد مبتلا به سرطان پوست در معرض اشعه فرابنفش قرار گرفته‌اند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

هر چند تمام افراد از فواید مصرف این نوع کرم‌ها صحبت می‌کنند، ولی یکی از معضلاتی که امروزه اشخاص با آن مواجه خواهند بود، پاسخ به این سوال است که “مضرات ضد آفتاب چیست؟” در این مقاله قصد داریم اطلاعاتی کاملا متفاوت درباره مضرات ضد آفتاب بیان کنیم.

میزان مصرف مجاز جهت جلوگیری از مضرات ضد آفتاب چقدر است؟

میزان مصرف مجاز جهت جلوگیری از مضرات ضد آفتاب چقدر است؟

کارشناسان و متخصصان حوزه بهداشت پوست در به‌روزترین پژوهش‌های خود دریافتند، اخاص به صورت میانگین به میزان بسیارکم از ضد آفتاب‌ها استفاده می‌نمایند. همین مسئله موجب شده تا میزان حفاظت پوست آن‌ها در مقابل نور خورشید تا 50 درصد کاهش پیدا کند. محققان در تحقیقات خود دریافتند، حتی با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با spf 50 درصد، باز هم امکان صدمه رسیدن به پوست در برابر تشعشعات خورشید وجود دارد.

کارشناسان حوزه سلامت پوست میزان 2 میلی‌گرم کرم ضد آفتاب را برای هر سانتی‌متر مربع از پوست پیشنهاد می‌کنند، ولی اشخاص به صورت میانگین تنها 0.7 میلی‌گرم استفاده می‌کنند.

به صورت کلی مقدار مصرف کرم ضد آفتاب برای زنان بزرگسال و بالغ در حدود 100 میلی‌گرم بوده، در رصورتی‌که این میزان استاندارد برای مردان تقریبا 120 میلی‌گرم می‌باشد. همین مسئله باعث شده تا میزان حفاظت پوست آن‌ها در مقابل نور خورشید تا 50 درصد کاهش پیدا کند.

مضرات ضد آفتاب

مضرات ضد آفتاب

خیلی از افراد زمان بیرون رفتن و مواجهه با نور خورشید از کرم ضد آفتاب استفاده می‌نمایند. محافظت در برابر آفتاب به خصوص جهت پیشگیری از سرطان پوست، آفتاب سوختگی و پیری زودرس ضروری است. عوارض استفاده از کرم ضد آفتاب به دلیل وجود مواد شیمیایی به کار رفته در داروهاست. وجود موادی مثل تتراسایکلین‌ها، داروهای سولفا، فنوتیازین‌ها و…، قادرند خطراتی را در پی داشته باشند.

لازم به ذکر است که شایعاتی مبنابر اینکه عوارض استفاده از ضد آفتاب الارو بسیار زیاد است که یکی از آن‌ها بروز لک است، وجود داشته، اما این موارد صحت نداشته و این ضدآفتاب درصورت انتخاب و استفاده درست هیچ عوارضی ندارد. در اینجا قصد داریم تا بعضی از مهم‌ترین عوارض ضد آفتاب را برشماریم.

حساسیت آلرژیک و مضرات ضد آفتاب

حساسیت آلرژیک و مضرات ضد آفتاب

اغلب کرم‌های ضد آفتاب دارای مواد شیمیایی هستند. متخصصان متعقدند که این مواد قادرند سبب حساسیت به ضد آفتاب مثل تحریک پوست، قرمزی، التهاب و خارش شوند.

بیشتر این علائم به علت وجود این مواد شیمیایی در کرم‌های ضد آفتاب است. بهتر است زمان خرید محصول از فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی به ضد آفتاب‌هایی با برچسب “کم حساسیت” دقت نمایید. به دلیل اینکه معمولا کرم‌های ضد آفتاب بدون تجویز دکتر استفاده می‌شوند، بهتر است با مراجعه به دکتر و مطلع ساختن وی از حساسیت‌های دارویی، مضرات ضد آفتاب را در این خصوص را کاهش دهید.

تشدید بروز آکنه

هر چند خیلی از متخصصان عقیده دارند که نزدن ضد آفتاب نتیجه جالبی برای پوست نداشته و با زدن آن موجب کاهش تعداد آکنه و جوش در سطح پوست خود می‌شوید، ولی اگر پوست مستعد آکنه دارید، بعضی از مواد شیمیایی موجود در ضد آفتاب قادر است این مشکل را بدتر نماید، این مشکل اغلب از عوارض ضد آفتاب رنگی است. جهت رهایی از این عارضه می‌توانید از ضد آفتاب‌های غیر کومدون زا و غیر روغنی استفاده نمایید.

تحریک چشم

تحریک چشم

اطراف چشم به منظور یکی از حساس‌ترین نواحی در صورت شناخته می‌شود. به همین دلیل اگر مقدار زیادی از کرم‌های ضد آفتاب را دور چشم استفاده نمایید، ممکن است موجب درد و سوزش چشم شود. این‌ کار همچنین موجب حساسیت موقت به نور هم خواهد شد. البته بعضی معتقدند ضد آفتاب‌های شیمیایی هم قادرند سبب نابینایی شوند. چنانچه کرم ضد آفتاب وارد چشم شد، آن‌ها را کاملا با آب خنک شسته و یا به پزشک مراجعه نمایید.

افزایش ابتلا به سرطان سینه

وجود مواد شیمیایی تحریک‌کننده هورمونی به خصوص استروژنی در کرم ضد آفتاب قادر است اثرات نامطلوبی روی سلول‌های سینه داشته باشد. همچنین بعضی از کرم‌های ضد آفتاب بر سطح استروژن خون تاثیر‌گذارند.

درد در نواحی رشد مو

درد در نواحی رشد مو

کرم‌های ضد آفتاب در اشکال گوناگونی مثل ژل، لوسیون، اسپری، پماد، کرم و چوب موم در بازار ارائه می‌شوند. انتخاب نوع ضد آفتاب، کاملا یک مسئله شخصی و فردی می‌باشد. ژل‌های ضد آفتاب برای نواحی پرمو مثل پوست سر یا سینه مردانه بهترین انتخاب هستند. بعضی از کرم‌های ضد آفتاب قادرند منجر به سفت یا خشک شدن پوست و سبب ایجاد درد در نقاط پرمو شوند.

قیمت انواع ضدافتاب رنگی و بی رنگ باکیفیت

 

افزایش چرک در فولیکول مو

کرم‌های ضد آفتاب قادرند سب ایجاد لکه‌های خارش‌دار روی پوست شده که در آخر منجر به ایجاد جوش‌های قرمز ناهموار و بسیار بدفرم می‌شوند. گاهی اوقات، این جوش‌های قرمز به تاول‌های چرکی در اطراف فولیکول‌های مو بدل می‌گردند.

معیارهای انتخاب کرم ضد آفتاب چیست؟

معیارهای انتخاب کرم ضد آفتاب چیست؟

شاید اصلی‌ترین سوال زمان خرید و مصرف یک ضد آفتاب این باشد که “زمان خرید کرم ضد آفتاب باید چه نکاتی را مدنظر داشت؟” سپری کردن زمان زیاد در بیرون از خانه، اغلب پوست شما را در مقابل نور خورشید دچار آسیب‌پذیری شدیدی می‌نماید. در این مواقع، محافظت از پوست با کرم ضد آفتاب مناسب یا دیگر گزینه‌های ضد آفتاب ضروری می‌باشد.

قرار گرفتن دائم در معرض اشعه ماوراء بنفش، می‌تواند موجب ایجاد یک سری مسائل فیزیکی مثل آفتاب سوختگی، چین و چروک، آسیب یا حتی افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست گردد. در این قسمت از مطلب قصد داریم تا بعضی از این نکات را برای شما بیان کنیم تا زمان خرید دچار اشتباه نشده و بهترین انتخاب را داشته‌ باشید.

نوع پوست

نوع پوست

یکی از اصلی‌ترین فاکتورهایی که باید زمان خرید یک کرم ضد آفتاب خوب در نظر داشته‌ باشید، نوع پوست شخص است. متخصصان معتقدند اشخاص باید با توجه به جنس پوست خود اقدام به مصرف انواع ضد آفتاب نمایند. درصورتی که پوست خشک دارید باید از ضد آفتابی که دارای مرطوب‌کننده است، استفاده نمایید.

معمولا کسانی که پوست چرب دارند، بهتر است از ترکیبات سبک و ژلی که بر پایه آب هستند، استفاده نمایند. ضد آفتاب‌هایی که فاقد چربی و غیرکمودوژون‌زا هستند، انتخاب بهتری برای شما می‌باشند. عبارت غیرکمودوژن زا بدین معناست که ترکیبات موجود در محصول، منافذ پوست شما را مسدود نکرده و سبب ایجاد آکنه نمی‌شود.

خیلی از افراد هم هستند که پوست بسیار حساسی دارند. این گروه بهتر است از ضد آفتاب‌های فیزیکی مثل زینک اکسید و تیتانیوم دی اکسید که جذب پوست نشده و آن را تحریک نمی‌کنند، استفاده نمایند. همچنین استفاده از محصولات بدون الکل و فاقد بو، در این اشخاص بسیار کمک‌کننده است.

مطالب پربازدید:  SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

 

مقدار SPF

خیلی از افراد تصور می‌کنند که هر چه مقدار عددی SPF بیشتر باشد، مقدار اثرگذاری کرم ضد آفتاب برای محافظت در مقابل آفتاب بیشتر است. باید بگوییم این تصور کاملا اشتباه است. بر اساس تحقیقات انجام شده توسط متخصصانSPF 15، 93 درصد، SPF 30، 97 درصد وSPF 50، 98 درصد محافظت را در برابر اشعه UVB خورشید ایجاد می‌نماید.

درنتیجه دو برابر شدن SPF، نشان دهنده محافظت دو برابری از پوست شما نبوده و تاثیر آن بسیار جزئی است. چنانچه مقدار کافی ضد آفتاب مصرف نمایید، SPF 15  و یا 30 مناسب برای استفاده است.

وجود مواد فعال

وجود مواد فعال

حتما به مواد فعال موجود در ضد آفتاب توجه نمایید. همواره به دنبال ترکیباتی دارای دی اکسید تیتانیوم، اکسید روی و آووبنزون باشید. از کرم‌های ضد آفتاب دارای( ویتامین A که معمولا به آن رتینیل پالمیتات می‌گویند) اجتناب نمایید. به اعتقاد بسیاری از متخصصان، ویتامین A مقدار تومورهای پوستی را افزایش می‌دهد.

چگونه مضرات ضد آفتاب را کاهش دهیم؟

چگونه مضرات ضد آفتاب را کاهش دهیم؟

مصرف کرم‌های ضد آفتاب علاوه بر فواید بسیاری که برای پوست دارند، دارای عوارض و مضراتی هم هستند. ولی امروزه بر کسی پوشیده نیست که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب اهمیت بسیار زیادی دارند. دستورالعمل‌های فراوانی وجود داشته که در صورت رعایت آن‌ها می‌توانید از مضرات ضد آفتاب مصون بوده و آن‌ها را به کم‌ترین حد ممکن برسانید.

  • کرم‌های ضد آفتاب را تنها در ناحیه صورت بزنید.
  • پس از دوساعت صورت خود را بشویید، چراکه ماندن ضدآفتاب روی پوست بیش از حد موجب جوش و لک می‌شود.
  • در انتخاب و استفاه از ضد آفتاب برای کودکان دقت لازم را داشته باشید.
  • به هیچ عنوان برای کودک کمتر از 6 ماه از کرم ضد آفتاب استفاده ننمایید.
  • درصورت طولانی شدن در معرض آفتاب قرار گرفتن، حتما هر 2 ساعت کرم ضد آفتاب را تمدید نمایید.
  • در صورت داشتن پوستی چرب از ضد آفتاب بدون روغن و غیر کومدون‌زا استفاده نمایید.
  • از ضد آفتاب در صورت بروز قرمزی یا تحریک استفاده ننمایید.
  • پیش از استفاده از ضد آفتاب یا تعویض آن، حتما با پزشک خود مشورت نمایید.

این روزها استفاده از کرم‌های ضد آفتاب جهت حفاظت در مقابل اثرات زیان‌بار اشعه خورشید به صورت چشم‌گیری افزایش یافته‌ است. قرار گرفتن دائم در معرض آفتاب، خطر ابتلا به انواع سرطان را افزایش ‌می‌دهد.

مطالب مرتبط:  چگونه ضد آفتاب فاسد را تشخیص دهیم؟

 

ملانوم، کارسینوم سلول بازال و سرطان سلول سنگفرشی همراه با ملانوم موجب مرگ و میر بالاتر ‌می‌شود، درحالی‌که سرطان‌های پوستی غیرملانومی شایع‌تر بوده و با صدمات پوستی بیشتری همراه است. البته همان‌گونه که استفاده از این کرم مزایا و فوایدی به دنبال دارد، نباید از عوارض ضد آفتاب تاریخ گذشته هم غافل شد و حتما باید نسبت به مصرف اصولی و به اندازه آن توجه کافی داشت.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *