روش‌های تضمینی درمان کیست تخمدان در خانه

درمان کیست تخمدان امروزه دیگر روندی پیچیده و نادر شناخته نمی‌شود. در دوران حاضر بسیاری از دختران و زنان در دوره باروری خود، کیست تخمدان را تجربه می‌کنند و غالبا این وضعیت پزشکی قابل کنترل و درمان می‌باشد. حتی برای درمان کیست تخمدان در طب سنتی نیز راه حل‌هایی برای دختران و بانوان ذکر شده است. در این بخش به درمان کیست تخمدان در خانه اشاره می‌کنیم ولی در ابتدا توضیحی مختصر درباره کیست تخمدان می‌دهیم.

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان چیست؟

کیست تخمدان، کیسه‌ای است پر از مایع که غالبا روی تخمدان رشد می‌کند. کیست تخمدان عارضه رایجی در دختران و زنان در سنین باروری شناخته شده است. غالبا بسیاری از زنان و دختران دارای کیست تخمدان هیچوقت دچار علامت نمی‌شوند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برای درمان کیست تخمدان زنان و دختران نیاز به انجام کار خاصی ندارند. زیرا بیشتر کیست‌های تخمدانی پس از ایجاد، ظرف مدت چند ماه خودشان برطرف می‌شوند. در بدن بانوان و دختران به طور کلی دو تخمدان وجود دارد. تخمدان‌ها شبیه به 2 بادام کوچک بوده و قسمت مهمی از دستگاه تناسلی و تولید مثل زنان بشمار می‌روند.

به صورت کلی تخمدان‌ها در بدن زنان دو وظیفه مهم دارند:

  1. آزاد کردن یک تخمک هر 28 روز یکبار
  2. ترشح استروژن و پروژسترون، هورمون‌هایی که نقش حیاتی در قدرت باروری زنان دارند.

حالا با ایجاد کیست در هر یک از تخمدان‌ها ممکن است اختلالات موقت یا دائم در این دو پروسه رخ دهد. با وجود اینکه برطرف نمودن این بیماری در بیشتر موارد بسیار آسان است یا اینکه به خودی خود کیست‌ها برطرف می‌شوند، اما کنترل وضعیت آنان از اهمیت بالایی برخوردار است. در ادامه روش‌های درمان خانگی کیست تخمدان را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت.

چگونه اثرات و علائم کیست تخمدان را برطرف کنیم؟

چگونه اثرات و علائم کیست تخمدان را برطرف کنیم؟

ممکن است بخواهید از روش‌های درمان درد کیست تخمدان در خانه استفاده نمایید، یا اینکه به پزشک مراجعه کرده و تحت نظر پزشک باشید. در هر حالت شما می‌توانید از روش‌های زیر برای کنترل علائم و نشانه‌هایی که کیست تخمدان در شما ایجاد می‌کند استفاده کنید.

  1. اگر درگیر درد ناشی از کیست هستید و نمی‌توانید تا زمان طی شدن چرخه زندگی و از میان رفتن کیست تحمل کنید، بهتر است از مسکن بدون نسخه استفاده کنید.
  2. در فرآیند درمان می‌توان برای کم کردن گرفتگی از روش‌هایی همچون گرما درمانی استفاده کنید.
  3. در این پروسه به بانوانی که درگیر دردهای مزمن تخمدان هستند، توصیه شده از بادام استفاده کنند. بادام را در میان وعده خود حتما بگنجانید. بادام سرشار از منیزیم بوده و اثر ضد درد دارد.
  4. در صورتی که درگیر اضطرابات شدید ناشی از بیماری هستید، توصیه شده تا از چای بابونه کمک بگیرید. بابونه خواص درمانی بسیاری همچون تسکین اضطراب دارد.
  5. شما می‌توانید از مکمل‌هایی هم برای کاهش دردهای عضلانی ناشی از کیست استفاده کنید. مکمل دانگ کوای از جمله مکمل‌های اثرگذار در تسکین درد عضلانی به شمار می‌رود.
  6. برای کاهش التهابات ناشی از کیست تخمدان می‌توانید از چای زنجبیل استفاده کنید.

درمان درد کیست تخمدان با چای زنجبیل

درمان درد کیست تخمدان با چای زنجبیل

طب سنتی توصیه کرده تا در طول دوره درمان کیست در ناحیه تخمدان از ریشه زنجبیل استفاده کنید. بانوان و دخترانی که درگیر کیست تخمدان هستند می‌توانند با نوشیدن دمنوش زنجبیل درد آن را کاهش دهند. زنجبیل یک تسکین دهنده طبیعی برای درد و گرفتگی است. زنجبیل خاصیت ضد سرطانی داشته و سرشار از آنتی اکسیدان است.

برای بهره بردن از خواص بسیار زیاد زنجبیل در طول رفع این مشکل می‌توانید به صورت زیر چای زنجبیل تهیه کنید:

  1. یک تکه زنجبیل را بریده و پوست بگیرید.
  2. زنجبیل را 10 دقیقه در آب بجوشانید.
  3. از عسل و آبلیمو جهت طعم دادن به این نوشیدنی استفاده کنید.

قیمت انواع محصولات بهداشت بانوان

 

درمان کیست تخمدان با پیاز

درمان کیست تخمدان با پیاز

پیاز ترکیبات فو‌ق‌العاده مفیدی داشته و می‌تواند از رشد عوامل پیش سرطانی و کیست تخمدان جلوگیری نماید. همچنین این ماده غذایی برای بانوانی که درگیر به سرطان تخمدان هستند مفید است. دلیل اینکه توصیه می‌شود زنان و دختران جهت برطرف کردن این مشکل پیاز مصرف کنند، ترکیبات مغذی آن است. پیاز بمب ویتامین B6 همچنین ویتامین C است. این ماده غذایی سرشار از فیبر است.

افزون ‌بر درمان کیست تخمدان به وسیله پیاز می‌توان از این ماده غذایی جهت کاهش ریسک عارضه قلبی و دیابت هم استفاده نمود. زیرا پیاز ماده شیمیایی به نام کورستین دارد. همچنین پیاز می‌تواند از مغز انسان در برابر آسیب‌های احتمالی همچون سکته محافظت کند.

درمان کیست تخمدان با رازیانه

درمان کیست تخمدان با رازیانه

رازیانه یکی دیگر از انواع روش‌های خانگی و موثری است که در طب سنتی نیز به آن اشاره می‌شود. به طور کلی گیاه و دانه‌ رازیانه خاصیت ضد سرطانی دارند و همچنین در سرکوب کیست تخمدانی اثرگذار هستند.

مطالعات نشان داده که ترکیبات موجود در رازیانه بر میزان ترشح هورمون‌های استروژن و پروژسترون تاثیر مثبتی داشته و می‌تواند در این روند بهبودی و همچنین پیشگیری از عود مجدد کیست موثر باشد. گیاه رازیانه افزون‌بر درمان کیست تخمدان در سرکوب و نابودی سلول‌های سرطان در مبتلایان به سرطان سینه هم تاثیرگذار است.

درمان کیست تخمدان با سیر

درمان کیست‌های تخمدانی با سیر

مصرف سیر یکی دیگر انواع از روش‌های خانگی است که بانوان برای تسکین علائم و اثرات کیست تخمدان استفاده می‌کنند. سیر منبع غنی از ویتامین C وهمینطور B6 است و هورمون‌های زنانه را به حالت تعادل می‌رساند. این ماده غذایی خاصیت آنتی اکسیدانی داشته، بنابراین می‌تواند با بهره‌گیری از این خاصیت به جلوگیری از رشد فیبروم‌ها کمک کند.

زنان و دخترانی که مبتلا به فیبروم رحمی یا کیست تخمدان هستند با مصرف منظم سیر می‌توانند روند رشد توده‌ها متوقف را کنند. اگر به طور منظم در رژیم غذایی خود مصرف سیر تازه را بگنجانید می‌توانید از خواص آن در روند درمان بهرمند شوید.

مطالب کاربردی:  مهمترین انواع بیماری دستگاه تناسلی زنان و شناخت علائم آن‌ها

 

درمان کیست‌های تخمدان با سیاه دانه

درمان کیست‌های تخمدان با سیاه دانه

درمان کیست تخمدان با سیاه دانه و درمان کیست تخمدان با عسل یکی از قدیمی‌ترین روش‌های درمان کیست در طب سنتی بشمار می‌رود. ترکیب سیاه دانه و عسل طبیعی می‌تواند به دختران و زنان درگیر به کیست تخمدان در کنترل و بهبود این وضعیت کمک کند.

تسکین دردهای تخمدانی با مسکن‌های  OTC

تسکین دردهای تخمدانی با مسکن‌های  OTC

یکی از روش‌های درمان درد یا علائم ناشی از کیست تخمدان مصرف مسکن‌های بدون نسخه و OTC است. قرص‌های مسکن بدون نسخه نقش خاصی در درمان کیست ناحیه تخمدان ندارند و تنها می‌توانند اثرات آن را تا حدودی کنترل کنند. البته متخصصین توصیه کرده‌اند تا زمانی که درد ناشی از کیست تخمدان غیرقابل تحمل نشده و در آستانه تحمل شما است، بهتر بوده که از مسکن‌ها استفاده نکنید.

در طول این دوره مسکن می‌تواند به صورت موقت دردهای حاصل از کیست تخمدان را تسکین دهد. از جمله نمونه‌های بدون نیاز به نسخه OTC می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • ناپروکسن
  • استامینوفن
  • ایبوپروفن

لازم است تا یادآوری کنیم که نباید در زمان دوره درمان برای تسکین دردهای حاصل از آن بیشتر از 3 روز مسکن مصرف کنید. در صورتی که درد شما مزمن است و حتی با مصرف 2 تا 3 روزه مسکن تسکین پیدا نمی‌کنند، باید به پزشک خود مراجعه کنید و اصلا به مصرف مسکن‌‌های OTC ادامه ندهید. ادامه مصرف مسکن بصورت خودسرانه می‌تواند اثرات و عواقب مخربی بر سلامت تمام بدن برجای بگذارد.

مطالب پربازدید:  بهترین راهکارهای درمان پوسیدگی دندان با طب سنتی

 

درمان کیست‌های تخمدان با قرص ال دی

درمان کیست‌های تخمدان با قرص ال دی

برخی افراد مصرف قرص ال دی را یک روش موثر برای درمان معرفی می‌کنند. در واقع بیشتر متخصصین در خصوص کنترل کردن و درمان کیست‌های تخمدانی، قرص‌ ال دی و انواع دیگر قرص‌های ضد بارداری را تجویز نمی‌کنند. چرا که در اغلب موارد کیست تخمدانی به تدریج از بین رفته و به هیچ درمان دارویی نیاز نخواهند داشت. در این مورد جای هیچگونه نگرانی نیست.

در صورتی که کیست به تدریج از بین نرود و نتایج آزمایشات برخلاف انتظار و روند معمول باشند، احتمال دارد که پزشک برای کنترل میزان هورمون‌های شما قرص ال دی را تجویز کند. هنوز مستندات کافی وجود نداشته که ثابت کنند قرص ال دی و دیگر داروهای ضد بارداری در درمان کیست تخمدان تاثیرگذار هستند.

 

منبع : medicalnewstoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *