خواص گلاب برای پوست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

گلاب، مایعی معطر و خوشبو بوده که طی فرایند تقطیر با بخار گلبرگ‌های گل محمدی به دست می‌آید. به علت پی بردن خواص گلاب برای پوست، از آن برای تهیه محصولات مراقبت پوستی و عطرها و طعم دار کردن غذا استفاده می‌شود. تولید و استفاده از گلاب به قرون وسطی بر می‌گردد. یکی از مهم‌ترین خواص گلاب برای چاقی صورت است.

به جز استفاده از گلاب در مصارف آشپزی و محصولات زیبایی، مردم خاورمیانه (به خصوص ایرانی‌ها) از آن به جهت مقاصد دارویی هم استفاده می‌کنند. چندین فرآورده جانبی از گلاب به دست می‌آید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

این ماده دارای 10 تا 50 درصد روغن گل سرخ بوده که یکی از مهم‌ترین فراورده‌های جانبی گل محمدی بوده و از تقطیر گلبرگ‌های آن به دست می‌آید. باتوجه به اینکه گل محمدی دارای مقدار بسیار کمی روغن می‌باشد، روغن گل سرخ به دست آمده از آن، یکی از گران‌ترین روغن‌های گیاهی در جهان است.

گل و گلبرگ‌های خشک شده هم از دیگر محصولات جانبی این ماده بوده و غالبا از آن‌ها برای مصارف خوراکی و بهبود مشکلات گوارشی استفاده می‌شود. دیگر فرآورده‌های گل محمدی عبارتند از میوه گل سرخ، عصاره هیدروسول، عصاره تام، عصاره اتانولی، عصاره آبی و عصاره کلروفرمی.

خواص گلاب برای پوست

خواص گلاب برای پوست و هر آنچه که باید در مورد آن بدانید

خواص گلاب برای پوست زیاد است. قرن‌هاست که مردم این سرزمین جهت مراقبت از پوست خود از خواص گلاب استفاده می‌کنند. امروزه هم در تمام دنیا خواص گلاب برای پوست صورت مورد توجه پزشکان و همینطور متخصصان زیبایی و سلامت قرار گرفته است.

گلاب به علت دارا بودن خاصیت نرم کنندگی، آرام‌بخشی و جوان‌سازی، در بیشتر محصولات آرایشی و بهداشتی و همچنین به صورت مجزا و به صورت خالص مورد استفاده قرار می‌گیرد. گلاب برای انواع پوست مناسب بوده که شامل پوست‌های خیلی حساس هم می‌شود. از دیگر فواید گلاب برای پوست می‌توان به قابلیت ضدعفونی کنندگی، درخشان کنندگی پوست و از همه مهمتر از بین بردن لک صورت اشاره کرد.

از خواص گلاب برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد :

کمک به تسکین پوست تحریک شده

خواص گلاب برای پوست

یکی از مهم‌ترین خواص استفاده مداوم از گلاب برای صورت، خاصیت ضد التهابی بسیار قوی آن می‌باشد. این خاصیت می‌تواند به درمان بیماری‌های متعدد داخلی و خارجی بدن کمک نماید. حتی ممکن است گلاب تحریک پوست ناشی از اگزما ( Eczema ) یا بیماری رزاسه (Rosacea) را هم تسکین دهد.

کاهش قرمزی پوست

کاهش قرمزی پوست

گلاب به منظور یک محصول زیبایی طی هزاران سال استفاده می‌شده است؛ درنتیجه جای تعجب ندارد اگر بگوییم این ماده موجب زیبا شدن ظاهر شما و کاهش قرمزی پوست می‌شود. خواص ضد باکتریایی گلاب می‌تواند سبب کاهش آکنه ( Acne ) و خاصیت ضد التهابی آن موجب کاهش قرمزی پوست و پف صورت گردد.

خاصیت آنتی اکسیدانی

گلبرگ‌ها و روغن گل سرخ، دارای آنتی اکسیدان‌های بسیار قوی بوده که به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب کمک می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهند، این آنتی اکسیدان‌ها پتانسیل مهار پراکسیداسیون لیپیدها (که موجب ایجاد محافظت سلولی می‌شوند) را دارند.

بهبود بریدگی، زخم و سوختگی

بهبود بریدگی، زخم و سوختگی

یکی از صدها معجزه گلاب برای پوست، ضدعفونی کنندگی و ضد باکتریایی می‌باشد. این خاصیت گلاب می‎تواند افزون بر بهبود سریع‌تر زخم‌ها، به تمیز نگه داشتن و مقابله با عفونت‌های ناشی از بریدگی و سوختگی کمک نموده و همچنین روند بهبود بریدگی، سوختگی و حتی جای زخم را تسریع نماید.

خاصیت ضد پیری

گلاب بیشتر در لوازم آرایشی بهداشتی به منظور کاهش چین و چروک پوست صورت استفاده می‌شود؛ چرا که این ماده دارای اثرات ضد پیری می‌باشد. استفاده از گلاب به طور موضعی افزون بر تسکین پوست تحریک شده؛ ممکن است بروز چین و چروک را هم کاهش دهد.

خاصیت ضد میکروبی

خاصیت ضد میکروبی

اسانس روغنی گل سرخ دارای خاصیت ضد میکروبی می‌باشد. تحقیقات نشان می‌دهند که اسانس روغنی و عصاره تام گلاب، دارای خاصیت ضد باکتریایی قوی در برابر سویه‌های استافیلوکوک اورئوس (عامل ایجاد آکنه)، باکتری اشرشیا کلای، کروموباکتریوم ویولاسوم و چندین نوع باکتری دیگر می‌باشد.

با توجه اینکه گلاب دارای روغن گل سرخ است، به سالم ماندن پوست شما هم کمک می‌کند. همچنین این ماده افزون بر این‌‎ها موجب طراوت و نرمی پوست می‌شود. اشخاص اغلب از خواص گلاب برای پوست به عنوان تونر و جهت کاهش سیاهی دور چشم، تسکین آفتاب سوختگی و آبرسانی پوست استفاده می‌کنند.

روش‌های استفاده از گلاب به صورت موضعی

گلاب به عنوان پاک کننده صورت

گلاب به عنوان پاک کننده صورت

چنانچه ترجیح می‌دهید در خانه یک پاک کننده طبیعی صورت تهیه نمایید، از دستورالعملی که در ادامه آن را بررسی می‌کنیم، استفاده نمایید. یک فنجان گلاب را با 2 قاشق غذاخوری صابون کاستیل ترکیب نمایید. در صورت تمایل یک عدد کپسول Vitamin E  را باز نموده و به آن اضافه نمایید. مخلوط به دست آمده را می‌توانید به عنوان پاک کننده صورت استفاده نمایید.

مرطوب کننده پوست

فرقی نمی‌کند پوستی حساس، معمولی، چرب، مختلط و یا خشک داشته باشید. در هر صورت جهت داشتن پوستی سالم و شاداب همواره به یک کرم مرطوب کننده با کیفیت احتیاج دارید. یک قاشق غذاخوری روغن نارگیل بکر (جامد) یا تولید شده به روش پرس سرد را با 3 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب کنید. مقدار کمی از ترکیب را روی پوست خود ماساژ دهید.

این ترکب یکی از بهترین مرطوب کننده‌های طبیعی است. روغن نارگیل به هیدراته کردن پوست و حفاظت از سد دفاعی آن کمک می‌نماید. گلاب هم به پوست شما شادابی می‌بخشد. یکی از خواص گلاب برای پوست صورت خشک به همراه روغن نارگیل این است که با استفاده از این ترکیب، پوست شما را به سرعت هیدراته می‌کند. ولی اگر پوست چربی دارید از مصرف روغن نارگیل اجتناب نمایید.

مشاهده قیمت انواع محصولات مراقبت از پوست با کیفیت

 

تونر صورت

تونر صورت

چند رشته زعفران را در نصف فنجان گلاب خیس نموده و ترکیب را در یک بطری نگهداری نمایید. صورت خود را با پاک کننده شسته و سپس پد پنبه‌ای را به مخلوط آغشته نمایید. در ادامه آن را روی پوست خود بمالید و صبر کرده تا محلول به طور کامل خشک شود.

این ترکیب موجب روشن شدن پوست شما نیز می‌شود. چنانچه پوست شما خشک است 5 میلی لیتر گلیسرین را به 30 میلی لیتر گلاب اضافه نمایید. برای پوست‌های مختلط 5 میلی لیتر گلیسرین و سرکه سیب را به 30 میلی لیتر گلاب اضافه نمایید. برای پوست چرب، 5 میلی لیتر سرکه سیب را با 50 میلی لیتر گلاب مخلوط نمایید.

یکی از خواص گلاب برای لک صورت، رفع آفتاب سوختگی و بثورات پوستی

10 الی 15 برگ ریحان مقدس کوبیده و له شده را به 200 میلی لیتر گلاب اضافه نمایید. مخلوط را درون یک بطری بریزید و به مدت چند ساعت داخل یخچال قرار بدهید؛ سپس آن را روی محل آسیب دیده اسپری نمایید. مخلوط گلاب با ریحان مقدس دارای خواص خنک‌کنندگی فوق‌العاده‌ای می‌باشد. ریحان مقدس خاصیت ضدباکتری و ضدقارچی دارد. این محلول به آرام کردن پوست، درمان آفتاب سوختگی و بهبود لکه‌های قرمز آن کمک بسیاری می‌کند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

جلوگیری از پیری زودرس پوست

جهت جلوگیری از پیری پوست یک قاشق چای خوری آب لیموی رقیق شده و یک قاشق چای خوری گلاب را با یکدیگر مخلوط نمایید و روی پوست خود بمالید. پس از گذشت 15 دقیقه صورت خود را بشویید. سرم Vitamin c یکی از بهترین ترکیبات ضد پیری بوده که در بازار مشتری بسیار زیادی دارد. همچنین، محصولی کلیدی جهت داشتن پوستی نرم، صاف، یکدست و درخشان است.

لیمو دارای ویتامین C بوده و به منظور یک لایه بردار طبیعی پوست عمل می‌نماید. ترکیب لیمو و گلاب یک ماسک خانگی برای جوش صورت بوده که برای بهبود و کنترل آکنه و جلوگیری از پیری پوست بسیار موثر است. روغن گل سرخ موجود در گلاب تاثیر ضدمیکروبی داشته و به کاهش التهابات ناشی از آکنه کمک می‌نماید.

مطالب کاربردی:  خواص کافئین برای مو و پوست چیست؟ بررسی کامل مزایا و عوارض

 

انواع ماسک گلاب برای پوست

انواع ماسک گلاب برای پوست

ترکیب عسل و گلاب جهت آب رسانی پوست

3 قاشق غذاخوری گلاب و 2 قاشق غذاخوری عسل را با یکدیگر مخلوط نمایید. سپس آن را همچون ماسک روی صورت خود قرار بدهید. پس از گذشت 15 دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید. عسل خاصیت آبرسان داشته و به حفظ رطوبت در پوست کمک می‌نماید. ترکیب عسل و گلاب یک محلول آبرسان قوی برای پوست‌های خشک به شمار می‌رود.

ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست

ماسک خیار و گلاب جهت طروات پوست

در صورتی که پوست حساسی دارید، استفاده از این ماسک به منظور یک تسکین دهنده موثر برای پوست به شما کمک فراوانی می‌کند. خیار خاصیت خنک‌کنندگی قوی داشته و طراوت و شادابی را به پوست شما بازمی‌گرداند. آب نیمی از یک خیار را گرفته و آن را با 2 قاشق غذاخوری عسل و 1 قاشق غذاخوری گلاب ترکیب نمایید. ماسک به دست آمده را روی صورت خود بگذارید و پس از 15 دقیقه آن را بشویید.

ماسک آلوئه ورا و گلاب جهت کاهش التهابات پوستی

این ماسک دارای خواص تسکین‌دهندگی و ضد التهابی می‌باشد. یک قاشق غذاخوری گلاب و ژل آلوئه ورا را با یکدیگر ترکیب نمایید. ترکیب به دست آمده را روی صورت خود بمالید و پس از گذشت 20 دقیقه آن را بشویید. ژل آلوئه ورا ماده‌ای بسیار عالی برای مراقبت از پوست است، این ژل دارای خواص ضد باکتریایی بوده و به کاهش التهاب کمک بسیاری می‌کند.

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

آیا مصرف گلاب عوارض جانبی دارد؟

چنانچه نگران هستید که بدن شما به گلاب و یا دیگر فراورده‌های گل محمدی حساسیت داشته باشد، بهتر است جهت بهره بردن از خواص گلاب برای پوست پیش از مصرف مقداری کمی از آن را روی پوست بازوی خود تست نمایید. در صورت عدم وجود عارضه جانبی و یا حساسیت، ظرف مدت 24 ساعت می‌توانید آن را با خیال راحت در هر جای دیگری از بدن خود استفاده نمایید.

در برخی موارد، بدن شخص بدون هیچ دلیل شناخته شده‌ای نسبت به گلاب حساسیت نشان می‌دهد، علائم این نوع حساسیت عبارتند از:

  • سوختگی
  • سوزش
  • قرمزی
  • التهاب

اگر پس از مصرف گلاب دچار هر یک از موارد بالا شدید، فورا به پزشک مراجعه نمایید. این علائم قادرند نشانه عفونت یا واکنش آلرژیک باشند. گلاب یک ماده بسیار پرطرفدار بوده و به منظور راه حلی مناسب برای پوست‌های آسیب دیده در بین زنان (در سنین مختلف) به شمار می‌آید.

مطالب پربازدید:  بررسی خواص زنجبیل برای پوست

 

خواص گلاب برای پوست قبل از خواب چیست؟

خواص گلاب برای پوست قبل از خواب چیست؟

منافذ پوست انسان طی شبانه روز در تماس با آلودگی‌‌های گوناگونی قرار داشته که شستشوی پوست صورت با گلاب در ضدعفونی کردن آن می‌تواند موثر باشد.

این خواص گلاب برای پوست می‌‌تواند آن را پاکسازی نموده و به جوان‌سازی پوست کمک زیادی کند. بهترین زمان استفاده از ترکیب گلاب را می‌توان پس از استحمام روزانه و پیش از خواب عنوان کرد. چرا که به خصوص پس از استحمام حجم چربی روی پوست شما به حداقل رسیده و گلاب می‌تواند به خوبی آن‌ را پاکسازی کند.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *