بهترین درمان آفتاب سوختگی

آفتاب گرفتن و شنا کردن در دریا یا استخرهای روباز یکی از تفریحات تابستانی لذت‌بخش می‌باشد، ولی درصورتی که حواستان به آفتاب سوختگی نباشد یا کرم ضد آفتاب خود را فراموش نمایید، ممکن است این شادی به یک کابوس تمام‌ عیار تبدیل گردد.

تابستان گرم‌ترین فصل سال بوده که خورشید در آن بی‌قفه خودنمایی می‌نماید اما این فصل روشن و زیبا چنانچه همراه با مراقبت‌ نباشد قادر است عواقب پوستی ناخوشایندی درپی داشته باشد. افزون بر افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست، عدم استفاده لازم از کرم ضد آفتاب در تابستان می‌تواند موجب قرمزی، تاول و آفتاب سوختگی صورت و بدن گردد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

پس بد نیست در رابطه با راه‌ها و بهترین درمان آفتاب سوختگی و روش‌های جلوگیری از آن بیشتر آشنا شوید. در این مطلب مجموعه‌ای از پیشنهادات متخصصین پوست را در این مورد با شما در میان گذاشته تا بدانید اگر به این مشکل دچار شدید، چه کارهایی جهت کم‌تر شدن سوزش آفتاب‌ سوختگی و در آخر رفع کامل آن انجام دهید.

آفتاب سوختگی چیست؟

آفتاب سوختگی چیست؟

پیش از آنکه درباره بهترین درمان آفتاب سوختگی و تیرگی پوست حرف بزنیم، بهتر است بدانیم که آفتاب سوختگی دقیقا چیست! زمانی که پوست در معرض تابش نور UV یا اشعه‌های ماورابنفش خورشید قرار می‌گیرد، بدن شروع به تولید ملانین می‌نماید. ملانین رنگدانه‌ای تیره بوده که توسط سلول‌های پوست (ملانوسیت‌ها) پدید می‌آید.

بنابر نتایج ارائه‌ شده توسط بنیاد سرطان پوست، ملانین جهت محافظت از پوست کاربرد داشته و مقدار تولید آن به عواملی از جمله ژنتیک شخص بستگی دارد. به همین علت هم بعضی از اشخاص دچار آفتاب سوختگی و بعضی هم به جای سوختن، برنزه می‌شوند. هر دو رویداد نشانه‌ای از آسیب سلولی پوست بوده که باید توجه به‌خصوصی به آن‌ها داشت.

برای کسانی که ملانین کم‌تری دارند، قرار گرفتن طولانی ‌مدت و محافظت ‌نشده در معرض آفتاب سبب قرمزی، تورم و دردناک شدن سلول‌های پوستی شده که به آن آفتاب سوختگی گفته می‌شود.

خطرات نور خورشید برای پوست چیست؟

خطرات نور خورشید برای پوست

آسیب اشعه‌های خطرناک خورشید یک نوع آسیب تجمعی می‌باشد، هرچه مقدار آفتاب سوختگی بیشتر باشد، افزون بر تغییر رنگ، ایجاد چین‌وچروک و پوسته‌‌پوسته شدن، خطر ابتلا به سرطان پوست هم افزایش پیدا می‌کند.

ساختار پوست به شکلی است که ظرفیت زیادی جهت ترمیم دارد، ولی آسیب بیش ‌از اندازه امکان جبران نداده و در طولانی‌ مدت قابل ترمیم نمی‌باشد. متخصصین پوست معتقدند که قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، خطرات بسیاری برای پوست به دنبال دارد. اشعه‌های ماورابنفش، پرتوهایی بوده که فرآیند پیری پوست را سرعت می‌بخشند.

افزون بر این، ممکن است باعث بروز مشکلاتی مانند تیرگی و لک‌ پوستی، چین‌وچروک و… شود. هر دو اشعه UVA و UVB، پرتوهای خطرناک و سرطان‌زایی بوده که آسیب حاصل از آن‌ها را می‌توان جبران ‌ناپذیرترین آسیب خورشید به حساب آورد.

چطور از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم؟

چطور از آفتاب سوختگی جلوگیری کنیم؟

پس از آشنایی با روش‌های رفع آفتاب سوختگی پوست، بهتر است به دنبال همان جمله معروف برویم: «پیشگیری بهتر از درمان است.» درنتیجه باید سعی کنیم به دنبال روش‌های جلوگیری از آفتاب سوختگی باشیم. بهترین راه جلوگیری از آفتاب سوختگی، استفاده از کرم ضدآفتاب و لباس‌های محافظ در مقابل خورشید است. همان‌گونه که می‌دانید، کرم‌های ضدآفتاب هم انواع متنوعی داشته و هم هریک ساختار گوناگونی دارند.

ضد آفتاب‌های فیزیکی دارای ترکیباتی بوده که به منظور لایه محافظ روی پوست قرار گرفته و اشعه‌ها مضر خورشید را منعکس می‌نمایند. از جهتی ضد آفتاب‌های شیمیایی حاوی فیلترهایی بوده که پرتوهای خورشید را به گرما تبدیل نموده و آن را از بدن خارج می‌نمایند.

جهت جلوگیری از آفتاب سوختگی باید به ‌دنبال خرید ضد آفتاب با طیف گسترده و SPF بالا باشید تا از پوست در مقابل اشعه‌های UVA و UVB محافظت نماید. در خرید کرم ضد آفتاب نکات مهم بسیاری وجود دارد که باید در نظر داشته باشید.

دومین و مهم‌ترین پیشنهاد ما جهت جلوگیری از آفتاب‌ سوختگی این بوده که ضد آفتاب را هر دو ساعت یک بار تمدید نمایید. استفاده از ضدآفتاب نیز فوت‌وفن به‌خصوص خودش را دارد که اگر بخواهید به خوبی از پوست خود در مقابل آفتاب محافظت نمایید، باید نحوه استفاده صحیح از ضد آفتاب را بدانید.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

بهترین درمان آفتاب سوختگی صورت چه مدت طول می‌کشد؟

درمان آفتاب سوختگی چه مدت طول می‌کشد؟

مدت زمان دوره بهترین درمان افتاب سوختگی پوست صورت و بدن فرمول معینی نداشته و به عوامل گوناگونی از جمله خود فرد و مقدار سوختگی‌های پوست بستگی دارد. متخصصان معتقدند درمان آن خیلی زیاد به آفتاب سوختگی بستگی دارد، هرچه سوختگی بیشتر و شدیدتر باشد، فرآیند بهبود پوست به زمان بیشتری احتیاج دارد.

به صورت کلی، می‌توان گفت که بهترین درمان آفتاب سوختگی شدید تقریبا 7 الی 10 روز زمان نیاز داشته تا التهاب پوست کاهش پیدا نماید. در صورتی که بخواهیم انواع آفتاب‌سوختگی را دسته‌بندی نماییم، آفتاب‌سوختگی‌های خفیف تا متوسط حدودا یک هفته طول کشیده تا بهبود یابد ولی آفتاب‌سوختگی‌های شدید که با مشکلاتی از جمله تاول همراه می‌باشند، گاهی اوقات تا دو هفته زمان احتیاج دارند.

مطالب کاربردی:  SPF چیست و میزان مناسب آن برای ضدآفتاب چقدر است؟

 

چطور بهترین درمان آفتاب سوختگی را پیدا کنیم؟

چطور بهترین درمان آفتاب سوختگی را پیدا کنیم؟

هنگامی که پوست به‌ هر علتی دچار آفتاب‌ سوختگی می‌شود، همه به ‌دنبال راه‌هایی برای درمان سریع آفتاب سوختگی صورت و بدن هستند، ولی حقیقت این است که درمان قطعی فوری برای این درد وجود ندارد، تنها کاری که از دست شما برمی‌آید، استفاده از راه‌هایی است که به تسریع روند بهبود کمک نماید.

فرقی نمی‌کند که شما به‌ دنبال راه درمان افتاب سوختگی صورت در دریا باشید یا یک روز کنار استخر ضد آفتاب یادتان رفته باشد، این راه‌ها، دوران نقاهت آفتاب‌ سوختگی را سبک‌تر نموده و درمان را سرعت می‌بخشند.

در ادامه به معرفی ساده‌ترین روش‌ها جهت درمان آفتاب‌ سوختگی می‌پردازیم:

  • توصیه می‌کنیم جهت درمان خانگی آفتاب سوختگی ابتدا به دنبال درمان‌هایی با ترکیبات آلوئه‌ ورا یا شی‌ باتر باشید. آلوئه‌ورا خاصیت تسکین ‌دهنده داشته و شی‌باتر به آبرسانی پوست کمک کرده تا درد شما کاهش پیدا کند. راه درمان آفتاب سوختگی شدید با آلوئه‌ ورا راه مناسبی است، چرا که پوست را مرطوب نگه داشته و از پوسته‌ پوسته شدن آن جلوگیری می‌نماید. البته دقت داشته باشید که در صورتی که از پمادهای آلوئه‌ ورا استفاده می‌کنید، باید عصاره آن، به صورت مستقیم از گیاه تامین گردد و عاری از هرگونه عطر و اسانس باشد، چرا که گاهی اوقات عطر و اسانس سبب تشدید التهابات حاصل از سوختگی می‌شوند.
  • یکی دیگر از موارد که در درمان طبیعی توصیه می‌شود، درمان آفتاب سوختگی با ماست یا شیر می‌باشد. ماست با تشکیل یک لایه پروتئینی روی سطح آفتاب ‌سوخته، به تسکین درد و تسریع فرآیند بهبود آن کمک می‌نماید.
  • درصورتی‌ که محل سوختگی دچار خارش و التهاب می‌باشد، بهتر است از پماد هیدروکورتیزون جهت آفتاب سوختگی استفاده نمایید که بدون نسخه از داروخانه‌ها قابل تهیه می‌باشد. این محصول به کاهش تورم، خارش پوست و کنترل عوارض جانبی سوختگی کمک می‌نماید.

چطور آفتاب سوختگی را سریع‌تر درمان کنیم؟

  • ممکن است بدن بعد از سوختن، دچار کم‌ آبی شود، چرا که مایعات بیشتری را جهت ترمیم آسیب به سمت پوست هدایت می‌نماید. درنتیجه یکی از روش‌های ساده جهت درمان آفتاب سوختگی، نوشیدن آب اضافی می‌باشد.
  • بعد از آفتاب ‌سوختگی، پوست شما به مرور پوسته‌ پوسته شده که متاسفانه بیشتر افراد این لایه‌ها را با دست از پوست جدا می‌نمایند. دقت داشته باشید که این کار اشتباه است، هیچ لایه پوستی را نکشید و اجازه دهید تا خودبه‌خود و در زمان مناسب از پوست شما جدا شود. لایه برداری پوست در وهله اول کار بی‌خطری به نظر می‌آید، ولی این کار در شرایطی که پوست شما آفتاب‌ سوخته می‌باشد، ممکن است صدمه بیشتری به آن وارد نموده و پوست را در مقابل عفونت آسیب‌پذیرتر کند.

مطالب پربازدید:  معرفی انواع ضد آفتاب ارزان قیمت و درجه یک

 

  • براساس همین توضیحات، درصورتی جای سوختگی روی پوست تاول زد، هرگز به آن‌ دست نزنید. تاول نقش یک لایه محافظتی روی محل سوختگی را ایفا کرده تا از پوست در حال بهبود محافظت نماید، به همین علت ترکیدن تاول ممکن است سبب بروز عفونت یا کند شدن روند بهبود گردد. چنانچه در شرایط خاصی تاول‌ ترکید، سعی کنید محل آن را به طور کامل تمیز نگه دارید و سطح آن را با یک پانسمان سبک بپوشانید.
  • بعد از بهبود آفتاب‌سوختگی، احتمالا با مشکل دیگری به نام جای آفتاب‌ سوختگی روی پوست روبه‌رو خواهید شد. بهترین درمان آفتاب سوختگی و جای آن با استفاده از ژل و کرم امکان‌پذیر بوده که به راحتی می‌توانید از انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی تهیه نمایید، البته در بعضی موارد نیز درمان با لیزر توصیه می‌شود.

 

منبع : mayoclinichealthsystem

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *