ازدواج اتفاق بزرگی در زندگی افراد است و پیدا کردن لباس خواستگاری و لباس عروسی مناسب یکی از هیجان‌انگیزترین کارها در برنامه‌ریزی مراسم عقد و  عروسی است. مانند هر مناسبت دیگری، ازدواج نیز رسم و رسوم و آداب و مراسم خاص خودش را دارد. پیدا کردن لباس مناسب عقد و لباس عروس جدید کار چندان آسانی نیست، اما اگر بدانید که باید دنبال چه لباسی بگردید، کار ساده‌تر می‌شود. در این مقاله قصد داریم درباره انتخاب لباس عقد با شما صحبت کنیم.

لباس عقد

انتخاب لباس عقد

در کشور ما مراسم عقد و عروسی گاهی به‌صورت جداگانه برگزار می‌شود و لباسی که برای این مراسم پوشیده می‌شود اغلب با لباس عروس جدید متفاوت است. با توجه به اینکه در بیشتر موارد مراسم عقد به‌صورت محضری و با افراد نزدیک خانواده برگزار می‌شود، یک لباس عقد محضری شیک می‌تواند شامل هر مدل لباسی باشد. در محضر‌های عادی معمولاً لباس عقد پوشیده کاربرد دارد. اما در سالن‌های عقد مدرن که قسمت‌های مختلفی دارند یک لباس عقد شیک با هر مدلی قابل انتخاب است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

برعکس لباس عروس، لباس عقد حتماً نباید سفید باشد. ازاین‌رو لباس مخصوص عقد تنوع زیادی دارد و در رنگ‌های آبی روشن، نباتی، طلایی و … نیز دیده می‌شود. لباس عقد، لباسی نه‌چندان ساده و نه‌چندان شلوغ و پفی مانند لباس عروس است. اگرچه که برخی از عروس خانم‌ها ترجیح می‌دهند به جای یک لباس عقد ساده، لباس عروس بپوشند. این امر کاملاً سلیقه‌ای است. جنس لباس عقد نیز بهتر است پارچه‌هایی از جنس حریر و تور و گیپور باشد تا لباس عروس در عقد خیلی عادی هم به نظر نرسد و با لباس سایر مهمان‌های حاضر در جشن فرق داشته باشد.

انواع لباس عقد

لباس جشن عقد

در حالت کلی، لباس عقد به سه دسته تقسیم می‌شود:

  • لباس عقد پوشیده
  • لباس عقد محضری
  • لباس جشن عقد

لباس عقد محضری

لباس عقد و عروسی

انتخاب هر یک از لباس‌های بالا کاملاً به نوع مراسم عقد بستگی دارد. همان‌طور که گفته شد، حتی در مراسم عقد محضری نیز بسته به نوع مدرن یا سنتی بودن محضر انتخاب لباس می‌تواند متفاوت باشد. لباس عقد محضری و لباس عقد پوشیده دایره متنوعی از لباس‌ها از کت‌وشلوار گرفته تا کت‌ودامن و مانتو شلوار را شامل می‌شود. به دلیل اینکه مانتو، لباس رسمی خانم‌ها بیرون از خانه است، لباس عقد محضری هم معمولاً شامل مانتو سفید کتی با یک شلوار و شال سفید می‌شود. معمولاً عروس ‌خانم‌هایی که ترجیح می‌دهند لباس عقد ساده داشته باشند، مانتو را انتخاب می‌کنند؛ اما این انتخاب اصلاً به معنی پوشیدن مانتوهای معمولی نیست و مانتوهایی که مخصوص عقد محضری است، معمولاً از پارچه‌هایی باکیفیت و کارشده هستند؛ اما عروس‌هایی که سبک‌ها مینیمال را می‌پسندند، انتخابشان کت و شلوار یا کت‌ودامن است. یک کت‌وشلوار سفید شیک به همراه میکاپی ساده و یک دسته‌گل کوچک و ظریف استایل کاملاً شیک و جذابی برای مراسم عقد محضری به نمایش می‌گذارد.

لیست قیمت لباس مجلسی

اما عروس خانم‌هایی که عقد محضری آن‌ها تنها مراسم ازدواجشان است و قرار نیست عروسی برگزار کنند، بهتر است ترجیحاً سفید بپوشند و استایل لباسشان را به سمت انتخاب مدل‌های پیراهن و سارافون طور ببرند تا عکس و فیلم‌‌هایشان جنبه رسمی‌تری داشته باشد. ازآنجایی‌که در مراسم عقد محضری اصولاً عروس و داماد تحرک چندانی ندارند، حتی اگر عادت به پوشیدن کفش پاشنه‌بلند ندارید هم کفشی انتخاب کنید که کمی پاشنه داشته باشد. اگر قدکوتاهی دارید حتماً کفش پاشنه‌بلندی انتخاب کنید تا اندامتان را کشیده‌تر نشان دهد. این روز بهترین روز زندگی شما است پس کمی سختی و اذیت شدن قطعاً ارزشش را خواهد داشت. در مورد اکسسوری نیز به فکر گوشواره و گردنبند باشید، اما انگشتر دست نکنید تا دستانتان برای حلقه خالی باشد. حلقه شما باید در فیلم و عکس‌ها به چشم بیاید پس قید دستبند‌های پرزرق‌وبرق را هم بزنید.

لباس جشن عقدانواع لباس عقد جدید

در مراسم عقدی که به‌صورت جشن برگزار می‌شود، طبیعتاً بهتر است عروس و مهمانان لباس شب بپوشند. در چنین حالتی لباس‌هایی شبیه لباس عروس با هر رنگی کاربرد دارد. یک پیراهن بلند یا کوتاه که با گیپور، تور، منجوق و … تزئین شده انتخاب بسیار مناسبی برای مهمانی عقد است. بسته بودن و نبودن و مدل لباس هم یک ترجیح شخصی است و هیچ قاعده و قانون خاصی برای آن وجود ندارد؛ مانند لباس عقد محضری در جشن عقد هم از به‌کارگیری زیورآلات زیاد خودداری کنید. یک لباس عقد صورتی، شیری یا نباتی حریر یا گیپور انتخاب خوب و مناسبی برای جشن عقد است.

لباس عقد داماد

لباس عقد داماد

چه مراسم عقد محضری باشد چه به‌صورت جشنی مفصل، لباسی رسمی‌تر از کت‌وشلوار برای داماد وجود ندارد. از نظر رنگ باید بدانید که رنگ خاصی برای کت‌وشلوار دامادی مراسم عقد وجود ندارد اما بهتر است دامادها رنگی متناسب و متضاد با لباس عروس انتخاب کنند تا به‌اندازه خود به چشم بیایند. داماد می‌تواند کت‌وشلوار خود را با کراوات یا پاپیون ست کند.

نکات مهم انتخاب لباس عقد

لباس جشن عقد

  • پیش از هر اقدامی برای خرید لباس عقد محضری بودجه خود را مشخص کنید.
  • حتماً کمی در اینترنت جستجو کنید تا با ترندهای روز لباس عقد آشنا شوید.
  • با یک خیاط ماهر مشورت کنید تا بر اساس فرم بدنی‌تان بهترین مورد را انتخاب کنید.
  • در انتخاب لباستان عجله نکنید و حتماً برای خرید آن‌وقت بگذارید.
  • ابتدا تکلیف لباستان را روشن کنید، سپس به دنبال خرید سایر اقلام از کفش و اکسسوری گرفته تا پوشش سر و غیره باشید.

لطفاً نظرات و تجربیات خود را از مراسم جشن عقد و عقد محضری با ما و سایر دوستانتان در میان بگذارید.

 

مطالب خواندنی

با انواع مدل لباس کردی آشنا شوید

چقدر لباس هندی و انواع مختلف آن را می‌شناسید؟

انواع مدل لباس عربی: آشنایی با مد و لباس عربی

هر آنچه درباره انواع مدل لباس افغانی نمی‌دانید

آشنایی با انواع لباس پنجابی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *