فواید و ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب

استفاده از کرم ضد آفتاب یکی از بهترین و ساده‌ترین روش‌های محافظت از ظاهر و سلامت پوست در هر سن‌وسالی می‌باشد. شاید روزهایی که فرصت کافی جهت حاضر شدن ندارید، با خودتان فکر کنید که می‌توانید امروز را بدون ضدآفتاب از خانه بیروی بروید. بسیاری از مردم فکر می‌کنند که اگر هوا ابری یا خنک باشد و خورشید مستقیما به‌چشم دیده نشود، حذف کرم ضد آفتاب اشکالی ندارد!

استفاده منظم از کرم ضدآفتاب از بروز مشکلاتی مثل آفتاب‌ سوختگی، سرطان پوست و پیری زودرس جلوگیری می‌نماید. در این مطلب از مجله مدیسه، علت‌های مهم ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب و قرار دادن این کرم بسیار مهم در برنامه روزانه را بررسی می‌کنیم و نگاهی به نظر متخصصان پوست در رابطه با عوارض نزدن ضد آفتاب می‌اندازیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

آیا با فواید و اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب آشنا هستید؟

آیا با فواید و اهمیت استفاده از کرم ضد آفتاب آشنا هستید؟

چقدر از ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب اطلاع دارید؟ برخی از فواید این کرم، دهان‌به‌دهان چرخیده و تقریبا تمام مردم از اهمیت آن آگاه هستند. ولی یکی از اصلی‌ترین فواید کرم ضدآفتاب، محافظت در مقابل سرطان پوست می‌باشد. طی مطالعاتی که در سال 2020 صورت گرفت، کرم ضد آفتاب خطر ابتلا به سرطان‌های پوستی ملانوما (تومور سیاه) و غیرملانومی را کاهش می‌بخشد.

البته دیگر متخصصان پوست، فواید دیگری نیز برای ضدآفتاب معرفی کرده‌اند. تحقیقات نشان داده که استفاده مداوم از ضد آفتاب افزون بر اینکه مانع از آفتاب سوختگی می‌شود، می‌تواند سرعت ایجاد چین‌وچروک صورت را کاهش داده و به محو شدن جای زخم کمک نماید. افزون بر این، از صدمات احتمالی به پوست به دلیل مواجه شدن با اشعه آبی (نور وسایل الکترونیکی مثل تبلت و موبایل)، جلوگیری می‌نماید.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب

چرا کرم ضد آفتاب همیشه مورد نیاز است؟ دکتر Shilesh Iyer، متخصص پوست اهل نیویورک معتقد است: «اشعه ماورابنفش، دلیل اصلی آسیب خورشید و سرطان پوست می‌باشد. این اشعه‌ها، فارغ از هوای سرد و گرم همواره در محیط وجود داشته و به واسطه ابرها مسدود نخواهند شد.

در ایام ابری، تنها اشعه‌های قابل ‌مشاهده خورشید مسدود شده ولی اشعه‌های مضر همچنان حضور دارند. در نتیجه بهترین راه جهت محافظت از پوست، استفاده از لوازم آرایشی بهداشتی مناسب و محصولات مراقبتی مثل ضدآفتاب است. در ادامه به معرفی7 علت مصرف کردن کرم ضد آفتاب می‌پردازیم تا شما را در رابطه با اهمیت استفاده از این محصول قانع کنیم:

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای محافظت در برابر اشعه‌های UV

تخریب لایه اوزون در سالیان اخیر، خطر صدمه اشعه‌های مضر UV آفتاب به پوست را افزایش داده است. کرم‌های ضد آفتاب، محصولاتی حیاتی بوده که از پوست در مقابل اشعه‌های خطرناک خورشید محافظت می‌نمایند.

SPF که مخفف واژه انگلیسی Sun Protection Factor  است، نشان‌دهنده مقدار توانایی کرم ضدآفتاب جهت محافظت در مقابل اشعه‌های ماورابنفش UVB و UVA است. بهترین مارک ضد افتاب از نظر پزشکان، ضدآفتابی است که حتما دارای SPF 30 یا بیشتر باشد.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از پیری زودرس

ضد افتاب برای جلوگیری از پیری زودرس

قرار گرفتن در معرض نور آفتاب، در طولانی ‌مدت منجر به پیری زودرس می‌گردد. در نتیجه چنانچه زمان بیرون رفتن از خانه، از پوست خود محافظت نکنید، بعد از مدتی شاهد بروز خطوط و چین‌وچروک ریز پوستی خواهید بود.

جلوگیری از علائم پیری زودرس می‌تواند یکی از علت‌های استفاده از ضدآفتاب باشد. مطالعات درباره بروز علائم پیری نشان می‌دهد، کسانی که زیر 55 سال دارند و به ‌طور منظم از کرم ضد آفتاب استفاده می‌نمایند، 24% کم‌تر از کسانی که این کرم را مصرف نمی‌کنند، دچار بروز علائم پیری می‌شوند.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای کاهش خطر ابتلا به سرطان پوست

شاید برای بعضی از اشخاص، استفاده از ضد آفتاب توجه به زیبایی پوست باشد ولی یکی از اصلی‌ترین فواید ضد آفتاب، حفاظت از پوست در مقابل خطر انواع سرطان می‌باشد. سرطان پوست یکی از رایج‌ترین اشکال سرطان در کشورهای مختلف بوده که با افزایش سن در بین خانم‌ها، ممکن است منجر به مرگ گردد. باید جهت کاهش خطر و احتمال ابتلا به این بیماری، استفاده از ضد آفتاب در منزل و بیرون از خانه فراموش نشود.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای کاهش لک‌های پوستی

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای کاهش لک‌های پوستی

استفاده از کرم ضد آفتاب از تحریک پوست و ایجاد لک‌های تیره و تحریک‌کننده جلوگیری می‌نماید. نور آفتاب تولید ملاتونین پوست را افزایش داده و موجب ایجاد لک‌های تیره شده که درمان آن‌ها کار ساده‌ای نخواهد بود. ممکن است بسیاری از آکنه‌های پوستی ناشی از قرار گرفتن بیش از اندازه در مقابل اشعه آفتاب باشد که با کمک ضدآفتاب می‌توان این مشکل را به حداقل رساند.

قیمت انواع ضدافتاب ایرانی و خارجی باکیفیت

 

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای جلوگیری از آفتاب سوختگی

آفتاب سوختگی یکی از رایج‌ترین عوارض استفاده نکردن از ضدآفتاب بوده که سبب نازک شدن پوست می‌شود. آیا می‌دانید که پوست ممکن است در کم‌تر از 20 الی 30 دقیقه دچار آفتاب سوختگی گردد؟ درصورتی که مدت‌ زمان زیادی بدون ضدآفتاب در مقابل خورشید باشید، ممکن است پوست شما با سوختگی شدید و علائمی مانند تاول، تورم، خارش، التهاب و قرمزی مواجه شود. تمام این مشکلات خطر ابتلا به سرطان پوست را نیز افزایش می‌دهد.

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای تقویت سلامت پوست

ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب برای تقویت سلامت پوست

استفاده از کرم ضد آفتاب از پروتئین‌های ضروری پوست مثل کلاژن، کراتین و الاستین محافظت می‌نماید. تامین این پروتئین‌ها جهت حفظ سلامت پوست مهم می‌باشد، در نتیجه بهتر است از یک ضد آفتاب فیزیکی خوب استفاده نمایید که به انعکاس اشعه ماورابنفش و محافظت از فعالیت پروتئین‌ها کمک نمایید.

ضد آفتاب، یک گزینه آرایشی مناسب

این روزها محصولات ضدآفتاب گوناگونی تولید شده است که افزون بر محافظت از پوست، ویژگی‌ آرایشی نیز دارند و با استفاده از آن‌ها می‌توانید با یک تیر دو نشان بزنید و احتیاجی به کرم‌های گوناگون نداشته باشید مثل ضد آفتاب‌‌های کرم پودری یا ضد آفتاب‌های رنگی.

استفاده نکردن از ضدآفتاب چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

استفاده نکردن از ضدآفتاب چه عوارضی می‌تواند داشته باشد؟

چنانچه بخواهیم بسیار خلاصه و کوتاه در رابطه با عوارض ضد آفتاب نزدن به شما توضیح دهیم، باید بگوییم که عدم‌ استفاده از این محصول شما را از فواید آن محروم خواهد کرد و مشکلات پوستی بسیار زیادی به دنبال خواهد داشت. جدی‌ترین نتیجه عدم استفاده از ضد آفتاب، افزایش احتمال ابتلا به بیماری سرطان پوست می‌باشد، ولی این تنها عارضه‌ نخواهد بود.

استفاده نکردن از ضد آفتاب، مشکلاتی مثل آفتاب‌سوختگی به همراه داشته که به سلول‌های پوستی و رگ‌های خونی زیر پوست صدمه می‌رساند و سبب پیرتر شدن پوست و افزایش چین‌وچروک آن می‌گردد.

جالب است بدانید تحقیقات نشان داده که قرار گرفتن مکرر در معرض اشعه ماورابنفش قادر است تا به سیستم ایمنی بدن صدمه برساند. اشعه UVA می‌تواند با مهار کردن آنتی‌ژن، بیشتر شدن تولید سیتوکین‌های سرکوب سیستم ایمنی و تولید سلول‌های تنظیم‌کننده، سیستم ایمنی بدن را تضعیف نماید. قطعا سیستم ایمنی ضعیف خطر ابتلا به ویروس‌ها، باکتری‌ها و عفونت را افزایش می‌بخشد.

مطالب مرتبط:  معرفی و بررسی کرم ضد آفتاب الارو؛ آیا الارو سبب لک صورت می‌شود؟

 

4 نکته ساده برای استفاده بهتر از ضد آفتاب

4 نکته ساده برای استفاده بهتر از ضد آفتاب

در این مقاله از مجله مدیسه به‌طور کامل درمورد فواید و ضرورت استفاده از کرم ضدآفتاب و عوارض عدم استفاده از آن صحبت کردیم. در این قسمت با معرفی 4 نکته ساده، کمک می‌کنیم که فواید کرم ضد آفتاب را به حداکثر برسانید.

  1. به طور روزانه و حداقل 20 دقیقه پیش از بیرون رفتن از خانه، از کرم ضدآفتاب استفاده نمایید. استفاده از این کرم برای کودکان بالای شش ماه پیشنهاد می‌شود.
  2. زمان خرید ضد آفتاب حتما سعی کنید گزینه‌ای را انتخاب نمایید که طیف گسترده یا Broad-Spectrum روی بسته‌بندی آن نوشته شده باشد. این نوع ضدآفتاب در مقابل هر دو نوع اشعه UVA و UVB محافظت می‌نماید.
  3. به میزان کافی از ضدآفتاب استفاده نمایید. بهتر است زمان استفاده از ضدآفتاب مقداری سخاوتمندانه عمل نمایید، چرا که درصورتی که بخش کوچکی از پوست بدون ضدآفتاب بماند، قادر است تا منجر به آفتاب‌سوختگی و دیگر عوارض منفی شود.

4 نکته ساده برای استفاده بهتر از ضد آفتاب

  1. کرم ضد آفتاب چیزی نیست که یک بار استفاده نمایید و باقی روز آن را کنار بگذارید. استفاده مجدد ضدآفتاب، کلید حفاظت پایدار در مقابل نور آفتاب است. به صورت کلی، باید هر دو ساعت یک بار ضدآفتاب خود را تمدید نمایید و در صورتی‌که زیاد دچار تعریق می‌شوید یا در حال شنا هستید، این زمان بین 40 تا 80 دقیقه کاهش پیدا می‌کند.
  2. درصورتی که تابه کنون وقت‌هایی که با عجله از خانه خارج می‌شدید، وسوسه حذف نمودن ضد آفتاب را داشتید، دیگر وقت آن رسیده این کار را کنار بگذارید. با توجه به فواید ضد آفتاب، اهمال‌کاری در استفاده از این کرم ریسک بزرگی محسوب شده که اثرات منفی آن تا آخر عمر زیبایی و سلامت پوست شما را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. شاید در نگاه اول سخت به‌ نظر بیاید، اما باید تلاش کنیم مصرف روزانه و درست کرم ضد آفتاب را در دسته عادت‌های خوب زندگی خود قرار بدهیم.

مطالب پربازدید:  شناخت ضد آفتاب سلبریتی های هالیوودی

 

 

منبع : mahoneydermatology

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *