علائم افسردگی و درمان افسردگی شدید

یکی از مشکلاتی که منجر به اختلال در عملکرد روزانه افراد می‌شود، افسردگی است. قبل از درمان افسردگی شدید باید از علائم آن با خبر باشید که بتوانید به درستی آن را تشخیص بدهید. معمولا این بیماری با احساس غم و بحران‌های زندگی شروع می‌شود، تشخیص سریع علائم افسردگی و درمان آن از پیشروی بیشتر آن جلوگیری می‌کند. اما در صورت تشخیص دیر هنگام ممکن است فرد دچار افسردگی شدید شود که البته راه‌حل‌هایی برای درمان قطعی افسردگی شدید نیز وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد علائم افسردگی و درمان آن صحبت کنیم، پس با ما همراه باشید.

افسردگی شدید چیست؟

افسردگی معمولا به صورت خفیف شروع شده و در برخی افراد باعث شدت و ایجاد آن به افسردگی شدید می‌شود. شدیدترین نوع افسردگی، بالینی یا حاد است که شبیه به غم از دست دادن یکی از عزیزان بروز داده می‌شود. برای درمان افسردگی شدید بدون دارو باید علائم آن را بشناسیم که در ادامه علائم این نوع افسردگی را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

گوشه‌گیری یکی از علل شدت افسردگی.

بررسی علائم افسردگی حاد

این نوع بیماری با افسردگی ساده فرق دارد، از این رو علائم آن نیز متفاوت خواهد بود. گاهی در این بیماری هیچ نوع علائمی مشاهده نخواهد شد، اما در برخی مواقع علائمی واضح وجود دارد که خود فرد مبتلا متوجه آن‌ها خواهد شد. برخی از این علائم شامل موارد زیر هستند:

بغض و گریه، یکی از علائم افسردگی شدید.

مطالب کاربردی :  20 تکنیک فوق العاده تبدیل حال بد به حال خوب

  • باعث ایجاد حس ناراحتی، ناامیدی، پوچی و گریه کردن در فرد می‌شود.
  • عدم کنترل خشم و تحریک‌پذیری و حساسیت حتی برای کوچک‌ترین مسائل را در پی دارد.
  • اختلال در خواب که در برخی مواقع پرخوابی و گاهی کم‌خوابی یا بی‌خوابی به همراه دارد. برای درمان بی‌خوابی ناشی از افسردگی یا مشکلات دیگر آن نیاز است که این بیماری را کنترل کرد، در غیراین‌صورت امکان درمان افسردگی شدید غیرممکن خواهد شد.
  • اختلال در اشتها که در برخی مواقع باعث کاهش اشتها و وزن می‌شود، اما گاهی باعث افزایش میل به غذا و چاقی خواهد شد.
  • احساس خستگی و کم شدن انرژی، به طوری‌که حوصله و توان انجام کوچک‌ترین کارها را نیز ندارد.
  • فرد علاقه یا ذوق خود را در اکثر فعالیت‌های زندگی از دست می‌دهد و خود را از عشق واقعی محروم می‌کند.
  • احساس بی‌قراری، اضطراب و بی حالی در تفکر و صحبت کردن و حتی حرکات بدن به وجود می‌آید.
  • امکان به وجود آمدن مشکلات فیزیکی مثل کمردرد یا سردرد بی‌دلیل نیز وجود دارد.
  • احساس پوچی، حس گناه و سرزنش خود به خاطر شکست‌های گذشته نیز به وجود می‌آید.
  • اختلال در فکرکردن و عدم تمرکز که باعث فراموش کردن فوری در این افراد می‌شود.
  • افکار تکراری در مورد معجزه برای درمان افسردگی، در مورد مرگ یا اقدام به خودکشی که خطراتی در پی دارد.

درمان افسردگی شدید

افسردگی شدید بنا به دلایل مختلف به وجود می‌آید. لازم به ذکر است که این بیماری در زنان دو برابر مردان خود را نشان می‌دهد. درمان افسردگی شدید در زنان سخت‌تر از درمان آن در مردان است، چرا که زنان آسیب‌پذیرتر از مردان هستند. زنان معمولا در معرض خطرات افسردگی ناشی از تغییرات هورمونی، پریودی، بارداری، یائسگی، بزرگ کردن کودک به تنهایی و … هستند.

این بیماری معمولا زیر نظر مشاور درمان می‌شود، اما گاهی با استفاده دوره‌ای از داروهای ضدافسردگی این مشکل حل خواهد شد. در برخی اوقات که شدت این بیماری بسیار باشد فرد باید ترکیبی از مشاوره و مصرف دارو را در پیش بگیرد که به بهبودی برسد.

دریافت مشاوره برای درمان افسردگی.

مطالب کاربردی :  10 توصیه برای خواب بهتر که زندگی شما را تغییر می‌دهد

برای تشخیص افسردگی و نوع آن لازم است به متخصصی در این زمینه مراجعه شود. متخصص ارزیابی پزشکی را انجام می‌دهد. هیچ نوع آزمایش خونی وجود ندارد که بتوان افسردگی را از آن تشخیص داد، لذا دکتر باید علائم را بررسی کند و سوالاتی در این زمینه از بیمار خود بپرسد. در صورت لزوم پس از ویزیت‌های منظم، ممکن است از روش غربالگری افسردگی استفاده کرده و در نهایت اقدام به درمان افسردگی شدید کند.

در صورتی‌که پس از مصرف دارو درمان پاسخ نداد، پزشک می‌تواند راه‌های دیگری مثل شوک درمانی یا درمان ECT را به بیماران خود پیشنهاد دهد. در ادامه برخی از روش‌های درمان این نوع بیماری را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

سبک زندگی

گاهی امکان درمان افسردگی شدید در خانه نیز وجود دارد، افسردگی خفیف به کمک تغییر برخی عادات می‌تواند کاملا درمان شود.

اما اگر از افسردگی شدید رنج می‌برید، می‌توانید با پرورش عادت‌های خوب با این بیماری مقابله کنید. گرچه این روش به درمان افسردگی کمکی نمی‌کند، اما تا حدودی آن را قابل کنترل خواهد کرد، به طوری که کیفیت زندگی بهتر می‌شود و درمان استرس نیز صورت می‌گیرد. برخی از این عادات به شرح زیر هستند:

  • تنظیم برنامه‌ای برای مصرف تغذیه سالم به روند کیفیت بهتر زندگی کمک می‌کند.
  • ایجاد برنامه‌ای منظم برای خواب، باعث می‌شد که چرت زدن در طول روز قطع شود. برای این منظور بهتر است حداقل یک‌ساعت قبل از خواب از وسایل الکترونیکی استفاده نکنید.
  • برنامه ورزشی روزانه به مقدار متناسب بسیار مفید است، به طوری‌که طبق تحقیقات ورزش اثرات مشابه دروهای ضدافسردگی را برای افراد دارد.
  • انجام فعالیت‌های مدیتیشن، یوگا نیز در آرامش بیشتر افراد کمک زیادی می‌کند.

استفاده از داروهای ضد افسردگی.

مطالب کاربردی :  محیط زندگی‌تان را منظم کنید تا ذهنتان آشفته نشود

درمان افسردگی به روش طبیعی

گاهی افراد می‌توانند درمان افسردگی شدید با طب سنتی را پی‌گیری کنند. این روش علاوه بر امنیت، روشی آسان و مقرون به صرفه است که فرد برای این منظور از داروهای گیاهی استفاده می‌کند.

استفاده متعادل از بابونه، زعفران، چای کوهی، جنسینگ و دیگر داروهای گیاهی در درمان افسردگی بسیار موثر هستند.

امروزه از پربیوتیک‌ها نیز به عنوان روش درمانی جدید استفاده می‌شود، البته هنوز اثر درمانی پربوتیک به اثبات نرسیده است، اما ممکن است عملکرد روزانه شما را به میزان اندکی بهتر کند.

درمان افسردگی به صورت قطعی راه‌کارهای دیگری را می‌طلبد، چرا که روش‌های ذکر شده تنها میزانی از این بیماری را بهبود می‌بخشند. در ادامه چند روش از درمان‌ افسردگی شدید را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

درمان مغناطیسی

این روش درمان به TMS نیز معروف است که در آن از مغناطیس استفاده می‌شود. برای این منظور سیم پیچ مغناطیسی را روی پوست بیمار خواهند گذاشت که باعث ارسال پالس مغناطیسی به مغز می‌شود. نتیجه این درمان این است که روی بخش‌های مغز که فعالیت کمتری دارند، اثرات مثبتی القا می‌شود.

طب سوزنی

این روش سنتی از طب چینی گرفته شده که در نقاط مخصوصی از بدن سوزن را به پوست فرد بیمار می‌زنند. این سوزن‌ها انرژی را در بدن فعال خواهند کرد. البته امروزه متخصصان در این زمینه به این باور رسیده‌اند که این روش درمانی بر دستگاه عصبی و هورمون‌های بدن تاثیرگذار است.

در صورت پاسخ ندیدن از این نوع درمان‌ها، اکنون وقت آن رسیده که به پزشک متخصصی مراجعه کنید و از داروهای ضد افسردگی یا روش راون‌کاوی استفاده کنید.

افسردگی، یکی از معضلات جامعه کنونی

مشاهده آمار و ارقام بالا در ایران در مورد افسردگی، بیانگر بالا رفتن این بیماری روحی در بین مردم خواهد بود. طبق تحقیقات توسط وزارت بهداشت، این رشد بیش از 12 درصد بوده، به طوری‌که هر فرد در ایران حداقل یک بار این مشکل را در زندگی خود تجربه کرده است.

طبق ای آمار درمان افسردگی شدید در مردان راحت‌تر از درمان آن در زنان است. یکی از مشکلات این بیماری تکرار آن است، به طوری که در هر دوره شدت آن بیشتر خواهد شد، لذا بهتر است به متخصص یا مشاوری در این زمینه مراجعه کرد.

در این مقاله علائم افسردگی و درمان آن را مورد بررسی قرار دادیم که اگر خدایی نکرده از این مشکل رنج می‌برید از راه‌حل‌های درمان آن استفاده کنید و از وخامت اوضاع تا حد زیادی بکاهید.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *