میزل شگفت‌انگیز

سریال میزل شگفت‌انگیز کمدی-درامی آمریکایی محصول آمازون است که به کارگردانی شرمن پالادینو سازنده سریال موفق دختران گیلمور ساخته شده است. این سریال یکی از پرطرفدار سریال‌های کمدی سال‌های اخیر بوده است که وجود دیالوگ‌های طنز، لحظات خنده‌دار، شخصیت‌های پیچیده و به‌خصوص استایل خاطره‌انگیز دهه ۵۰ خانم میزل با بازی Rachel Brosnahan از مهم‌ترین دلایل علاقه مخاطبین به این سریال بوده است. رنگ‌ها و استایل شخصیت‌ها در سریال‌ها یکی از مهم‌ترین عناصر مدیوم‌های بصری هستند که گاهی حتی رسا‌تر از دیالوگ‌ها پیام خود را به مخاطب می‌رسانند. دونا زاکوفسکا Donna Zakowska، طراح لباس این سریال یک نابغه طراحی لباس است که به‌خوبی توانسته است توجه شیفتگان دنیای مد را به این سریال جذب کند. ازآنجایی‌که ستاره این سریال میج یکی از خوش‌پوش‌ترین و خوش استایل‌ترین زنان دنیای سریال‌های تلویزیونی است، در این مقاله از مدیسه به سراغ بررسی طراحی لباس فوق‌العاده‌ این سریال رفته‌ایم.

میزل شگفت‌انگیز

کاراکترهای سریال میزل شگفت‌انگیز

داستان سریال درباره زنی شیک و کمال‌گرا و البته خانه‌دار به نام میریام میج میزل است که در دهه 50 در خانواده‌ای سنتی و مذهبی یهودی زندگی می‌کند. او که همسر تاجری به نام جوئل است هیچ تصوری از زندگی یک زن مستقل ندارد و زمانی که با اعتراف شوهرش به خیانت مواجه می‌شود و حمایت خانو‌اده‌اش را نیز با خود نمی‌بیند، راهی جز تغییر ندارد و متوجه می‌شود که باید از مادر دو بچه کوچک و زنی معمولی به زنی تبدیل ‌شود که قرار است به دنبال رؤیاهای خود برود. پدر و مادر میریام میج علیرغم ازدواج عاشقانه خودشان، مخالف ازدواج او با شوهرش هستند. پدر میج مردی متعصب و غرغرو است. سرعت روایت سریال بالاست و مخاطب را از همان قسمت اول با خود همراه می‌کند. شخصیت‌پردازی سریال نیز در کمال جذابیت انجام شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

میزل شگفت‌انگیز

میریام میزل Miriam Maisel

جالب‌ترین شخصیت، شخصیت اصلی سریال، میریام (میج) میزل است. میج باهوش‌ترین فرد در میان شخصیت‌های سریال است. او توانایی این را دارد که دلیل مسخره بودن هر موقعیتی را پیدا کند و آن را به یک شوخی تبدیل کند. او حتی باوجود همه دل‌شکستگی‌ها و دردهایی که می‌کشد، همیشه می‌تواند چیزی برای خندیدن پیدا کند.

جوئل میزل Joel Maisel

جوئل همسر خیانت‌کار میزل است که خیلی دلش می‌خواسته است یک کمدین حرفه‌ای باشد اما نه‌تنها بانمک نیست بلکه عادت به دزدیدن جوک‌های کمدین های دیگر را نیز دارد. جالب‌ترین چیزی که راجع به شخصیت جوئل می‌بینیم واکنش‌هایش به دنیای خنده‌دار و مضحک پیرامونش است.

سوزی Susie Myerson

سوزی اهل نیویورک و رفیق فابریک میج است. شخصیت خشن و درهم‌وبرهم در عین شوخ‌طبعی او را به یکی از بامزه‌ترین شخصیت‌های نمایش تبدیل کرده است. در زیر ظاهر سخت او، شخصیت پیچیده و هوشمندی زندگی می‌کند که بسیار مهربان و وفادار است. همه این ویژگی‌ها زمانی که باهم ترکیب‌شده‌اند او را به یک مدیر عالی و یک شخصیت جذاب تبدیل کرده‌اند.

میزل شگفت‌انگیز

موشه میزل Moishe Maisel

پدر جوئل، موشه، بامزه‌ترین شخصیت نمایش نیست، اما قطعاً کاراکتری سرگرم‌کننده دارد. طنزی که او به داستان اضافه می‌کند عمدتاً در قالب چند رفتار مسخره مثل تست کششی است که قبل از تصمیم به خریدن مبل نشان می دهد. یکی دیگر از عادت‌های عجیب او این است که پول خود را با همسرش شرلی در نقاط مختلفی مخفی می‌کند و سپس جای آن را فراموش می‌کند.

شرلی میزل Shirley Maisel

نقش شرلی در سریال وزندگی این است که مادر و همسر خوبی باشد و این مسئولیت را خیلی جدی گرفته است. او تصویری کلیشه‌ای اما شگفت‌انگیز از مادری یهودی سخت‌گیر و کنترل‌کننده‌ای را به نمایش گذاشته است که البته به تنها کسی که در این میان حواسش نیست پسرش است. یکی از جنبه‌های سرگرم‌کننده طبیعت کنترل‌کننده او این است که او همیشه غذای شخصی‌اش را خودش را آماده می‌کند.

لنی بروس Lenny Bruce

بارزترین شخصیت واقعی لنی بروس است. در این مجموعه، حرفه موفق و بحث‌برانگیز لنی (لوک کربی) با شروع میج در صحنه تداخل دارد و او به‌عنوان مربی و قهرمان حرفه او تبدیل می‌شود. در زندگی واقعی، لئونارد آلفرد اشنایدر، معروف به لنی بروس، واقعاً به خاطر زبان تند و کمدی جنجالی‌اش که در موضوعات تابو مانند سیاست، رابطه جنسی و مذهب بحث می‌کرد، مشهور بود. همان‌طور که در سریال اتفاق افتاد او حتی به دلیل فحاشی نیز دستگیر شد. متأسفانه، بروس در سال 1966 در 40 سالگی به دلیل مصرف بیش‌ازحد درگذشت.

بلاگ سایز 7 - بررسی طراحی لباس سریال میزل شگفت‌انگیز

طراحی لباس سریال میزل شگفت‌انگیز

در دومین قسمت از سریال می‌بینیم که میج تنها به این دلیل رانندگی را یاد گرفته است که چون عاشق یک جفت دستکش رانندگی صورتی شده است. مادرش رز (مارین هینکل) عقیده دارد: که همه‌چیز در مورد میج با یک لوازم جانبی شروع می‌شود. این ویژگی در شخصیت اصلی سریال می‌تواند موقعیت منحصربه‌فردی برای یک طراح لباس به وجود بیاورد و هر یک از لباس‌های مج در سریال به‌صورت سفارشی طراحی‌شده‌اند. دونا زاکوفسکا عقیده دارد که توجه به لباس بخش جدایی‌ناپذیری از شخصیت و ویژگی معمولی برای زنان آن دوران بوده است. آنچه طرفداران در مورد لباس‌های این سریال دوست دارند همان چیزی است که ما در مورد میج دوست داریم و آن چیزی جز لباس‌های رنگارنگ، پرجنب‌وجوش نیست که روند تغییر میج به شخصیتی، مستقل را به ما نشان می‌دهند.

طراحی لباس سریال

نقش لباس‌ها در روند تغییر شخصیت‌های سریال

در این سریال لباس‌ها به‌خوبی روند پیشرفت شخصیت افراد را نشان می‌دهند. به‌طور مثال درحالی‌که بیشتر طرفداران از لباس‌های تیره و آبه عادت دارند در فصل بعد با پوشیدن شلوار کتان و کت چرم شخصیت متفاوتی از خود به نمایش می‌گذارد.

کمتر کسی است که بتواند زیبایی لباس قرمزرنگی که میج در فصل اول و دوم می‌پوشد را منکر شود. اگرچه او به پیشنهاد رز این لباس را به‌عنوان راهی برای تحت تأثیر قرار دادن جوئل و یادآوری آنچه از دست داده است، می‌پوشد؛ اما معنای واقعی پشت این لباس قرمز در مورد جوئل نیست بلکه در مورد خود میج است. لباس قرمز نماد قدرت و استقلال تازه کشف‌شده میج است. این لباس قرمز به‌نوعی ثابت می‌کند که او هنوز می‌تواند دوباره شروع کند زاکوفسکا با این لباس میج قوی را در مقابل برگشت جوئل به تصویر کشیده است.

میزل شگفت‌انگیز

میج و آبه تنها کسانی در سریال نیستند که شاهد تغییر سبک لباس پوشیدنشان هستیم… استایل رز وقتی در فصل 2 به پاریس می‌رود تغییر می‌کند. در فصل اول رز شخصیتی ساکت دارد که سعی می‌کند همسر و مادری کامل باشد؛ اما زمانی که به پاریس می‌رود همراه با تحول شخصیتش، کمد لباسش نیز دگرگون می‌شود. رز را در استایل های قرمز و بنفش تیره می‌بینیم که نه‌تنها رنگ‌های عاشقانه‌ای هستند بلکه رنگ‌های برای نمایش قدرت هستند همچنین در دهه 1950 مد در پاریس رنگ‌های تیره‌تری نسبت به آمریکا داشت و رز با شجاعت تمامی ابعاد زندگی جدید خود را در آغوش می‌گیرد.

این سریال کاراکترهای فرعی زیادی دارد که صحبت کردن در مورد تمامی آن‌ها در این مطلب کار آسانی نیست. فارغ از شخصیت‌پردازی‌های بسیار جذاب این سریال و فیلم‌برداری بی‌نظیر و فضای شگفت‌انگیز و طراحی لباس‌  درجه‌یک تمام کم‌وکاستی‌های این سریال را به بهترین شکل جبران کرده است به‌گونه‌ای که فصل اول این مجموعه دو جایزه گلدن گلوب در بخش بهترین مجموعه کمدی و بهترین بازیگر زن مجموعه کمدی و پنج جایزه امی را برای آن به ارمغان آورد.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *