شماره گذاری رنگ مو

رنگ کردن موها و ایجاد یک تغییر کامل در ظاهر، برای اشخاص بسیار جذابیت دارد. چنانچه شما هم جزو این دسته از اشخاص هستید، احتمالا با مشکلات خرید و انتخاب رنگ مو روبه‌رو شده باشید. معمولا رنگ‌های مو با شماره‌های مشخصی دسته‌بندی می‌شوند. هر عدد نمایان‌گر یک رنگ و تناژ رنگی گوناگون بوده که می‌تواند نتیجه نهایی را به‌طور کامل تغییر دهد.

در نتیجه، قبل از خرید محصول موردنظر از فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی، بی‌شک به شناخت دقیق سیستم شماره گذاری رنگ مو احتیاج خواهید داشت. بعد از درک این سیستم، تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ برای شما به سادگی امکان‌پذیر خواهد بود. همراه ما باشید تا در انتهای این مقاله، قادر به تشخیص رنگ مو از روی شماره هر رنگ باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟

رنگ کردن موها یک کار چالش برانگیز و در حقیقت پیچیده می‌باشد. در صورت رنگ‌کردن موهای خود در خانه، احتمالا شما نیز تا به حال با این مسئله مواجه شده باشید که بهترین شماره رنگ مو انتخابی شما، اصلا نتیجه دل‌خواه را نداشته باشد. هرچند این مسئله ممکن است در سالن‌های تخصصی رنگ نیز رخ بدهد.

ولی علت اصلی این اتفاق در زمان رنگ‌کردن مو، عدم شناخت سیستم شماره گذاری رنگ مو و خرید رنگ موی نامناسب و البته عدم توجه به رنگ موی فعلی می‌باشد. به همین دلیل، جهت رسیدن به بهترین نتیجه، ابتدا باید سیستم شماره‌گذاری رنگ مو را شناخته تا بتوانید با تشخیص رنگ مو از روی شماره درج شده بر روی بسته‌بندی، بهترین رنگ مناسب خود را تهیه نمایید.

سیستم شماره گذاری رنگ مو چیست؟

سیستم شماره گذاری رنگ مو یک نمودار عددی بین‌المللی بوده که در سرتاسر جهان کاربرد دارد. با استفاده از این سیستم، هر یک از رنگ‌ها در یک دسته‌بندی اختصاصی قرار می‌گیرند. بدین شکل که بدون توجه به برند و حتی کشور سازنده، می‌توان رنگ موها را به‌سادگی تنها با کمک اعداد تشخیص داد. در حقیقت باید بگوییم که معنای اعداد روی جعبه رنگ مو شامل اطلاعات مهمی مثل طیف رنگی، تناژ و سایه رنگ است.

رمزگشایی سیستم شماره گذاری رنگ مو

رمزگشایی سیستم شماره گذاری رنگ مو

تشخیص رنگ مو با کمک کاتالوگ خوانی رنگ مو و بر طبق اعداد و حروف نوشته شده بر روی هر بسته‌بندی، ابتدا کار دشواری به نظر می‌رسد. عموما هر تیوپ رنگ دارای یک عدد اصلی، یک ممیز و سپس یک یا دو عدد و حتی حروف لاتین گوناگون می‌باشد. هر یک از این اعداد با توجه به جایگاه درج خود، معنای گوناگونی خواهند داشت. به طور کلی بر روی هر تیوپ، این اعداد را خواهید دید:

  • اولین عدد پیش از ممیز یا نقطه: این عدد اولیه، نمایان‌گر مقدار روشنی یا تیره‌ بودن رنگ است؛
  • اولین عدد بعد از ممیز یا نقطه: عدد اول بعد از ممیز، نشان‌ دهنده سایه رنگ مو خواهد بود. سایه رنگ، همان حالتی بوده که با تابش نور خورشید بر مو، پدیدار خواهد شد.
  • عدد دوم پس از ممیز یا نقطه: نشان ‌دهنده تناژ رنگ مو خواهد بود؛

در ادامه، هر یک از این بخش‌ها را به‌ طور اختصاصی بررسی خواهیم کرد.

عدد اول پیش از ممیز : میزان روشنی یا تیرگی رنگ مو

عدد اول پیش از ممیز : میزان روشنی یا تیرگی رنگ مو

نخستین عدد، میزان عمق یا همان روشنی و تیرگی رنگ مو خواهد بود. در حقیقت با کمک این عدد، می‌توانید از مقدار تیرگی و یا روشنی رنگ منتخب خود مطلع گردید. عدد یک، تیره‌ترین رنگ یعنی مشکی بوده و عدد 10، نشان‌ دهنده یک بلوند بسیار روشن می‌باشد. در بعضی از برندها، سیستم شماره گذاری رنگ مو مقداری متفاوت بوده و این اعداد تا 12 ادامه خواهند داشت.

در این حالت، شماره‌های بالاتر به رنگ‌های خاص‌تر بلوند اشاره دارند. افزون بر این، باید بدانید که در بعضی از مواقع، علی‌رغم پیروی برندها از یک سیستم شماره گذاری رنگ موی یکسان، تفاوت‌های جزئی در رنگ‌ها وجود دارد.

به همین دلیل، باید همراه با درک و تشخیص انواع رنگ مو با اسم و شماره، رنگ‌های موجود در کاتالوگ آن برند را هم در نظر بگیرید. همیشه قبل از خرید رنگ، رنگ موهای فعلی خود را در نظر بگیرید و از راهنمایی‌های متخصص این کار هم بهره ببرید. بدین شکل، می‌توانید بهترین و مناسب‌ترین رنگ را تهیه نموده و نزدیک‌ترین نتیجه به رنگ موی مد نظر خود را به ‌دست آورید.

اعداد پس از ممیز : تناژ و سایه رنگ

اعداد پس از ممیز : تناژ و سایه رنگ

افزون بر رنگ مد نظر، باید سایه و تناژ رنگ مورد نظر خود را هم در نظر داشته باشید. در حقیقت تناژ و سایه رنگ، یکی از عوامل اصلی در انتخاب رنگ است. این سایه و تناژ رنگ، با کمک اعداد و حروف لاتین مشخص می‌گردد. با وجود یکسان بودن جدول رنگ مو، در بعضی از مواقع تفاوت‌های جزئی در برندهای گوناگون وجود دارد. هر چند می‌توان گفت که تمامی برندها از یک سیستم شماره گذاری رنگ مو واحد استفاده نموده و فراگرفتن یکی از آن‌ها، به ‌معنای درک دیگر برندها است.

سایه رنگ در سیستم شماره گذاری رنگ مو

اعداد پس از ممیز : تناژ و سایه رنگ

نخستین عدد پس از ممیز، نشان ‌دهنده سایه رنگ است. این سایه، در واقع رنگ غالب در نتیجه نهایی خواهد بود. درنتیجه باید این عدد را به ‌دقت بررسی کرده تا بهترین نتیجه را به ‌دست آورید. نکته مهم دیگر آن بوده که سایه رنگ، گرمی یا سردی رنگ را هم مشخص خواهد نمود. گرمی و سردی رنگ مو، با توجه به مقدار قرمزی موجود در هر رنگ تعیین می‌گردد.

تناژ رنگ در سیستم شماره گذاری رنگ مو

عدد دوم یا سوم بعد از ممیز، نشان‌ دهنده تناژ رنگ خواهد بود. این بخش، تاثیر کمتری بر نتیجه نهایی خواهد داشت. با این حال، در زمان خرید باید این عدد را هم در نظر بگیرید. به عنوان مثال در  لورال، عدد 8/34 به معنی یک بلوند طلایی همراه با بازتاب مسی می‌باشد.

حروف لاتین پس از ممیز

حروف لاتین پس از ممیز

بیشتر برندها از اعداد استفاده می‌نمایند و معنای اعداد روی جعبه رنگ با توجه به جدول رنگ مو مشخص می‌گردد. با این حال، بعضی از برندها از حروف لاتین هم در سیستم شماره گذاری رنگ مو خود بهره می‌برند. جهت تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ در این برندها، باید با این حروف و سیستم شماره گذاری رنگ مو بدین شکل هم آشنا باشید. در ادامه، این بخش را به ‌اختصار بررسی خواهیم کرد:

  • /N: طبیعی یا  Natural؛
  • /A: دودی یا  Ash؛
  • /V: بنفش یا  Violet؛
  • /R: قرمز یا  Red؛
  • /B: قهوه‌ای یا  Brown؛
  • /G: طلایی یا  Gold؛
  • /C: مسی یا  Copper؛
  • /M: شکلاتی یا  Mocha؛
  • /W: گرم یا

جهت درک بهتر این رنگ موها، به این مثال‌ها دقت کنید. 3/ RV  به معنی قهوه‌ای تیره همراه با تناژ قرمز و بنفش می‌باشد. 9/ AV هم یک رنگ بلوند بسیار روشن با تناژ بنفش و دودی می‌باشد. با در نظر گرفتن این نوع دسته‌بندی رنگ مو با کمک حروف لاتین، تشخیص رنگ مو از روی شماره دشوارتر به نظر می‌‌رسد. هر چند با مقداری کسب تجربه بیشتر، تشخیص رنگ مو از روی کاتالوگ و شماره هم به ‌راحتی امکان‌پذیر خواهد بود.

دیگر حالت‌های سیستم شماره گذاری رنگ مو

حروف لاتین پس از ممیز

تشخیص رنگ مو از روی شماره کار چندان آسانی نیست. علت این موضوع، حالت‌های دیگری بوده که بعضی از برندها برمی‌گزینند. در ادامه، رایج‌ترین شماره‌گذاری‌های رنگ مو را با یکدیگر مرور خواهیم کرد:

  • بیش از یک عدد پیش از ممیز: این رنگ‌ها قابلیت پوشانندگی بهتری دارند و برای رنگ‌های سفید و خاکستری مناسب‌تر می‌باشند؛
  • یک عدد بدون ممیز: درج تنها یک عدد بر روی تیوپ بدون هیچ‌گونه ممیز، نشان‌ دهنده یک رنگ طبیعی بدون سایه و تناژ می‌باشد. این رنگ‌ها برای موهای بدون رنگ، بهترین نتیجه را به همراه خواهند داشت؛
  • صفر پس از ممیز: به معنای یک رنگ مکمل بوده که باید با یک رنگ گرم ترکیب گردد.

حذف تناژ و رنگ ناخواسته

حذف تناژ و رنگ ناخواسته

در بیشتر موارد جهت رسیدن به یک رنگ زیبا، ابتدا باید موهای شخص «دکلره» شود. دکلره فرآیند روشن‌ کردن موها به سمت زرد بسیار روشن یا سفید می‌باشد. در این فرآیند، رنگ موها با استفاده از مواد دکلره، به طور کامل از بین می‌رود. این پروسه، در چند مرحله اتفاق افتاده و موها از رنگ طبیعی، به رنگ‌های نارنجی، زرد پررنگ و زرد کم‌رنگ تبدیل می‌شوند. همان‌طور که احتمالا شما نیز مطلع هستید، این پروسه سخت و چالش برانگیز است.

در موارد بسیاری، رنگ موهای شخص غالب بوده و نمی‌توان زردی، قرمزی و یا دیگر تناژهای اصلی رنگ مو را از بین برد. خوشبختانه سیستم شماره گذاری رنگ مو یک راه حل خوب هم برای این حالت در نظر گرفته است.

در این حالت، باید از رنگ مکمل یا همان «واریاسیون» استفاده نمایید. واریاسیون، رنگ موها را تعدیل نموده و نتیجه نهایی را بسیار جذاب‌تر می‌کند. به طور کلی، واریاسیون سرد همچون خاکستری یا دودی منجر به تعدیل رنگ قرمز شده و واریاسیون قرمز، مکمل خوبی برای رنگ‌های سرد به شمار می‌رود.

حذف تناژ و رنگ ناخواسته

رنگ‌های متضاد، قادرند تا یکدیگر را تکمیل نموده و نتیجه نهایی بهتری را ایجاد نمایند. در نتیجه موارد زیر را در نظر بگیرید:

  • واریاسیون نارنجی: افزودن گرمی رنگ مو و داشتن پوشش بهتر برای موهای سفید؛
  • واریاسیون قرمز: افزودن تناژ قرمزی به رنگ‌های گوناگون و مکمل ایده‌آل برای رنگ‌های متوسط تا تیره؛
  • واریاسیون بنفش: افزودن میزان رنگ خاکستری و دودی در رنگ مو و از بین بردن زردی موها؛
  • واریاسیون آبی: از بین بردن تناژ نارنجی ناخواسته در رنگ مو؛
  • واریاسیون سبز: از بین بردن تناژ گرم در رنگ‌های قهوه‌ای تیره.

رمزگشایی سیستم شماره گذاری رنگ مو تنها قسمتی از فرآیند است و باید تمامی عوامل موثر دیگر نظیر رنگ موی فعلی، جنس موها و میزان سلامت موهای خود را هم در زمان رنگ‌ کردن مو در نظر داشته باشید.

 

منبع : lorealprofessionnel

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *