بی بی چک چیست؟ طرز استفاده از بی بی چک

بارداری و مراحل تشخیص آن، امری بسیار هیجان انگیز و در کنار آن دلهره آور است. در این میان اما، انتظار برای دریافت نتایج آزمایشگاهی، تشدید کننده دلشوره است. ولی، وجود کیت‌هایی آماده جهت تشخیص بارداری که بی بی چک هم نامیده می‌شوند، این مشکل را تا حدود زیادی حل کرده است. بی بی چک، به صورت تخصصی برای تشخیص سریع بارداری طراحی شده و می‌تواند در کمترین زمان، باردار بودن یا نبودن را مشخص نمایند.

تست بارداری یا بی بی چک چیست؟

تست بارداری یا بی بی چک چیست؟

تست بارداری یا تست حاملگی خانگی، سنجش شاخص‌های مختلف بدنی برای تشخیص احتمال بارداری است. مطالعات و پژوهش‌های انجام گرفته، نشان داده‌ که یکی از بهترین شاخص‌ها در زمینه تشخیص، ارزیابی سطح هورمون HCG انسان است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

زیرا این هورمون به ویژه، در ده هفته اول پس از چسبیدن تخمک بارور شده به دیواره رحم، به سرعت افزایش یافته و در خون و ادرار فرد یافت می‌شود. در نتیجه، با اندازه‌گیری میزان HCG خون یا ادرار، می‌توان باردار بودن را تشخیص داد.

بی بی چک، کیت مخصوص آزمایش بوده که می‌تواند در مدت زمان بسیار کم، مقدار HCG موجود در ادرار را اندازه‌گیری کند. آن‌ها پاسخ تست را با دو حالت «بله» و «خیر» نشان می‌دهند.

انواع بی بی چک

انواع بی بی چک

بی بی چک، از نظر طرز استفاده و سهولت در کاربری، انواع گوناگونی دارد. اما باید بدانید که اساس کار همه آن‌ها کاملا مشابه است. بی بی چک، نوعی تست سرعتی بوده که در کمترین زمان ممکن میزان هورمون HCG موجود در ادرار را اندازه‌گیری می‌کند. از جمله رایج‌ترین انواع بی بی چک در دسترس، می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

بی بی چک‌های مستقیم(Midstream Baby Check)

بی بی چک‌های مستقیم( Midstream Baby Check )

بی بی چک Midstream در داروخانه‌های ایران با نام قلمی یا خودکاری هم شناخته می‌شود . برای استفاده از این مدل تست، همان‌گونه که از نام آن پیداست، باید کیت را در تماس با ادرار خود قرار دهید.

بی بی چک‌های قطره چکانی(Cassette Baby Check)

بی بی چک‌های قطره چکانی(Cassette Baby Check)

بی بی چک Cassette، به صورت محفظه‌دار تعبیه شده و غالبا به همراه یک قطره چکان کوچک و یکبار مصرفی عرضه می‌شود. طرز استفاده از بی بی چک قطره چکانی بسیار آسان بوده و چالشی برای شما به همراه ندارد.

بی بی چک نواری

انواع نواری بی بی چک‌ها، پرمصرف‌ترین کیت‌های تشخیص بارداری موجود هستند. روی بدنه نوارها، تعدادی خطوط رنگی و علامت وجود داشته که به عنوان راهنما استفاده از محصول تعبیه شده‌اند.

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک

بهترین زمان برای استفاده از بی بی چک

اگر برای شما سوال شده که بی بی چک رو چه زمانی استفاده کنیم یا بی بی چک کی جواب میده باید گفت که بسیاری از تولیدکنندگان کیت‌های بیبی چک، ادعا می‌کنند که می‌توانند در نخستین روز قاعدگی عقب افتاده، تشخیص دهند شما باردار هستید یا خیر! برخی هم ادعا می‌کنند حتی پیش از شروع چرخه پریود، می‌توانند بارداری شما را بسنجند. اما به صورت علمی و منطقی، بهترین جواب برای بی بی چک کی استفاده کنیم، اولین روز بعد از قاعدگی از دست رفته می‌باشد.

در این بازه زمانی، تخمک بارور به دیواره رحم چسبیده و فرایندی به نام «لانه گزینی» آغاز می‌شود و جفت شروع به شکل‌گیری و رشد می‌نماید. جفت در حال شکل گرفتن، با تولید هورمونی به نام HCG ، سطح آن را در جریان خون و ادرار افزایش داده و امکان تشخیص بارداری را فراهم می‌سازد.

مطالب مرتبط:  انواع کاندوم و طرز استفاده درست از کاندوم

 

طرز استفاده از بی بی چک

طرز استفاده از بی بی چک

بی بی چک، تست‌ سریع و آسانی بوده که می‌توانید به صورت خانگی از آن استفاده نمایید. این کیت خانگی، به شکل آماده در داروخانه‌ها موجود می‌باشد و برای تهیه آن‌ها به نسخه نیاز ندارید.

درست است که اساس کارکرد همه کیت‌های تشخیص بارداری یکسان می‌باشد. اما نوع کیت، برند و کارایی آن‌ها تفاوت‌های کوچکی با یکدیگر دارند. به همین دلیل، توصیه می‌شود قبل از استفاده کیت، دستورالعمل آن را بخوانید.

اما به صورت کلی و با توجه به نوع کیت مورد نظر، می‌توانید از راهنمای زیر جهت استفاده از آن‌ها کمک بگیرید:

طرز استفاده از بی بی چک قطره چکانی

طرز استفاده از بی بی چک قطره چکانی

برای استفاده از این مدل کیت، ابتدا مقداری از ادرار را در لیوان یکبار مصرف جمع‌آوری کرده و حالا به کمک قطره چکان، مقداری از آن را برداشته و دو الی سه قطره ادرار را در محفظه بیبی چک بریزید و با توجه به دستورالعمل کیت، حدود 2 الی 20 دقیقه صبر کنید تا نتیجه مشخص شود.

قیمت انواع محصولات بهداشت زناشویی ضروری

 

طرز استفاده از بی بی چک نواری

طرز استفاده از بی بی چک نواری

برای استفاده از این کیت کافی است مقداری از ادرار خود را در لیوان یکبار مصرف جمع آوری کرده و نوار را درون آن قرار دهید. هنگام انجام این عمل، توجه داشته باشید که نوار تا ناحیه مشخص شده به ادرار آغشته شود. برای نتیجه تست نواری، حدود 3 الی 5 دقیقه زمان لازم است.

نحوه استفاده بی بی چک مستقیم(Midstream)

بی بی چک مستقیم

بی بی چک قلمی، طریقه استفاده بسیار راحتی دارد. کافی است آن را در مسیر جریان ادرار خود قرار دهید و پس از 2 تا 10 دقیقه منتظر نتیجه باشید.

بهترین زمان جهت استفاده از از این تست، جریان ادرار میانی می‌باشد. بهتر است اجازه بدهید مقداری از ادرار اولیه خارج شده و سپس کیت را در تماس با ادرار قرار دهید. این کار، احتمال ایجاد بی بی چک مثبت کاذب را کاهش می‌دهد.

مطالب کاربردی:  روش‌های درمان خونریزی شدید قاعدگی در خانه

 

نتایج بی بی چک چه میزان قابل استناد است؟

نتایج بی بی چک چه میزان قابل استناد است؟

همان‌گونه که اشاره شد، کیت بی بی چک نوعی تست سرعتی بوده که در کمترین زمان ممکن، جواب آزمایش شما را آماده می‌کنند. اما سوال مهمی که هنگام استفاده از این کیت مطرح می‌شود، قابلیت استناد به نتایج و میزان دقت آن‌ها است.

خوشبختانه، این بیبی چک‌ها به کمک فناوری بسیار پیشرفته و با دقت بسیار بالا تولید شده و نتایج آنها تا 99 درصد دقیق بوده و قابل استناد است. ولی این موضوع به شرطی است که کیت معتبری انتخاب کرده و تمام مراحل استفاده را به درستی دنبال کنید.

برای اطمینان از نتیجه تست، بهتر است تاریخ انقضا آن را قبل از خرید چک کنید. همچنین، توصیه می‌شود از ادرار ناشتا برای استفاده از بی بی چک کمک بگیرید. چرا که در این زمان، ادرار حاوی بیشترین سطح HCG است و استفاده از بی بی چک با ادرار عصر می‌تواند نتایج اشتباهی به همراه داشته باشد.

نتایج کاذب بی بی چک

نتایج کاذب بی بی چک

اگر می‌خواهید بدانید آیا بی بی چک مثبت کاذب دارد باید گفت در صورت ابتلا به برخی بیماری‌ها و شرایط‌های خاص، یا حتی عدم استفاده صحیح از بی بی چک، نتایج بیبی چک ممکن است کاذب باشد. یعنی که شما واقعا باردار نبوده، اما نتیجه تست مثبت شود یا برعکس. البته مطالعات نشان داده‌اند که جواب بی بی چک مثبت با درصد بسیار بالایی قابل استناد بوده و بیشتر نتایج کاذب، متعلق به پاسخ منفی(عدم بارداری) است.

نتیجه کاذب بی بی چک مثبت

  • سقط جنین
  • اختلال هورمونی
  • مصرف برخی داروهای آرامبخش، خواب‌آور و ضد تشنج
  • پیش گرفتن درمان ناباروری
  • وجود خون یا پروتئین در ادرار

نتیجه کاذب بی بی چک منفی

  • عدم استفاده درست از بی بی چک
  • مصرفی برخی داروهای خاص همچون دیورتیک‌ها یا آنتی هیستامین
  • تاخیر یا اختلال در چرخه تخمک‌گذاری
  • نگه داشتن ادرار به مدت طولانی، قبل از انجام تست
  • نوشیدن آب و مایعات زیاد در نتیجه رقیق شدن ادرار(به همین دلیل توصیه می‌شود از ادرار صبحگاهی جهت استفاده از بی بی چک کمک بگیرید)

مطالب پربازدید:  دلایل و درمان سرد مزاجی در زنان و مردان

 

همه‌چیز درباره بیبی چک

برای پاسخ به سوال بی بی چک چیست باید گفت بیبی چک، تست‌ خانگی و ساده‌ای برای رسیدن به سریع‌ترین جواب ممکن درباره باردار بودن یا نبودن شما می‌باشد. استفاده از این کیت، به معنی عدم نیاز به آزمایش خون نیست. آزمایش خون در زمان دوران بارداری، به صورت تخصصی میزان دقیق هورمون HCG را ارزیابی می‌کند. این سطح دقیق، نقش مهمی برای کنترل سلامت در بارداری و جلوگیری از اتفاقات ناخوشایندی نظیر سقط جنین دارد.

به همین دلیل، توصه می‌شود بلافاصله بعد از مثبت شدن تست بیبی چک خود به پزشک متخصص مراجعه نموده تا چکاپ کاملی را برای شما تجویز نماید. علاوه‌بر این، در صورت وجود علایم غیر طبیعی و منفی شدن نتیجه بیبی چک نیز، بهتر است با پزشک مشورت کنید.

 

منبع : med

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *