درمان خونریزی شدید قاعدگی

برخی از خانم‌ها دوره پریودی با خونریزی شدید و سختی را تجربه می‌کنند. در برخی موارد این نوع خونریزی مشکل خاصی در پی ندارد، اما گاهی اوقات این موضوع به مشکل بزرگی به نام منوراژی تبدیل می‌شود. بهتر است قبل از درمان خونریزی شدید قاعدگی علت آن را بررسی کنید که بتوانید بهترین روش درمان را برای آن انتخاب کنید.

شاید از خود بپرسید چه چیزی خونریزی قاعدگی را زیاد می‌کند؟ در پاسخ باید گفت علل زیادی برای این موضوع وجود دارد. در این مقاله قصد داریم در مورد درمان خونریزی شدید قاعدگی صحبت کنیم و راه‌های درمان آن را مورد بررسی قرار دهیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

منوراژی چیست؟

خونریزی شدید در دوره پریودی.

معمولا بروز خونریزی شدید در دوران قاعدگی مشکلات و نگرانی‌های زیادی در پی دارد، اما اکثر زنان خوشبختانه این مشکل را تجربه نکرده‌اند. خونریزی شدید پریودی درد زیادی به همراه دارد که مانع انجام فعالیت‌های روزمره می‌شود و استرس زیادی به افراد وارد می‌کند.

در صورتی که استرس نداشته باشید، می‌توانید در خانه از دمنوش برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده کنید، در غیراین‌صورت توصیه می‌شود برای رفع این مشکل حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

علل خونریزی زیاد در پریودی

این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها شامل اختلالات خونی، مشکلات هورمونی از جمله کم کاری تیروئید، ناهنجاری‌های موجود در دستگاه تناسلی و بروز سرطان در آن هستند.

پزشکان معمولا برای بررسی علت خونریزی زیاد در ابتدا وضعیت بارداری، یائسگی و منشا اصلی خونریزی را بررسی خواهند کرد.

بررسی علت خونریزی شدید پریودی توسط پزشک.

برخی دیگر از علت‌های منوراژی به شرح زیر هستند:

  • پولیپ در اندومتر.
  • فیبروم یا فیبروئیدهای موجود در رحم.
  • تخمک‌گذاری نامنظم
  • نقص در سیستم انعقاد خون هنگام پریودی.
  • سرطان اندومتر رحم.
  • وجود دستگاه آی یو دی در رحم به‌خصوص در سال اول.
  • بیماری التهاب لگن.
  • اندومتریوز یا همان گسترش بافت داخلی رحم در فضای خارج از آن.
  • آدنومیوز یا گسترش بافت داخلی رحم درون بافت ماهیچه‌ای آن.
  • سقط جنین یا حاملگی خارج از رحم.
  • عوامل روحی به‌خصوص استرس.
  • عفونت‌های وارد شده از طریق روابط جنسی.

البته گاهی اوقات علل برخی خونریزی‌های شدید قاعدگی مشخص نیست که می‌توان از طریق درمان خونریزی شدید قاعدگی اقدامات لازم را انجام داد. البته باید بدانید خوردن چه چیزهایی خونریزی قاعدگی را زیاد می‌کند که از خوردن آن‌ها پرهیز کنید.

علائم منوراژی چیست؟

معمولا سیکل قاعدگی چرخه‌ای بین 21 تا 35 روز است که روزهای خونریزی آن به صورت طبیعی بین 5 تا 7 روز خواهد بود.

معمولا در این روزها حجم خونی معادل 25 الی 80 میلی‌لیتر تخلیه می‌شود، در غیر این‌صورت این خونریزی و درد شدید بیان‌کننده منوراژی است که یکی از اختلالات رایج در قاعدگی محسوب می‌شود.

درد شدید یکی از علائم منوراژی.

خرید لوازم ضروری برای بهداشت قاعدگی

 

عوارض منوراژی چیست؟

خونریزی شدید در پریودی علاوه بر لطمه روحی و روانی، باعث از بین رفتن حجم زیادی از آهن بدن افراد مبتلا خواهد شد. این موضوع باعث خستگی مفرط، ضعف، تنگی تنفس، سردرد، عدم تمرکز دقیق و دیگر مسائل می‌شود.

یکی دیگر از مشکلات به وجود آمده از خونریزی شدید در پریودی می‌توان به افزایش مشکلات قلبی اشاره کرد. البته می‌توان از درمان خونریزی شدید قاعدگی برای رفع این مشکلات استفاده کرد.

تاثیرات بد روحی و روانی اختلالات قاعدگی.

روش‌های تشخیص منوراژی

با مراجعه به پزشک و انجام معاینه فیزیکی و سونوگرافی ترانس واژینال می‌توان منوراژی را تشخیص داد. در صورتی‌ که لازم باشد باید آزمایش‌ یا هیستروسکوپی برای تشخیص دقیق‌تر این موضوع انجام داد. برخی از روش‌های رایج برای تشخیص منوراژی به شرح زیر هستند:

  • بررسی بیماری‌های گذشته و حال، داروهای مصرفی، سابقه جراحی، تاریخ بارداری، نحوه جلوگیری در بارداری، وضعیت قاعدگی در هر ماه، مدت و مقدار خونریزی آن است که توسط پزشک انجام می‌شود.
  • برای انجام معاینه لگنی جهت تشخیص منشا خونریزی، افراد به پزشک مراجعه می‌کنند.
  • آزمایش پاپ اسمیر و آزمایش بارداری برای بررسی بارداری خارج از رحمی یا بررسی هورمون‌های تیروئید انجام می‌شود، زیرا کم‌کاری تیروئید می‌تواند عامل خونریزی شدید پریودی باشد.
  • انجام ام آر آی و …

درمان منوراژی

معمولا درمان این اختلال با توجه به نوع علت آن متفاوت است. برخی از روش‌های درمان آن به شرح زیر هستند:

درمان به کمک دارو

در این روش از داروهای ضد التهاب مثل ناپروکسن و ایبوپروفن و … استفاده می‌شود. در برخی مواقع پزشک از آمپول برای قطع خونریزی قاعدگی استفاده می‌کند.  

درمان خونریزی شدید پریودی به روش دارویی.

مطالب کاربردی :  درمان خشکی واژن با روش‌های خانگی خیلی ساده

درمان به روش جراحی

در صورتی‌که استفاده از دارو به درمان خونریزی شدید قاعدگی کمکی نکند، باید از روش جراحی استفاده کرد که برخی از این جراحی‌ها شامل کورتاژ، آمبولیزاسیون شریان رحم، جراحی با امواج‌فراصوتی متمرکز، میومکتومی، تخریب اندومتر، برداشت از بافت اندومتر و هیسترکتومی است.
اکثر این جراحی‌ها به صورت سرپایی انجام می‌شود و بیمار همان روز از بیمارستان مرخص خواهد شد.

درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی

گاهی به کمک داروهای گیاهی می‌توان در خانه این اختلال را درمان کرد. استفاده از کپسول زنجبیل که حاوی آنتی اکسیدان است و گل انار به صورت کپسول یا شربت نیز می‌تواند در کاهش خونریزی شدید پریودی بسیار موثر باشد.

خونریزی غیرطبیعی در پریودی، نگرانی رایج خانم‌ها

گاهی برخی افراد پریودهایی با خونریزی سنگین دارند یا در بین پریود خود دچار خونریزی غیرطبیعی می‌شوند. در کل میزان خونریزی در هر فرد متفاوت است، به طوری‌که به شکل طبیعی این میزان بین 30 تا 40 میلی‌لیتر متغیر خواهد بود.

برای درمان خانگی خونریزی شدید قاعدگی راه‌های متفاوتی نیز وجود داشته که نوع درمان به علت آن بستگی دارد.

مطالب کاربردی :  کاپ قاعدگی چیست ؟

در این مقاله علل خونریزی شدید قاعدگی و راه‌های درمان خونریزی شدید قاعدگی را مورد بررسی قرار دادیم. اگر شما نیز دچار این مشکل هستید، می‌توانید درمان خانگی انجام دهید. در صورتی‌که امکان درمان خانگی وجود نداشته باشد، حتما به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

 

منبع : uptodate

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *