سرندیپیتی کیست

چقدر به وقوع یک اتفاق خوش در زندگی‌ات باور داری؟ چقدر امید داری که امروز روز اتفاق افتادن یک “اتفاق خوب” باشد، بدون اینکه برایش زحمت کشیده باشی؟

واژه‌ی سرندیپیتی معنای جالبی دارد. سرندیپیتی از آن دست اتفاق‌های خوشی است که بدون این که انتظارش را کشیده باشیم، بی‌خبر می‌افتد و ممکن است ناگهان همه چیز را به طرز خارق‌العاده‌ای ناگهان به شکل خوشایندی تغییر دهد. با این‌همه بیشتر ما با شنیدن این اسم به یاد کارتون محبوب کودکی‌هایمان با آن اژدهای جذاب صورتی می‌افتیم که آنقدر دوست‌داشتنی بود که همه‌مان آرزو می‌کردیم دوستی شبیه او داشته باشیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سرندیپیتی کیست؟

کارتون نوستالژیک جزیره ناشناخته یکی از کارتون‌های جذاب دهه شصتی هاست که سرندیپیتی یکی از بازیگران اصلی آن بود. سرندیپیتی (به انگلیسی Serendipity the Pink Dragon) یک هیولای صورتی دوست داشتنی بود که دوست و یاور قهرمان قصه بود.

ماجرای کارتون نوستالژیک سرندیپیتی

عکس کارتون سرندیپیتی در انیمیشن جزیره ناشناخته

کارتون جزیره ناشناخته یک انیمه ۲۶ قسمتی ژاپنی است که در سال 1983 و بر اساس کتابی به نام “سرندیپیتی” نوشته استفان کاس‌گروو ساخته شده است. این مجموعه که توسط استودیو نیپون انیمیشن تهیه شد، ماجرای پسری به نام “کونا” را روایت می‌کند که پس از غرق ‌شدن کشتی‌اش به جزیره بورا بورا پناه برده بود. کونا در آن جزیره با تخم صورتی رنگی برخورد می‌کند که به یک اژدهای صورتی به نام “سرندیپیتی” تعلق داشت. البته در تیتراژ پایانی سرندیپیتی به عنوان دایناسور خطاب می‌شود. ماجرای سریال نیز ماجراجویی‌های این دو دوست را در جزیره ناشناخته دنبال می‌کند.

قیمت اسباب بازی های جدید

آیا می‌دانید واژه سرندیپیتی فارسی است؟

شاید باورتان نشود اما سرنیپیتی در اصل واژه‌ای فارسی است. منشا کلمه‌ سرندیپیتی از یک افسانه قدیمی ایرانی آمده است که در آن برای سه شاهزاده اهل سرزمین سرندیپ به طور دائم، اتفاق‌های غیر منتظره‌ای پیش می‌آید که برایش برنامه‌ریزی نکرده بودند. سرندیپ در فارسی قدیم به سرزمین سیلان (سری لانکای امروزی) گفته می‌شد اما این واژه برای اولین بار در سال ۱۷۵۴ توسط هوراس والپول تبدیل به کلمه جدید در لغت‌نامه‌ها شد. 

والپول، نویسنده‌ی انگلیسی، در نامه‌ای به دوستش می‌نویسد که کلمه سرندیپیتی را از کتاب فارسی “سه شاهزاده سرندیپ” نوشته امیرخسرو دهلوی در قرن هشتم هجری برداشته است.

معنی کلمه سرندیپیتی چیست؟ 

هنوز هم واژه‌ سرندیپیتی یکی از ده واژه‌ مشکل دنیا برای ترجمه به حساب می‌آید. اما به طور کلی سرندیپیتی (به انگلیسی Serendipity)  به یافته یا دستاوردی اتفاقی و البته مفید و مثبت گفته می‌شود که جوینده به دنبالش نبوده و به صورت جانبی و اتفاقی به دست آمده است. بنابراین در پاسخ به پرسش “سرندیپیتی نماد چیست” باید بگوییم اشاره به یک اتفاق خوشایند دارد.

این موضوع دقیقا مانند کشف موجود خوب و مفیدی چون هیولای صورتی در جزیره‌ای متروک توسط پسرک قهرمان داستان کونا است. در دنیای علم سرندیپیتی زیاد اتفاق می‌افتد؛ مثل کشف پنی‌سیلین که تصادفی بود و یا اشعه‌ ایکس. این واژه حتی در علوم اجتماعی و دنیای تجارت هم به کار می‌رود و عموما برای توصیف اتفاقات مثبت ناگهانی استفاده می‌شود.

مطالب جذاب: عجیب ترین روزهای جهانی: از روز جهانی چرت زدن تا توالت

روزجهانی سرندیپیتی

روز جهانی سرندیپیتی

همان طور که گفته شد معنی اسم سرندیپیتی به ظهور اتفاق‌های خوشایند جدید اشاره دارد. همین موضع بهانه‌ای شده‌است تا به همین دلیل 18 آگوست (مصادف با جمعه 27 مرداد 1402)، روز جهانی سرندیپیتی نامگذاری شده است. اسم سرندیپیتی به یک سوپرایز خوشحال‌کننده یا اتفاق خوب هم اشاره دارد. اما با این وجود دلیل نامگذاری این روز به این خاطر است تا انسان‌ها به چیزها و دلخوشی‌های کوچک اطراف خود که نسبت به آنها بی‌توجه اند بیشتر دقت کنند تا متوجه این دلخوشی‌های شیرین شوند. 

شعار روز سرندیپیتی این است: “چیز خوبی را پیدا کن که دنبالش نیستی”. در این روز افراد به این دلخوشی‌ها توجه می کنند و به خاطر این چیزهای دوست داشتنی غیرمنتظره شکرگذاری می‌کنند. همچنین کسانی که همدیگر را دوست دارند سعی می کنند تا سوپرایزهای خوشحال‎کنندهای برای هم تدارک ببینند. بنابراین با یک اتفاق شیرین همدیگر را خوشحال می‌کنند و از آن خاطره ای زیبا برای هم می‌سازند که در جستجوی آن نبودند. 

 

منبع: nationaltoday

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

11 دیدگاه در “اتفاق جذابی به نام “سرندیپیتی” : سرندیپیتی را کامل بشناسید

  1. Fafi گفت:

    Che jaleb

  2. مریم گفت:

    ممنون خوندن متن حس خوبی به من داد….

  3. AYSAN گفت:

    ALIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII BOOD
    MAMNOONAM

  4. hanieh گفت:

    kheili kheili jaleb

  5. yasin گفت:

    We need a lot more inigshts like this!

  6. عاطفه گفت:

    خیلی جالبه
    خوشم اومد
    میشه لطفا منبع رو هم ذکر کنید

  7. جاوید رحمانی فر گفت:

    در بازار رقابتی امروز پیشنهاد میگردد:
    ۱) عکسهای اقلام با مانکن جهت ایجاد تصویر درست و امکان تطابق در سایت قرارگیرد
    ۲) کیفیت عکسها جهت تشخیص و تطابق رنگ و جنس و استایل اقلام ارتقا یابد
    ۳) تشویقی های مناسب و بالا با کد های تخفیف جهت تمام اقلام
    ۴) تنوع زیاد محصولات
    ۵) برندهای معتبر و شناخته شده و انحصاری
    ۶) ایجاد بازارهای هدف با توجه به سلایق روز مصرف کنندگان

  8. زردالو گفت:

    درباره اینکه سرندپیتی مال جزیره بورا بورا بوده باید بگم که درست نیست و اینو فرید از خودش دراورده :دی
    امیدوارم که بقیه متن مستند باشه :))
    شاد باشی 🙂

  9. kianka گفت:

    واقعا عالی بود برای رمانم دنبال اسم می گشتم و پیدا کردن این مقاله ی شما واقعا یک اتفاق خوب برای من بود
    پایدار باشید 🙂

  10. S.m. گفت:

    فقط همین کلمه سرندیپیتی بود که ما ایرانی ها ادعای مالکیتش رو نداشتیم ! یکم به خودمون بیایم !!!

  11. Kimia گفت:

    چه متن قشنگی
    خیلی حس خوبی بهم دست داد
    یکم تلفظ سرندپیتی مشکل هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *