با استایل لولیتا مثل عروسک شوید

هنر محدودیت ندارد؛ همین موضوع سبب شده است روزانه شاهد ظهور ایده‌های جدید و ناب در ابعاد مختلف زندگی باشیم. نوع پوشش لباس افراد نیز از تاثیر هنر بی‌بهره نیست. هر وقت برنامه‌های مد و فشن را نگاه می‌کنیم، ایده‌های جالب و جدیدی را می‌بینیم. یکی از این ایده‌های جالب برای پوشش، استایل لولیتا نام دارد؛ استایلی که در میان نوجوانان و جوانان طرفداران زیادی دارد و از آسیای شرقی نشات می‌گیرد. این استایل بخاطر نوع پوشش و ظاهر عروسکی در دهه 80 و 90 میلادی معروف شد و مورد توجه بسیاری از افراد در سراسر جهان قرار گرفته است.

استایل لولیتا چیست؟ این استایل عروسکی دقیقا از چه دوره تاریخی الهام گرفته و چند مدل دارد؟ این‌ها سوالاتی است که قصد داریم در این مقاله به آن‌ها پاسخ دهیم. اگر شما نیز طرفدار استایل بانمک و عروسکی هستید و می‌خواهید اطلاعات بیشتری در رابطه با استایل آوانگارد لولیتا کسب کنید، پیشنهاد می‌کنیم تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

استایل لولیتا چیست؟

استایل لولیتا مد و خرده فرهنگ خیابانی در ژاپن است که دهه‌های 80 و 90 میلادی در ژاپن معروف شد. منشأ این استایل آوانگارد دقیقا مشخص نیست. اما برخی منابع حاکی از پیدایش این استایل ماکسیمال در اوزاکای ژاپن هستند.

استایل لولیتا برای مردان و زنان

این استایل در دهه هفتاد توسط بازار پوشاک ژاپن معروف شد. اما شهرت واقعی آن زمانی بود که گروه‌های موسیقی راک این نوع پوشش را برای خود انتخاب کردند. گروه‌های راک در آن زمان بسیار معروف بودند و طرفدارانشان نیز از استایل آن‌ها تقلید می‌کردند؛ به همین دلیل استایل لولیتا در جهان به سرعت معروف شد. این استایل به دلیل داشتن عناصر عروسکی بسیار معروف است. نوع پوشش در این استایل الهام گرفته از پوشش قرن هجدهم و نوزدهم میلادی اروپا، دوره ویکتوریا و دوره هنری روکوکو است.

از مهم‌ترین قسمت‌های لباس این استایل دامن پف‌دار است که برای پف آن نیز از زیردامنی استفاده می‌شود. معمولا در استایل لولیتا، پیراهن بلند تا زانو یا ترکیب بلوز و دامن دیده می‌شود. در این استایل اکثرا افراد از کلاه گیس، پاپیون، کلاه‌های کوچک، پیراهن‌های بدون آستین، جوراب تا زانو، جوراب کوتاه، کفش‌های پاشنه‌دار و کفش تخت استفاده می‌کنند.

بیشتر خانوم‌ها این استایل را می‌پوشند، اما به طور کلی استفاده از این استایل جنسیت خاصی ندارد. از ویژگی‌های این استایل می‌توان به ظرافت و کاوایی بودن آن که در زبان ژاپنی به معنای ناز و بانمک بودن است، اشاره کرد. عفت از مهم‌ترین مفاهیم آمیخته با استایل لولیتا است که در آن افراد سعی می‌کنند تا حدی پوشیده لباس بپوشند؛ به طوری که این امر تداعی کننده فرهنگ قرن هجدهم و نوزدهم میلادی اروپا است.

کسانی که به سراغ استایل لولیتا می‌روند معمولا افراد هنجارشکنی هستند.

انواع استایل‌های لولیتا

استایل لولیتا تنها به یک نوع محدود نمی‌شود و در انواع مدل‌های آن عناصر و المان‌های دیگری با یکدیگر ترکیب می‌شوند و استایل متفاوت را ارائه می‌دهند.

انواع استایل لولیتا به گوتیک، کلاسیک، عروسکی (دلنشین)، ملوانی، کانتری، شاهزاده، گروتسک، چی و وا (که از لباس‌های سنتی چینی و ژاپنی الهام گرفته شده‌اند)، پانک، شیرو (سفید)، کارو (سیاه) و استیم پانک تقسیم می‌شوند. البته سه نوع اصلی آن گوتیک، کلاسیک و عروسکی است که اکثرا افراد از این سه استایل الهام می‌گیرند.

خرید لباس های مجلسی ترند

استایل عروسکی (دلنشین)

در استایل عروسکی از رنگ‌های روشن استفاده می‌کنند و این استایل بیشتر حالت بچگانه دارد.

در این استایل معمولا از رنگ‌های روشن و پاستلی مانند سبز نعناعی، صورتی، آبی، سفید، بنفش روشن و زرد استفاده می‌شود. تم اصلی این استایل از لولیتا معمولا آمیخته‌ای از اشکالی مانند قلب و ستاره، عناصری مانند میوه و حیواناتی مانند گربه، اسب، خرس و خرگوش بوده و سعی بر تقلید از استایل شاهزاده‌ها است. اکسسوری‌هایی که در این استایل استفاده می‌شوند، ربان و پاپیون هستند و از عروسک برای نزدیکتر شدن به استایل بچگانه استفاده می‌شود.

استایل کلاسیک

استایل کلاسیک لولیتا استایلی سنگین با رنگ‌های خنثی است که از ویژگی‌های کودکانه این استایل دوری جسته است.

این استایل از لولیتا استایلی خانومانه‌تر و سنگین‌تر است و آن حالت دخترانه و با نمک استایل لولیتا را ندارد. افراد در این استایل از لولیتا سعی می‌کنند لباس سنگین، ساده و در عین حال زیبا بپوشند. این استایل به نوعی از عصر ویکتوریا و عصر ادواردیان الهام گرفته است. رنگ‌های استفاده شده در استایل کلاسیک سفید عاجی، سرمه‌ای، قهوه‌ای، شرابی و بژ هستند و طرح‌هایی مانند گل، نقاشی و کتاب در این استایل استفاده می‌شود.

استایل گوتیک

از محبوب‌ترین انواع استایل لولیتا، استایل گوتیک آن است.

در استایل گوتیک از لباس‌هایی با رنگ تیره‌تر و میکاپ گوتیک برای کامل کردن این استایل استفاده می‌شود. رنگ‌های استفاده شده در این استایل قرمز، مشکی، سفید، سرمه‌ای، بنفش، نقره‌ای و طلایی است. مضمون‌ها و طرح‌هایی که معمولا با این نوع استایل می‌بینیم، شامل عناصر مذهبی مانند صلیب، رز، خفاش، ساحره، عنکبوت و تار عنکبوت است.

مطالب کاربردی:  چطور یک استایل قرمز بی‌نقص داشته باشیم

چرا استایل لولیتا به وجود آمد؟

لولیتا استایلی آوانگارد است. آوانگارد به فرانسوی به معنای سربازانی است که از بقیه سپاه جلوتر حرکت می‌کنند. با همین مضمون زمانی که موج یا مکتبی در مخالفت با مکتب و هنجارهای متداول زمان خودش ظهور کند، به آن آوانگارد می‌گویند. حال چرا به استایل لولیتا آوانگارد می‌گویند؟

استایل لولیتا در واقع حرکتی مخالف با جامعه سختگیر و خشک ژاپن بود. جامعه‌ای که شدیداً به نقش‌های جنسیتی پایبند بود و مسئولیت‌های زیادی را با توجه به آن بر افراد اجبار می‌کرد. پوشیدن لباس در استایل کودکانه، حرکتی در جهت مخالف با جریان حاضر بود.

پوشیدن استایل لولیتا در واقع دو جنبه داشت؛ فرار از بزرگسالی و پناه یافتن در آغوش کودکی و بُعد دوم فرار از دنیای واقعیات و پناه بردن به دنیای غیرواقعی و فانتزی و ساخت هویتی ایده‌آل و خاص که جامعه نظیرش را در دنیای واقعی هرگز نخواهد پذیرفت.

استایل لولیتا استایلی آوانگارد است که خلاف جهت هنجارهای سنتی حرکت می‌کند.

استایل لولیتا برای مردان

امروزه در قرن بیست و یکم دیگر تفکیک جنسیتی معنایی ندارد. تنها زنان نیستند که به خود جواهرآلات می‌آویزند و تنها مردان کت و شلوار نمی‌پوشند. در مورد لولیتا نیز همین موضوع صدق می‌کند. لولیتا به عنوان یک استایل تقریبا جدید، هیچ فرقی میان زن و مرد قائل نیست و افراد با سنین مختلف و جنسیت‌های متفاوت می‌توانند از پوشیدن لباس طبق این استایل لذت ببرند.

افراد از هر جنسیتی می‌توانند با الهام گیری از دوره‌های تاریخی مانند ویکتوریا و ادواردیان برای خود دنیای فانتزی بسازند و زمانی که در دنیای واقعی، خود را در رنج و عذاب دیدند، به مکان آرامش بخش و هویت ساختگی خود پناه ببرند و تنها برای مدتی مشخص به دور از روزمرگی‌ها و مشکلات باشند.

استایل لولیتا مخصوص جنس خاصی نیست و برای آقایان نیز مناسب است.

مطالب کاربردی:  انواع مدل کاپشن مردانه 2023 برای لاکچری‌پوش‌ها

لولیتا، یکی از محبوب‌ترین استایل‌ها!

استایل لولیتا یکی از استایل‌های جدید و محبوب میان نوجوانان و جوانان است که از ژاپن نشات گرفته شده و با استایل ماکسیمال خود، دنیای فانتزی و به دور از واقعیات را برای افراد می‌سازد.

این استایل که از دهه هفتاد و هشتاد میلادی در ژاپن شروع شد، امروزه به یکی از استایل‌های محبوب در سطح جهان تبدیل شده و الهام بخش استایل‌های فانتزی دیگر است. قرن بیست و یک قرنی است که ثابت کرد اهمیتی ندارد اگر افراد با یکدیگر متفاوت‌اند؛ تا زمان که به کسی آسیبی نرسد، می‌توانیم در این دنیا با استفاده از هنر و استایل شخصی، خود واقعی‌مان باشیم و نیازی نیست هویت حقیقی خود را مخفی کنیم.

استایل لولیتا استایلی است که میان مرد و زن تفاوتی قائل نمی‌شود و افراد را از اینکه لحظه‌ای به دنیای کودکانه خود پناه ببرند، قضاوت نخواهد کرد؛ بلکه با آغوش باز آن‌ها را می‌پذیرد.

 

منبع: aesthetics.fandom

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *