درمان سنگ کلیه

‌سنگ کلیه یکی از بیماری­‌های شایع کشورمان می‌­باشد که مخصوصا در مناطق گرم و خشک ایران به مقدار زیادی دیده می‌­شود. این بیماری در مردان میانسال به مقدار زیادی دیده وجود دارد. در مناطق گرم و خشک ایران به دلیل تابش زیاد نور خورشید، جذب ویتامین دی افزایش یافته و بدین صورت جذب کلسیم نیز به مقدار زیادی افزایش می‌­یابد. با افزایش جذب کلسیم، دفع آن از طریق ادرار زیاد خواهد شد. همچنین در این مناطق به دلیل تابش شدید نور خورشید، بدن آب زیادی را از طریق تعریق از دست می­‌دهد و غلظت کلسیم در ادرار افراد افزایش می‌­یابد. بدین صورت شرایط برای سنگ سازی فراهم می‌­شود.

سنگ کلیه چیست؟

رنال کلکولوس یا سنگ کلیه رسوبات سختی است که ممکن است در قسمت­‌های مختلف سیستم ادراری از جمله مجرای ادراری، مثانه، اورتر، کلیه و… تشکیل شود. این سنگ­‌ها ممکن است به دلیل عوامل محیطی مختلف یا عوامل ژنتیکی تشکیل شوند. عوامل محیطی مختلفی از جمله چاقی، پر­تحرکی، نوشیدن کم مایعات، مصرف طولانی مدت مکمل‌­های کلسیم، نقرس، پرکاری تیروئید و … احتمال تشکیل سنگ­‌های کلیوی را بالا می‌­برند. شایع‌­ترین محل تشکیل سنگ‌­های کلیوی، کلیه می‌­باشد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

سنگ‌­های کلیوی ممکن است از جنس سیستین، استروویت، اسید اوره، کلسیم و… باشند. سنگ­‌های اگزالات کلسیم شایع­‌ترین نوع سنگ­‌های کلیوی می­‌باشند. بعضی از سنگ‌­های تشکیل شده به حدی کوچک اند که افراد متوجه آن نمی‌­شوند. بعضی دیگر از سنگ‌­ها (سنگ‌­های بیش از 5 میلی­متر) ممکن است باعث انسداد مجاری ادراری شوند و طیف گسترده­ای از علائم را ایجاد می­‌کنند.

علائم سنگ کلیه

علائم سنگ کلیه چیست؟

علائم سنگ کلیه در افراد مختلف، متفاوت است و به اندازه سنگ بستگی دارد. در صورتی که اندازه سنگ کوچک باشد، ممکن است بدون ایجاد علائم خاصی توسط جریان ادرار از بدن دفع شود. شایع‌­ترین علامت سنگ‌­های کلیوی ایجاد درد شدید و مقطعی در قسمت‌­های کمر، پهلو و پشت است. گاهی اوقات این درد (قولنج کلیوی یا درد کولیکی) آنقدر شدید می‌­باشد که به قسمت‌­های دیگر بدن از جمله کشاله ران و سیستم‌­های تناسلی گسترش می­‌یابد. این افراد ممکن است در حین ادرار کردن، سوزش داشته باشند. همچنین گاهی اوقات ادرار آن­ها به رنگ قرمز یا قهوه‌­ای تغییر رنگ پیدا می‌­کند. علاوه بر این، ادرار آن ها بد بو است.

افرادی که دارای سنگ‌­های کلیوی اند، ممکن است حجم ادرار آن­ها کاهش یابد. گاهی اوقات این افراد به تکرر ادرار مبتلا می‌­شوند و تعداد دفعات دفع ادرار آن­ها افزایش می‌یابد. در صورتی که این افراد به عفونت سیستم ادراری مبتلا باشند، ممکن است علائم دیگری از جمله تب و لرز، تهوع و استفراغ و… را تجربه کنند. در صورتی که دارای چنین علائمی هستید، حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید. علائم سنگ کلیه در زنان ممکن است نسبت به مردان شدیدتر باشد و درد آن به قسمت‌­های مختلف سیستم تناسلی گسترش می­‌یابد.

درمان سنگ کلیه

روش­‌های مختلفی برای دفع سنگ کلیه وجود دارد که بستگی به اندازه سنگ و شدت درد آن وجود دارد. قدم اول برای دفع این سنگ­‌ها، رعایت رژیم غذایی سالم (کاهش مصرف نمک) و مصرف زیاد مایعات می‌­باشد. در صورتی که سنگ‌­های کلیوی کوچک باشند، پزشک متخصص برای دفع آن­ها، دارو تجویز می‌‌کند. در حال حاضر قرص‌­های مختلفی برای دفع سنگ‌­های کلیوی وجود دارند که قوی‌ترین قرص دفع سنگ کلیه، رواتینکس می­‌باشد. به شما توصیه می­‌کنیم که حتما این قرص را با تجویز پزشک متخصص مصرف کنید. علاوه بر این‌­ها، روش‌­های دیگری از جمله اورتروسکوپی، لیتوتریپسی، نفرولیتوتومی و… برای درمان سنگ کلیه وجود دارد.

درمان خانگی سنگ های کلیوی

سنگ کلیه درمان‌های مختلفی دارد

یکی از سوالات متداول کاربران این است که برای دفع سنگ کلیه چه بخوریم؟ پاسخ به این سوال بسیار ساده می­‌باشد. در ادامه متن راهکار­های درمان سنگ کلیه در منزل را بیان می‌­کنیم، لذا ما را همراهی کنید. اولین و بهترین راهکار خانگی برای درمان آن، مصرف زیاد آب می‌­باشد. هنگامی که مقدار آب بدن کم می­‌شود، غلظت اگزالات کلسیم در ادرار افزایش می‌­یابد و شرایط برای تشکیل سنگ مهیا می­‌شود. بنابراین افراد باید بدن خود را هیدراته کنند. افزایش جریان آب به دفع سنگ­های موجود در مجاری ادراری کمک می­کند و از به وجود آمدن عفونت سیستم ادراری جلوگیری می­‌کند.

مطالب کاربردی:  فواید نوشیدن آب گرم را بشناسید

مصرف هندوانه

خوردن هندوانه برای کلیه فواید زیادی دارد

یکی از میوه‌­های خوشمزه و پر­طرفدار برای دفع سنگ کلیه، هندوانه می­‌باشد. این میوه دارای آب زیادی می‌­باشد و می­‌تواند بدن را به خوبی هیدراته کند. شما می‌­توانید این میوه را به روش‌­های مختلفی مصرف کنید. یکی از روش­‌های ساده مصرف آن، خوردن آب هندوانه می‌­باشد. همچنین می‌­توانید آن را داخل آب بپزید و سپس آن را مصرف کنید. از روش‌های دیگر مصرف آن می‌­توان به تهیه دمنوش از دانه‌­های هندوانه اشاره کرد.

دفع سنگ­‌های کلیه با جوش شیرین‌

یکی از راهکار­های درمان سنگ کلیه در منزل، مصرف جوش شیرین می­‌باشد. ترکیب جوش شیرین با آب موجب تجزیه سنگ­‌های کلیه می‌­شود. برای مصرف آن یک قاشق جوش شیرین را با یک لیوان آب ترکیب کنید و آن را مصرف کنید. روزانه 3 دفعه این کار را تکرار کنید.

مصرف سرکه سیب

سرکه سیب برای درمان سنگ کلیه بسیار خوب است

از دیگر راهکار­های خانگی برای دفع سنگ­‌های کلیوی می­‌توان به مصرف سرکه سیب اشاره کرد. در سرکه سیب مقدار زیادی اسید سیتریک یافت می­‌شود که موجب حل شدن کلسیم می­‌شود و از ایجاد سنگ های کلیوی جلوگیری می­‌کند. 2 قاشق غذاخوری از آن را با 6 لیوان آب ترکیب و سپس آن را در طول روز مصرف کنید.

آب زغال اخته برای درمان عفونت سیستم ادراری

یکی از بهترین راه­‌های درمان عفونت سیستم ادراری، مصرف آب زغال اخته می­‌باشد. مصرف مداوم آن در طول روز موجب دفع انواع میکروب­‌های مختلف مجاری ادراری می‌شود.

استفاده از نوشیدنی‌­های اسیدی برای دفع سنگ کلیه

یکی از راه­‌های درمان سنگ کلیه در منزل، استفاده از نوشیدنی‌­های اسیدی می‌­باشد. این نوشیدنی‌­ها حاوی مقدار زیادی سیترات و آنتی اکسیدان می‌باشند. سیترات موجود در این نوشیدنی‌­ها از تشکیل سنگ‌­های کلسیمی جلوگیری می‌­کند. همچنین آنتی اکسیدان‌­های موجود در آن­ها موجب دفع سموم و حفظ سلامت بافت کلیه می‌­شود. به شما توصیه می‌­کنیم که روزانه از نوشیدنی‌­هایی همچون آب انار، آب لیمو تازه، آب کرفس، آب ریحان، آب جعفری و… استفاده کنید. در صورتی که شما هم علاوه بر این‌­ها، راهکار­های دیگری جهت دفع سنگ‌­های کلیوی بلد هستید، در قسمت ثبت نظرات برای بیماران دیگری که این مطلب را می‌خوانند بنویسید.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *