سریال Money Heist

سریال Money Heist یا همان La casa de papel که در ایران با نام خانه کاغذی شناخته می‌شود، یکی از موفق‌ترین سریال‌های غیر انگلیسی‌زبان سرویس نتفلیکس است به‌طوری‌که در ایام قرنطینه عنوان پربیننده‌ترین سریال این شبکه را به خودش اختصاص داد. این سریال که به دلیل پاندمی در فصل چهارم ناتمام مانده بود، قرار است به‌زودی با فصل پنجم به نتفلیکس برگردد تا علاقه‌مندان را از سرنوشت نهایی پرفسور و دوستانش باخبر کند. اگر شما هم از علاقه‌مندان و طرفداران پر و پا قرص این سریال باشید می‌دانید که داستان این سریال درباره عده‌ای خلاف‌کار رنگارنگ با اسامی جالب است که به رهبری فردی بنام پروفسور قرار است بزرگ‌ترین سرقت تاریخ را به انجام برسانند؛ اما چیزی که در این میان جالب‌توجه است این موضوع است که در طول تمام این فصل‌ها داستان سریال، لوکیشن سرقت تغییر کرده است و شخصیت‌های زیادی آمده‌اند و رفته‌اند و تنها چیزی که در این میان ثابت مانده است، لباس‌هایی است که سارقان در طول سریال می‌پوشند.

هنگامی‌که آن‌ها برای اولین بار در فصل اول وارد ضرابخانه سلطنتی اسپانیا شدند، توکیو Tokyo (ارسولا کوربرو)، دنور Denver (خائیمه لورنته)، نایروبی Nairobi (آلبا فلورس)، هلسینکی Helsinki (دارکو پریک) و ریو Rio (میگوئل هران) همگی یک ماسک سالوادور دالی و لباس‌های سرهمی قرمز روشن به تن داشتند. این یونیفرم که در طی تمام مراحل دو سرقت محفوظ نگه‌داشتن هویت سارقین را بر عهده دارد و جزئی جدایی‌ناپذیر و مهم از سریال است حالا به ارزشی از رفاقت، سرکشی و مقاومت تبدیل شده است. به‌طوری‌که در برخی اعتراضات گسترده سیاسی در بعضی کشورها این لباس را بر تن معترضان می‌بینیم. حالا با توجه به جذابیت موضوع به بهانه پخش سری پنجم سریال La casa de papel می‌خواهیم کمی کنکاش کنیم تا ببینیم معنی این لباس‌ها چیست و چرا به نمادی قدرتمند در جامعه مدرن امروزی تبدیل‌شده‌اند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

 

سریال Money Heist

 

یونیفرم سارقان در Money Heist

داستان این سریال حول یک مغز متفکر جنایی، معروف به پروفسور» می‌چرخد که قصد دارد نقشه بزرگ‌ترین سرقت ثبت شده در تاریخ را اجرا کند. او باهدف چاپ میلیاردها یورو در ضرابخانه سلطنتی اسپانیا، هشت نفر را با توانایی‌های ویژه استخدام می‌کند که نقطه مشترک آن‌ها این است که در دنیا چیزی برای از دست دادن ندارند. گروه سارقان – توکیو، مسکو، برلین، نایروبی، ریو، دنور، هلسینکی و اسلو 67 نفر را در ضرابخانه گروگان می‌گیرند که آن‌ها را قادر می‌سازد تا با مقامات مذاکره کرده و سرانجام خود را برای مقابله با پلیس آماده کنند. لباس‌های قرمز و ماسک‌های سالوادور دالی که دزدها بر تن دارند به یک‌چشم انداز بازاریابی برای سازندگان برنامه تبدیل شد تا دلیل موجهی برای قرار دادن آن‌ها در هر فصل بعدی پیدا کنند.

گروه سارقان این لباس‌ها را به یک دلیل ساده می‌پوشند: پنهان کردن هویت حقیقی‌شان در جریان سرقت. آن‌ها حتی این لباس‌ها را بر تن گروگان‌ها هم می‌کنند تا پلیس نتواند آن‌ها را از هم تشخیص بدهد. پس لباس‌ها کمی مهم‌تر می‌شوند و جایگاهی به‌عنوان سپری دفاعی پیدا می‌کنند. در این میان فقط پروفسور است که می‌تواند با لباس‌های خودش آزادانه بگردد، چراکه او از بیرون مهلکه قرار است نقشه را هدایت کند. همان‌طور که پروفسور در قسمت 1 فصل 3 می‌گوید، این لباس‌ها با ماسک‌های دالی، نمادی فیزیکی از مقاومت، خشم و شک و تردید نسبت به سیستم هستند.

 

فصل پنجم سریال Money Heist

ماسک سالوادور دالی

ماسک سالوادور دالی در این سریال نمادی از مقاومت و غرور ملی است چراکه دالی مهم‌ترین شخصیت جنبش سورئالیسم در دهه 1920 بوده است. اگرچه این جنبش درواقع با فرانسه مرتبط است، اما خوب دالی اسپانیایی است و البته بخش قابل‌توجهی از زندگی خود را هم در اسپانیا گذرانده است. دالی در جوانی یک رادیکال آتشین بود که از جنبش هنری دادا در زوریخ در اعتراض به جامعه سرمایه‌داری مدرن حمایت می‌کرد. روحیه سرکش دالی با ذات جنبش سورئالیستی که به دنبال برهم زدن هنجارها بود هم‌خوانی بسیاری داشت.

آلوارو مورته بازیگر نقش پروفسور معتقد است که این ماسک روح مقاومت در برابر بی‌عدالتی را به‌عنوان احساسی که همه باید داشته باشند نشان می‌دهد. ایتزیار ایتونو که نقش راکل را بازی می‌کند، ماسک را نمایشی از جنون سالوادور دالی می‌داند. وی اعتقاد دارد که نبوغ او باعث شد تا مرزهای پیشاهنگی دوران خودش را بشکند و جنبش هنری را به موقعیت‌های افراطی برساند. با این تفاسیر بی‌شک دالی استحقاق این را داشته است که به‌عنوان نمادی از انقلاب علیه سیستم اشرافی در این سریال تبدیل بشود.

 

ماسک سالوادور دالی

عکس بهترین کاراکترهای استایل سریال های ترکیه ای

 

لباس سرهمی قرمزرنگ

در ساده‌ترین حالت، رنگ قرمز در این سریال نمایش‌دهنده هویت اسپانیایی فیلم است. رنگ قرمز در پرچم اسپانیا به ورزش ملی گاوبازی آن نیز مربوط می‌شود که قدرت، برتری، ریسک‌پذیری و تخصص را به تصویر می‌کشد. قرمز همچنین رنگ ادویه‌جات اسپانیا، زعفران و پاپریکا است. ازاین‌رو، بی‌تردید توکیو، مسکو، برلین، نایروبی، ریو، دنور، هلسینکی و اسلو در Money Heist لباس‌های قرمزرنگی می‌پوشند تا هویت اسپانیایی خودشان را مشخص کنند. از سویی دیگر قرمز، رنگ خون و تشبیه نمادینی از خشونت، پرخاشگری و اشتیاق است. در دنیای واقعیت مشابه آنچه در برخی صحنه‌ها می‌بینیم پرچم‌های قرمز معمولاً با جنبش‌های انقلابی ارتباط دارند. از طرفی هم قرمز نمادی از مقاومت را به تصویر می‌کشد که در هیبت پروفسور و 8 سارق علیه سیستم سلطنتی قیام کرده‌اند. در کل رنگ قرمز با رنگ جنبش‌های جناح چپ، ازجمله جنبش‌های ضد فاشیستی، سوسیالیستی و کمونیستی و روحیه و ماسک دالی مطابقت خوبی دارد.

به همین دلیل پس از موفقیت این سریال در نتفلیکس در بسیاری از تظاهرات مختلف جهانی، از ماسک‌ها و لباس‌های Money Heist به‌عنوان نمادی به نفع تغییرات اجتماعی مورداستفاده قرار گرفت. به‌طور مثال در سال 2018، گروهی از زنان با ماسک دالی در مقابل کنگره ملی در آرژانتین تظاهرات کردند تا حمایت خود را از قانونی شدن سقط‌جنین نشان دهند.

 

سریال Money Heist

فصل پنجم سریال Money Heist

گروه پروفسور در موقعیت دشواری هستند که نمی‌توانند از آن خارج شوند. برای اولین بار شاید تاکنون، پروفسور راه فراری ندارد. این باند بیش از 100 ساعته که در بانک اسپانیا محصور شده است. آن‌ها موفق شده‌اند لیسبون را نجات دهند، اما تاریک‌ترین لحظه آن‌ها از دست دادن یکی از خودشان است. پروفسور توسط Sierra اسیرشده است و برای اولین بار برنامه‌ای برای فرار ندارد. درست زمانی که به نظر می‌رسد اوضاع بدتر این نمی‌شود، دشمنی روی صحنه می‌آید که بسیار قوی‌تر از هر چیزی است که تا قبل با آن روبرو بوده‌اند: ارتش. پایان بزرگ‌ترین سرقت تاریخ در حال نزدیک شدن است و آنچه به‌عنوان سرقت آغازشده است حالا به جنگی واقعی تبدیل‌شده است. باید منتظر بمانیم تا ببینیم درنهایت دزدها برنده این جدال هستند یا سیستم. Netflix تصمیم گرفته است که در سری 5 داستان را به دو فصل جداگانه تقسیم کند که فصل اول در 3 سپتامبر و فصل دوم در 3 دسامبر 2021 در Netflix منتشر می‌شود.

فصل پنجم سریال Money Heist

 

خرید لباس

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *