پیکی بلایندرز واقعی چه کسانی بودند؟

خانواده شلبی ساخته ذهن نویسنده‌ سریال است اما پیکی بلایندرزهای حقیقی نیز وجود داشته‌اند که در اواخر قرن نوزده در بیرمنگام انگلستان زندگی می‌کردند. استیون نایت نویسنده بریتانیایی سریال پیکی بلایندرز سناریو این سریال را از داستان‌هایی که پدرش برای او تعریف می‌کرد الهام گرفت. داستان‌هایی که درباره خانواده گنگستری در بریتانیا بود که خوب لباس می‌پوشیدند، بسیار قدرتمند بودند و همه شهر از آن‌ها حساب می‌بردند. استیون نایت با این توصیف‌ها خانواده شلبی را خلق کرد. البته خانواده شلبی بسیار اغراق شده‌تر از پیکی بلایندرز واقعی بودند و در واقع نویسنده بود که این خانواده را با اغراق‌های زیاد به یک داستان افسانه‌ای بدل کرد. با این حال شباهت‌های بسیاری بین این دو وجود دارد؛ شباهت‌هایی مثل نام آن‌ها، نحوه لباس پوشیدنشان، خشن بودن و هنجارشکنی‌ و استفاده از نیروهای جوان در گروه.

داستان پیکی بلایندرز

پیکی بلایندرز واقعی چه کسانی بودند؟

کارل چین مورخ و مؤلف کتاب «پیکی بلایندرز واقعی» تفاوت اصلی پیکی بلایندرز واقعی و نسخه ساخته ذهن استیون نایت را زمان‌بندی آن می‌داند. او معتقد است پیکی بلایندرز در دهه 1890 زندگی می‌کردند در حالی که در سریال اتفاقات در دهه 1920 رخ می‌دهد و تا 1930 ادامه دارد. تفاوت دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد فلسفه نام‌گذاری این گروه است. در سریال پیکی بلایندرز، اعضای خانواده بزرگ شلبی در کلاه‌های لبه‌دارشان تیغی دارند که به عنوان سلاحی برنده در درگیری‌ها برای کور کردن دشمن از آن استفاده می‌کنند و به همین دلیل نام پیکی بلایندرز به معنای «لبه‌های کورکننده» را برای خود برگزیده‌اند اما در حقیقت تیغ‌هایی که در کلاه پیکی بلایندرز واقعی بود جنبه زینتی داشت و علت نام‌گذاری آن‌ها هم این بود که لبه این کلاه‌ها چشمان آن‌ها را می‌پوشاند و باعث می‌شد چهره اعضای پیکی بلایندرز به راحتی شناسایی نشود. البته احتمال دیگری نیز وجود دارد که نام آن‌ها از اصطلاح «بلایندر» به معنی «تصادم جزء به جزء» که در آن زمان رایج بود گرفته شده باشد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کلاه پیکی بلایندرز

کت‌های مینیمال مردانه

کارهایی که پیکی بلایندرز در سریال انجام می‌دهند نیز تا حد زیادی بزرگ‌نمایی شده است؛ نمونه‌ای از درگیری‌های خونین پیکی بلایندرز با پلیس بیرمنگام اینگونه بوده است: افسر جرج اسنایپ در حال گشت‌زدن در مرکز شهر بیرمنگام بود که با هفت جوان مست مواجه می‌شود که با هم دعوا می‌کنند، افسر اسنایپ یکی از آن جوان‌ها را با نام ویلیام کلرین به دلیل استفاده از الفاظ رکیک خطاب به مأمور پلیس بازداشت می‌کند اما یکی از دوستان ویلیام به سرعت به کمک دوستش می‌آید تا او را فراری دهد و آجری به سمت افسر اسنایپ پرتاب می‌کند که به سرش برخورد می‌کند و جمجمه او از دو ناحیه دچار شکستگی می‌شود و بعد در اثر خونریزی داخلی می‌میرد. قاتل او جوان نوزده ساله‌ای به نام جرج کلاگی ویلیامز بود که تا آخر عمر به خدمت کیفری اجباری (بردگی) محکوم شد. پلیس بیرمنگام در روزنامه «دیلی پست» نوشت: «این درس عبرتی برای تمام خراب‌کاران بیرمنگام است»؛ این جوانان از اعضای پیکی بلایندرز بودند.

پیکی بلایندرز واقعی - 3

برخلاف آنچه در سریال می‌بینیم، پیکی بلایندرز آن‌چنان هم خلافکاران بزرگی نبوده‌اند و کارهای خلاف قانون آن‌ها به رهبری هری فولر در دزدی از مغازه‌ها، دوچرخه دزدی و کلاهبرداری خلاصه می‌شد. بر اساس گفته‌های کولین برازیر مورخ، فولر در سال 1904 دستگیر شد، در جنگ جهانی اول جنگید و به شدت مجروح شد و پس از جنگ درحالی که برای کسب درآمد در لباس زنانه پرستاری دستفروشی می‌کرد و کارت پستال می‌فروخت دیده شد. در سریال پیکی بلایندرز توماس شلبی پس از شرکت در جنگ جهانی به عنوان فردی باهوش و رنج‌کشیده و بدون ترس ظاهر می‌شود و گروه پیکی بلایندرز را جهانی می‌کند اما در حقیقت پس از جنگ جهانی و در اوایل دهه 1920 میلادی قدرت در بیرمنگام در دست گروه گنگستری به نام «پسرهای بیرمنگام» به رهبری بیلی کیمبر بود که بعدها با رهبر گروه‌های گنگستری در لندن وارد درگیری می‌شود؛ در سریال پیکی بلایندرز استیون نایت افتخارات این درگیری‌ها را به توماس شلبی و گروه پیکی بلایندرز نسبت می‌دهد. استیون نایت می‌گوید: «یک بار پدرم داستانی برایم تعریف کرد که جوانی با هشت گنگستر با لباس‌های مشابه و کلاه‌های لبه‌دار درحالی که دور یک میز نوشیدنی می‌نوشیدند و بازی می‌کردند درگیر شد؛ با خود گفتم این یک داستان اسطوره‌ای است و این اولین تصویری بود که برای نوشتن پیکی بلیندرز در ذهن داشتم»

داستان حقیقی پیکی بلیندرز

مدل مو مردانه به سبک گنگسترهای بریتانیایی

سریال پیکی بلایندرز یکی از سریال‌های پرطرفدار این روزهاست. این سریال بر پایه وقایع تاریخی و شخصیت‌های واقعی مانند وینستون چرچیل، جسی ایدن و خانواده گنگستر پیکی بلایندرز ساخته شده است؛ اما تنها دلیل پر طرفدار بودن این سریال تاریخی بودن آن نیست. نورپردازی، پالت رنگی و استايل‌های جذاب این سریال باعث شده تا صحنه‌های مختلف آن مانند یک اثر هنری توجه بینندگان و طرفدارانش را به خود جلب کند. این سریال دکوراسیون منحصر به فرد و مدل لباس و موی مخصوص به خود را دارد.

عکس مدل موی توماس شلبی

دار و دسته پیکی بلایندر مدل موی منحصر به فرد خود را دارند؛ هرچند که ستاره اصلی این فیلم، کیلیان مورفی، اعلام کرد که از مدل موی نقش تام شلبی خوشش نمی‌آید، اما عده زیادی طرفدار این مدل مو شدند. پس از شروع پخش این سریال تعداد زیادی از سلبریتی‌های نام‌آشنا با مدل مویی مشابه ستارگان این سریال در مراسم‌ها و رویداد‌های مختلف ظاهر شدند و این موضوع به محبوبیت این مدل مو اضافه کرد.

گریمور سریال در این باره می‌گوید که در روزهای نخستین، این مدل برای بازیگران ناخوشایند و عجیب بود و آن‌ها ترجیح می‌دانند تا آن را با کلاه بپوشانند اما حالا که عده زیادی از این مدل مو پیروی می‌کنند کسی احساس نیاز به پوشاندن آن نمی‌کند. این مدل مو استخوان بندی صورت شما را بهتر نشان داده و مورد تاکید قرار می‌دهد. بعد از پخش پیکی بلایندرز این مدل به یکی از مدل‌های پرطرفدار در میان آرایشگرها هم تبدیل شده است.

1

در سال گذشته دیوید بکهام که صاحب برند تولید پوشاک کنت و کراون است به صحنه فیلم‌برداری این فیلم رفت. او در حالی در صحنه حاضر شد که لباسی مانند لباس کاراکتر‌های این سریال به تن داشت. کمی بعد از کالکشن جدید برند کنت و کراون که الهام گرفته از پوشاک کاراکتر‌های این فیلم بود رونمایی شد؛ اما تنها پوشاک ستارگان این فیلم نبود که در صنعت مد و پوشاک الهام بخش شدند.

جالب است بدانید:  بررسی استایل سریال ‌های ترکیه‌ای

شخصیت‌های مختلف این سریال مدل موی متفاوتی دارند که همگی آن‌ها در یک ویژگی مشترک هستند؛ کوتاه بودن موهای کنار و پشت سر و بلند بودن موهای بالای سر.

اگر از طرفداران شخصیت‌های این سریال هستید می‌توانید مدل موی خود را از میان مدل‌های کاراکترهای فیلم انتخاب کنید و به آرایشگر خود بگویید. شما باید تصمیم بگیرید که موهایتان چقدر کوتاه باشد و این که آیا فرق کج داشته باشید، مانند جان شلبی، موهایتان در روی پیشانی شما قرار بگیرند مانند آرتور شلبی و یا این که مانند تامی موهایی کوتاه داشته باشید که صورت شما را نمی‌پوشانند.

4

اگر موهای لختی دارید بهتر است این مدل مو را با واکس مو و ژل مو به عقب سر شانه کنید. کسانی که موی مجعد دارند می‌توانند برای مرتب کردن این مدل مو از روغن مو استفاده کنند.

چگونه مثل یک پیکی بلایندر لباس بپوشيم

محبوبیت سریال تلویزیونی Peaky Blinders الهام‌بخش تجدید حیات گسترده لباس‌های مردانه دهه 1920 و 1930 بوده است. در طول شش فصل آن، طرفداران پیکی بلایندرز به سفری دور و دراز به دهه‌های 20 میلادی در اروپا برده شدند و به مدهای دلفریب آن زمان دل‌ باختند. با پیشرفت سریال، افراد بیشتری تمایل پیدا کردند که استایلی شبیه به گنگسترهای پیکی‌بلایندر داشته باشند به همین دلیل یقه‌ها گشادتر و الگوهای کت و شلوار جسورانه‌تر شدند.

چگونه مثل یک پیکی بلایندر لباس بپوشيم

کلاسیک و خنثی بپوشید

اگر به استایل خانواده شلبی دقت کرده باشید متوجه سادگی و کلاسیک بودن استایل ‌آن‌ها خواهید شد. این گروه برای اینکه توجه‌های زیادی را به خود جلب نکنند معمولا از رنگ‌های خاموش مثل مشکی و خاکستری استفاده می‌کردند. یک پیکی بلایندر حتی اگر تصمیم به متفاوت بودن می‌گرفت تنها به استفاده از کت‌ و شلوارهای چهارخانه و استفاده از لوازم جانبی خاص مثل ساعت جیبی بسنده می‌کرد.

استایل پیکی بلایندر ها همیشه کلاسیک و ساده است

کلاه پشمی هلندی یا کارگری

این مدل کلاه در زمان خود توسط مردم معمولی استفاده می‌شد اما برای این گروه چیزی بیشتر از یک سرپوش بود. امضا افراد این باند کلاه‌های خاص آن‌ها است که با یک تیغ مسلح شده. به همین دلیل است که حتی زمانی‌که به ثروت زیادی هم رسیدند کلاه‌های خود را تغییر ندادند چراکه این کلاه بخشی از هویت آن‌ها بود.

کلاه مخصوص باند پيكی بلایندرز

اورکت‌های سنگین پشمی

تامی شلبی دوست دارد یک پالتو مشکی از پارچه پشمی سنگین با یقه های برگردان بپوشد. از نظر سبک، این اورکت سنگین تناسب زیادی با کت و شلوار توئید ندارد، اما شلبی یک شرور است که عمداً چهارچوب‌های معمول را می‌شکند و قوانین را خود تعیین می‌کند.
اورکت‌های سنگین

نیم‌بوت‌های چرمی مشکی

یک جفت چکمه مشکی تا بالای مچ پا به سبک آکسفورد مشکی با زیره چرم و بنددار برای استایل یک پیکی بلایندر ضروری است. اگر می‌خواهید ظاهر اصیل این باند را بازسازی کنید، مطمئن شوید که آن‌ها براق نباشند و با مقدار  کمی خاک همراه باشند تا به یک پیکی بلایندر واقعی تبدیل شوید.
نیم‌بوت‌های چرمی مشکی

کراوات‌های باریک رنگ‌های تیره

یکی از اکسسوری‌های همیشگی خانواده شلبی کراوات است. در خانواده شلبی به جز آرتور شلبی همه از کراوات استفاده می‌کنند. کراوات‌های آن‌ها معمولا به رنگ مشکی یا سرمه‌ای است به استثنا رویدادهای خاص که از کراوات‌های طرح‌دار به رنگ‌های تیره هم استفاده می‌کنند.

کراوات‌های باریک رنگ‌های تیره
در این مقاله با پیکی بلایندرهای واقعی آشنا شدید و آیتم‌های مهم برای رسیدن به یک استایل جذاب پیکی بلایندری را با هم بررسی کردیم. البته که هر کدام از شخصیت‌های این سریال جذاب تفاوت‌های اندکی باهم دارند اما در یک کلیت باهم مشترک هستند. حال شما بگویید که از کدام شخصیت سریال پیکی بلایندرز بیشتر از همه خوشتان می‌آید و از کدام دل خوشی ندارید.
Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *