عکس مدل لباس عربی

بسیاری از افرادی هستند که از آنجایی‌که با فرهنگ عرب آشنایی ندارند، فکر می‌کنند که حجاب و عبا تنها مدل لباس عربی است که زنان می‌پوشند. برخلاف تصور رایج، ملل مختلف عرب که کشورهای زیادی را شامل می‌شود با توجه به فرهنگ غنی خود انواع متفاوتی از لباس و روسری خاص خود را دارند. از آنجایی‌که اخیرا انواع لباس مجلسی عربی مورد توجه بسیاری قرار گرفته است تصمیم گرفتیم تا شما را با فرهنگ پوشش کشورهای عرب‌زبان نواحی حوزه خلیج فارس آشنا کنیم. در این پست برخی از انواع لباس‌های سنتی عربی که در نقاط مختلف جهان عرب پوشیده می‌شود، را به شما معرفی می‌کنیم؛ پس تا پایان همراه ما باشید.

انواع مدل لباس عربی

اکثریت زنان عرب به سبکی محافظه‌کارانه لباس می‌پوشند. فرهنگ عرب زبانان بسیار غنی و شگفت‌انگیز است. به دلیل رسمی بودن دین اسلام در بیشتر این ممالک زنان لباس‌هایی می‌پوشند که صورت و موهایشان را بپوشاند. البته تعدد کشورهای مختلف که به کشورهای عربی شناخته می‌شوند باعث شده است که تنوع در مدل لباس پوشیدن به چشم بخورد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

مدل لباس عربی ابایا ABAYA

ابایا ABAYA یا عبایا یک مدل گشاد و راحت از انواع مدل لباس عربی است.

عبایا (به معنی پارچه در زبان عربی)، یک مدل لباس عربی گشاد است که درشبه جزیره عربستان، شمال آفریقا و خاورمیانه پوشیده می‌شود. این لباس شبیه یک ردای گشاد است و برای پوشاندن کامل بدن و محافظت از آن استفاده می‌شود. در جهان عرب، مردان و زنان هردو عبایا می‌پوشند. این لباس تمام بدن را به‌ غیر از مچ پا و مچ دست‌ پوشش می‌دهد. به‌طور سنتی، عبایا معمولاً سیاه است و با گلدوزی تزئین می‌شود. در برخی از کشورها، رنگ‌های روشن‌تر، به‌ویژه رنگ‌های خاکی برای ابایا ترجیح داده می‌شود. ازآنجایی‌که عبایا یک مدل لباس عربی ساده کاملا راحت و گشاد است، زنان می‌توانند هر لباسی زیر آن بپوشند.

مدل لباس عربی مجلسی از برد دولچه اند گابانا

طراحان معروفی از جمله جان گالیانو و بلومارین در طراحی و دوخت ابایا‌های مدرن که نوعی لباس عربی مجلسی محسوب می‌شود تخصص دارند. عبایی نیز مانند سایر لباس‌های عربی در طول زمان دچار تغییراتی شده است. به‌عنوان‌مثال، در دهه 1990، نوعی از ابایا که آستین‌های متناسب داشت، از آنجایی‌که آزادی حرکت بیشتری را فراهم می‌کرد، رایج شد. پوشش تیره همچنین به پنهان کردن لباس‌های رنگ روشن کمک می‌کند. در چندین سال اخیر برندهای معتبر نگاه ویژه‌ای به لباس‌های عربی داشته‌اند و با توجه به مخاطبان ثروتمند این انواع مدل لباس بسیاری از برندها برای مشتریان باحجاب خود نیز طرح‌های زیبا خلق کرده‌اند. حتی شما می‌توانید یک عبایا طراحی‌شده توسط مارک‌های معروفی مانند Chanel یا Dior را نیز در مراکز خرید کشورهای عربی بیابید. در ایران نیز در سال‌های اخیر توجه به خاصی به استفاده ار عبایا به عنوان یک مدل مانتو پوشیده شده است.

جدیدترین لباس مجلسی زنانه

لباس سنتی کاندورا Kandura Traditional Dress

Kandura Traditional Dress کاندورا لبا مرسوم در بین مردان عرب است.

نوع دیگری از لباس عربی مجلسی و یا رسمی، لباس سنتی کاندورا محسوب می‌شود که مختص مردان است. کاندوراهای اماراتی عمدتاً سفید هستند، اما در کشورهای دیگر انواع دیگری مانند قهوه‌ای، بژ، خاکستری و غیره دارند. در عربستان سعودی، کاندورا را Thawb نیز می‌نامند. نوع این مدل لباس‌های عربی محفلی از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. مثلاً کاندورا‌های اماراتی بدون یقه هستند و روی آستین‌ها گلدوزی دارند.

کفتان Kaftan or Jalabiyya

کفتان از معروف‌ترین مدل لباس عربی است.

کفتان یک مدل لباس عربی محفلی بلند و گشاد است. اگرچه آن‌ها شبیه تونیک‌های آستین‌بلند هستند، اما کفتان‌ها آستین‌های پهن‌تری دارند و از پارچه‌های سبک‌وزن برای حفظ راحتی در گرما ساخته‌ می‌شوند. کفتان‌ها در رنگ‌ها، طرح‌ها و تنالیته‌های مختلف وجود دارند که اینگونه انتخاب برای شما راحت خواهد بود.

جلابیه نوع کژوال کفتان است.

هنگامی که زنان عرب در داخل خانه یا در میان اقوام زن هستند، این مدل لباس عربی ساده را می‌پوشند. نوع کژوال‌تر کفتان که معمولا راحت‌ و ساده‌تر است، جلابیه نامیده می‌شود. کفتان‌های رسمی معمولا تیره رنگ با تزیینات خاص طلایی یا نقره‌ای هستند اما انواع کژول‌تر کفتان هم وجود دارد که اغلب رنگی هستند و با گلدوزی تزیین می‌شوند. کفتان در واقع نسخه زنانه‌ای از کاندورا است که با یک شلوار گشاد به نام سیروال پوشیده می‌شود.

حجاب Hijab

حجاب در انواع مدل لباس عربی

حجاب اصطلاحی است که پوشش‌های مختلف سر زنان مسلمان را پوشش می‌دهد. حجاب بر اساس آموزه‌های اسلامی  کل گردن و مو را می‌پوشاند و تنها گردی صورت پوشانده نمی‌شود. البته در برخی اعتقادات گردی صورت هم باید پوشانده شود و تنها چشم‌ها مشخص باشند. مدل‌های پوشش مختلفی برای حجاب وجود دارد که در ادامه با آن‌ها آشنا خواهید شد.

مطالب مرتبط :  شیک ترین لباس‌های مجلسی پوشیده باحجاب ترند 1401

مدل لباس عربی شیلا Shyla

شیلا Shyla یکی از انواع حجاب در مدل لباس عربی

شیلا یک روسری سیاه است که به‌طور آزاد دور سر بسته می‌شود و موها را می‌پوشاند.

گیشواه Gishwah

گیشواه Gishwah یکی از مدل‌ها حجاب در مدل لباس عربی است.

این مدل لباس عربی نیز مخصوص زنان است. برخی از زنان صورت خود را با پارچه‌های روشن و شفافی که به آن گیشواه می‌گویند، می‌پوشانند.

برقع Burqa

برقع Burqa تقریبا کل صورت به جز چشم را می‌پوشاند.

برقع نوعی حجاب است که کل صورت به‌جز چشم‌ها را می‌پوشاند. برقع‌ها انواع مختلفی دارند. مثلاً برقع‌های اماراتی با کشورهای جنوب آسیا متفاوت است. به‌طور سنتی برقع برخلاف روسری از نوع خاصی از پارچه درست می‌شود. در نگاه اول، به نظر می‌رسد که برقع از فلز ساخته‌شده است، اما درواقع پارچه‌ای سبک و منحصربه‌فرد است که عرق را جذب می‌کند. برقع‌ها در رنگ‌های قرمز، زرد و سبز هستند که در این میان رنگ قرمز گران‌ترین و سبز ارزان‌ترین است. هر برقع با نخ‌های نخی سفید به پشت سر بسته می‌شود. در قدیم زنان عرب برقع خود را مانند سایر مدل لباس عربی با دست می‌دوختند و روی آن نقش و نقار می‌انداختند.

در کشورهای عربی دختران پس از گذشتن از سن بلوغ برقع می‌پوشند. ایده اولیه این مدل لباس عربی تأمین عفت برای زنان بوده است. در برخی از کشورهای عربی زنان به‌عنوان بخشی از فرهنگ برای مناسبت‌های خاص برقع می‌پوشند. مثلاً نسل جوان زنان اماراتی فقط برای مراسم عروسی برقع سنتی می‌پوشند.

مدل لباس عربی جلباب jilbab

جلباب یکی از انواع مدل لباس عربی

جلباب یکی دیگر از انواع مدل لباس عربی بلند با حجاب است. این مدل لباس عربی یک نوع لباس گشاد است که روی سر را می‌پوشاند. این لباس در ایران و افغانستان به نام چادر شناخته می‌شود. جلباب که تمام بدن را می‌پوشاند که از سر به پایین شروع می‌شود و معمولاً در زیر بغل جمع می‌شود و هیچ روزنه‌ای برای دست‌ها ندارد. به‌طور سنتی، چادرها معمولاً مشکی یا آبی ساده با تزئینات ظریف هستند، اما امروزه می‌توانید چادرهایی را نیز ببینید که از پارچه‌های رنگارنگ و پرنقش‌ونگار دوخته می‌شوند.

گوتراها و شماغ‌ها The Gutras and Shemaghs

گوتراها و شماغ ها The Gutras and Shemaghs از انواع پوشش سر مردانه است.

مردان عرب گوترا را به‌عنوان نوعی کلاه می‌پوشند. این لباس بخشی جدایی‌ناپذیر از لباس‌های سنتی عربی است. گوترا یک تکه روسری مربع شکل است که سر، صورت و گردن مردمان عرب را از گرمای سوزان صحرا محافظت می‌کند. زمانی که گردوغبار زیاد باشد، دنباله آن را آزاد می‌کنند و دهان و بینی را با آن می‌پوشانند. آگال برای نگه‌داشتن گوترا روی سر استفاده می‌شود.

گونه دیگری از گوترا وجود دارد که شماغ نامیده می‌شود. درحالی‌که گوتراها از پنبه سفید باروکش صاف ساخته‌شده‌اند، شماق ها دارای طرح‌های قرمز و سفید هستند. این نوع لباس عربی در بخش مرکزی شبه‌جزیره عربستان و سایر مناطق هم‌جوار مانند امارات رایج است. راه‌های زیادی برای استایل دادن به گوترا وجود دارد و مردان بسته به مناسبت، سن و موقعیت اجتماعی خود، گوترا می‌پوشند. مردان جوان بیشتر از شماق استفاده می‌کنند و اغلب شماق ها را هم به‌جای پوشیدن آگال به دور سر می بندند. به این سبک حمدانیه می‌گویند. کلاه کوفی یا تقیه که در زیر گوترا و شماغ پوشیده می‌شود نیز بخشی از لباس سنتی عربی است.

هایک haik

هایک haik

هایک یک لباس سنتی زنانه است که در مغرب زمین استفاده می‌شود. می تواند به رنگ سفید یا سیاه باشد. این لباس شامل یک پارچه مستطیل شکل است که تمام بدن را می‌پوشاند.

شلوار کامیز Shalwar Kameez

شلوار کامیز Shalwar Kameez

شلوار کامیز مدل لباس عربی است که شامل تونیک‌های بلندی از جنس پنبه با تن‌خوری راحت و قواره‌هایی آزاد که هم مردان و هم زنان شبه قاره می‌پوشند.

چفیه Keffiyeh

چفیه Keffiyeh

چفیه یا کوفیه که در عربی به نام‌های غطره، شماغ، حططه، در کردی به‌عنوان شماق یا سروین و در فارسی به‌عنوان چافیه یا چاپیه نیز شناخته می‌شود، سرپوش سنتی است که مردان می‌پوشند. از روسری مربعی شکل می گیرد و معمولاً از پنبه ساخته می‌شود.

مطالب دیدنی:  آموزش حرفه‌ای آرایش عربی عروس

دیشداشه Thobe

دیشداشه Thobe

ردای سفید به نام thoub/thobe، dishdasha یا andura، مدل لباس عربی اصلی مردان عرب خلیج فارس است و عموماً با یک دست لباس گشاد پوشیده می‌شود.

نقاب Niqāb

نقاب Niqāb

نقاب یک مدل لباس عربی که روبند نیز نامیده می‌شود، پوششی است که معمولاً سیاه رنگ است و صورت را می‌پوشاند و برخی از زنان مسلمان آن را به عنوان بخشی از تفسیر حجاب می‌پوشند. زنان مسلمان در جاهایی که ممکن است با مردان نامحرم مواجه شوند این کار را انجام می دهند.

بیشت Bisht

بیشت Bisht معمولا در رویدادهای خاص استفاده می‌شود.

بیشت که “بال عرب” نیز نامیده می‌شود، عامل مشترکی است که همه فرهنگ‌های عرب را به هم متصل می‌کند. هزاران سال است که اعراب از این لباس عربی مجلسی استفاده می‌کنند و در تمام کشورهای عربی مدل آن نسبتاً مشابه است. بیشت یک لباس عربی مشکی شنل مانند و بدون آستین تشریفاتی است که آن روی کندورا می‌پوشند. بیشت اغلب سیاه یا بژ است و با گلدوزی‌های طلایی یا نقره‌ای تزئین شده است. برنوس آفریقایی از بیشت عربی الهام گرفته شده است.

بیشت‌های شاهزادگان و ثروت‌مندان را با طلا، نقره یا مس تزئین می‌کنند. به همین دلیل، ارزش یک بیشت بستگی به مقدار طلا یا نقره به‌کار رفته در آن دارد. گلدوزی‌های این نوع لباس‌های عربی محفلی نیاز به دست یک صنعتگر ماهر دارد؛ بنابراین، بیشت نوعی لباس عربی مجلسی مجلل است که می‌تواند بسیار گران‌قیمت باشد و قیمت آن گاهی به 15000 درهم امارات نیز می‌رسد. از آنجایی‌که این لباس روی کاندورا پوشیده می‌شود، برخی افراد به‌اشتباه فکر می‌کنند که بیشت لباس زمستانی است. اگرچه بادیه‌نشینان در گذشته از بیشت برای مقابله با سرما استفاده می‌کردند، اما امروزه از این لباس عربی مجلسی برای مناسبت‌های خاص استفاده می‌شود مثل مراسم عروسی، جشن فارغ‌التحصیلی و عید یا توسط خانواده سلطنتی در دیدارهای خاص پوشیده می‌شود.

 

منبع : different-level

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

1 دیدگاه در “انواع مدل لباس عربی: آشنایی با مد و لباس عربی

  1. عاطفه گفت:

    بسیار آموزنده بود. ممنون بابت پست های خوبتون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *