خواب سگ‌

در مورد این‌که آیا سگ‌ها هم مثل انسان‌ها خواب می‌بینند یا خیر،‌شواهد قطعی در دسترس نیست؛ اما این تمام حقیقت نیست چراکه ما بارها شاهد بوده‌ایم که سگ‌هایمان رفتارهایی در خواب از خود نشان می‌دهند که دقیقاً شبیه همان کاری است که در بیداری انجام می‌دهند. کارهایی مثل غر زدن، دست‌وپا زدن، دم تکان دادن و دندان‌قروچه کردن در خواب ما را به این فکر فرو می‌برد که واقعاً سگ‌های ما چه خوابی می‌بینند.

در مورد خواب سگ‌ها چه می‌دانیم؟

اگرچه دانش ما در خصوص خواب دیدن سگ‌ها محدود است اما برخی آزمایش‌های علمی می‌تواند به ما کمک کند تا به این حقیقت پی ببریم که آیا سگ‌ها واقعاً خواب می‌بینند یا خیر.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در تحقیقی که متیو ویلسون، استاد علوم اعصاب در MIT با بررسی روابط بین حافظه، خواب و رؤیاها  انجام داد، دریافت که وقتی موش‌ها آموزش می‌بینند که برای دریافت پاداش غذایی در یک مسیر دایره‌ای شکل بدوند، مغز آن‌ها الگوی شلیکی متمایز از سلول‌های عصبی (سلول‌های مغز) ایجاد می‌کند. همچنین با نظارت بر مغز موش‌ها هنگامی‌که خواب بودند، دریافتند که چیزی دقیقاً شبیه همان الگوی فعالیت مغزی در هنگام دویدن در موش‌ها مشاهده می‌شود… در حقیقت خاطرات در هنگام خواب تقریباً با همان سرعتی در ذهن موش‌ها تداعی می‌شد که در زمانی که بیدار بودند مشاهده می‌شد.

dog

آیا می‌توانیم نتایج این تحقیقات را به سگ‌ها نیز تعمیم دهیم؟

اما سؤالی که اینجا پیش می‌آید این است که آیا آنچه در مورد وضعیت خواب در موش‌ها و انسان‌ها دیده می‌شود، قابل‌تعمیم به سگ‌ها نیز است یا خیر؟ ویلسون معتقد است اگرچه تفاوت‌های میان موش‌ها و انسان‌ها وجود دارد اما حدس من این است که سگ‌ها و گربه‌ها شباهت بیشتری با موش‌ها دارند.

امروزه علم نقش هیپوکامپ در جمع‌آوری و ذخیره خاطرات را ثابت کرده است و تمامی پستانداران تقریباً از همین الگو پیروی می‌کنند. به عقیده پروفسور ویلسون اگر شما هیپوکامپ یک موش صحرایی را با یک سگ یا یک گربه مقایسه کنید، الگوی مغری ثابتی را مشاهده می‌کنید. وی معتقد است که تصاویر حوادث گذشته در ذهن سگ‌ها در هنگام خواب به همان روشی بازنشانی می‌شود که انسان‌ها در موقع خواب تجربه می‌کنند.

غذای سگ‌

با بهترین حیوانات خانگی آشنا شوید

 

بر طبق تحقیقات مؤسسه ملی بهداشت آمریکا،‌ انسان‌ها بیشتر در مرحله REM خواب می‌بینند. بررسی وضعیت مغز سگ‌ها نشان می‌دهد که سگ‌ها نیز دوره‌های از خواب REM را در چرخه خواب خود تجربه می‌کنند. در مرحله REM معمولاً تنفس افراد نامنظم‌تر و کم‌عمق‌تر می‌شود و اغلب شاهد حرکات سریع چشم در پشت پلک‌های بسته هستیم. درواقع. در هنگام خواب REM رفتارهایی که تصور می‌شود با خواب دیدن همراه است مانند تکان دادن پاها، پیچ خوردن، تولید صدا و … معمولاً مشاهده می‌شود. این رفتار‌ها بی‌شباهت به حرکات روتین روزانه سگ‌ها در خواب نیست.

آنچه می‌خواهیم درباره خواب دیدن سگ‌ها باور کنیم.

با تمام این اوصاف و تحقیقاتی که صحت آن‌ها هنوز کاملاً تائید نشده است، وقتی سگ‌هایمان را هنگام خواب مشاهده می‌کنیم تصور اینکه آن‌ها خواب نمی‌بینند تقریباً غیرممکن است. بنابراین، درست مثل موش‌های موردمطالعه ویلسون هیجان‌انگیز است که فکر کنیم دوستان کوچک پشمالوی ما در حال تجدید تجربیات اخیر خود مثل بازی در پارک، جویدن یک استخوان و یا خرناس کشیدن در خواب هستند.

سگ‌

 

پت شاپ اینترنتی

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *