میلیا چیست؟ بهترین راه های از بین بردن میلیا زیر چشم در خانه و با دارو

آیا تا به حال در اطراف چشم‌ها، بینی، دست و … خود شاهد جوش‌هایی سفید رنگ و سفت بوده‌اید که به روش‌های معمول تخلیه نمی‌شوند؟ یا در بسیاری از نوزادان مشاهده کرده‌اید که در نواحی اطراف چشم، بینی یا داخل دهان آن‌ها عارضه‌های برجسته سفیدی رنگی وجود دارد.

به این عارضه طبیعی میلیا می‌گویند. میلیا، به نوعی برجستگی سفید رنگ و سفت اطلاق می‌شود که روی پوست ایجاد می‌شود و در بسیاری از موارد، افراد آن را با جوش یا آکنه اشتباه می‌گیرند. اما میلیا چیست و راه درمان آن چگونه است؟ علت میلیا چیست و آیا به عنوان عارضه‌ای جدی محسوب می‌شود؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

میلیا چیست و چه علائمی دارد؟

میلیا چیست و چه علائمی دارد؟

قبل از این که به راه‌های درمانی میلیا بپردازیم، باید بررسی کنیم که میلیا چیست. زمانی که کراتین، به عنوان یکی از اصلی‌ترین مواد تشکیل دهنده پوست در لایه‌های زیرین به دام می‌افتد، میلیا به صورت گروهی از عارضه‌های سخت و سفید رنگ ایجاد می‌شود. این گروه جوش‌های برجسته قادر هستند در تمامی سنین به دلایل مختلف ایجاد شود. در مواردی هم، بیماری پوستی میلیا به دلیل به دام افتادن سلول‌های مرده پوست در لایه‌های زیرین به وجود می‌آید.

اما دلیل به وجود آمدن میلیا چیست و درمان آن به چه صورت است؟ دلیل ایجاد میلیا به دو گروه اولیه و ثانویه تقسیم بندی می‌شود. در میلیا دسته اول، میلیا به خاطر جمع شدن کراتین پوست در لایه‌های زیرین پوستی و در اطراف ریشه مو به وجود می‌آید؛

در حقیقت علت ایجاد آن، یک مسئله داخلی پوستی می‌باشد. اما در میلیا دسته ثانویه، میلیا به خاطر بروز مسائل خارجی در پوست نظیر سوختگی، جراحت، زخم و … به وجود می‌آید. در این دسته، سطح پوست به هر دلیلی سفت شده و سلول‌های مرده امکان آمدن به سطح بیرونی پوست و ریزش را ندارند و در نتیجه میلیا ایجاد می‌شود.

میلیا دسته ثانویه ممکن است در هر ناحیه از بدن ایجاد شود. اگر دچار سوختگی و یا جراحت زخمی شوید، از لوازم آرایشی بهداشتی غیر مرغوب برای مدت طولانی و به میزان زیاد در اطراف چشم استفاده کنید؛ یا برای مدت طولانی بدون ضد آفتاب در برابر اشعه‌های آفتاب قرار بگیرید، پوست شما می‌تواند در هر قسمتی که با این مسائل دست و پنجه نرم می‌کند، دچار عارضه میلیا شود.

تشخیص میلیا

میلیا برجستگی‌های بسیار کوچک گنبدی شکل است که غالبا سفید یا زرد هستند. آن‌ها معمولا احساس خارش یا درد ندارند. با این‌ حال، آ‌ن‌ها ممکن بوده برای برخی از افراد ناراحتی ایجاد کنند. ملحفه و لباس‌های خشن ممکن بوده سبب تحریک و قرمز شدن میلیا شوند.

کیست‌ها معمولا در صورت، لب، پلک و گونه‌ها یافت می‌شوند. با این‌ حال، آن‌ها را می‌توان در دیگر قسمت‌های بدن مثل تنه یا اندام تناسلی هم یافت. آن‌ها در بعضی مواقع با وضعیتی به نام مروارید اپستین اشتباه گرفته می‌شوند. این وضعیت شامل ظهور کیست‌های زرد سفید مضر روی لثه و دهان نوزاد است. میلیا همچنین اغلب به اشتباه آکنه نوزاد نامیده می‌شود.

راه‌هایی برای درمان قطعی میلیا

راه‌هایی برای درمان قطعی میلیا

میلیا غالبا خود به خود ایجاد شده و به مرور زمان نیز به خودی خود از بین می‌رود. این موضوع به عنوان یک عارضه خطرناک و جدی شناخته نشده و جهت درمان میلیا غالبا نیازی به مراجعه به پزشک یا درمان میلیا با دارو نیست؛  بنابراین با کمی صبر می‌توانید انتظار درمان میلیا را داشته باشید.

درمان خانگی میلیا

درمان خانگی میلیا

تا به اینجا فهمیدیم دلیل ایجاد میلیا چیست. اما چگونه می‌توان میلیا را تخلیه نمود؟ درست مثل هر عارضه پوستی دیگری، قبل از مراجعه به پزشک، برای از بین بردن این عارضه، درمان خانگی را نیز امتحان می‌کنیم. پیش از بررسی روش‌های خانگی جهت درمان میلیا بهتر است بگوییم بهترین درمان برای از بین بردن بیماری میلیا، صبر می‌باشد؛ زیرا این عارضه به هیچ عنوان جدی و آسیب زننده نبوده و به مرور زمان خود به خود درمان خواهد شد.

اما به خاطر ظاهر ناخوشایندی که به همراه دارد می‌تواند بسیار آزار دهنده بوده و فرد را به سمت درمان‌های سریع‌تر سوق دهد. بری درمان خانگی میلیا می‌توانید روش‌های زیر را امتحان کنید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

نظافت پوست خود را همیشه حفظ کنید

نظافت پوست خود را همیشه حفظ کنید

به کمک صابون‌های ملایم که برای پوست حساس فرموله شده‌اند و قدرت پاک کنندگی بسیار شدیدی ندارند پوست خود را تمیز کنید. PH این صابون‌ها بسیار کمتر از صابون عادی بوده و در نتیجه سبب بروز خشکی در قسمت‌های دیگر پوست شما نخواهد شد. قدرت صابون برای درمان میلیا را دست کم نگیرید.

حمام آب داغ بگیرید

رطوبت موجود در هوای حمام موجب می‌شود تا منافذ پوستی شما باز شده و میلیا سرعت درمان بیشتری داشته باشد.

مطالب کاربردی:  لیست مواد غذایی ضد جوش برای داشتن پوستی شفاف و آینه‌ای

 

به حداقل رساندن زمان قرارگیری در معرض نور خورشید

سعی کنید تا میزان قرار گرفتن در معرض آفتاب را به حداقل رسانده و اگر مجبور هستید تا در معرض اشعه‌های خورشید باشید حتما از کرم ضد آفتاب قوی و یک کلاه با پوشش مناسب استفاده کنید.

استفاده مداوم از ویتامین آ

استفاده مداوم از ویتامین آ

ویتامین A قادر است یک درمان موضعی بسیار خوب برای میلیا باشد. کرم‌های رتینوئید موضعی با مقادیر بسیار زیاد از این ویتامین می‌توانند میلیا را به راحتی درمان کنند.

از هرگونه خراشیدن یا فشار دادن و تلاش جهت کندن نقاط برجسته حاصل از میلیا و جستجو جهت روش تخلیه میلیا جدا خودداری کنید.

مطالب پربازدید:  درمان فرورفتگی جای جوش خانگی در کوتاه ترین زمان ممکن

 

روش‌های پزشکی درمان میلیا

روش‌های پزشکی درمان میلیا

میلیا در نوزادان درمان پزشکی ندارد و به مرور زمان این عارضه پوستی نیز از بین خواهد رفت. در بزرگسالان و افراد بالغ نیز به همین صورت است. اما اگر شدت عارضه پوستی میلیا در شما بیش از حد معمول باشد یا برجستگی‌های حاصل از این عارضه را دوست نداشتید می‌توانید با مراجعه به یک پزشک متخصص برای درمان سریع آن اقدام نمایید. پزشک معالج ممکن است یکی از چند راه زیر را برای درمان میلیا مورد استفاده قرار دهد:

  • روش کرایوتراپی که به کمک نیتروژن مایع جوش‌های میلیا را خشک نموده و از بین می‌برند یکی از این راه‌های پزشکی جهت درمان میلیا است.
  • در روش بعدی، پزشک با کمک گرفتن از یک سوزن استریل، کیست میلیا را تخلیه کرده که در اصطلاح پزشکی به آن Deroofing می‌گویند.
  • لایه برداری و اسکراب پوست و استفاده از پماد برای درمان میلیا هم یکی از راه‌های درمان میلیا بوده که با استفاده از کرم لایه بردار جهت درمان میلیا صورت می‌گیرد.
  • یکی از راه‌های اثرگذار در درمان میلیا، لایه برداری شیمیایی است که به کمک آن خارجی‌ترین لایه پوست حذف می‌شود و میلیا از پوست خارج خواهد شد.
  • لیزر هم یکی از راه‌های اثرگذار در درمان فوری میلیا محسوب می‌شود.
  • در روش Diathermy و سوزاندن میلیا، جوش میلیا را به وسیله گرمای شدید از بین می‌برند.
  • جراحی، نهایی‌ترین روش اثرگذار بوده که در آن کیست‌های میلیا را با جراحی خارج می‌نمایند.

 

منبع : healthline

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *