مد یونیسکس

یونیسکس شامل آن دسته از البسه و اکسسوری‌هایی می‌شود که هم برای زنان و هم برای مردان قابلیت استفاده دارد. در این مقاله از مدیسه به ویژگی‌ها، تاریخچه‌ مد یونیسکس و برندهای Unisex در صنعت مد و فشن جهان می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

معنی یونیسکس چیست؟

معنی یونیسکس چیست

از دیرباز کلیشه‌هایی مثل رنگ، طرح و جنس لباس‌ها در مورد لباس زنان و مردان تعریف شده و پوشش آن‌ها را متفاوت کرده است، برای مثال رنگ صورتی زنانه و رنگ آبی مردانه تعریف شده است. کت و شلوار یک پوشش مردانه و پارچه‌های توری المانی زنانه تعریف شده‌اند. لباس یونیسکس سعی در شکستن این نوع کلیشه‌ها دارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

در این جریان سنت شکنانه ارتباط بین لباس و جنس فرد بازتعریف می‌شود. جریان مدهای یونیسکس به اشتراکات میان جنسیت‌ها می‌پردازد و سعی بر اتحاد و یکی شدن جنس زن و مرد دارند و استایلی فراتر از جنسیت تعریف می‌کند. طراحان این نوع پوشاک اعتقاد دارند که در دنیای امروزی برخی از افراد علاقه‌مند هستند لباس‌های خود را آزادانه‌تر و بدون هیچ برچسب زنانه و مردانه‌ای انتخاب کنند.

مد یونیسکس چیست؟

مد یونیسکس چیست؟

مد یونیسکس به اندازه‌ای رایج شده است که ممکن است شما بدون این که متوجه شده باشید از آیتم‌های یونیسکس استفاده کرده باشید. امروزه در صنعت مد مواردی همچون کت، شلوار، کیف، کفش، پیراهن و حتی عطرهایی وجود دارند که هم برای زنان و هم برای مردان قابل استفاده هستند.

لباس‌های فاقد جنسیت همچون پلی هستند که فاصله بین لباس‌های مردانه و زنانه را پر کرده و احساس آزادی و راحتی بیشتری به افراد می‌دهند.

اما سوال اصلی اینجاست که آیا سایز این پوشاک برای مردان و زنان که اندام‌های متفاوتی نسبت به هم دارند، مناسب می‌باشد؟ چگونه امکان دارد لباسی را که یک مرد به تن می‌کند برای بانوان هم متناسب باشد؟

اندام مردان با اندام زنان بسیار متفاوت بوده و پیدا کردن سایزی که به هر دو فیت باشد کمی غیر واقعی‌ است، از این جهت طراحان لباس‌هایی را طراحی کرده‌اند که احتیاج به سایز دقیقی نداشته باشد. برای مثال سویشرت، ژاکت، کت و تی‌شرت از جمله پوشاکی هستند که بر تن هر فردی با هر نوع اندامی که دارد، به زیبایی می‌نشینند و از انواع فروشگاه اینترنتی لباس قابل خریداری است.

تاریخچه مد یونیسکس

تاریخچه مد یونیسکس

اولین گام موج یونیسکس از قرن نوزدهم تا اوایل قرن بیستم با موج اول فمینیسم شروع شد. زنان فعال در این جنبش که در پی به دست آوردن حق رای برای زنان و دیگر حقوق برابر با مردها بودند با دیدی منتقدانه لباس‌های زنانه دست و پا‌گیر و سنگین عصر ویکتوریایی را زیر سوال بردند و لباس‌هایی بسیار کاربردی‌تر، ساده، راحت و به طور خلاصه نزدیک‌تر به الگوی مردانه را انتخاب کردند.

الیزابت اسمیث میلر elizabeth smith miller نخستین زنی بود که در آن روزها، جهت نشان دادن برابری میان مردان و زنان و در دفاع از حق رای برای بانوان، شلوار را جایگزین دامن بلند و سنگین عصر خود نمود.

الیزابت اسمیت میلر elizabeth smith miller

استفاده از طرح الگوی مردانه جهت طراحی لباس زنانه به جایی رسید که در ۱۹۳۰ استفاده از اپل و کمر‌ باریک در طراحی لباس زنانه فیگوری مردانه را تداعی می‌کند. در دهه ۱۹۲۰، کوکو شنل سبک زنانه جدیدی را در مد زنان طراحی نمود که شامل شلوار، نماد قدرت آقایان بود. با این وجود، ده‌ها سال طول کشید تا شلوارها به عنوان لباسی زنانه مورد قبول جامعه جهانی قرار بگیرد.

اما اوج جریانات یونیسکس از حدود ۱۹۶۰ با جنبش هیپی‌ها در آمریکا و جنبشی ملقب به جریان (Youthquake) در انگلستان آغاز شد و در۱۹۷۰ ظهور استایل‌هایی مثل استایل پانک این مسیر را ادامه دادند. پیروهای این جنبش‌ها تا میزان زیادی به پوششی واحد برای مرد و زن دست یافته بودند. پوششی که هویت استایل را به کلیشه مردانه یا زنانه ترجیح می‌داد.

در حال حاضر که حدود دو دهه از شروع قرن ۲۱ می‌گذرد، با تغییر لایف استایل و نزدیک‌ شدن نقش مردان و زنان در جامعه، پوشش آن‌ها نیز به هم نزدیک‌تر شده است. امروزه پوشیدن شلوار برای بانوان کاملا معمول است، همچنین رنگ‌های استفاده شده در لباس آقایان بسیار تنوع پیدا کرده‌ و تی‌شرت‌ها، بلوزها و همینطور کفش‌ها تفکیک جنسی نمی‌شوند.

قیمت انواع لباس برند و لاکچری ترند سال

 

حضور مد یونیسکس در فشن ویک

حضور مد یونیسکس در فشن ویک

در ماه فوریه سال ۲۰۱۸ شورای طراحان فشن آمریکا (CFDA) مد یونیسکس را در دسته‌بندی‌های هفته فشن نیویورک (NYFW) قرار داد. این عمل نشان می‌دهد که این استایل در دنیای فشن بسیار پررنگ شده است.

زمانی یونیسکس تنها به اجناسی گفته می‌شد که هم مردانه هستند و هم زنانه، اما آن چه این روز‌ها در جریان بوده، فراتر از تنها یک دسته‌بندی برای یونیسکس و استایل یونیسکس است. از ۲۰۱۸ تاکنون، یونیسکس به عنوان سبکی مشخص و یک استایل با هویتی آشکار شناخته می‌شود. باید دید که در ادامه طراحان و بزرگان دنیای مد چگونه این سبک را به جلو خواهند برد.

برندهایی که به سبک یونیسکس لباس تولید می‌کنند

برندهایی که به سبک یونیسکس لباس تولید می‌کنند

امروزه بسیاری از برند‌های مطرح و معتبر صنعت مد و فشن به تولید لباس‌ها و اکسسوری‌های یونیسکس پزداخته‌اند. اگر چه دیدن مردی با تی‌شرت گل گلی یا زنی که لباس تاکسیدو بر تن دارد مقداری غیرمعمول به نظر می‌رسد، اما استایل یونیسکس نحوه خرید و پوشش مردم را به کلی تغییر داده است.

برند سلفریجز

برند سلفریجز

برند سلفریجز Selfridges در سال ۲۰۱۵ میلادی موجی جدید به نام Agender Concept Space را در تولید لباس یونیسکس به راه انداخت.

مطالب دیدنی:  ۱۰ مورد از لوکس ترین برندهای دنیای مد که باید بشناسید

 

برند زارا

برند مشهور زارا zara در سال‌های اخیر برخی از محصولات خود مثل جین، هودی و حتی تی‌شرت‌های برند خود را بدون برچسب تفکیک جنسیت، روانه بازار کرده است.

برند لیوایز

برند لیوایز

لیوایز هم از دیگر برندهایی بوده که خط لباس‌های کودکانه یونیسکس خود را تولید و روانه بازار کرده و پس از آن به تولید خط لباس‌های بزرگسالان پرداخته است.

برند سلین

اخیرا هم برند سلین cellin در یکی از شوهای لباس مردانه خود اعلام کرد تمام لباس‌هایی که بر تن مدل‌های مرد هستند، بدون جنسیت بوده و خانم‌ها نیز می‌توانند آن‌ها را بر تن کنند. این برند همچنین خط تولید محصولات یونیسکس کودکان را نیز اغاز کرده است.

اما برند‌هایی هم وجود دارند که به طور اختصاصی لباس بدون جنسیت تولید می‌کنند:

جی دبلیو اندرسون

جی دبلیو اندرسون

برند جی دبلیو اندرسون JW Anderson یک برند ۱۰ ساله بوده که لباس‌های خود را بدون برچسب جنسیت روانه بازار می‌کند. طراحان این برند مشتریان را تشویق می‌کنند که بدون توجه به جنسیت، لباس مورد علاقه خود را بخرند.

برند راد هورانی

برند راد هورانی Rad Hourani هم لباس‌های خود را به شکل یونیسکس تولید می‌کند. هورانی بنیان گذار این برند، می‌گوید: لباس‌های ما جنسیت و سن نداشته و به صورت محدودی تولید می‌شوند. ما زمان تولید لباس‌های خود به ملیت، نژاد و مذهب افراد نیز نگاه نمی‌کنیم. در واقع زنان و مردان می‌توانند این لباس‌ها را در هر مکان و هر زمانی که دوست دارند، به تن‌ کنند.

مطالب پربازدید:  معرفی 7 برند پوشاک ورزشی که دنیا را تسخیر کرده‌اند

 

کامیونیتی کلوزینگ

برند کامیونیتی کلوزینگ Community Clothing تی‌شرت و بلوزهایی تولید می‌کند که هم آقایان و هم بانوان می‌توانند آن‌ها را به تن کنند.

لین فورتی فایو

لین فورتی فایو

برند لین فورتی فایو LaneFortyfive نیز به تولید لباس بدون جنسیت شهرت دارد. طراحان این برند از لباس کلاسیک سال‌ها قبل الهام گرفته‌اند. این لباس‌ها که کاملا با دست دوخته شده‌اند، در طرح و رنگ‌هایی تولید می‌شوند که هم برای بانوان و هم برای آقایان قابل استفاده‌ باشند.

 

منبع : fashionbeans

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *