برندهای دوستدار طبیعت

برترین برندهای دوستدار طبیعت در صنعت مد و فشن

کلمه دوستدار محیط زیست چه چیزی را در ذهن شما تداعی می‌کند؟ رژیم غذای وگان؟ لوازم قابل بازیافت؟ استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر؟ استفاده از دوچرخه به‌جای ماشین؟ معمولا وقتی افراد تصمیم می‌گیرند زندگی آگاهانه‌تری نسبت به محیط‌زیست داشته باشند، اولین قدم دور ریختن نی‌ها و کیسه‌های پلاستیکی و یا ایجاد تغییراتی در رژیم غذایی‌شان است. درست است که همه این تغییرات برای  نجات کره زمین از آلودگی بیشتر مفید است ، اما اگر می‌خواهید تأثیر بیشتری در حفظ محیط‌زیست داشته باشید زمان آن رسیده است که در مورد خرید لباس‌هایتان هم تجدیدنظر کنید. خوشبختانه این روز‌ها تعداد برندهای لباس دوستدار محیط‌زیست رو به افزایش است و بیش از قبل توجه جامعه جهانی به سمت سازگاری دنیای مد و فشن با محیط‌زیست جلب شده است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

صنعت مد با سهم 10 درصدی انتشار کربن جهانی، مسئول خسارات گسترده زیست‌محیطی است و بر طبق شواهد، صنعت مد بعد از نفت بزرگ‌ترین صنعت آلاینده جهانی به شمار می‌رود. صنعت مد فاضلاب سمی تصفیه نشده‌ای تولید می‌کند که درنهایت به رودخانه‌ها و اقیانوس‌های سراسر جهان سرازیر می‌شود و با آزاد کردن میکرو فیبرها در آب زندگی میلیون‌ها انسان و آبزی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. نکته غم‌انگیز ماجرا اینجا است که تجزیه الیاف مصنوعی در محل دفن زباله صدها سال به طول می‌انجامد.

احتمالاً این سؤال برای شما پیش می‌آید که ما به‌عنوان مصرف‌کنندگان صنعت مد چه نقشی در کاهش یا افزایش این آلودگی داریم؟ اولین قدم برای اطمینان از اینکه کمد لباس شما به کره زمین آسیب می‌رساند یا خیر، خرید از برندهای دوستدار محیط‌زیست است. برندهای دوستدار محیط زیست شرکت‌هایی در دنیای مد و فشن هستند که وظیفه خود را تولید لباس‌های دوستدار محیط‌زیست بر اساس روش‌های مسئولانه و پایدار می‌دانند که کلیه مراحل از تهیه مواد اولیه تا استفاده از کارخانه‌های خورشیدی و بسته‌بندی را در برمی‌گیرد. در ادامه با مدیسه همراه باشید تا با برخی از برترین برندهای دوستدار طبیعت در صنعت مد و فشن آشنا شوید.

اکو فرندلی برند

برندهای دوستدار طبیعت

صنعت مد و فشن به ذات خود صنعتی پر ریخت‌وپاش محسوب می‌شود. ترند‌های که به‌سرعت تغییر می‌کنند و در فاصله زمانی کم ناپدید می‌شوند در نهات منجر به تولید حجم عظیمی از آلاینده‌ها و زباله می‌شوند. در این میان سهم کارخانه‌های نساجی در خدمت صنعت فشن که به تولید بی‌رویه گاز‌های گلخانه‌ای مشغول هستند نیز نباید نادیده گرفته شود.

اگرچه توجه به تولید لباس‌های دوستدار طبیعت در زمره اولین تلاش‌ها در جهت کمک به حفظ محیط‌زیست به شمار نمی‌رود اما ازآنجایی‌که مد یکی از صنایع آلاینده در جهان محسوب می‌شود، تأثیر شگفت‌انگیز آن بر دغدغه‌های زیست‌محیطی را نمی‌توان نادیده گرفت. البته در حال حاضر هیچ برندی در دنیا وجود ندارد که بدون ایجاد تأثیر حداقلی در کره زمین بتواند لباس تولید کند اما اگر هر برند تجاری گامی حتی کوچک در جهت نگرانی‌های زیست‌محیطی بر دارد موجب تغییر کوچکی می‌شود که می‌تواند ما را به آینده امیدوار‌تر کند. توجه به حفظ محیط‌زیست در دنیای فشن موجب خلق عبارات و اصطلاحاتی مانند مد اخلاقی یا پایدار شده است که بهتر است با مفهوم آن کمی آشنا شویم.

 

فروشگاه اینترنتی لباس های برند

 

مد اخلاقی یا پایدار چیست؟

برندهای دوستدار طبیعت

طبیعت مد با تغییرپذیری سریع گره‌خورده است. رشد بی‌رویه و استقبال زیاد از Fast Fashion  ها شاهدی بر همین مدعا است. Fast Fashion یا”مد سریع” لباسی را توصیف می‌کند که مهم‌ترین خصیصه آن ارزان بودن نسبت به برند‌های لوکس و استفاده کوتاه‌مدت از آن است. مد اخلاقی یا پایدار که گاهی به‌عنوان “مد آرام” (Slow Fashion ) نیز از آن یاد می‌شود،‌ به طولانی کردن چرخه عمر محصولات این صنعت می‌پردازد. درواقع توجه مد پایدار کلیه مراحل تولید لباس ازمین منابع و فرایندهای تولید، محیط، ارگران و جوامعی که لباس برای آن‌ها تولید می‌شود و حتی مشتریانی که خرید می‌کنند را در برمی‌گیرد.

در حال حاضر پنج موضوع به‌عنوان دغدغه‌های اصلی در مد پایدار شناخته می‌شود:

  1. میزان مصرف آب: اگرچه زمین منابع آبی خوبی دارد اما حجم عظیمی از آن یا شور است و یا آلوده. کمبود آب شیرین برای آشامیدن و کشاورزی برخی از برند‌ها را به این سمت سوق داده است که چگونه می‌توانند میزان آب مصرفی خود را کاهش دهند.
  2. مواد شیمیایی خطرناک: رنگ و مواد حاصل از فرآیندهای تولید لباس برای کارگران کارخانه‌های تولیدی خطرناک است که با راه‌یابی به سیستم فاضلاب و آب نیز آسیب‌های جبران‌ناپذیر زیست‌محیطی با خود به همراه دارد. برندهای دوستدار طبیعت اکنون به دنبال راه‌هایی هستند تا برای ایجاد ویژگی‌هایی مانند مقاومت در برابر چین‌وچروک و ضد  آب بودن، به‌جای استفاده از مواد شیمیایی خطرناک به دنبال روش‌های جایگزین جدید باشند.
  3. چرخه عمر کوتاه: فروشگاه‌ها دائماً طرح‌های جدیدی را عرضه می‌کنند و مصرف‌کنندگان هم مرتباً کمد لباس خود را به‌روز می‌کنند. بزرگ‌ترین هدف در مد پایدار، خرید کمتر استفاده طولانی‌مدت از لباس‌ها است. تولید لباس‌های ساده و درعین‌حال بادوام که می‌توانید آن را بارها و بارها بپوشید یکی از روش‌های افزایش چرخه عمر لباس‌ها است.
  4. پسماند: برندهای دوستدار طبیعت از طریق روش‌هایی چون اصلاح شلوار جین‌های ساییده شده و یا جایگزینی کف کفش‌های فرسوده علاوه بر افزایش چرخه عمر لباس‌ها از تولید زباله‌های بیشتر نیز پیشگیری کنند.
  5. كشاورزی: ​​الیاف طبیعی مانند پنبه اغلب با استفاده از سموم دفع آفات و مواد شیمیایی كه برای كشاورزان، كارگران و حیات‌وحش منطقه مضر است، کشت می‌شوند. در حال حاضر گزینه‌های بهتری از پنبه ارگانیک مانند پارچه‌های کتانی و سایر الیاف وجود دارد که در مقایسه با روش‌های مرسوم پرورش پنبه ارگانیک، آب کمتری نیز مصرف می‌کنند. بعلاوه، اغلب برندهای دوستدار طبیعت  به دنبال راهی برای ارگانیزه  کردن تمام مراحل تولید هستند؛  نه‌فقط ماده اولیه که اولین قدم محسوب می‌شود.

برندهای دوستدار طبیعت

در ادامه با برخی از برندهای دوستدار طبیعت آشنا می‌شویم:

لیوایز LEVI’S

تولید جین برای محیط زیست بسیار مضر است! برای تهیه یک شلوار جین از پرورش پنبه گرفته تا رنگ‌آمیزی و تولید محصول بیش از 2000 گالن آب لازم است. Levi’s با حضور در بیش از 100 کشور دنیا نه‌تنها در تولید لباس‌های جین بلکه به‌عنوان یک تولیدکننده عمده پوشاک یکی از پیشرو‌های صنعت مد در جهان به‌حساب می‌آید. اما Levi’s  این چهره شناخته‌شده و میراث دار جین  درصدد جبران بر آمده است و در حال اصلاح برخی اقدامات گذشته خود است. در حال حاضر Levi’s بر روی فرآیندهایی تمرکز دارد که بتواند با استفاده از مجموعه Water Less خود تا 96٪ آب کمتری مصرف کند. ازآنجایی‌که Levi’s بازیگر بزرگی در صنعت جین محسوب می‌شود، گام‌هایی ازاین‌دست یقیناً تأثیرات زیست‌محیطی بسیاری خواهد داشت. همچنین لیوایز اقدامات جالبی چون تولید جین قابل بازیافت و فروش برخی  دست‌دوم‌های تخفیف‌دار را نیز در دستور کار خود قرار داده است. این برند برنامه‌های بلندپروازی‌ای دارد به‌طور مثال وعده داده است که تا سال 2025، ‌با تولید صددرصدی پنبه از منابع پایدار گام بزرگی در کاهش مصرف آب بردارد.

شلوار

کوتن Koton

یکی از برترین نمونه‌های طرفدار مد اخلاقی یا پایدار کوتن Koton است که فعالیت‌های زیست‌محیطی خود را با مأموریت تحول در صنعت روبه‌زوال پنبه مصر آغاز کرد. پنبه مصری که به‌عنوان نرم‌ترین و تنفس پذیرترین پنبه در جهان شناخته می‌شود ، به دلیل تمایل شرکت‌ها به استفاده از مواد تولیدی اولیه ارزان، تقریباً در معرض نابود کامل قرار گرفته بود که باعث ایجاد اختلال بزرگی در زندگی افراد وابسته به صنعت پنبه مصر شده بود.

این شرکت کانادایی از پنبه مصری برای افزایش کیفیت بیشتر محصولات خود بهره می‌برد. کوتن از مزارع خود گرفته تا کارخانه ، تمام لباس‌های خود را در یک محیط سالم تولید می‌کند ، و حتی به تأمین‌کنندگان مواد اولیه هم کمک می‌کند تا از محصولات ارگانیک استفاده کنند. علاوه بر این ، کوتن از طریق ساخت مدارس و تأمین بودجه نزدیک به 700 مزرعه به بیش از 30،000 خانوار در مصر کمک کرده است. درنهایت این‌که تمرکز اصلی تیم کوتون، در حال حاضر معطوف به تولید لباس‌های باکیفیت است.

کوتون
تیشرت

چرا خرید از برند‌های معروف مهم است؟

 

تیمبرلند Timberland

اما در این میان تیمبرلند تنها به دنبالی تولید محصولی نیست که اثرات مضر آن بر محیط زیست کم باشد بلکه به چیزی فراتر از آن می‌اندیشد، یعنی ایجاد تأثیر مثبت در محیط زیست. این شرکت قبلاً ده‌ها میلیون درخت کاشته است و مأموریت آن تا سال 2025 کاشت 50 میلیون درخت است. این برند همچنین در تولیدات خود از موادی که از پلاستیک بازیافتی ساخته‌شده‌اند استفاده می‌کند. همچنین  کارمندان تیمبرلند هم در قالب کارهای داوطلبانه مأموریت دارند تا دنیا را به مکانی بهتر تبدیل کنند. تاکنون، کارمندان تیمبرلند بیش از 1.5 میلیون ساعت کار داوطلبانه انجام داده‌اند.

کفش

کلمبیا Columbia

آنچه در عرصه اقدامات زیست‌محیطی کلمبیا را از سایر برندها متمایز می‌کند نوآوری در روند تولید است. کت‌های اوت درای Outdry Eco آن از بطری‌های آب بازیافتی ساخته شده است. اوت درای یک نوع پارچه ضد آب است که مجوز ثبت اختراع آن در انحصار شرکت کلمبیا است. کلمبیا با تمرکز بر تعهد خود به تولید مسئولیت پذیرانه از فرمولاسیون جدیدی در فناوری ضد آب خود بهره می‌برد که فاقد PFC است و به‌هیچ‌عنوان برای محیط زیست ضرری ندارد. همچنین نیمی از تأمین‌کنندگان کمپانی کلمبیا دارای تأیید Bluesign اروپا هستند که این خود به معنی صرفه‌جویی بیشتر در مصرف آب و انرژی است.کلمبیا

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *