یکی از بزرگ‌ترین لذت‌ها و تفریحات زندگی برای برخی از افراد کتاب‌خوانی است. این افراد ساعت‌ها غرق دنیای نوشته‌ها می‌شوند، به‌گونه‌ای که حتی گذر زمان را احساس نمی‌کنند. کتاب‌ها فارغ از ماهیت و موضوعشان حاصل تلاش و تجربیات افرادی هستند که چیزی برای گفتن دارند. رمان‌ها معمولاً همه‌پسند‌ترین نوع کتاب‌ها به حساب می‌آیند و قصه‌های شیرین آن‌ها هرکسی را جذب می‌کند. رمان‌ها سبک‌های متفاوتی دارند و هرکس بنا به سلیقه خود از میان رمان‌های عاشقانه تا رمان‌های جنایی یا حتی رمان تاریخی موضوع موردعلاقه خود را انتخاب می‌کند. اما در این میان کتاب‌هایی هم هستند که بسیار تأثیرگذار و پرفروش بوده‌اند به‌گونه‌ای که بیشتر کتاب دوستان حداقل یک‌بار آن را خوانده‌اند. در ادامه این مقاله همراه ما باشید تا 10 کتاب و رمان تأثیرگذار در ایران را به شما معرفی کنیم که خواندنشان لذت‌بخش است. این کتاب ها می‌تواند شما را برای ساعتی از دنیای واقعی جدا کرده و به دنیای جذاب قصه‌ها بسپارد. 5 کتاب از این لیست متعلق به نویسندگان خارجی و 5 کتاب به قلم نویسندگان ایرانی است.

محبوب‌ترین رمان های خارجی

کتاب ملت عشق

کتاب ملت عشق - شهر رمان

کتاب ملت عشق رمان جذاب نویسنده معروف ترکیه‌ای الیف شافاک است که نه‌تنها در ایران بلکه در سایر کشورها نیز کتابی پرفروش بوده است. ملت عشق که نام اصلی آن The Forty Rules of Love است، بیش از 500 بار در ترکیه  به چاپ رسیده است. این کتاب در ایران نیز با ترجمه‌های زیادی بیش از 50 بار چاپ شده است. این رمان 40 دستور پند آور زندگی را در قالب داستان آشنایی شمس تبریزی و مولانا روایت می‌کند. اگرچه که کتاب به قول منتقدین در برخی قسمت‌ها با روایات تاریخی فاصله زیادی دارد، اما آنچه واضح است، این است که ملت عشق کتابی تاریخی نیست. بلکه رمان عاشقانه جذابی است که می‌تواند بر زندگی ما اثر بگذارد.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

صدسال تنهایی

صدسال تنهایی - شهر رمان

صدسال تنهایی شاهکار و ثمره تلاش 15 ماهه گابریل گارسیا مارکز است که نه‌تنها در ایران، بلکه در بیشتر کشورهای جهان محبوب است. نویسنده کلمبیایی برنده‌ی جایزه نوبل رمان صدسال تنهایی، محبوب‌ترین نویسنده ادبیات اسپانیایى‌ بعد از سروانتس از قرن هفدهم است. سبک رئالیسم جادویی این رمان به همراه قلم زیبای مارکز داستان جذاب زندگی شش نسل از خانواده‌ بوئندیا که در دهکده‌ی ماکوندو به دنیا آمده‌اند را روایت می‌کند. رمان صدسال تنهایی آیینه تمام نمای ملت‌های کشورهای امریکای لاتین است که تمامی ویژگی‌های زندگی آن‌ها حتی شرایط جغرافیایی و آداب‌ورسوم بومیان ساکن امریکای لاتین را به تصویر کشیده است. اگر هنوز موفق به خواندن صدسال تنهایی نشده‌اید به شما توصیه می‌کنیم در اولین فرصت مشغول مطالعه این شاهکار مارکز شوید.

11 پیشنهاد تصویری برای دیزاین کتابخانه

کتاب کیمیاگر

کتاب کیمیاگر - شهر رمان

کیمیاگر رمان معروف نویسنده نام‌آشنای برزیلی، پائولو کوئلیو است که درواقع اقتباسی از داستانی در دفتر ششم مثنوی معنوی مولانا شاعر بزرگ پارسی است. داستان این رمان حول رویای تکرارشونده در ذهن جوان چوپان ماجراجوی اندلسی به نام سانتیاگو می‌گردد که زادگاهش را ترک می‌کند تا در جستجوی گنجی مدفون در حوالی اهرام مصر به شمال آفریقا سفر کند. این کتاب از آنجایی که به مفهوم عمیقی از فلسفه و معنای زندگی می‌پردازد، بسیار موردتوجه مخاطبان قرار گرفته است. نسخه‌های چاپی و صوتی زیادی از این کتاب تاکنون در ایران توسط ناشران مختلف به بازار کتاب راه پیدا کرده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.

قلعه حیوانات اثر جورج اورول

قلعه حیوانات اثر جورج اورول - شهر رمان

قلعه حیوانات شاید شناخته‌شده‌ترین کتاب نویسنده و روزنامه‌نگار انگلیسی جورج اورول George Orwell است که رمانی پرفروش در سراسر جهان به‌حساب می‌آید. این کتاب که در بحبوحه جنگ جهانی دوم نوشته شده است در قالب داستانی به‌ظاهر ساده به‌نظام سرمایه‌داری، از استبداد حکومت شوروی اشاره می‌کند. حتی فیلم و انیمیشن این کتاب نیز تابه‌حال چندین بار ساخته شده است و عنوان یکی از پرفروش‌ترین کتاب‌‌های قرن بیستم را یدک می‌کشد.

کتاب بیشعوری

کتاب بیشعوری - شهر رمان

کتاب بیشعوری، نوشته خاویر کرمنت است که با لحنی طنز آلود به بررسی یکی از معضلات بزرگ قرن اخیر یعنی بیشعوری می‌پردازد. هرچند که این کتاب، رمان به حساب نمی آید اما به اندازه ای مفید و پرطرفدار است که نتوانستیم در لیست بهترین ها نیاوریم. محتوای کتاب جنبه علمی ندارد، اما نویسنده نکات مهم را در موقعیت‌هایی تشریح می‌کند که همه ما در زندگی روزمره خود حداقل یک‌بار با آن روبرو شده‌ایم. نویسنده کتاب خاویر کرمنت خود اعتراف می‌کند که تا سن 40 سالگی به بیماری بیشعوری مبتلا بوده است. وی معتقد است زمانی که به اوج بیماری خود پی برد، زمانی بود که تصمیم گرفت عادت‌های بد خود را ترک کند و دیگر آگاهانه به حقوق دیگران تجاوز نکند. بیشعوری توسط افراد زیادی به فارسی ترجمه‌شده  و از طریق انتشارات مختلفی به چاپ رسیده است.

 

خرید آنلاین کتاب

محبوب‌ترین رمان های ایرانی

آتش بدون دود

نادر ابراهیمی - شهر رمان

آتش بدون دود نام رمانی 7 جلدی به قلم نادر ابراهیمی است که یکی از پرفروش‌ترین‌ رمان‌های ایرانی دهه 50 و 60 بوده است. این رمان طولانی به زندگی سه نسل از مردم صحرانشین ترکمن از زمان قاجار تا پهلوی دوم می‌پردازد. رمان آتش بی دود توانسته است لوح زرین و دیپلم افتخار جشنواره بیست سال ادبیات داستانی ایران، عنوان کتاب سال ایران و همچنین جوایزی چون براتیسلاوا و تعلیم‌ و تربیت یونسکو را به خود اختصاص دهد. اگر به خواندن رمان‌های بلند ایرانی علاقه‌مندید، خواندن کتاب آتش بدون دود را به شما توصیه می‌کنیم.

یک عاشقانه آرام

نادر ابراهیمی - شهر رمان

دیگر کتاب لیست ما بازهم رمانی از نویسنده محبوب معاصر نادر ابراهیمی است که داستان گیله‌مردی سیاسی که عاشق  دختری آذری به نام عسل می‌شود را با نثری شاعرانه روایت می‌کند. شاید این جمله از کتاب که مگذار عشق به عادت دوست داشتن تبدیل شود را بارها شنیده باشید. این جمله معروف مربوط به یک عاشقانه آرام است که در ۴۰ سال اخیر جزء پرفروش‌ترین کتاب‌های بازار نشر بوده است. رمان یک عاشقانه آرام بیش از 40 بار به چاپ رسیده است و پس از گذشت 28 سال از اولین چاپ آن هنوز نیز در ژانر عاشقانه یکی از محبوب‌ترین رمان‌های عاشقانه ایرانی است.

چراغ­‌ها را من خاموش می­‌کنم

چراغ­‌ها را من خاموش می­‌کنم - شهر رمان

رمان ساده اما دل‌چسب چراغ­‌ها را من خاموش می­‌کنم رمانی از زویا پیرزاد است که از نگاه زنی ارمنی به نام کلاریس آیوازیان روایت می‌شود. کلاریس زنی خانه­‌دار است که در دههٔ ۴۰ در محلهٔ بوارده آبادان زندگی می‌کند و دچار روزمرگی و نارضایتی از زندگی شده است. جزئی‌نگری، توصیف دقیق لحظات، احساسات و  عواطف کلاریس در این کتاب به‌قدری ظریف و جذاب روایت شده است که گویی تمامی تصاویر همچون فیلمی در جلوی چشم خواننده به نمایش در آمده است. چراغ­‌ها را من خاموش می­‌کنم جایزه ادبی یلدا، جایزه بهترین رمان سال بنیاد گلشیری و جایزه کتاب سال را برای زویا پیرزاد به ارمغان آورده است.

سمفونی مردگان

رمان سمفونی مردگان - شهر رمان

رمان سمفونی مردگان یک رمان غمگین و تراژیک است که تا مدت‌ها در ذهن مخاطب باقی خواهد ماند. در سمفونی مردگان راوی داستان بارها عوض می‌­شود و خواننده شاهد روایت یک حادثه از از دید چند ناظر است. شخصیت‌پردازی رمان سمفونی مردگان این کتاب را به اثری موفق تبدیل کرده است و علیرغم غم‌انگیز بودن داستانش بسیار خواندنی است.

چگونه هدفمندتر کتاب بخوانیم تا بیشترین دریافت را داشته باشیم

روی ماه خداوند را ببوس

مصطفی مستور - شهر رمان

نام رمان مصطفی مستور به‌اندازه خود برای جلب نظر مخاطب کافی است اما، آنچه این رمان را در نگاه مخاطبان محبوب ساخته است، داستانی است که حول موضوع شک به چیستی وجود انسان و خدا می‌پردازد. یونس، دانشجوی دکترای پژوهشگری اجتماعی شخصیت اصلی این داستان است که حین تحقیق و جست‌وجوی دلیل جامعه‌شناختی خودکشی دکتری به نام پارسا برای تز دکترایش دچار چالشی اساسی در خصوص چیستی وجود انسان می‌شود. اگرچه روی ماه خداوند را ببوس به‌تنهایی پاسخگوی چنین سؤال مهم بشر نیست، اما می‌تواند برای علاقه‌مندان یک تفکر جذاب باشد.

 

مطالب مرتبط

کتاب خواندن یا کتاب نخواندن؟ مسئله این است!

انواع چاپ کتاب ها

7 نکته‌ی ساده برای حفظ سبک شخصی در ایمیل

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *