کتاب‌ها موجودات عجیبی هستند. هر کدامشان را که می‌خوانیم، دری برایمان در دنیا باز می‌شود که یک عالم نور را توی ذهنمان می‌فرستد. شبیه یک رویا که در دستمان گرفته‌ایم و ورق می‌زنیم یا یک عالم زندگی که از برابر دیدگان‌مان رد می‌شود.

اگرچه که این روزها به خاطر حجم انبوه تکنولوژی که زندگی‌هایمان را تحت‌الشعاع قرار داده، خواندن کتاب‌های کاغذی روز به روز کمتر و کمتر می‌شود، ولی چه کسی می‌تواند لذتی که خواندن یک کتاب جذاب به همراه نوشیدن یک لیوان چای به آدم می‌دهد را انکار کند؟ انگار که همه‌ی دنیا در همان نقطه‌ای که نشسته‌ایم و در خلوت کتاب رمان می‌خوانیم- فرقی نمی‌کند مبل خانه‌مان باشد، یا مترو و تاکسی، هواپیما و یا نیمکت یک پارک- می‌ایستد و تماشایمان می‌کند!

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

کتاب‌ها، جدا از مطالبی که درونشان نوشته شده، ویژگی‌های ظاهری مختلفی دارند که قطع نامیده می‌شود. قطع‌های مختلف، استفاده‌ی آن را متناسب با نوع کاربرد هر کتاب می‌کند؛ مثلا کتابی که به ‌راحتی بتواند همراه آدم باشد و فضای زیادی هم اشغال نکند باید در قطع جیبی صحافی شده و یا کتاب‌هایی که کمی نفیس‌تر به حساب می‌آیند در قطع وزیری منتشر می‌شوند.

مشخصات انواع قطع کتاب

قطع جیبی

این کتاب با آن اندازه‌ی کوچک و جمع جورش جان می‌دهد برای آدم‌هایی که عاشق این هستند که در مترو و تاکسی و اتوبوس کتابشان را از توی جیب یا کیفشان در بیاورند و در دنیای به خصوصش غرق شوند. این قطع که گذشته به قطع “بغلی” هم معروف بوده، دارای طول و عرض تقریبیِ ۷×۵ سانتی‌متر است.

 

دوستانی صمیمی به اسم کتاب‌ها

 

قطع رقعی

این قطع به خاطر جلد معمولا شومیز و استایل ساده و سبُکش، یکی از محبوب‌ترین و ارزان‌ترین قطع‌ها چه برای ناشرها و چه برای خوانندگان به حساب می‌آید. بیشتر کتاب‌هایی که دم‌دستی‌طور هستند و حمل و نقلشان هم آسان به نظر می‌رسد قطع رقعی دارند. این قطع در دو اندازه‌ی ۱۴×۲۲ سانتی‌متر و یا به طول و عرض تقریبیِ ۱۹×۱۰ سانتی‌متر صحافی می‌شود.

قطع وزیری

این‌ها همان کتاب‌هایی هستند که به خاطر جلد معمولا گالینگور و نفیس‌ترشان برای هدیه دادن مناسب‌تر به نظر می‌رسند. این کتاب‌ها شخصیتی فاخرتر و جدی‌تر دارند و ترجیح می‌دهند در خانه و یا کتابخانه و با احترام ویژه‌تری مطالعه شوند. این کتاب‌ها معمولا در اندازه 24×17 منتشر می‌شوند.

قطع پالتویی

کتاب با قطع پالتویی از اسمش پیداست. باید بتوان آن را در جیب پالتو جا کرد. تفاوتش با قطع جیبی هم به شکل جیب‌های پالتو بر می‌گردد. طول کتاب با قطع پالتویی به نسبت قطع جیبی کمی بلندتر است. این کتاب‌ها را می‌توان در جیب پالتو یا مانتو گذاشت و از لذت کتاب خواندن در محیط‌های باز استفاده کرد.

 

خرید انواع کتاب

 

قطع خشتی

اگر شما هم عاشق ابعاد مربعی شکل هستید پس به راحتی با این قطع ارتباط برقرار خواهید کرد. قطع خشتی بیشتر مربوط به کتاب‌های کودک و موضوعات هنری است و برای موضوعات خاص و یا کتاب‌های تبلیغاتی استفاده می‌شود. اندازه استاندارد قطع خشتی 22×22 سانتیمتر است.

قطع رحلی

از اسم این کتاب هم معلوم است که اندازه‌اش چقدر می‌تواند بزرگ و سنگین باشد! این قطع از کتاب معمولا برای مجلات و جلدهای نفیس و کتاب‌هایی استفاده می‌شود که خیلی نمی‌شود این طرف و آن طرف بردشان و باید در فضایی کتابخانه‌طور به ورق زدنشان پرداخت. کتاب‌های مهم و با ارزشی مثل قرآن، شاهنامه فردوسی و مثنوی در این قطع صحافی می‌شوند.

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

2 دیدگاه در “دوستانی صمیمی به اسم کتاب‌ها

  1. جواد گفت:

    سلام مرسی از مطالب جالبی که گذاشتین، واقعا با گذشت این همه سال از قدمت کتاب، هنوز مثل غریبه با اون رفتار می کنیم

  2. تارا اکبری گفت:

    جدا از مفید بودن مطلب، بازی با کلمات عالی بود. خیلی لذت بردم… کتابها موجودات عجیبی هستند… عالی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *