مهمترین توصیه هایی که والدین برای بچه ها در شب امتحان باید رعایت کنند

ایامی که بچه‌ها امتحان دارند، خانواده وظایف مهمی برای آماده کردن آن‌ها بر عهده خواهند داشت. در صورت عدم توجه والدین به شب امتحان بچه‌ها، ممکن است تلاش‌های آنان به تنهایی بی‌تاثیر باشد. معمولا در ایام امتحانات بیشترین ناراحتی‌ها، دور شدن خانواده و فاصله گرفتن والدین اتفاق می‌افتد، چرا که اکثر توجه خود را برای موفقیت فرزند خود متمرکز می‌کنند. برای کمک به فرزند خود باید تعادل را برقرار کرده و از راه درست اقدام کنید که بتوان هم ناراحتی در خانواده به وجود نیاید و هم روی موفقیت دانش‌آموز تاثیر داشته باشد. در این مقاله قصد داریم 20 توصیه که والدین باید برای بچه‌ها در شب امتحان رعایت کنند را مورد بررسی قرار دهیم.

ایجاد فضایی آرام در خانه

شب امتحان یکی از پراسترس‌ترین دوره در زمان امتحانات دانش‌آموزان محسوب می‌شود. به همین دلیل توصیه می‌شود در این زمان والدین جو خانه را آرام کنند تا فرزندشان بتواند در محیطی آرام و دور از تنش درس بخواند. در غیراین‌صورت این تنش‌ها و ناراحتی‌ها فشار روحی زیادی به دانش‌آموز وارد می‌کند که امکان یادگیری او را بسیار پایین می‌آورد. یکی از این مسائل، درگیر شدن ذهن کودک با مسائل اقتصادی خانه است.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

فضایی آرام برای مطالعه.

برقرار کردن روابط صمیمی با اعضای خانواده

هر خانواده مشکلات خود را دارد، اما توصیه می‌شود حداقل در زمان امتحانات فرزند خود، با خونسردی با این مسائل مقابله کنید. برقرارکردن روابط صمیمانه با افراد خانواده، به خصوص در شب امتحان در این امر کمک زیادی می‌کند. این موضوع باعث می‌شود مشکلات به فرزندتان منتقل نشود، نگرانی‌های او کمتر از قبل شود و در نهایت به‌راحتی به درس خواندن خود ادامه دهد.

مهمانی نرفتن و دعوت نکردن مهمان

معمولا مراسم مهمانی به زمان زیادی نیاز دارد، لذا توصیه می‌شود در ایام امتحان به میزان قابل توجهی این رفت و آمدها را کم کنید که محیط آرامی برای درس خواندن فرزندتان فراهم شود.

تمرکز اصلی خود را روی وظایف خود بگذارید

فرزند شما وظیفه دارد خودش تمرین‌هایش را حل کند و درس بخواند که برای شب امتحان آماده شود. لذا بهتر است شما فقط محیطی مناسب برای مطالعه و تمرین او مهیا کنید نه چیز بیشتری. البته در مواردی که واقعا به کمک شما نیاز داشته باشد و از شما درخواست کند، حتما در حد توانتان به او کمک کنید.

خرید لوازم التحریر ارزان قیمت

تعیین کردن اوقاتی برای تفریح و سرگرمی

درس خواندن در مدت زمان زیاد باعث نتیجه عکس می‌شود. به همین جهت بهتر است که در بین درس خواندن فرزندان خود، تفریحاتی نظیر پارک، فضای آزاد، کوه، پیاده‌روی و … را در نظر بگیرید و نتیجه عالی آن را مشاهده کنید.

رفتن به پیک‌نیکی کوتاه برای استراحت فرزندتان.

شنونده خوبی برای فرزندتان باشید

گاهی اوقات فرزند شما نیاز دارد که به راحتی مشکلاتش در مدرسه یا عدم یادگیری درس را بیان کند. در این زمان او به دنبال گوش شنوایی برای تخلیه احساسات خود است. لذا توصیه می‌شود از راهنمایی‌های بی موقع پرهیز کنید و حرف‌های او را از صمیم قلب گوش دهید.

فرزند خود را سرزنش نکنید، اکنون وقت تایید و تشویق او است

در ایام امتحانات به خصوص شب امتحان از جملات مسخره کننده یا طعنه آمیز به فرزند خود بپرهیزید، چرا که هرگونه رفتار تحقیرآمیزی در این لحظات علاوه بر صدمات روحی، باعث توقف فعالیت‌های مفید فرزندتان می‌شود. با تایید و تشویق او می‌توانید نتایج مثبت در این زمینه را مشاهده کنید.

ارتباط بیشتر با مدیر، معلمان مدرسه و والدین دیگر

ارتباط والدین با مدیر، معلمان مدرسه و والدین دیگر باعث انگیزه بیشتر فرزند در درس خواندن می‌شود.

شنونده خوبی برای فرزندتان باشید

توجه به زمان استراحت و تغذیه مناسب فرزندانتان

تغذیه مناسب و استراحت به موقع در سلامت فرزندان برای افزایش سطح یادگیری در شب امتحان، تاثیر فراوانی دارد. والدین باید به زمان خواب فرزند خود و نوع تغذیه او نظارت داشته باشند و آن را مدیریت کنند.

مطالب دیدنی:  بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

تلاش کردن را به فرزند خود آموزش دهید

با آموزش تلاش و کوشش به فرزند خود، به او یاد می‌دهید که نتیجه این زحمات موفقیت‌های زیادی را در پیش دارد.

حذف برنامه‌های جانبی

به فرزند خود بگویید در ایام امتحانات برنامه‌های جانبی خود را به زمان دیگری موکول کند که بتواند تمرکز بیشتری روی مطالعه و یادگیری داشته باشد.

زمان‌بندی مناسب را به فرزندان خود آموزش دهید

فرزند شما با یادگرفتن مدیریت زمان می‌تواند زمان مطالعه و استراحت خود را در شب امتحان به درستی تعیین کند و کیفیت مطالعه خود را بالا ببرد.

ایجاد محیطی شبیه به کتابخانه

توصیه می‌شود در طول مدت امتحانات در خانه از وسایل پر سر و صدا مثل تلویزیون کمتر استفاده کنید، این امر فضایی ساکت برای مطالعه را فراهم می‌کند. علاوه بر آن، هیچ‌گاه اجازه ندهید فرزندتان از تخت‌خوابش به عنوان میز مطالعه استفاده کند، زیرا این موضوع باعث خواب آلودگی او می‌شود و یادگیری ذهنی را به شدت کاهش می‌دهد.

مطالب دیدنی:  در چه سنی برای کودکان تبلت بخریم؟

فرزند خود را از امتحان نترسانید

برخی والدین در دوره امتحانات، فرزند خود را از آن می‌ترسانند که شاید نتیجه خوبی بدهد و درس بخواند. این کار نه تنها به یادگیری فرزندتان کمکی نمی‌کند، بلکه باعث ناامیدی آن‌ها نیز می‌شود.

توجه به تغذیه مناسب فرزندان در فصل امتحانات.

نظارت بر برنامه‌ریزی شب امتحان فرزندتان

به والدین توصیه می‌شود که برنامه‌ریزی‌های فرزند خود را بررسی کنند و در صورت لزوم راهنمایی‌هایی در جهت موفقیت بیشتر او انجام دهند.

بررسی وضعیت تحصیلی فرزندان

والدین می‌توانند با پیگیری وضعیت تحصیلی فرزندشان، از سطح تحصیلی او در مدرسه آگاه شوند و به کمک مشاوره‌های مربیان فرزند خود در بهبود کیفیت درس خواندن او کمک‌های موثری دریافت کنند.

کمک به فرزندان در امور درسی

توصیه می‌شود والدین در زمینه کمک تحصیلی به فرزندان خود آماده باشند که بتوانند توانایی‌های او را در این زمینه تشخیص دهند. هنگام آموزش هیچ‌گاه بداخلاقی، سرزنش و بی‌حوصلگی نکنید، زیرا این امر باعث کاهش یادگیری و پایین آمدن اعتماد به نفس فرزندتان می‌شود.

تقویت اعتماد به نفس فرزند

یکی از وظایف اصلی والدین در ایام امتحانات، تقویت اعتماد به نفس فرزندان خود است. این امر باعث می‌شود فرزند شما به توانایی‌های خود پی ببرد و یادگیری او افزایش پیدا کند.

تقویت اعتماد به نفس فرزند.

حذف وظایف خانگی در ایام امتحانات

در ایام امتحانات وظایفی که قبلا به فرزند خود محول می‌کردید را حذف کنید که بتواند در شب امتحان با آرامش و تمرکز کافی مطالعه کند.

مطالب دیدنی:  کودکان در چه لباسی احساس راحتی می‌کنند؟

اطلاع از برنامه امتحانات فرزندان

به والدین توصیه می‌شود از برنامه امتحانات فرزند خود اطلاع داشته باشند. برای این منظور می‌توانند از آن کپی بگیرند و آن را در محلی جلوی چشمشان قرار دهند.

انتخاب مناسب‌ترین عملکرد برای دریافت بهترین نتیجه

والدین می‌توانند در  فراهم کردن بهترین شرایط برای فرزند خود در شب امتحان به نتیجه‌گیری عالی در این امر کمک فراوانی کنند. برای این امر می‌توان از مشاوران مدرسه راهنمایی‌های لازم را دریافت کنند.

البته خود دانش‌آموز نیز می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب در طول سال، فشار شب امتحان را تا حد زیادی کاهش دهد.

کلام آخر

در این مقاله 20 مورد از مهم‌ترین توصیه‌هایی که والدین برای بچه‌ها در شب امتحان باید رعایت کنند را مورد بررسی قرار دادیم. والدین می‌توانند با خواندن این مقاله محیط مناسبی را برای دوره امتحانات فرزند خود را فراهم کنند.

 

منبع : brainwonders

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *