فواید و عوارض پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ صورت یا لایه برداری پوست، راهکاری جهت بهبود سلامت پوست و افزایش نشاط و شادابی آن است. در طی انجام این روش، لایه سطحی و فرسوده پوست در کنار سلول‌های مرده آن از بین رفته و در نتیجه نواقصی مثل منافذ باز، اسکارهای سطحی خفیف، لک‌های ناشی از آفتاب، چین و چروک و … نیز تا حد بسیاری از بین خواهند رفت.

حتما شما هم تا به امروز با مشکلات گوناگون پوستی مواجه شده‌اید. مشکلاتی از جمله جوش صورت، خشکی پوست و دهیدراته شدن، چربی بیش از حد پوست، منافذ باز پوست، چین و چروک و مشکلات دیگر که ممکن بوده هر کسی را درگیر کند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

تا امروز برای رفع این مشکلات راه حل‌های مختلفی ارائه شده است مثل میکرودرم آبریژن، مزونیدلینگ و … استفاده از انواع محصولات مراقبت پوستی همچون تونر پوست، کرم‌ها و سرم‌های پوستی مختلف و بسیاری روش‌های دیگر که احتمالا شما هم امتحان کرده‌اید. اما یکی از روش‌های آسان، ارزان و با کم ترین عوارض، پیلینگ پوست صورت است.

چنانچه قصد انجام این کار را دارید و تمایل دارید که بدانید پیلینگ صورت چیست، چه انواعی دارد، به چه صورت انجام می‌شود و مزایا و معایب آن شامل چه مواردی می‎باشد؛ تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید.

پیلینگ صورت چیست؟

پیلینگ صورت چیست؟

در پاسخ به این سوال که پیلینگ صورت چیست باید گفت پیلینگ صورت یا همان جوانسازی پوست روشی بوده که در طی آن لایه سطحی و آسیب دیده پوست برداشته شده تا پوست شما جوان‌تر و روشن‌تر شود. این روش تنها برای صورت استفاده نمی‌شود و می‌توان از آن روی نواحی دیگری مثل دست‌ها، گردن و سینه هم استفاده کرد.

معرفی انواع پیلینگ صورت

معرفی انواع پیلینگ صورت

پیلینگ صورت با روش‌های گوناگونی انجام می‌شود و در مقایسه با سایر روش‌های لایه برداری آسیب کمتری به پوست وارد می‌کند. البته این مسئله به نوع لایه برداری که شما انجام می‌دهید هم بستگی دارد، که در این بخش درمورد آن‌ها صحبت خواهیم کرد:

پیلینگ صورت در منزل

پیلینگ صورت در منزل

پس از پاسخ به سوال «پیلینگ چیست»، اکنون به سراغ پیلینگ در خانه می‌رویم. ابتدا یک برس تمیز و یک اسکراب مناسب را انتخاب نمایید. پس از آن برس و اسکراب را به‌صورت دایره‌های کوچک روی تمام پوست صورت خود بمالید. سپس صورت خود را با آب ولرم شستشو دهید. پوست را با کمک یک حوله مناسب خشک نموده و پس از آن به دنبال کرم مرطوب‌کننده رفته و آن‌ را به صورت خود بزنید.

حتما از کرم استفاده نمایید، زیرا لایه‌برداری منجر به خشک شدن پوست شده و این محصول، رطوبت موردنیاز پوست شما را تامین می‌نماید. شما می‌توانید جهت خرید اسکراب مناسب پوست خود به یکی از انواع معتبر فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی مراجعه نمایید.

پیلینگ لیزری

پیلینگ لیزری

پیلینگ لیزری با استفاده از لیزر اربیوم یاگ یا لیزر دی اکسید کربن انجام می‌شود و در طی آن، به کمک دستگاه لیزر لایه مدنظر از روی پوست برداشته خواهد شد. این روش در سالیان اخیر مورد توجه افراد بسیاری قرار گرفته است و یکی از محبوب‌ترین انواع پیلینگ صورت به حساب می‌آید.

پیلینگ مکانیکی

در روش پیلینگ مکانیکی، عمل لایه برداری با استفاده از ابزار پیلینگ مثل سوزن یا قلم مخصوص انجام می‌شود. این روش اغلب برای برطرف نمودن مشکلات پوستی عمیق و قدیمی کاربرد داشته و جهت رفع مشکلات سطحی چندان توصیه نمی‌شود.

پیلینگ شیمیایی

پیلینگ شیمیایی

در رابطه با پیلینگ شیمیایی باید بگوییم که این روش با استفاده از محلول‌های شیمیایی انجام می‌شود. این محلول‌ها نیز از ترکیب اسیدهای متنوعی به وجود می‌آیند. مواد پیلینگ صورت عبارت هستند از:

  • پلی فنل‌ها
  • لاکتیک اسید
  • تری کارواستیک اسید
  • کربولیک اسید
  • سالیسیلک اسید
  • هیدروکینون
  • آلفا هیدروکسی اسید

نکته مهمی که باید در رابطه با پیلینگ شیمیایی بدانید این است که این روش بر اساس عمق لایه برداری دارای انواع متنوعی بوده که به شرح زیر هستند:

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

پیلینگ شیمیایی نرم یا سطحی

پیلینگ شیمیایی نرم یا سطحی

این روش ملایم‌ترین نوع پیلینگ بوده که معمولا بدون استفاده از بی‌حسی انجام می‌شود. پیلینگ سطحی جهت از بین بردن مشکلاتی از جمله چین و چروک، کک و مک، تغییرات رنگ پوست و … مناسب است. ولی به این نکته دقت داشته باشید که جهت نتیجه گرفتن، باید چند مرتبه این روش را انجام دهید.

پیلینگ شیمیایی متوسط

این روش در مقایسه با روش قبلی، عمیق‌تر و موثرتر بوده و جهت از بین بردن مشکلاتی مثل چروک‌های عمقی مورد استفاده قرار می‌گیرد. البته بعد از انجام پیلینگ شیمیایی متوسط نیاز است تا چند روز استراحت کنید؛ چرا که با عوارض بسیاری مثل سوختگی، درد و تورم همراه است.

پیلینگ شیمیایی عمیق

پیلینگ شیمیایی عمیق

در بین انواع پیلینگ صورت، این روش برای کسانی مناسب می‌باشد که اسکار سوختگی یا مشکلات پوستی عمیق و قدیمی دارند. در پیلینگ شیمیایی عمیق و سخت، متخصص لایه‌های عمیق پوست را تمیز و لایه‌برداری خواهد کرد. البته چنانچه این روش را انتخاب نمایید، نیازی به تکرار مجدد آن نخواهید داشت و تنها یک مرتبه انجام آن کفایت می‌کند.

فواید پیلینگ صورت

فواید پیلینگ صورت

همان‌گونه که گفتیم این روش، برای جوانسازی پوست کارایی دارد؛ ولی این تنها عملکرد پیلینگ نبوده و از مهمترین و اصلی‌ترین مزایای پیلینگ صورت می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • بهبود گردش جریان خون در پوست
  • افزایش آبرسانی به پوست
  • کاهش خطوط و چروک استاتیک
  • بهبود بافت، ظاهر و کیفیت پوست
  • بهبود زبری پوست، صاف و نرم نمودن آن
  • افزایش درخشش و شادابی پوست
  • کاهش لک‌ها و یکنواخت سازی رنگ پوست
  • کاهش آکنه و اسکارهای ناشی از آن
  • کاهش سرعت پیر شدن پوست

معایب و عوارض پیلینگ صورت چیست؟

معایب و عوارض پیلینگ صورت چیست؟

اکنون که درمورد مزایای پیلینگ صورت و انواع متنوع آن صحبت کردیم، زمان آن رسیده که در رابطه با عوارض این کار هم توضیح دهیم تا با دید بازتری بتوانید این روش را انتخاب یا از آن صرف نظر کنید. این عوارض عبارتند از:

مطالب کاربردی:  ترتیب استفاده از محصولات مراقبت پوست به صورت اصولی

 

تغییر رنگ پوست یا ایجاد زخم

یکی از رایج‌ترین و معمول‌ترین عوارض پیلینگ صورت، تغییر یافتن رنگ پوست می‌باشد. در حقیقت با استفاده از این روش پوست شما مقداری تیره‌تر خواهد شد و ممکن است این تغییر رنگ موقت یا دائمی باشد. افزون بر این، ممکن است بعد از اتمام فرآیند لایه برداری، زخم‌هایی روی پوست شما ایجاد شوند که البته در طی گذر زمان و با مصرف دارو درمان خواهند شد.

قرمزی و تورم پوست

یکی از شایع‌ترین عوارض پیلینگ صورت، قرمزی و تورم است که البته دائمی نیستند. پس در صورتی که با این مسئله مواجه شدید اصلا نگران نباشید، بعد از گذشت چند روز این قرمزی و التهاب از بین خواهند رفت.

سوزش و خارش پوست

سوزش و خارش پوست

بروز سوزش و خارش پوست بعد از انجام پیلینگ، یک امر کاملا طبیعی است؛ ولی توصیه می‌کنیم هرگز در این مرحله پوست خود را خارش ندهید؛ چرا که در این مرحله پوست بسیار آسیب‌پذیر و حساس است. همچنین در صورتی که پس از گذشت چند روز سوزش و خارش برطرف نگردید، حتما به پزشک مراجعه نمایید.

عفونت

مواد شیمیایی که در پیلینگ صورت مورد استفاده قرار می‌گیرند، ممکن است موجب ایجاد باکتری و ویروس شده و شما را با عفونت مواجه نمایند. افزون بر این، احتمال ابتلا به تبخال و دیگر بیماری‌های مشابه نیز وجود دارد.

آسیب به کبد، قلب و کلیه

در حقیقت فرآیند پیلینگ صدمه‌ای آسیبی به اعضای بدن نمی‌رسانند؛ اما مواد شیمیایی که در این روش مورد استفاده قرار می‌گیرند، مشکلات بسیاری را برای قلب، کبد، کلیه و … به وجود خواهند آورد. به عنوان مثال اسید کربولیک (فنول) موجب آسیب به عضلات قلب و نامنظم کار کردن آن شده و مشکلاتی را هم برای کبد و کلیه ایجاد خواهد کرد.

چه افرادی می‌توانند پیلینگ صورت انجام بدهند؟

چه افرادی می‌توانند پیلینگ صورت انجام بدهند؟

چنانچه مشکلات پوستی مثل جوش‌های زیرپوستی، سرسیاه یا سرسفید، چین و چروک، ملاسما یا لک، اسکار سوختگی و … دارید، مزایای پیلینگ صورت قادرند تا جهت رفع آن‌ها به شما کمک نمایند. البته توصیه می‌کنیم در مرحله اول با یک متخصص پوست مشورت کنید.

نکات مهم قبل از پیلینگ صورت

نکات مهم قبل از پیلینگ صورت

  • انجام این روش برای بانوان باردار ممنوع می‌باشد.
  • چند ماه قبل از انجام این فرآیند باید مصرف بعضی از داروها مثل قرص ضد بارداری را متوقف نمایید.
  • حداقل باید 14 روز از انجام عمل‌هایی مثل میکرودرم ابریژن گذشته باشد تا بتوانید پیلینگ صورت را انجام دهید.
  • در صورتی که بیماری قلبی دارید پیشنهاد می‌کنیم این روش را به کل فراموش نمایید.

مطالب پربازدید:  اثر بخش‌ترین راه‌‌های جلوگیری از شل شدن پوست صورت

 

نکات مهم بعد از پیلینگ صورت

نکات مهم بعد از پیلینگ صورت

همانطور که می‌دانید پیلینگ صورت چیست، باید با نکات مهم بعد از پیلینگ صورت نیز آشنا شوید:

  • در طی درمان مجاز به استفاده از لوازم آرایشی نخواهید بود.
  • از کرم ضد آفتاب، وازلین، کرم و پمادهایی که پزشک معالج شما تجویز کرده است، استفاده نمایید.
  • در صورت احساس درد، داروهای مسکن را تحت نظر پزشک خود مصرف کنید.
  • جهت جلوگیری از بروز تبخال و عفونت تا چند روز پس از انجام پیلینگ صورت بهداشت را رعایت نمایید.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *