عكس لباس تيم ملی ایران در جام جهانی

فوتبال برای بسیاری از افراد جهان جایگاه ویژه‌ای دارد. ورزشی که افراد در تمام کشورهای جهان اوقات فراغت خود را با آن پر کرده و برای آن مسابقات مختلفی برگزار می‌کنند. کمتر کسی پیدا می‌شود که فوتبال دوست نداشته باشد. حتی افرادی که به فوتبال علاقه‌ای ندارند نیز هنگام دیدن جام جهانی و دیدن تیم کشور خود به وجد آمده و آرزوی موفقیت تیم‌شان را دارند.

فوتبال یک بازی گروهی است که در آن اتحاد و کار گروهی اهمیت فراوانی دارد. از همین رو همیشه اعضای یک تیم لباس یک شکل با طرح‌های یکسان می‌پوشند تا این همبستگی را نشان دهند. اما فلسفه انتخاب طرح و رنگ لباس تیم‌ها چیست؟ چه شرکت‌هایی لباس‌های تیم ملی ایران را تولید می‌کنند؟ لباس تیم ملی ایران از ابتدا تاکنون با چه طرح‌ها و رنگ‌هایی طراحی شده است؟

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

اگر دوستدار فشن و فوتبال هستید و می‌خواهيد در مورد انواع لباس تیم ملی ایران اطلاعات کسب کنید، تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

اهمیت لباس تیم ملی فوتبال

مفهوم یونیفرم تیم‌های ورزشی در قرن نوزده میلادی شروع شد؛ زمانی که اعضای تیم بیس‌بال نیکرباکرز، لباس یک شکل پوشیدند تا در مسابقات شرکت کنند. علاوه بر اعضای تیم، مربیان و کادر پشتیبانی تیم نیز همان لباس را بر تن کردند. از آن به بعد پوشیدن لباس یک شکل در ورزش‌های گروهی اهمیت یافت. اما دلایل پوشیدن لباس یک شکل توسط تیم‌های ورزشی چیست؟

تاکید بر اتحاد

بیشتر ورزش‌های گروهی مانند فوتبال برای بازی خوب و موفقیت نیاز به سطحی از همدلی و روحیه تیمی دارند. یونیفرم سبب اتحاد میان بازیکنان می‌شود و آن‌ها را برای نشان دادن عملکرد بهتر ترغیب می‌کند. همین موضوع اشتیاق به موفقیت را در افراد چند برابر خواهد کرد. همچنین پوشیدن لباس یک شکل حس متعلق بودن به کشور و میهن را به افراد القا می‌کند و اعتماد به نفسشان را بالاتر می‌برد.

فوتبال یکی از پرطرفدارترین ورزش‌ها در جهان است.

هویت منحصر به فرد

از یونیفرم برای‌ شناسایی هم تیمی‌ها و تمایز از گروه رقیب استفاده می‌شود. برخی ورزش‌ها مانند فوتبال و در لباس‌ها مانند لباس تیم ملی ایران، نام بازیکن روی لباس چاپ می‌شود تا شناسایی فرد راحت‌تر شود. تضاد میان یونیفرم هم تیمی و تیم رقیب، سبب شناسایی بهتر جایگاه‌ها و پیاده‌سازی کارآمدتر استراتژی‌ها خواهد شد. همچنین با لباس‌های یک شکل، هواداران نیز بهتر می‌توانند روند بازی را دنبال کنند.

احساس تعلق

همه دوست دارند متعلق به جایی باشند. چه باشگاه و چه یک کشور، همه دوست دارند این حس تعلق را به نحوی نشان دهند. این امر می‌تواند به اتحاد و یکپارچگی تیم کمک کرده و نوعی حس جنگیدن برای کشور و تیم را به آن‌ها القا کند. وقتی افراد یک لباس را برای کل تیم انتخاب می‌کنند، بدین معنا است که فردیت از بین رفته است و همه در گروه به یک اندازه از اهمیت برخوردارند و باید برای موفقیت یک کل، یعنی تیمشان، تلاش کنند.

بنابراین داشتن یک لباس مخصوص برای هر تیم اهمیت فراوانی دارد و نوعی حس تعلق خاطر و وحدت را به اعضای تیم و طرفداران القا می‌کند.

لباس تیم ملی ایران در جام‌های جهانی

یکی از مهم‌ترین و چالشی‌ترین مسائل مربوط به جام جهانی، انتخاب لباس تیم ملی است. کشورهای مختلف همواره از شرکت‌های معروف مانند آدیداس و پوما به عنوان تولیدکننده کیت‌های تیم ملی فوتبال خود بهره می‌برند.

ایران از جمله آن کشورهایی است که نسبت به کشورهای دیگر در طی حضورش در جام جهانی شرکت‌های تولیدی کیت‌ها را مدام عوض کرده است. همچنین در طی سال‌های اخیر به دلیل تحریم‌هایی که توسط کشورهای اروپایی و آمریکا بر ایران تحمیل شد، بسیاری از شرکت‌های خارجی از تولید لباس تیم ملی ایران سر باز زدند.

از آنجایی که فیفا استانداردهایی را برای لباس تیم ملی تعیین می‌کند، اهمیت طراحی و ساخت لباس‌ها برای بازی در جام جهانی دو چندان می‌شود. اما در سال‌های گذشته تیم ملی ایران از چه کمپانی‌هایی برای تولید لباس خود بهره جست؟

مطالب کاربردی:  طراحی لباس تیم ملی تمام کشورها در جام جهانی 2022

جام جهانی فوتبال 1978

در جام جهانی فوتبال سال 1978 که یازدهمین دوره جام جهانی بود و در کشور آرژانتین برگزار شد، کمپانی آدیداس تولیدکننده کیت‌های تیم ملی فوتبال ایران بود. لباس تیم ملی ایران در این سال سفید بود و روی آن سه خط قرمز دیده می‌شد.

در جام جهانی فوتبال سال 1978 آدیداس لباس تیم ملی ایران را طراحی کرد.

جام جهانی فوتبال 1998

یکی از بهترین و خاطره‌انگیزترین لباس‌های تیم ملی فوتبال ایران مربوط به سال 1998 است که در فرانسه برگزار شد و پوما مسئولیت طراحی آن را برعهده داشت. در این لباس اسم ایران به لاتین روی آن نوشته شد.

پوما برای ایران دو کیت طراحی کرد. اولین رنگ کیت‌ اولی که پوما برای اعضای تیم ملی ایران تولید کرد، رنگ سفید بود و رنگ ثانویه آن را سبز در نظر گرفتند. کیت دوم نیز به رنگ قرمز و رنگ ثانویه سفید برای لباس تیم ملی ایران در نظر گرفته شد.

در جام جهانی 1998یکی از رنگ‌های لباس تیم ملی ایران قرمز بود.

جام جهانی فوتبال 2006

در سومین حضور ایران در جام جهانی همچنان پوما تولیدکننده لباس تیم ملی ایران بود. در جام جهانی 2006 کیت اول تیم ملی ایران سفید و رنگ کیت دوم قرمز بود.

تیم ایران در جام جهانی 2006 با لباس سفید ظاهر شد.

جام جهانی فوتبال 2014

لباس تیم ملی ایران در جام جهانی سال 2014 که در برزیل برگزار شد، توسط کمپانی آل اشپورت تولید شد و ایران تنها کشوری بود که از این کمپانی برای تولید لباس‌های تیم فوتبال خود استفاده کرد. در این لباس برای اولین بار یوزپلنگ ایرانی به عنوان نماد ایرانی روی لباس چاپ شد.

در جام جهانی 2014 کیت اول تیم ملی ایران سفید و رنگ ثانویه قرمز و کیت دوم قرمز با رنگ ثانویه سبز بود.

در جام جهانی 2014 لباس‌های تیم ملی ایران به رنگ‌های سفید، قرمز و سبز طراحی شد.

خرید انواع لباس ورزشی مردانه

جام جهانی 2018

در جام جهانی 2018 که در روسیه برگزار شد، لباس تیم ملی ایران جدید نبود؛ بلکه ایران بار دیگر پیراهن آدیداس را که چهل سال قبل بر تن کرده بود، به عنوان لباس تیم ملی ایران انتخاب کرد.

نکته‌ای که افراد زیادی را به انتقاد وا داشت، نحوه برخورد شرکت آدیداس با بازیکنان ایرانی بود. در دنیای فوتبال اصولا باشگاه‌ها و مدیران با شرکت‌های تولید کیت‌های ورزشی قرارداد می‌بندند تا علاوه بر تامین لباس مورد نیاز، مبلغی پول نیز از این شرکت‌ها دریافت کنند.

این پول در واقع هزینه تبلیغی است که به بازیکنان یک تیم برای پوشیدن لباس آن شرکت بخصوص می‌دهند؛ اما از آنجایی که کشور ایران با تحریم‌های زیادی روبرو بوده و عملا خرید لباس از برندهایی مانند آدیداس، پوما و نایکی برای مردم سخت شده است، این شرکت‌ها علاقه‌ای به تامین رایگان لباس‌های تیم فوتبال برای ایران نشان نداد و در عوض برخلاف دیگر تیم‌ها از تیم ایران پول نیز دریافت کرد.

در جام جهانی 2018 لباس اول تیم ملی ایران سفید و لباس دوم قرمز بود و از نماد پلنگ به شکل دایره‌ای بسیار کوچک در وسط و جلوی لباس استفاده شد.

تولیدکننده لباس تیم ملی ایران در جام جهانی 2018 آدیداس بود.

مطالب کاربردی:  تماشاچیان جام‌جهانی و جاذبه‌های گردشگری قطر

جام جهانی 2022

برای جام جهانی 2022 که در قطر برگزار می‌شود، هنوز از لباس تیم ملی ایران جدید رونمایی نشده است. برای تامین لباس تیم ملی ایران شرکت‌های مختلف خارجی و ایرانی را انتخاب کردند. این شرکت‌ها شامل شرکت‌های خارجی آل اشپورت، ژاکو و کِلمه و شرکت‌های ایرانی مجید و پرشین اسپرت هستند. در میان این شرکت‌ها نهایتا برند ایرانی مجید کار طراحی لباس تیم ملی فوتبال ایران را برعهده گرفت.

عکس لباس تیم ملی ایران در جام جهانی قطر

لباس تیم ملی، نماد اتحاد و اقتدار

لباس تیم ملی ایران در سال‌های مختلف توسط شرکت‌های مختلف و معروف تولید شد. در سال‌های اخیر متاسفانه به دلیل مشکلات سیاسی که ایران با کشورهای غربی پیدا کرد، کشور از ابعاد گوناگونی تحریم شد. به همین دلیل برخلاف دیگر تیم‌ها، تیم ملی فوتبال ایران لباس خود را از شرکت‌های معروف تامین نمی‌کند. اما در لباس اعضای یک تیم تنها برند مهم نیست.

پوشیدن لباس یک شکل برای تیم ملی به نوعی تداعی کننده وحدت و انسجام تیم است. به این صورت افراد خود را به عنوان یک «کل» می‌شناسند و خود را از دیگر تیم‌ها متمایز می‌کنند.

رنگ‌هایی که برای لباس‌های اعضای تیم استفاده می‌شود، همگی رنگ‌های پرچم یک کشور هستند و این به معنای تلاش برای پیروزی برای یک ملت است. وقتی یونیفرمی برای ظاهر شدن یک تیم در عرصه جهانی تولید می‌شود و طرفداران آن تیم نیز همان لباس را می‌پوشند، به نوعی پشتیبانی عاطفی خود را از تیم ملی کشورشان نشان می‌دهند.

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *