10 ترفند جادویی برای رفع خواب آلودگی

انسان‌ها هم همچون حیوانات، سطح هورمون‌های خود را در جواب به محرک‌های خارجی مثل نور و دما تنظیم می‌نمایند. با تغییر فصل زمستان به بهار و پدید آمدن تغییر در هورمون‌ها، امکان دارد بعضی از افراد حالاتی مانند بی‌حالی، ضعف و خستگی مضاعف را تجربه نمایند و شدیدا درگیر راهکارهایی برای رفع خواب آلودگی باشید.

از جهتی فصل بهار طولانی شدن روز و تابش مستقیم نور آفتاب را به همراه دارد که به معنی افزایش دما و رطوبت و دراز مدت‌تر شدن زمان فعالیت و افزایش مقدار مصرف انرژی است.تابش طولانی مدت نور آفتاب در بهار موجب می‌شود بدن سروتونین بیشتری ترشح کرده که در نتیجه این مسئله، دمای بدن افزایش پیدا می‌کند، رگ‌های خونی بسته می‌شوند و فشار خون کاهش پیدا می‌کند.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

بدن ما به زمان احتیاج دارد تا با تغییرات فیزیکی خود را سازگار کند، به همین دلیل است که خیلی از افراد در این زمان از سال با خواب‌آلودگی و خستگی بهاری سر و کار دارند، به همین دلیل بهتر است به دنبال یادگیری راه‌های رفع خواب آلودگی باشیم. قابل ذکر است که شاید برای رفع خواب آلودگی شدید خود به دنبال قرص رفع خواب آلودگی باشید اما این کار را توصیه نمی‌کنیم، بهتر است برای نداشتن احساس خواب آلودگی سبک زندگی خود را عوض کنید.

خستگی بهاری چه علایمی دارد؟

خستگی بهاری چه علایمی دارد؟

کمبود انرژی و انگیزه، اختلال در خواب یا نیاز بیش از حد به خواب، بی‌حالی، کمبود انرژی و انگیزه، کاهش تمرکز، سردرد، درد عضلانی، افزایش تحریک‌پذیری و استرس، بی‌اشتهایی یا میل به پرخوری، اضطراب و خلق و خوی نامساعد از علایم خستگی بهاری هستند که به مرور ظاهر می‌گردند و در این زمان است که ما باید به رفع این مشکلات و رفع خواب آلودگی خود بپردازیم.

چند روش رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

چند روش رفع خواب آلودگی هنگام مطالعه

  1. بهتر است براى خود یک برنامه‏ شبانه روزى تنظیم نمایید و کارهای خود را مثل خواب، تفریح، مطالعه، ورزش، تغذیه و… در زمان تعیین شده و مطابق با برنامه انجام دهید.
  2. آب کافی بنوشید، نوشیدن آب می‌تواند موجب رفع خواب ‌آلودگی فوری شود به ویژه زمانی که خودتان برای نوشیدن آب از جا بلند می‌شوید، پس سعی کنید تحرک داشته باشید، در واقع آب مناسب‌ترین نوشیدنی برای رفع خواب آلودگی است. در میان ساعت مطالعه‌ مفید تقریبا هر دو ساعت یک استراحت کوتاه مدت نیاز و موثر است. از یک جا نشستن مکرر و حبس کردن خود در اتاق و همچنین تنبلی اجتناب کنید.
  3. شب‏ها حداقل شش ساعت خواب و استراحت داشته باشید و در میان روز، پس از صرف نهار، یک ساعت استراحت نمایید.
  4. پس از غذا خوردن، به هیچ عنوان بلافاصله مطالعه ننمایید.

روش‌های رفع خواب آلودگی در طول روز

خوردن نهار سبک

خوردن نهار سبک

مدل غذا می‌تواند نقش بسیار پراهمیتی در کاهش سطح انرژی بعد از غذا داشته باشد. از مصرف غذاهای سنگین در حین کار اجتناب نمایید، تا به خستگی و کسالت دچار نشوید.

پیشنهاد می‌شود از غذاهای غنی از کربوهیدرات دوری کنید، چرا که این غذاها دیر هضم هستند، در نتیجه برای بدن احساس خستگی را به ارمغان می‌آورند. جایگزین آن از گزینه‌های سالم و سبک غذایی مثل شیک پروتئین، تست آووکادو یا یک مشت آجیل به منظور نهار استفاده نمایید، تا از نوسان قند خون بعد از صرف غذا جلوگیری کنید.

جویدن آدامس

ترکاندن آدامس طعم‌دار در دهان جهت سرحال شدن در یک روز پر از خستگی و خواب‌آور، گزینه موثر و به کاری است. امکان دارد شما از میزان تاثیر یک آدامس ادویه‌ای تند در سرحال کردن خود حیرت‌زده شوید.

استفاده از عطر و اسپری

گاهی اوقات هیچ چیزی به میزان زدن آب خنک به سر و صورت، شما را شاداب نمی‌کند. پس پیشنهاد می‌کنیم اسپری شاداب‌کننده صورت را امتحان نمایید تا نه فقط به پوست صورت خود رطوبت و طراوت ببخشید، بلکه احساس نشاط هم برای خود به ارمغان بیاورید.

قیمت انواع عطر و ادکلن برند و اورجینال

 

گوش کردن به موسیقی

گوش کردن به موسیقی

در باشگاه زمانی که به انرژی بسیاری جهت فعالیت نیاز دارید، از موسیقی استفاده می‌کنید. چرا در محل کار یا خانه یا هرجای دیگری که امکانش وجود دارد خود از آن بهره نمی‌سازید؟ از موسیقی‌های موردپسند و مورد علاقه خود جهت انرژی گرفتن برای گذراندن ادامه بعد از ظهر استفاده نمایید.

رفع خواب آلودگی صبح

ورزش کردن

ورزش کردن

ورزش منظم (30 الی 40 دقیقه در روز در اغلب روزهای هفته) فواید بی‌شمار و بی‌نظیری برای خواب با کیفیت دارد. ورزش، به خصوص ورزش‌های هوازی، به صورت کلی به خواب رفتن و خواب راحت‌تر و با آرامش در طول شب کمک شایانی می‌کند. ورزش همچنین انرژی بسیار زیادی در طول روز به شما می‌بخشد. اگر در نور روز بیرون از منزل ورزش نمایید، باز هم از مزایای بسیار زیادتری برخوردار خواهید شد.

نخوابیدن در طول روز

چرت زدن در اواخر روز قادر است تا خواب‌آلودگی در طول روز را به نحوی بدتر کند، چرا که  این چرت زدن می‌تواند خواب شبانه را مختل و بهم بریزد.

داشتن خواب شبانه کافی

این ممکن است غیرقابل انکار به نظر برسد، اما خیلی از ما جهت انجام کارهای دیگر، یک الی دو ساعت از زمان خواب خود را در شب یا صبح هدر می‌دهیم. اغلب بزرگسالان به 7 الی 9 ساعت خواب در شب و نوجوانان به طور معمول به 9 ساعت کامل احتیاج دارند. هر شب هشت الی نه ساعت را جهت خوابیدن در نظر داشته باشید و تلاش کنید مدت زمان آن را تغییر ندهید.

مطالب دیدنی:  آشنایی با اصول فنگ شویی در خانه و دکوراسیون مطابق اصول

 

ماساژ

ماساژ

ماساژ برای رفع خواب آلودگی یکی از روش‌های بی‌نظیری است که موجب جذب گردش خون و تحریک سیستم عصبی می‌گردد. مالش پشت گردن و جمجمه قادرند تا تاثیر مثبتی برای رفع خواب آلودگی داشته باشند و البته گوش‌ها را نیز بمالید، چرا که بسیار موثر است.

معجون رفع خواب آلودگی

معجون رفع خواب آلودگی

  1. هنگامی که صحبت از رفع خواب آلودگی فوری و رفع خستگی می‌شود، مصرف دمنوش زعفران یک انتخاب عالی محسوب می‌شود. زعفران سرشار از مواد ضدالتهابی و آنتی‌اکسیدان‌های موثر برای بدن و در عین حال نشاط آور است. در زمان‌های خستگی، یک فنجان دمنوش زعفران توانایی سرحال آوردن شما را دارد. گفتنی است که زعفران قاعده‌آور است و برای خانم‌های باردار به هیچ عنوان مناسب نیست. همچنین در سه ماه نخست بارداری، باعث افزایش احتمال سقط جنین می‌شود.
  2. دمنوش زنجبیل و دارچین یک نوشیدنی گرم و معطر جهت رفع خستگی و بازگشت انرژی بدن پس از یک روز کاری دشوار و پراسترس است. در درست کردن این دمنوش بهتر است از چوب دارچین و یک برش زنجبیل تازه استفاده نمایید. آن‌ها را درون یک فنجان قوری آب‌ جوش ریخته و صبر کنید تا دم بکشد. این دمنوش را به همراه عسل یا میزان کمی شکر نوش‌جان نمایید و به درمان خواب آلودگی خود کمک کنید.
  3. دمنوش آویشن کمک بسیاری به تقویت سیستم ایمنی می‌کند و هنگام سرماخوردگی به کمک شما می‌آید. این دمنوش، هم خواب آلودگی را از شما دور می‌کند و هم ضد ویروس و باکتری است. چند برگ آویشن را به همراه مقداری نبات درون آب‌جوش ریخته و 5 دقیقه که گذشت آن را نوش‌جان نمایید.
  4. دمنوش بهارنارنج افزون بر اینکه عطر و طعم فوق‌العاده‌ای دارد، کمک بسیاری هم به تقویت اعصاب می‌کند. این دمنوش جهت رفع خواب آلودگی و خستگی هم موثر و بسیار آرامش‌بخش است. مصرف این دمنوش کمک زیادی به افزایش سوخت‌وساز بدن می‌کند و در کاهش وزن هم تاثیر بسزایی دارد.

مطالب پربازدید:  بهترین روش های درمان بی خوابی کودکان

 

 

منبع : nhs

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

5 دیدگاه در “رفع خواب آلودگی با 10 ترفند جادویی و کارآمد

  1. Parisa گفت:

    خیلی کامل و عالی

  2. ** گفت:

    من اگه خواب کافی داشتم دنبال رفع خواب آلودگی نمی گشتم ☻️

  3. محمود گفت:

    آیا در روزهای آغازین فصل بهار ویژگی های روانی افراد تغییر میکند؟مثلا گاهی اوقات احساس ناراحتی ناگهانی و بعد از مدتی شادی کردن

  4. ایدین گفت:

    سلام یه راهه دیگه هم هست اگر مثل من اهنربا خواب از سرتون میپرونه یه اهنربای تقریبا قوی برترین روی سرتون هم برا ریشه موهاتون خوبه هم خوابتون رو میپرونه

  5. fatemeh گفت:

    سلام.خیلیییی خواب الودگی دارم چیکار کنم؟ با اینکه قهوه هم مصرف میکنم. لطفا اگه کسی راهکاری داره میشه راهنمایی کنین. با تشکر.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *