دلیل مشکلات پوستی در بارداری و روش های درمان آن ها

فرض کنید که شما در دوران بارداری هستید و از خود می‌پرسید درخشش بارداری که در مورد آن شنیده‌اید کجاست؟ به جای داشتن یک پوست روشن، ممکن است بیشتر شبیه به یک نوجوان با جوش‌های بلوغ به نظر برسید. شاید لکه‌های تیره‌ای روی صورت شما ظاهر شده باشد. شاید هم به خاطر جوش‌هایی که در اطراف استرچ مارک‌های روی شکم ایجاد شده است، دچار خارش شده‌اید.

بارداری می‌تواند علائم عجیب بسیاری را به همراه داشته و پوست شما نیز از تغییرات هورمونی که پشت سر می‌گذارید مصون نیست. خوشبختانه اغلب مشکلات پوستی در بارداری، در عین آزاردهندگی، بی‌ضرر هستند و بعد از زایمان برطرف می‌شوند. در این مقاله از مدیسه به برخی از شایع‌ترین مشکلات پوستی در بارداری و نحوه درمان آن‌ها نگاهی می‌اندازیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

انواع مشکلات پوستی در بارداری

انواع مشکلات پوستی در بارداری

مشکلات پوستی در دوران بارداری، انواع گوناگونی را شامل می‌شوند. از لک‌های تیره گرفته تا ترک‌های پوستی یا آکنه. در ادامه به اصلی‌ترین مشکلات پوستی در بارداری اشاره خواهیم داشت.

لکه های تیره رنگ و خطوط سیاه

لکه های تیره رنگ و خطوط سیاه

هر دوی این شرایط ناشی از افزایش هورمون‌های بارداری است. ملاسما که به لک‌های بارداری هم معروف است، سبب می‌شود لکه‌های تیره‌ای روی صورت شما ظاهر شوند. این لک‌ها غالبا روی بینی و گونه‌ها ظاهر می‌شوند. خط.ط سیاه نیز می‌تواند در دوران بارداری بین ناف و نواحی شرمگاهی ایجاد شود.

اگر این موارد را تجربه کردید، بدانید که تنها نیستید. غالبا 75 درصد از زنان باردار، لک‌های بارداری خواهند داشت و 90 درصد نیز متوجه خط سیاه رنگ هستند.

شما نمی‌توانید به صورت کامل از این شرایط جلوگیری نمایید، اما با استفاده از یک ضد آفتاب خوب تهیه شده از فروشگاه لوازم آرایشی بهداشتی معتبر، به ویژه روی صورت می‌توانید به کاهش این اثرات آن کمک کنید.

ترک پوستی یا استرچ مارک

ترک پوستی یا استرچ مارک

یکی از رایج‌ترین نوع بیماری های پوستی در دوران بارداری همین ترک‌های پوستی است. هر زن باردار دچار ترک‌های پوستی می‌شود. استرچ مارک‌ها، رگه‌‌های قرمز رنگی هستند که روی سینه‌‌ها یا شکم نقش می‌بندند. در صورت افزایش وزن، احتمال بروز استرچ مارک‌ها بیشتر است. پس توصیه‌های پزشک خود را در مورد بالا رفتن وزن جدی بگیرید. با این حال، ایجاد ترک‌های پوستی گاهی فقط به ژنتیک شخص باز می‌گردد.

بعد از تولد نوزاد، ترک‌های پوستی شما باید به رنگ نقره‌ای و در بعضی موارد سفید تبدیل شود. می‌توانید با مرطوب نگه داشتن پوست با شی باتر یا لوسیون از ایجاد اینگونه عوارض جلوگیری کنید. اگر برای درمان مشکلات پوستی در بارداری یا بعد از بارداری نیاز به استفاده از یک داروی گیاهی داشتید، حتما با پزشک خود مشورت کنید.

آکنه یکی از مشکلات پوستی در بارداری

آکنه یکی از مشکلات پوستی در بارداری

بسیاری از بانوان در دوران بارداری از این مشکل شکایت دارند. تمام آن هورمون‌‌ها در بدن می‌توانند سبب ترشح چربی و در نهایت ایجاد جوش‌ و آکنه شوند.

سعی نمایید صبح و عصر صورت را با یک شوینده ملایم و متناسب با نوع پوست خود شستشو دهید. غالبا درمان‌های موضعی بدون نسخه در بارداری بی‌خطر بوده، اما اگر در مورد یک محصول خاص نگرانی دارید، می‌توانید از پزشک خود سوال کنید. چند داروی موضعی وجود داشته که می‌توانیم در دوران بارداری امتحان نماییم، اما آکنه‌های شما به صورت کامل پس از تولد نوزاد بهتر خواهند شد.

رگ عنکبوتی از مشکلات پوستی در بارداری

رگ عنکبوتی از مشکلات پوستی در بارداری

رگ‌های عنکبوتی، رگ‌های نازک و قرمز رنگی هستند که غالبا صورت، گردن و بازو را درگیر می‌کنند. تغییرات هورمونی در زمان بارداری سبب این تغییرات پوستی و همچنین افزایش حجم خون می‌شود.

وریدهای واریسی رگ‌های دردناک و بزرگ شده هستند که افزایش وزن و همچنین فشار رحم می‌تواند در زمان بارداری سبب ایجاد آن شود. وریدهای واریسی می‌توانند در پا و واژن ایجاد شوند. این‌ها در حالت معمول پس از زایمان برطرف می‌شوند؛ اما در صورت مشاهده این معضل، در طول معاینات به ماما یا پزشک خود اطلاع دهید.

برای به حداقل رساندن اثرات و تسکین واریس، اقدامات زیر را انجام دهید:

  • زمان‌های نشستن و ایستادن را محدود نمایید.
  • هنگام نشستن طولانی مدت پا را از هم باز کنید.
  • در صورت امکان پای خود را بالا بیاورید.
  • بیشتر ورزش کنید.

قیمت انواع محصولات مراقبت از صورت اورجینال و با کیفیت

 

پریگوی بارداری

پریگوی بارداری

یکی دیگر از معضلات پوستی در بارداری، پریگو نام دارد که شامل برجستگی‌های ریز و خارش‌دار است که شبیه نیش حشرات به نظر می‌رسد. تغییرات ناشی از حاملگی در سیستم ایمنی بدن می‌تواند سبب خارش شود. این می‌تواند در طول زمان بارداری رخ دهد و علائم آن نیز اغلب روزانه بدتر می‌شود. رفع این مشکل ممکن است چندین ماه طول کشیده و علائم آن نیز گاهی اوقات تا بعد از زایمان مشاهده می‌شود.

تشدید مشکلات پوستی سابق در اوایل بارداری

تشدید مشکلات پوستی سابق در اوایل بارداری

یک سری بیماری‌های پوستی وجود داشته که در زمان بارداری بدتر می‌شوند. مثلا اگر سابقه آکنه، پسوریازیس، ملاسما، درماتیت، لوپوس و … را دارید، احتمال این که پس از بارداری با شکل گسترده‌تری از آن‌ها مواجه شوید، بسیار زیاد است. اما خبر خوب این بوده که پس از اتمام دوران بارداری، این مشکلات پوستی نیز رو به بهبود می‌رود.

مطالب کاربردی:  خواص انواع ویتامین برای پوست و نیازهای ضروری صورت بانوان

 

خشکی پوست در بارداری

در دوران بارداری پوست بدن و صورت دستخوش تغییرات بسیاری می‌شود. به خاطر تغییرات هورمونی و افزایش گردش خون در بدن، پوست نسبت به پیش از بارداری تغییر می‌کند. افزون بر این کشش پوست در قسمت شکم و سایر نواحی تاثیراتی را ایجاد می‌کند. پوست صورت به خاطر ترشح بیش از حد روغن دچار جوش و آکنه خواهد شد.

یکی از عوارض شایع در بارداری، خشکی پوست است. شما ممکن است در زمان بارداری، خشکی پوست در نواحی مختلف نظیر صورت، شکم، دست یا ران پا را مشاهده کنید.

در بارداری به خاطر تغییرات هورمونی خاصیت ارتجاعی و رطوبت طبیعی پوست از بین می‌رود. پوست قسمت شکم به خاطر رشد جنین کشیده و سفت می‌شود. در این ناحیه خشکی پوست و خارش بیشتر دیده خواهد شد. اما گاهی ممکن بوده پوست نواحی دیگر بدن و صورت هم دچار خشکی شود. به‌ ویژه در سه‌ ماهه سوم بارداری با رشد جنین این عارضه شدیدتر شده و امکان دارد برجستگی‌های قرمز و خارش‌دار هم بر روی پوست شکم مشاهده کنید.

درمان مشکلات پوستی در بارداری

درمان مشکلات پوستی در بارداری

همان‌گونه که اشاره شد، اغلب این مشکلات پوستی در بارداری بعد از تولد نوزاد خود به خود برطرف می‌شوند. حال که با علت مشکلات پوستی در بارداری آشنا شدید اگر می‌خواهید در دوران بارداری این مشکلات را درمان کنید، روش‌هایی وجود دارد.

درمان ملاسما در بارداری

برای درمان حساسیت پوستی در بارداری و درمان ملاسما می‌توانید از بعضی کرم‌های تجویزی همچون هیدروکینون و برخی از محصولات مراقبت از پوست استفاده کنید. اما پیش از این که آن را درمان کنید، برای تشخیص مناسب به یک متخصص پوست مراجعه کنید.

درمان کهیرهای خارش‌دار در بارداری

درمان کهیرهای خارش‌دار در بارداری

پزشک ممکن است آنتی هیستامین یا کورتیکواستروئید موضعی تجویز کند. برای تسکین این مشکل، باید محل را با آب ولرم بشویید، کمپرس‌های خنک یا پارچه‌های مرطوب را روی نواحی آسیب دیده مالیده و لباس‌های گشاد و سبک بپوشید. روی ناحیه‌ای از پوست که درگیر بیماری است، از صابون استفاده نکرده زیرا موجب خشکی و خارش بیشتر می‌شود.

درمان ترک‌های پوستی

درمان ترک‌های پوستی

قبل از این که به دنبال درمان ترک پوستی بروید تا زمانی که نوزاد به دنیا بیاید صبر نمایید. درمان اثبات شده‌ای برای این عارضه وجود نداشته، اما گاهی لیزر یا کرم تجویزی می‌تواند کمک کننده باشد.

درمان کلستاز کبدی

درمان کلستاز کبدی

برخی از گزینه‌های درمانی از قبیل داروهایی جهت توقف خارش و کاهش صفرا می‌باشد. حمام سرد و آب یخ هم می‌تواند کمک کننده باشد.

خوشبختانه اکثر مشکلات پوستی در بارداری به محض به دنیا آمدن نوزاد پایان یافته و از این لحاظ اصلا جای نگرانی نیست. اما اگر مشکلات پوستی موجب اذیت شما شده‌اند می‌توانید راهکارهای درمان خانگی و داروهای بدون نسخه را هم با مشورت پزشک امتحان کنید.

مطالب پربازدید:  30 مدل لباس بارداری مخصوص خانم‌های شیک

 

درمان های خانگی مشکلات پوستی در بارداری

درمان های خانگی مشکلات پوستی در بارداری

  • چند راه طبیعی جهت تسکین خارش پوست در دوران بارداری وجود داشته:
  • از یک لوسیون یا مرطوب کننده بدون بو برای نرم و مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
  • لباس‌های گشاد بپوشید که کمتر پوست شما را تحریک نماید.
  • لباس‌های ساخته شده از الیاف طبیعی همچون پنبه بپوشید.
  • هر روز دوش خنک بگیرید.
  • یخ روی پوست خود قرار دهید.
  • از حمام یا دوش آب گرم که می‌تواند پوست شما را خشک کند، خودداری نمایید.
  • سعی کنید در گرمای طول روز بیرون نروید.

 

منبع : aafp

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *