علت نازک شدن موها و روش درمان آن

معمولا نازک شدن موها با ریزش جزئی تا متوسط قسمتی از مو همراه است. همچنین با افزایش سن، ضخامت و حجم موها کم شده و این مسئله ممکن است به دلایل گوناگونی رخ بدهد. باید بدانید که مشکلات مربوط به مو فقط به آقایان مربوط نمی‌شود و می‌توان گفت بنابر آمارهای به دست آمده حداقل یک سوم خانم‌ها هم با نازک‌ شدن و ریزش مو درگیر می‌باشند.

کم شدن حجم مو و نازکی آن به مرور رخ می‌دهد و به همین خاطر شما زمان کافی جهت پیدا کردن علت نازک شدن مو و انجام بهترین اقدامات درمانی را خواهید داشت. خبر خوب اینکه در اغلب موارد نازک شدن موها ارتباطی با نگرانی‌های کلی سلامت شما ندارد. ما در این مطلب علت نازک شدن مو و همچنین بعضی از درمان‌های معمول را بررسی می‌کنیم.

خوش‌قیمت‌ترین‌های مدیسه

علت نازک شدن مو چیست؟

علت نازک شدن مو چیست؟

دلایل گوناگون و متعددی برای ضعیف شدن موی سر و نازک شدن آن وجود دارد که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. اگر موهای شما هم ضعیف و نازک شده و می‌خواهید علت نازک شدن مو و ریزش آن را بدانید، مطالعه این قسمت از مقاله را از دست ندهید.

 تغذیه نامناسب؛ مهم‌ترین علت نازک شدن مو سر

تغذیه نامناسب؛ مهم‌ترین علت نازک شدن مو سر

مهم‌ترین علت نازك شدن موي سر، تغذیه نامناسب است. این ضرب المثل که می‌گوید “شما همان چیزی هستید که می‌خورید” کاملا صادق است. مخصوصا زمانی که صحبت سلامتی پوست و مو در میان باشد.

مصرف مواد غذایی مضر مثل غذاهای فرآوری شده، فست فودها، غذاهای پرچرب و ادویه‌های فراوان مهم‌ترین علت نازکی مو هستند. از جهتی اگر از یک رژیم غذایی سالم پیروی نمایید و مقدار کافی آهن، روی، اسید فولیک، پروتئین و سایر مواد معدنی دریافت نمایید، موهای شما هرگز دچار آسیب نشده و جذابیت و قدرت آن افزایش می‌یابد.

بنابراین جهت داشتن موهایی سالم و جذاب انواع سبزی و گیاهان، گوشت‌های مغذی و دانه‌های مناسب را در رژیم غذایی خود قرار دهید.

استرس مزمن؛ علت نازکی مو

استرس مزمن؛ علت نازکی مو

یکی از دلایل نازک شدن مو استرس و اضطراب است. بدون شک همه ما فارغ از هر سن و جنسیتی در طول زندگی خود دچار استرس و اضطراب شده‌ایم. استرس مزمن قادر است روی علمکرد بدن تاثیرات مضری بگذارد. تغییر در اشتها، مشکلات خواب و فشار خون بالا از دسته این مشکلات است. محققان و متخصصان نیز معتقدند که استرس مزمن می‌تواند سلامت موها را هم تحت تأثیر قرار دهد و باعث شکستگی و ضعیف شدن موها گردد.

در حقیقت استرس موجب افزایش ترشح هورمون کورتیزول می‌شود. ترشح بیش از حد هورمون‌های استرس، به موهای جدیدی که در حال تلاش جهت رشد فولیکول مو هستند صدمه می‎رسانند و همین علت ضعیف شدن مو و به تبع آن علت نازک شدن مو است.

بنابراین درصورتی که در زندگی خود همواره دچار استرس مزمن هستید و علاوه بر آن، متوجه ضعیف و نازک شدن تارهای موی خود شده‌اید، بدانید که همین استرس مهم‌ترین علت آن است.

سعی در کنترل استرس و جلوگیری از بروز آن تاثیر بسزایی در داشتن موهای زیبا و سالم دارد. بنابراین پیش از هرچیز این دلیل نازک شدن مو و ریزش آن را حذف نمایید.

عملکرد نادرست غده‌ تیروئید؛ از دلایل نازک شدن مو

عملکرد نادرست غده‌ تیروئید

تیروئید یک غده پروانه‌ای شکل است که در قاعده گردن قرار گرفته است.‌ درست است تیروئید غده کوچکی است اما نقش مهم و اساسی در حفظ عملکرد بدن دارد. به طوری که کنترل اغلب عملکردهای بدن مثل ضربان قلب، متابولیسم و رشد مو تحت نظارت آن می‌باشد. اختلال غده تیرویید، انسان را با مشکلات بسیاری مواجه می‌کند. یکی از این مشکلات هم نازک شدن مو است.

قیمت انواع محصولات تقویت کننده و پرپشت کننده مو

 

خشکی موها؛ علت نازک شدن تار موی سر

خشکی موها؛ علت نازک شدن تار موی سر

کسانی که موهایشان بسیار خشک است باید بدانند دلیل نازک شدن موهایشان همین خشک بودن بیش از اندازه است. این اشخاص موهایشان نازک و شکننده است و ممکن است دچار ریزش مو نیز بشوند. عواملی مثل آب و هوای بسیار خشک، کمبود رطوبت هوا و بدن و گرمای بیش از حد سبب خشک شدن موها می‌شود. هرگز موهای خود را با شامپوهای نامناسب و آب داغ نشویید، زیرا این دو مورد، خشکی مو را تشدید می‌کنند.

بستن محکم مو با کش؛ علت نازک شدن موی سر در زنان

بستن محکم مو با کش؛ علت نازک شدن موی سر در زنان

بسیاری از بانوان جهت مرتب‌سازی موهای خود، آن‌ها را بسیار محکم با کش می‌بندند که در خیلی از مواقع همین مورد مهم‌ترین علت نازك شدن موي سر خانمها است. حتی ممکن است در برخی موارد ریزش مو را نیز به دنبال داشته باشد. بنابراین موهای خود را به‌ گونه‌ای با کش ببندید که دچار کشیدگی نشود.

مهم‌ترین علت نازک شدن مو در طب سنتی

دلایل بسیار زیاد و گوناگونی جهت نازکی و نازک شدن موها ذکر شده است، یکی از قابل قبول‌ترین آن‌ها به کمبود ویتامین‌ها و مواد معدنی، رژیم غذایی و غلبه خشکی در سر مربوط می‌شود.

درمان نازک شدن مو چیست؟

درمان نازک شدن مو چیست؟

پس از شناخت علت نازک شدن موها طبیعتا باید به دنبال راهی جهت درمان این مسئله باشید. ما در ادامه به روش‌های مقابله با نازک شدن موها اشاره خواهیم کرد. با این حال حتما شما با توجه به شرایط خود پیش از استفاده از هر قرص و محصولی با پزشک متخصص در این رابطه مشورت نمایید.

مطالب مرتبط:  رشد سریع مو در یک هفته با روش خانگی

 

ماساژ کف سر

شاید بتوان گفت به صرفه‌ترین روش جهت جلوگیری از نازکی مو و افزایش ضخامت موها به مرور زمان، ماساژ کف سر است. این مورد هیچ هزینه و هیچ عوارض جانبی ندارد. جهت ماساژ کف سر لازم است زمانی که در حال شستشوی موهای خود هستید با ملایمت با سرانگشتان خود به اطراف سر فشار بیاورید تا جریان خود افزایش بیابد.

اسانس‌های روغنی

اسانس‌های روغنی

این اسانس‌های روغنی تهیه شده از گیاهان به‌خصوصی هستند که اغلب در آروماتراپی و طب جایگزین استفاده می‌شوند. بنابر گفته‌های متخصصان طب سنتی، روغن اسطوخودوس (لوندر) نتیجه مطلوبی در کسانی که موهای نازک داشته‌اند بروز داده است.

این روغن بیشتر در ترکیب با روغن رزماری و آویشن مورد استفاده قرار می‌گیرد. دقت داشته باشید که اگر قصد استفاده از روغن‌های گیاهی را دارید 24 ساعت پیش از استفاده تست حساسیت انجام بدهید.

شامپو مخصوص موهای کم حجم و نازک

شامپو مخصوص موهای کم حجم و نازک

استفاده از شامپوهای مخصوص موهای نازک هم یکی دیگر از راهکارهای درمانی است که می‌توانید جهت حجیم شدن موهای خود از آن‌ها در روتین مراقبت از مو استفاده نمایید.

شامپوهای مخصوص این مدل موها به طور معمول دارای ویتامین‌ها و اسید آمینه هستند که کمک بسیاری به شما برای داشتن پوست سری سالم‌تر می‌کنند. جهت به دست آوردن نتیجه‌ بهتر هر روز از این محصولات استفاده نمایید. همچنین شما می‌توانید انواع شامپو مخصوص موهای نازک از برندهای معتبر را از فروشگاه لوازم آرایشی و بهداشتی مدیسه تهیه نمایید.

مولتی ویتامین

مولتی ویتامین

در مواردی که شخص دچار سو تغذیه یا دچار اختلال خوردن باشد، امکان دارد موی جدید از فولیکول‌ها رشد نکند و همین باعث کم حجم شدن موها می‌شود. می‌توانید با انجام یک آزمایش خون متوجه کمبود ویتامین‌های مورد نیاز بدن خود بشوید. پس از انجام آزمایش باید به پزشک مراجعه نمایید تا به توصیه‌ وی قرص‌های مکمل و مولتی ویتامین مورد نیاز خود را تهیه و مصرف نمایید.

مطالب کاربردی:  ۱۳ روش آسان و کاربردی برای مراقبت از مو هنگام خواب

 

بیوتین

اگر برای شما هم سوال شده که کمبود کدام ویتامین باعث نازک شدن مو میشود؟ باید گفت ویتامین‌های گروه B به ویژه بیوتین است. بیوتین یا ویتامین B7 یک ماده مغذی و محلول در آب است که به صورت طبیعی در مواد غذایی مثل آجیل‌ها و عدس وجود دارد.

اگر رژیم غذایی درست و متعادلی داشته باشید معمولا نیازی به مصرف مکمل‌های دارای بیوتین نخواهید داشت. بنابراین بدانید با اینکه بیوتین به تجزیه آنزیم‌های بدن شما کمک می‌کند اما شواهد بسیار کمی وجود دارد که مصرف مکمل آن باعث افزایش ضخامت موها می‌شود.

اسیدهای چرب و امگا 3 و 6

اسیدهای چرب و امگا 3 و 6

اسیدهای چرب امگا 3 و امگا 6 به عنوان اسیدهای چرب ضروری شناخته می‌شوند. دلیل این نامگذاری این است که این نوع اسیدها توسط بدن انسان تولید نمی‌شوند و شما جهت دریافت آن‌ها باید رژیم غذایی مناسبی داشته باشید. امگا 3 به بدن شما کمک کرده تا با التهاب مقابله نماید و دلیل بسیاری از بیماری‌ها و نازک شدن مو هم با التهاب مرتبط است. از جهتی امگا 6 برای سلامت کلی پوست مفید و موثر است و می‌تواند برای پوست سر هم مفید باشد.

ماینوکسیدیل

ماینوکسیدیل از دسته محلول‌های تایید شده توسط FDA آمریکا جهت درمان ریزش مو است که بدون نسخه‌ پزشک نیز می‌توانید آن را تهیه نمایید. می‌توانید این محلول را روزی دو مرتبه به طور مستقیم بر روی پوست سر بمالید که در نتیجه ضخیم شدن موهای خودتان را شاهد خواهید بود. بنابر گفته‌های متخصصان پوست و مو، 16 هفته زمان می‌برد تا ماینوکسیدیل اثر کامل خود را بروز دهد.

برهمین اساس مهم است که به طور مداوم از آن استفاده نمایید. پیشنهاد می‌کنیم پیش از استفاده از این محلول عوارض جانبی احتمالی آن را کاملا مطالعه و بررسی نمایید.

مطالب پربازدید:  هشدارهای مراقبت از مو رنگ شده

 

در حالی که روند نازک شدن موها در ابتدا امکان دارد نگران‌کننده به نظر برسد اما به احتمال بسیار زیادی قابل درمان بوده و طبق تحقیقات درمان این مسئله بین شش تا نه ماه طول می‌کشد. با این حال در نظر داشته باشید که اگر روند نازکی مو ادامه یابد و باعث ریزش مو شود باید به پزشک متخصص مراجعه نمایید.

راه‌های جلوگیری از نازک شدن مو

با راه‌ کارهای زیر می‌توانید احتمال ریزش موها و کم پشت شدن آن‌ها را کاهش دهید:

  1. یک رژیم غذایی و تغذیه متعادل داشته باشید. ریزش مو می‌تواند با کمبود ریز مغذی‌ها نظیر آهن و درشت مغذی‌ها همچون پروتئین مرتبط باشد.
  2. اگر سیگار می‌کشید، به ترک کردن آن فکر کنید. سیگار التهاب بدن را افزایش داده و ریزش مو را بدتر می‌کند.
  3. سعی کنید استرس خود را کاهش دهید. کورتیزول (هورمون استرس که به واسطه غدد فوق کلیوی ترشح می‌شود) چرخه رشد مو را مختل می‌کند. جهت کنترل استرس، مدیتیشن و دیگر سرگرمی‌های آرامش‌بخش را امتحان نموده یا از درمانگر کمک بگیرید.
  4. مراقب کوتیکول موهای خود باشید. محدود کردن استفاده از لواز حرارتی همچون سشوار و اتوی مو و اجتناب از سفت بستن موها از کم پشت و نازک شدن مو جلوگیری خواهد کرد.

 

منبع : mayoclinic

 

Twitter
LinkedIn
WhatsApp
Email
Telegram

شاید این مطالب را نیز بپسندید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *